`64 Chevy Fleetside *wip*

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Janne Herajärvi
Tamiya

`64 Chevy Fleetside *wip*

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 07.10.2018 08.29

Moro fooruminväelle.. Rikon hiljaisuutta uudella projektilla.. :mrgreen: Muuttohommat on edelleen vähän päällä, mutta päätin jo hieman palkita itseäni pienellä puuhastelulla harrastuksen parissa. Aloitin uutena projektina tämän Revellin 64`Chevy Fleetside:n.. Ruiskumaalaushommia en pääse vielä hetkeen tekemään, mutta kaikenlaisia muokkaushommia tähän projektiin on tulossa. Detaljointia tulee runsaasti niin etsien, scratch-osien ynnä muun tingeltangelin muodossa. Jos tykkäsitte Bemarista niin saatattapa tuota pitää tästäkin.

Moottoria olen tähän mennessä hieman hiplannut kasaan. Venttiilikopiksi jo päätin käyttäväni nuo AMT:n Chevystä peräisin olevat Edelbrockit, ne on mulla ollut eräänlaisien aarteiden arvossa ja ovat odottaneet loppusijoituspaikkaansa varmaan valehtelematta 20vuotta..

Takavalot pääsivät muokkauksen alle, täytän alkuperäiset valojen kuopat ja sitten maalaustöiden jälkeen loppudetaljointivaiheessa täräytän tuosta Highlight Model Studion arkilta uudet takavalot.. Vielä puntaroin että teenkö tästä suomikilpisen, jolloin takavaloihinkin vois maalata oranssit vilkut.. mutta katsotaan miten tämä lähtee tästä elämään... (ja lapasesta) :thumbup:

Kuva

Kuva

Kuva

Janne Herajärvi
Tamiya

Re: `64 Chevy Fleetside *wip*

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 13.10.2018 09.05

Pieni päivitys projektin edetessä.. Kun kerran teen tästä hieman detaljoidumpaa mallia niin kerron myös hieman tarkemmin että mitä teen ja mitä osia käytän.. :thumbup:

Moottori on saanut hieman väriä pintaansa. Maaleina tähän mennessä käytetty Modelmasterin Chevy engine red lohkolle, kytkin kopalle Tamiyan Dark iron (XF-84), ja sylinterikansille Tamiya Flat aluminium (XF-16)

Kuva

Imusarjaa muokkailin jotta siihen saa sopimaan tuplakaasarisysteemit, ihan simppelisti lisäsin styreenilevyä ja soiroa jotta kahdelle kaasarille on paikat. Nuita imulinjoja en katsonut tarpeelliseks alkaa muokkaamaan, kun ei tätä tarkoitus ole käyntiin saada. :mrgreen: Kaasarit on peräisin AMT:n `62 Bel Airista.

Kuva

Öljykorkin etsiosa on peräisin High ligth model studion arkilta HME-006, etsiosat on kivoja lisiä kun vie detaljointia malleissa eteenpäin, tosin joskus ne kaipaavat hieman lisää kolmiulotteisuutta tai paksuutta. Tähän korkkiin lisäsin hieman paksuutta liimaamalla korkin sopivan paksuiseen styreenitankoon kiinni ja varovasti hioin tangon muodon vastaamaan korkin muotoa, tai ainakin lähelle.. Tulen käyttämään myös muita korkkeja tuolta etsiarkilta, mutta ne muokkaan ja käsittelen tapauskohtaisesti..

Kuva

ja niinkuin aina kommentit, palaute, kysymykset ja vinkit tervetulleita.. :thumbup:

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 14.10.2018 23.02

Pikanen tiiseri moottorista.. Tulpanjohdot on ohjearvojen mukaisessa järjestyksessä :thumbup:

Kuva

Ismo Penttinen
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 14.10.2018 23.36

Aijai kun on nättiä :thumbup: . Just kun mä lätkin omassa projektissa tulpanjohdot ihan mielivaltaisessa järjestyksessä jakajaan, hmpf. No onneksi ne jää muiden letkujen ja putkien alle piiloon.
Muista sit laittaa tiiviste pakosarjan ja kannen väliin :wink: .

