'41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2470
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

'41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 09.04.2018 21.44

Thunderboltin valmistuttua täytyy ottaa seuraavaa mallia työnalle. Vanhat Gasserit oli monesti aika pienellä budjetilla rakennettuja, eli välttämättä aina ei ollut rahaa satsata kiiltävään maaliin tai viimeistelyyn yleensäkään, vaan rahat käytettiin tekniikkaan. Gas-luokkien hieno puoli oli se, että usean eri alaluokan ansiosta ryhmässä pystyi pärjäämään monenlaisella eri kori/tekniikkakombinaatiolla, ja kaikenlaisia erikoisia rakennelmia radalla nähtiinkin. Luokat G/G ja H/G oli varattu suora 6 ja suora 8 moottoreille, sekä Pre 1960 Fordin Flathead-moottoreille. Edellytyksenä kuitenkin oli, että näissä koneissa oli käytettävä vakiokansia ja ne piti olla vapaastihengittäviä. Autot luokiteltiin tuttuun tyyliin jakamalla auton paino kuutiotuumilla, ja tästä syntynyt luku määritteli ajettavan luokan.

Projektina on siis AMT/Matchboxin '41 Plymouth Special Deluxe, jonka pohjamaalatusta korista olin jo avartanut takapyöränaukkoja suuremmiksi, jotta slicksit mahtuu pyörimään ja keulapalan olen liimannut paikalleen ja sisustaakin on vähän maalailtu. Muuten kyseessä on ihan aloittamaton kampe. Moottoriksi tulee Revellin '40 Fordista otettu 221 Cid Flathead, joka puski alkuperäisenä huimat 85 hp. Nyt sitä piristetään tietysti uusilla sisuskaluilla, mutta peltisarjat täytyy tehdä scratchina, kuten myös imusarja, jonka päälle asennetaan Hilbornin mekaaninen ruisku imutötteröineen. Tällä setupilla Plymouth menee luokkaan G/G NHRA:n 1963 sääntöjen mukaan.

Tavoite on rakentaa juuri tuollainen budjettikilpuri, eli kiiltävää maalia tässä tuskin tullaan näkemään, vaan pohjamaalipinta jää todennäköisesti viimeiseksi maalipinnaksi. Todennäköisesti jokun kromilistakin pitää poistaa ja korvata se listanreijillä...

Tässä pari kuvaa ekasta koesovituksesta, jossa takajousitus koostuu sarjan osista, paitsi renkaat (jotka tulee vaihtumaan tavallisilla valkoisivuilla varustettuihin rättislickseihin) on AMT:n Racemaster Parts Packista ja vanteet on Piirosen Markon hartsiosia. Etupäässä jouset löytyi varaosalaatikosta ja jäykkä akseli taitaa olla Revellin '56 Ford Pickupista. Renkaat on edessäkin vielä kysymysmerkki, mutta nämä on Jo-Hanin SC Ramblerista. Keulaa pitää tosin laskea aavistuksen verran alaspäin, koska Gasserin kuuluu olla "suorassa" eikä takakenossa niinkuin moni luulee.

Kuva
Kuva
Kuva

Ja tässä on vielä kuva moottorista. Revellin '40 Fordissa on tosiaan aika hyvälaatuinen Lättis, ja se jää mun yksilöstä vielä ylimääräiseksi, niin nyt sille löytyi sopiva käyttökohde.

Kuva

Lisää tulee kun jotain näyttämisen arvoista tapahtuu... :screwy:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Vastaa Viestiin