'41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2507
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

'41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 09.04.2018 21.44

Thunderboltin valmistuttua täytyy ottaa seuraavaa mallia työnalle. Vanhat Gasserit oli monesti aika pienellä budjetilla rakennettuja, eli välttämättä aina ei ollut rahaa satsata kiiltävään maaliin tai viimeistelyyn yleensäkään, vaan rahat käytettiin tekniikkaan. Gas-luokkien hieno puoli oli se, että usean eri alaluokan ansiosta ryhmässä pystyi pärjäämään monenlaisella eri kori/tekniikkakombinaatiolla, ja kaikenlaisia erikoisia rakennelmia radalla nähtiinkin. Luokat G/G ja H/G oli varattu suora 6 ja suora 8 moottoreille, sekä Pre 1960 Fordin Flathead-moottoreille. Edellytyksenä kuitenkin oli, että näissä koneissa oli käytettävä vakiokansia ja ne piti olla vapaastihengittäviä. Autot luokiteltiin tuttuun tyyliin jakamalla auton paino kuutiotuumilla, ja tästä syntynyt luku määritteli ajettavan luokan.

Projektina on siis AMT/Matchboxin '41 Plymouth Special Deluxe, jonka pohjamaalatusta korista olin jo avartanut takapyöränaukkoja suuremmiksi, jotta slicksit mahtuu pyörimään ja keulapalan olen liimannut paikalleen ja sisustaakin on vähän maalailtu. Muuten kyseessä on ihan aloittamaton kampe. Moottoriksi tulee Revellin '40 Fordista otettu 221 Cid Flathead, joka puski alkuperäisenä huimat 85 hp. Nyt sitä piristetään tietysti uusilla sisuskaluilla, mutta peltisarjat täytyy tehdä scratchina, kuten myös imusarja, jonka päälle asennetaan Hilbornin mekaaninen ruisku imutötteröineen. Tällä setupilla Plymouth menee luokkaan G/G NHRA:n 1963 sääntöjen mukaan.

Tavoite on rakentaa juuri tuollainen budjettikilpuri, eli kiiltävää maalia tässä tuskin tullaan näkemään, vaan pohjamaalipinta jää todennäköisesti viimeiseksi maalipinnaksi. Todennäköisesti jokun kromilistakin pitää poistaa ja korvata se listanreijillä...

Tässä pari kuvaa ekasta koesovituksesta, jossa takajousitus koostuu sarjan osista, paitsi renkaat (jotka tulee vaihtumaan tavallisilla valkoisivuilla varustettuihin rättislickseihin) on AMT:n Racemaster Parts Packista ja vanteet on Piirosen Markon hartsiosia. Etupäässä jouset löytyi varaosalaatikosta ja jäykkä akseli taitaa olla Revellin '56 Ford Pickupista. Renkaat on edessäkin vielä kysymysmerkki, mutta nämä on Jo-Hanin SC Ramblerista. Keulaa pitää tosin laskea aavistuksen verran alaspäin, koska Gasserin kuuluu olla "suorassa" eikä takakenossa niinkuin moni luulee.

Kuva
Kuva
Kuva

Ja tässä on vielä kuva moottorista. Revellin '40 Fordissa on tosiaan aika hyvälaatuinen Lättis, ja se jää mun yksilöstä vielä ylimääräiseksi, niin nyt sille löytyi sopiva käyttökohde.

Kuva

Lisää tulee kun jotain näyttämisen arvoista tapahtuu... :screwy:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2507
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 14.01.2019 00.48

Laitanpa tähän jatkoa kun Caminon valmistumisen jälkeen edistystä on tapahtunut (ja osittain jo ennenkin sitä...).

Keulaa piti hieman laskea alaspäin, joten sahailin lehtijousien kannakkeet puoliksi ja tällöin etupää tippuikin selkeästi alemmas. Vielä joutuu aavistuksen tiputtamaan keulaa, mutta aika lähellä ollaan.

Kuva
Kuva

Toinen ongelma etuakselistossa oli se, että vanteiden taustat ei sopineet täysin noihin eturenkaisiin, ja tästä syystä etupyörien raideleveys jäi liian suureksi. En halunnut kaventaa etuakselia, koska se heikentäisi sitä aika tavalla, vaan sen sijaan sahasin vanteiden taustat kapeammiksi.

Kuva

Ja tämän jälkeen ne sopivatkin paikalleen hienosti:

Kuva

Lohkonpuolikkaiden sauma vaati hieman kittailua, muuten moottorin palikoissa ei muutamia valusaumoja kummempaa siistittävää ollut ennen maalausta. Pohjamaali on Mastonia, ja pintamaali Tamiyan spraykamaa. Lakkasin vielä osat maalauksen jälkeen, ja lopputuloksena maalipinnasta tuli juuri sopiva, eli ei liian kiiltävä mutta ei liian mattakaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten liimailin kannet paikalleen, maalailin kannenpultit hopealla ja aloitin imusarjan ihmettelyn. Missään sarjassa ei ole tullut vastaan Fordin Lättikseen sopivaa Hilbornin mekaanisen ruiskun imusarjaa, joten sellainen täytyi tehdä itse. Pohjana oli hieman paksumpi styreenilevy jonka viilailin oikean kokoiseksi ja -muotoiseksi. Sen päälle liimasin ohuemman styreenilevyn, jossa oli nuo uritukset ja näin lopputuloksena oli rivoitettu Hilbornin imusarja. Vielä reijät imuputkille niin sitten näytti tältä:

Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavaksi imusarjaan väriä pintaan, ja konekin sai jonkinverran litkutusta The Detailerin mustalla. Imusarjan keskelle tein tuon "Fuel Block" jakokappaleen alumiinista ja sieltä lähtevät bensalinjat on Scale Productionsin tulpanjohtomateriaalia. Letkunliittimet tein kuusikulmaisesta muovitangosta.