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 17.10.2018 20.20

Kiitos :thumbup: Pieni ilmanputsaria koskettava päivitys, koska ilmanputsarin tekokuvissa tekstit on lontoonmurteella niin tässä myös:

Ilmanputsari tutoriaali suomenkielellä....

Valitse haluamasi osat

Leikkaa osa irti etsiarkilta

Poimi irti leikattu osa lattialta

Viilaa kiinnityskohtien jäämät irti osasta

Poimi pudonnut osa lattialta

Liimaa ilmanputsarin pohjaosa kiinni kaasuttimeen

Muistithan koesovittaa osan sopivuuden kaasuttimeen?

Poimi pudonnut osa lattialta

Leikkaa putsarin verkko/suodatin osa irti etsiarkilta

Etsi osa lattialta, kokeilisin tarkistaa maton päällystän

Etsi sopivan paksuinen varreltaan oleva sivellin

Pyöritä suodatin/verkko-osa sen ympäri kunnes päätyt osuvat yhteen ja lopputulos näyttää pieneltä sormukselta

Liimaa verkkosuodatinsysteemi kiinni pohjaosaan jonka olit poiminut jo lattialta ja liimannut kiinni kaasariin

Osia voi myös maalata mieltymysten mukaan, osan ollessa märkä maalista, tulee lattialle pudottamista välttää (lattiaan saattaa jäädä maalijälkiä ja osan maalipintaan karva, pölyä tai kärpäsen kikkareita

Kun olet jo poiminut päällimmäisen putsariin tulevan osan lattialta ja taitellut siipimutterinkin paikoilleen, sulla on valmis ilmanputsari systeemi kiinnitettynä kaasareihin, jonka voit lattialta poimimisen jälkeen liimata paikoilleen moottoriin ja jatkaa muiden osakokonaisuuksien parissa :thumbup:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 23.10.2018 05.25

Runsas kuvaista päivitystä pukkaa.. Mulla jäi yks päivitys välistä tekemättä tänne joten nyt laitan tavallaan 2 päivitystä tähän yhteen postaukseen.

Ilmanputsarit on enään siipimuttereita vailla. Kaasareihin oon jotain putkilinjoja laitellut ja lisää tulee kunhan keksin miten tehen ne. Bensapumppu tarttis kans löytää, tai sitten vetelen vaan bensalinjat tuliseinän kautta jotenki, aivan kuin joissain hot rodeissa olisin nähnyt niin tehtävän.. Kai ne on bensalinjoja? :mrgreen:

Kuva

Lämmityslaite sai olla kunnian ensimmäinen "valmis" osa. Siihen tulee enään letkut kiinni ja sillä siisti.. Maalasin eka satiinimustaks koko lootan, sitten teräksen väriä ja mattaruskeaa kuivasivellen perään. ja viimisenä värihuuhtelu Vallejon ruostelitkulla.. Hyvä tuli.. Katsotaan sijoitanko vielä jonku decalin siihen myöhemmin.

Kuva

Vanteen lähtökohta.. Se on joku Monogramin Plymouthin vanne.. Road Runnerista kai, 1/24 scaalanen.

Kuva

Nää Kuplaan ja Volkkaribussiin suunnitellut kaunistelurinkulat mä laitan sopimaan nuihin vanteisiin. High light model studion settiä :thumbup:

Kuva

Veistelin vanteesta keskiosan irti, ja aikani kun hioin ja viilasin niin tuo kauneusrinkula rupes sopimaan paikoilleen.

Kuva

Sitten vielä viilasin ja nykersin keskiosaa vanteesta ja istutin sen sopimaan tuohon kokonaisuuteen. Tällä hetkellä 2 muokattua vannetta ja neljähän nuita tarvis tehä. Sitten tietenki vielä kiinnitykset suunnitella akselille jne, vanteen takaosasta puhumattakaan.

