'41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2493
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

'41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 09.04.2018 21.44

Thunderboltin valmistuttua täytyy ottaa seuraavaa mallia työnalle. Vanhat Gasserit oli monesti aika pienellä budjetilla rakennettuja, eli välttämättä aina ei ollut rahaa satsata kiiltävään maaliin tai viimeistelyyn yleensäkään, vaan rahat käytettiin tekniikkaan. Gas-luokkien hieno puoli oli se, että usean eri alaluokan ansiosta ryhmässä pystyi pärjäämään monenlaisella eri kori/tekniikkakombinaatiolla, ja kaikenlaisia erikoisia rakennelmia radalla nähtiinkin. Luokat G/G ja H/G oli varattu suora 6 ja suora 8 moottoreille, sekä Pre 1960 Fordin Flathead-moottoreille. Edellytyksenä kuitenkin oli, että näissä koneissa oli käytettävä vakiokansia ja ne piti olla vapaastihengittäviä. Autot luokiteltiin tuttuun tyyliin jakamalla auton paino kuutiotuumilla, ja tästä syntynyt luku määritteli ajettavan luokan.

Projektina on siis AMT/Matchboxin '41 Plymouth Special Deluxe, jonka pohjamaalatusta korista olin jo avartanut takapyöränaukkoja suuremmiksi, jotta slicksit mahtuu pyörimään ja keulapalan olen liimannut paikalleen ja sisustaakin on vähän maalailtu. Muuten kyseessä on ihan aloittamaton kampe. Moottoriksi tulee Revellin '40 Fordista otettu 221 Cid Flathead, joka puski alkuperäisenä huimat 85 hp. Nyt sitä piristetään tietysti uusilla sisuskaluilla, mutta peltisarjat täytyy tehdä scratchina, kuten myös imusarja, jonka päälle asennetaan Hilbornin mekaaninen ruisku imutötteröineen. Tällä setupilla Plymouth menee luokkaan G/G NHRA:n 1963 sääntöjen mukaan.

Tavoite on rakentaa juuri tuollainen budjettikilpuri, eli kiiltävää maalia tässä tuskin tullaan näkemään, vaan pohjamaalipinta jää todennäköisesti viimeiseksi maalipinnaksi. Todennäköisesti jokun kromilistakin pitää poistaa ja korvata se listanreijillä...

Tässä pari kuvaa ekasta koesovituksesta, jossa takajousitus koostuu sarjan osista, paitsi renkaat (jotka tulee vaihtumaan tavallisilla valkoisivuilla varustettuihin rättislickseihin) on AMT:n Racemaster Parts Packista ja vanteet on Piirosen Markon hartsiosia. Etupäässä jouset löytyi varaosalaatikosta ja jäykkä akseli taitaa olla Revellin '56 Ford Pickupista. Renkaat on edessäkin vielä kysymysmerkki, mutta nämä on Jo-Hanin SC Ramblerista. Keulaa pitää tosin laskea aavistuksen verran alaspäin, koska Gasserin kuuluu olla "suorassa" eikä takakenossa niinkuin moni luulee.

Kuva
Kuva
Kuva

Ja tässä on vielä kuva moottorista. Revellin '40 Fordissa on tosiaan aika hyvälaatuinen Lättis, ja se jää mun yksilöstä vielä ylimääräiseksi, niin nyt sille löytyi sopiva käyttökohde.

Kuva

Lisää tulee kun jotain näyttämisen arvoista tapahtuu... :screwy:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2493
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 14.01.2019 00.48

Laitanpa tähän jatkoa kun Caminon valmistumisen jälkeen edistystä on tapahtunut (ja osittain jo ennenkin sitä...).

Keulaa piti hieman laskea alaspäin, joten sahailin lehtijousien kannakkeet puoliksi ja tällöin etupää tippuikin selkeästi alemmas. Vielä joutuu aavistuksen tiputtamaan keulaa, mutta aika lähellä ollaan.

Kuva
Kuva

Toinen ongelma etuakselistossa oli se, että vanteiden taustat ei sopineet täysin noihin eturenkaisiin, ja tästä syystä etupyörien raideleveys jäi liian suureksi. En halunnut kaventaa etuakselia, koska se heikentäisi sitä aika tavalla, vaan sen sijaan sahasin vanteiden taustat kapeammiksi.

Kuva

Ja tämän jälkeen ne sopivatkin paikalleen hienosti:

Kuva

Lohkonpuolikkaiden sauma vaati hieman kittailua, muuten moottorin palikoissa ei muutamia valusaumoja kummempaa siistittävää ollut ennen maalausta. Pohjamaali on Mastonia, ja pintamaali Tamiyan spraykamaa. Lakkasin vielä osat maalauksen jälkeen, ja lopputuloksena maalipinnasta tuli juuri sopiva, eli ei liian kiiltävä mutta ei liian mattakaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten liimailin kannet paikalleen, maalailin kannenpultit hopealla ja aloitin imusarjan ihmettelyn. Missään sarjassa ei ole tullut vastaan Fordin Lättikseen sopivaa Hilbornin mekaanisen ruiskun imusarjaa, joten sellainen täytyi tehdä itse. Pohjana oli hieman paksumpi styreenilevy jonka viilailin oikean kokoiseksi ja -muotoiseksi. Sen päälle liimasin ohuemman styreenilevyn, jossa oli nuo uritukset ja näin lopputuloksena oli rivoitettu Hilbornin imusarja. Vielä reijät imuputkille niin sitten näytti tältä:

Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavaksi imusarjaan väriä pintaan, ja konekin sai jonkinverran litkutusta The Detailerin mustalla. Imusarjan keskelle tein tuon "Fuel Block" jakokappaleen alumiinista ja sieltä lähtevät bensalinjat on Scale Productionsin tulpanjohtomateriaalia. Letkunliittimet tein kuusikulmaisesta muovitangosta.

Kuva
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
teyo
FCMA member 2018
Viestit: 885
Liittynyt: 11.04.2005 16.03
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Re: '41 Plymouth Special Deluxe G/Gas

Viesti Kirjoittaja teyo » 14.01.2019 13.48

Kiva nähdä tämä koppa kyseisessä käytössä ja tekniikkakaan ei ole tylsä, virtuaalipisteet imusarjasta. Tulpanjohtojen reiät olisi kannattunut tehdä ennen maalausta. Samoin jos meinaat laittaa öljynsuodattimen muualle kuin kanteen kiinni niin kolo olis kannattanu kitata umpeen.
pienoismalleja www.elisanet.fi/teijon/models Purkaminen on rakentamista

Vastaa Viestiin