Kuva
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
teyo
AMT
Viestit: 906
Liittynyt: 11.04.2005 16.03
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Re: '41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Viesti Kirjoittaja teyo » 14.01.2019 13.48

Kiva nähdä tämä koppa kyseisessä käytössä ja tekniikkakaan ei ole tylsä, virtuaalipisteet imusarjasta. Tulpanjohtojen reiät olisi kannattunut tehdä ennen maalausta. Samoin jos meinaat laittaa öljynsuodattimen muualle kuin kanteen kiinni niin kolo olis kannattanu kitata umpeen.
pienoismalleja www.elisanet.fi/teijon/models Moparpervoromance

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2507
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 22.01.2019 22.34

Kiitos Teijo! Erilaisuutta tässä hieman haettiinkin, ja toisaalta Fordin Lättis sopii erittäin hyvin tällaiseen vanhaan budjettiviritelmään. :D Tulpanjohtojen reikiä en ole yleensä poraillut ennen maalausta, koska en ole koskaan halunnut porata yhtään isompia reikiä johdotuksia varten kuin on pakko. Ja äkkiä maalikerrosten paksuus tukkii reijän senverran, että johto ei mahdu menemään siitä läpi, ja sitten joutuu poraamaan uudestaan. Öljynsuodattimen olisi kyllä tarkemmin ajateltuna voinut siirtää tulipeltiin, mutta eipä tullut mieleen. No, nyt se on liian myöhäistä, mennään tuolla vakiolla sitten... :mrgreen:

Virranjakajan maalailin jonkun netistä löytyneen kuvan mukaan. Tulpanjohdot on Scale Productionsin afterikamaa, joka on toiminut ainakin mulla erittäin hyvin. Nyt oli hieman hankalaa saada johdot kulkemaan osumatta hihnapyöriin, mutta lopulta sekin onnistui...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavaksi piti säätää auton ajoasentoa hieman, kun edellisessä koesovituksessa keula oli vieläkin hieman liian korkealla. Viilailin lehtijousien roikottimia matalammiksi ja nyt alkaa keulan korkeus olla aikalailla alueella. Sinitarraa käytin apuna tuossa sovituksessa, eli aavistuksen keula laskee vielä kunhan kaikki liimataan paikalleen.

Kuva
Kuva
Kuva

Moottoria en ollut koskaan vielä sovittanut konehuoneeseen, joten sovittelin ekaksi sarjan kutoskoneella, että mihin kohtaan alunperin '41 Plymouthissa kone asennetaan. Yllätykseksi motti kuuluu asentaa aika kauas taakse, joka on tietysti hyvä juttu kiihdytyskäyttöä ajatellen. Lättäpää sopi paikalleen muuten hienosti, mutta se istui aika alhaalla ja näytti ihan liian pieneltä konehuoneessa. Tein runkoon uuden poikkipalkin vanhojen moottorinkiinnikkeiden ympärille styreenistä ja heti näytti paljon paremmalta. Nyt moottorin asennus myös helpottuu huomattavasti ja sen saa juuri oikeaan kohtaan. Silti ne varsinaiset moottorinkiinnikkeet pitää tehdä vielä myöhemmin...

Kuva
Kuva
Kuva

Ja nyt kun moottori sopi paikalleen, tein kaasuvivustot koneeseen. Ihan realistinen toi ei ole, mutta parempaa ei näillä nakkisormilla pystynyt tekemään. :mrgreen: Vivusto on jotain metallilankaa mikä lojui pöydänreunalla ja muutamat etsiosat on Scale Dreamsin etsiarkilta...

Hihnavetoinen bensapumppu on AMT:n Boss Novasta, jossa on siis sama moottori kuin AMT Double Dragsterin Early Hemi. Valusaumojen siistimisen jälkeen poistin kromipinnan pumpusta ja maalailin sen hopealla... Bensalinjojen liittimien maalauksen jälkeen koitin hieman lisätä syvyysvaikutelmaa Tamiyan Panel Line Accent litkulla. Bensalinja pumpulta tuohon imusarjan keskellä olevaan jakokappaleeseen aiheutti hieman päänvaivaa, ja lopulta se oli pakko tehdä hieman liian ohuesta tavarasta, kun paksumpi ei vaan yksinkertaisesti mahtunut menemään imutötteröiden välistä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Ismo Penttinen
FCMA member 2019
Viestit: 1432
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: '41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 23.01.2019 16.08

Kone kuin karkki :worshippy .

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4684
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: '41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 23.01.2019 18.13

Todella kaunis kone ja vielä siististi rakennettukin aidon oloiseksi.
Suosikkiautojani muutenkin tämä neliykkönen.

Vastaa Viestiin