Kuva

Maskin halusin tehdä valmiiksi jotta pääsee vähän zoomaileen tuota ilmettä mikä autoon tulee. Valolipat on HMS Kupla detaljointisetistä HME-016 peräisin, hyvin ne saa sopimaan näköjään Chevyynki. ja varmaan moneen muuhunki pyöreälamppuiseen. Pyöräytin ne sopivaan muotoon siveltimen varren ympäri, kun arkillahan ne on suorana kaikki. Hioin myös ajovalolinsseistä materiaalia hieman pois siltä reunalta mihin tuo lippa tulee..

Kuva

Tuolta se maski näyttää paikoillaan. Nuo merkit on kans HMS etsejä. Ne yksinkertaisesti detaljointimaalasin ja liimasin paikoilleen.

Kuva

Chevyn ovipaneelit sahasin reunoja myötäillen irti ja liimasin aukkoon hieman täytettä muovisoirosta ja tuollasen tangonpätkänki esittämään jotain vahvikepokkausta tms, ei ole mitään referenssien mukaista. Fiilispohjalta tehtyä. Paikoilleen sovittelin Highlight Model Studion alumiinisen ovipaneelin HME-038 joka sopii muuten melkolailla täydelisesti mittojensa puolesta tähän Chevyyn.. Tuolle mun asettamalle korkeudelle kun tuon paneelin liimaa, niin riittää kun alanurkasta leikkaa pienen siivun pois. Jos paneelin asettais ylemmäs niin sitä ei tarvis leikkoa ollenkaan, mutta haluan tuonne yläosaan jäävän korinväristä peltiä enemmän näkyviin..

Kuva

Siinäpä sitä pientä puuhastelua taas.. Tällä viikolla pyrin päästä maalaamaan jotain jo ruiskullakin, mutta vielä en uskalla luvata päivityksiä siltä saralta. Tässä nyt on kaikkea pitänyt koesovitella ja muokkailla jotta maalaamisen jälkeen kasaaminen sujuu ongelmitta. Konepellin ja keulapalan viilaamisetkin on edessä. Pakkelointiakin.. :roll: Alustan tekemisen pääsen aloittaan kunhan kaikki neljä vannetta on valmiit ja niiden kiinnitykset suuniteltu.. :thumbup:

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 28.10.2018 15.23

Muuttohommien viimeistelyä ollut tässä viikonloppuna.. Viimisiä hyllyjä seiniin ja tauluja vielä, mutta vähän on jotain ehtinyt turaamaankin.. Käsin maalasin tuon takapuskurin, (joka taitaa olla peräisin jostain Monogramin Fordista) ekaa kertaa teen tämän tyyppistä viimeistelyä mitä puskuriin tehin, joten olkaa armollisia.. "niittejä" olis varmaan saanut olla enemmän, mutta kokeiltuani sitä se meni niin sotkusen näköseks että karsin enimmät pois.. (Näitä ei lasketa) ;)

Ratin tekasin Monogramin Cadillacin kehää ja HMS etsi detaljointisettiä hyödyntäen. Ratti on tällähetkellä jo pintavärissäkin, mutta en vielä sitä heruttele kun tulee vielä muuttumaan oleellisesti..

Kojelautakin on saanut osakseen rajua pintakäsittelyä, ja kuvan oton jälkeenkin on tapahtunut säistystä ja se alkaa olemaan oikeastaan lopullisessa muodossaan.. Viimeistelyt sitten kun kaikki ideat on poimittu. Tälläsinpä siihen HMS:n kupla detaljointiarkilta tuollasen ritilän.. :mrgreen:

Alkuun pieni fiilistelykuva maskista paikoillansa.. Tuollaset liput meinasin sijoitella puskuriin, en löytänyt amerikanlippua toispuoleisena decalina, joten toiseen lippuun tuli tuolanen kuvitteellinen klubilippu.. :roll:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Näin se etenee :thumbup:

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 31.10.2018 06.18

Pientä edistystä jälleen..

Ovipaneelit alkaa kohta oleen siinä kuosissa että pääsen lisäämään kahvat ja veivit. Tuota photoetsipaneelia maalasin osittain Tamiyan Olive drabilla ja maalin kuivahdeltua hioin nuita kohokuvioita esiin.. Numerosarja decalit siinä on peräisin Revellin Thunderboltista, ei siitä Fordista vaan maailmansodan aikasesta lentokoneesta.. :mrgreen:

Kuva

Ratti odottaa vielä viimesilauksia, mutta tuossa se nyt on pääväreissään. Vilkunviiksi on katkaistu nuppineula..

Kuva

Takapuskurin pintakäsittely vaiheessa vielä, mutta pääpiirteissään se on siinä.. Lisäilen säistystä myöhemmin nuilla Tamiyan puutereilla kunhan korikin on maalissa.. Etupuskurinkin olen jo tyylitellyt hieman samansuuntaisen näköiseks, mutta siitä ei vielä ole kuvaa..

Kuva

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 09.11.2018 22.29

Maalaushommat on vihdoin alkaneet, ensin luonnollisesti pohjamaalit pintaan jonka jälkeen aloitan varsinaisen maalaustyön.. Etupuskuria tyylittelin myös aikaisemmin.. 8)

Kuva

Kuva

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 15.11.2018 19.21

Pieni päivitys tähän väliin.. Mulla kävi menneenä viikonloppuna ohraisesti ja rikoin mun luotto Iwatasta suuttimen. Uutta ei tietenkään heti ollut saatavilla. Mutta tilauksen kanssa osan saanti järjestyi ja tänään sen hainkin. Tässä välipäivinä oon sitten pienempiä juttuja puuhastellut tähän projektiin liittyen. High light model studion Truck tool boxin kuitenkin sain valmiiksi asti tehtyä niiltä osin mitä etsiarkilla tulee mukana, pientä maalaamista ja decalien laittoakin siihen tehin, mutta tuosta työvaiheesta itse boxin tekemiseen otin useamman työvaihekuvan ja nyt niitä pukkaa tähän eräänlaisena tutoriaalina.

Etsiosa-arkki ja tarvittavat työvälineet.. Hyvät suorat pinsetit, pienet sakset, nää on korujentekohommiin ilmeisesti ajateltu, mutta hyvin sopii mallailuun, ja varsin timanttinen Tamiyan viila.. :thumbup:

Kuva

Laatikon pidempien sivujen osissa taitoksen tarvii tehdä alareunalle, ja taivutusapuväline (mulla nuo pinsetit) kohdistetaan nuiden kulmissa olevien kolojen kohdalle suoraan linjaan.

Kuva

Sitten vaan peukalolla painaen lähdin taivuttamaan osaan 90 asteenkulmaa. Tämän toistin jokaisen laatikon sivun kanssa, niin pidempien kuin lyhempien, sama taitos laatikon alareunaan ja taitos tehdään ikään kuin sisäpuolelle laatikkoa.

Kuva

Tässä hieman edellistä selventävä kuva. Nurkat kun osuu hyvin yhteen ja kaikki on linjassa niin taitokset on onnistuneet.

Kuva

Laatikon kannen reunat taitetaan jokainen 90 asteen kulmaan, ja taas tarkistellaan että kaikki menee suoraan ja lopputulema näyttää hyvältä.
Tämän jälkeen laatikon perusosat eli sivut ja kansi on taiteltu muotoihinsa.

Kuva

Tuota tekstipalkin osoittamaa osaa ei kannate unohtaa liimata laatikkoon kiinni ennen kuin liimaa pohjapalasen ja kannen kiinni. Lukitukseen liittyvä hienotekninen osahan se siinä

Kuva

Pienemmissä osissa on hyvin selkeät taitoskohdat, ja muutaman kerran kuvia katseltua vaikkapa tästä kertomuksesta, näitä ei kovin väärin voi tehdä. Nuo jäysteet mitä jää osaan kun sen leikkaa arkista irti, voi sillä timanttiviilalla viilata pois. ja kannattaakin viilata, joiltain osin ne saattaa jäädä hyvinkin näkyviksi varsinkin jos maalaa laatikon kuten mä tein.

Kuva

Leikkuualustan ruudukko auttaa tässäkin saamaan kulmat suoriksi..

Kuva

Kannen sovitus kannattaa tehdä vielä ennenkuin pikaliimatuubia menee korkkaamaan.. Mä esikasasin laatikon ensin ihan erikeepperillä ja lopuksi pyyhkäisin laatikon sisäpuolelta sauma ja liitoskohtiin pikaliimaa..

Kuva

Pohjaosa ei ole kuin asetella paikoilleen..

Kuva

ja ihmetelläänpä sitten sitä valmista laatikkoa.. Mä maalasin kaikki osat ennen niiden liimaamisia, samalla laitoin decalit ja hioin maalia paikoin pois jotta tulis sellanen kulahtanut ulkonäkö pintoihin.. Kanteen käytin myös ruostelitkua. Munalukot meinasin vielä scrätsätä.. Ehkä jotain hyvin pientä vielä, mutta on se aika makian näköinen jo näin..

Kuva

Työkalulaatikko High light model studio HME-029 Truck tool box
Decalit "Coca Cola" Virages arkilta ja "Amarican made" Round 2/AMT decalisetistä

Ismo Penttinen
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 15.11.2018 20.15

No onhan noi etsijutut hienoja, kun noin huolella kasailee ja maalaa. Mä vaan en ole lämmennyt tilailemaan niitä omiin projekteihin. Siksi mun tekeleet onkin aina semmoisia "tein ite ja säästin" näköisiä.
Kiva kun laitoit noin selkeät kuvat ja vielä vinkit tarvittaviin työkaluihin. Ehkä joskus mäkin jonkun etsijutun tilailen- en kyllä lupaa mitään :mrgreen:

Samalla ennakkoluulolla mä suhtaudun niihin 3d tulostettuihin osiin, joita varsinkin tuolla Amerikan foorumilla välillä näkee. "Kuka teki moottorin?" sejase jimmy flintstone tms.

Plääh.

Mutta eipä mitään, kivaa jälkeä syntyy Jannen pajalla :thumbup: maalia koppaan vaan!

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 16.11.2018 06.23

Kiitos, tähän asti "ennätystä" käytettyjen etsiosien määrässä mun rakentamissa malleissa on pitänyt hallussaan JPS Volvo minkä tein vuoden alkupuolella.. Tää Chevy tulee kyllä rikkomaan tuon ennätyksen kirkkaasti.. Vuosien varrella näitä on tullut jokunen hankittua jemmaan, mutta oikeastaan vasta tänä vuonna oon alkanut yhä enemmän käyttämään kaikenlaista aftermarket sälää malleissani ja sen lisäks skrätsäämään osia myös itse, puhumattakaan että oon myös 3D tulistellut omia piirtelemiä juttuja projekteihin. Aikasemmin kun tyytyi laittamaan ne tulpanjohdot edes jotenkin konehuoneeseen niin nälkä on kasvanut tämän vuoden myötä, jokaisessa mallissa oon jotain uutta pyrkinyt tekemään ja kokeilemaan. Tuo 3D tulostaminen olis tavoitteena ottaa kunnolla haltuun ja hartsivalamisen salat käydä myös läpi, niin ehkä minäkin jonku oman aftermarket osan joskus pukkaan vielä myyntiin (jotain sellaista mitä ei vielä ole saatavilla).. Piilevää luovaa hulluutta minussa kyllä löytyy, mutta käsien taidot ei aina täytä sitä tarvetta mitä mieli haluais tehdä :lol:

Mallailu kaikkinensa on hauska harrastus, teki sitten suoraan laatikosta tai laittoi repullisen jälkituotanto-osia mausteeksi. Saa nähdä minkälainen mallailuvuosi 2019 tulee olemaan, oon asettanut lisää tavoitteita rakentelutekniikoiden opiskelua ajatellen ja kyllä mä nyt tavoitteeksi otan kahdessa isommassa mallinäyttelyssä käynnin tämän vuotisen yhden sijaan.. :mrgreen:

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 21.11.2018 05.51

Päivitystä ja pala hidasta maalausprosessia.. Teen tätä koripaneeli kerrallaan.. Maalaan värit ja mahdolliset kuviotkin karkeasti pintaan, odotan maalin kuivahtamista ja hion sieltä täältä värejä puhki.. Lopputulos, noh rujoa mutta niin kaunista :lol:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 30.11.2018 18.59

Töissä on tällähetkellä kiivas tahti ja projektit etenee hitaasti jos ollenkaan, mutta maalaushommia olen Chevyyn aina ohimennen tehdä.. Korin maalauksessa olen siirtynyt jo pikkuhiljaa vänkärin puolelle.. Kaikkihan tehdään pensselillä ja hiomapaperilla tässä :mrgreen: Oveen tuleva decali on omatuloste.. :thumbup:

Kuva

Kuva

Kuva

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 01.12.2018 18.09

ja jatkoa.. Lavan puupohjan maalasin pensselillä seuraavassa järjestyksessä, Model master wood väri pohjalle, sen päälle Vallejo Black wash sivelyä puunsyiden suuntaisesti, jatkoksi Vallejon Rust wash samanlain sively puunsyiden suuntaisesti.. Lopputulos ei ehkä ole realistisin, mutta kyllä siinä sellainen puinen efekti on havaittavissa.. :thumbup:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 02.12.2018 09.56

On kyllä hienoa ollu seurata kehittymistäsi mallarina. Alkaa olla todella taitavaa rakentamista. Lavan pohja näyttää kyllä ainekin kuvista hyvin puiselta joka on vähän öljyllä tahriintunut. Ja listojen metallisointi varmaan lisää vielä puun näköä.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 05.12.2018 19.13

Kiitos Mikko.. Chevyn valmistumiselle on nyt asetettu takaraja, tarkoitus olis ehtiä mukaan Jyväskylän näyttelyyn 26.1, mukaan lähtenee pari muuta tänä vuonna valmistunutta helmeä :mrgreen: Lisäksi tulen aloittamaan täysin puskista jonku mallin tässä kunhan työtilanne rauhoittuu ensviikolla. Keväällä Malliston autokisaan tekasin noin viikossa just sen vihreen Toyotan joka lopulta sijoittui parhaiten mun tuotoksista joten jotain vastaavaa nopeahkoa, mutta silti viimeisteltyä ja suoraviivaista tekemistä tullaan tekemään mukaan otettavaks myös Jyskylään..

Chevystä nyt päivitys vain sanallisesti: lava alkaa olemaan pikkuhiljaa maaleissa ulkopuolilta, pohjapuoli on vielä kokonaan maalaamatta, mutta se on verrattain nopea rasti.. Koppi/hytti on myös aikalailla samassa tilassa, sisäpuoli juuri enään maalaamatta.. Perälaita on kokonaan aloittamatta, mutta se onkin ainut korin osa joka ei vielä ole saanut huomiota osakseen.. Sisustassa on vielä askarreltavaa, samoin kuin konehuoneessa ja alustassa, ei silti mitään isompia.. :thumbup:

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 09.12.2018 11.12

Decalihommiakin pääs jo vähän tekemään.. Pari decalia joutuu printtaamaan uudestaan ku onnistuin pilaamaan ne.. mutta parit kuvat tämänhetkisestä tilanteesta :thumbup:

Kuva

Kuva

Vastaa Viestiin