The Astorian '55 Chevy Custom

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viesti:

The Astorian '55 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 02.03.2017 22.44

Muutama viikko sitten selailin The H.A.M.B. foorumia, eikä tarkoitus ollut missään nimessä aloittaa mitään uutta projektia. Bongasin kuitenkin kuvia Alexander Brothersin alunperin '64 rakentamasta The Astorian '55 Letukasta, ja heti ajattelin, että onpas tyylikäs laite. Sitten muistin, että mullahan on yksi '55 Bel Airin raato odottelemassa rakentamista, ja siitä se idea sitten lähti...

Tuossa on pari kuvaa esikuvasta. Chopattu '55 Chevy 2D Sedan ja alunperin Customoitu vuonna '64 ja entisöity joskus '80-luvulla.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Nyt alkuun täytyykin sanoa, että ei tästä mun kyhäelmästä tule ihan sataprosenttisen tarkkaa replikaa tuosta oikeasta autosta. Ennemminkin tärkeintä olisi tehdä sellainen malli, josta tunnistaa mitä autoa malli esittää, mutta jokainen detalji ei varmasti tule menemään oikein jo ihan pelkästään senkin takia, että muuten projekti vaatisi luultavasti liikaa työtä, kun ei noita kaikkia osia varmastikaan löydä mistään sarjasta, vaan ne pitäisi tehdä itse. Eli siis kunhan lopputuloksesta tulee oikea mielikuva ja malli näyttää suhteellisen paljon oikealta autolta, niin mä olen tyytyväinen.

Tällainen mun lähtökohta oli, Revellin '55 Bel Air, josta olin jo aikaisemmin poistanut maalit. Hyvä lähtökohta pilkottavaksi, kun tuosta puuttuukin joitain osia.
Kuva
Kuva

Eka ongelma tietysti on, että sarjan kori on Hardtop, kun taas 1:1 auto on 2D Sedan. Ja tässäkin kohtaa ei ole tärkeintä saada juuri millilleen oikeanlainen 2D Sedan tehtyä, vaan tarkoitus on saada sellainen kyhäelmä, joka näyttää suht oikealta. Ja lopulta kun oikea autokin on Chopattu ja Customoitu muutenkin, niin en koe sitä niin tärkeäksi, että joka mitta on juuri täsmälleen oikein, kunhan malli näyttää suht oikeanlaiselta.

Isoimmat erot HT:n ja Sedanin välillä (Tolpan lisäksi tietenkin :mrgreen: ) on se, että Sedanin takaikkunan muoto on erilainen ja pystympi kuin HT:ssa ja Sedanin katto on myös pidempi. Eli sahailin takaosan katosta irti ja siirsin sitä hieman taaksepäin. Katon puolikkaiden väliinjäävä rako tuli täytettyä styreenilevyllä. Takaikkunan alareunan muoto tarvitsee vielä korjata, mutta koitan tehdä muutamat korimuutokset ennen sitä... Lisäksi oven yläreunan muotoa tarvii hieman korjata ennen tuota kylkivekkiä, HT:ssa tuo oven yläreuna laskee pitkältä matkalta, kun Sedanissa tuo kohta on paljon suorempi.

Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavaksi tein B-Pilarit styreenistä, johon kaiversin ovirajan Trumpeterin kaivertimella. Tolpan liimaamisen jälkeen huomasin, kuinka katon alareuna/takasivuikkunan yläreuna laskee liikaa alas Sedaniin verrattuna, joten Dremelöin tuota kohtaa hieman uuteen muotoon, ja nyt lopputulos näyttää paljon enemmän Sedanilta.

Kuva
Kuva

Seuraavaksi muoden korimuutosten pariin, kun katto on pääpiirteiltään muuteltu. Kyllähän se paljon saa vielä kokea hienosäätöä, mutta kunhan saisi nyt korin perusmuodot ensin tehtyä. Keulassa ehdottomasti hallitsevin juttu ainakin omasta mielestä on noi vinottain asennetut etuvalot. Sopivat kehykset löytyi jostain Edselin keulanjämästä, josta leikkelin etulamppujenkopat irti. Ne oli tosin hieman liian syvät, joten "madalsin" niitä jonkin verran.
Kuva
Kuva

Etulokareista piti noi etuvalojen "lipat" sahailla pois, jotta Edselin osat sopii paikalleen.
Kuva

Ja tässä on etuvalokehykset liimattu paikalleen. Reunat vaatii toki hieman ohennusta kuten kuvista saattaa huomata, mutta nyt seuraavaksi pääseekin maskin ja muun keulaosaston kimppuun.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tässäkohtaa ollaan tällä hetkellä. Paljon on vielä tekemistä, mutta kyllä se siitä. Tätä projektia tehdään vähän muiden projektien sivussa, eli valmistuminen tulee kestämään väkisinkin. Tässä nyt kuitenkin kasa jotain kuvia, jos vaikka joku muukin innostuisi silppuamaan jotain. :wink:
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 15.02.2018 14.27. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Niilo Kiikko
FCMA member 2019

Re: The Astorian '55 Chevy Custom

Viesti Kirjoittaja Niilo Kiikko » 03.03.2017 00.07

Erittäin mielenkiintoinen projekti! Ei se mua ainakaan haittaa jos malli on vähän erilainen kuin esikuvansa. Jatkoa odotellessa :)
Miks mikään ei etene..?

Ismo Penttinen
FCMA member 2019

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 03.03.2017 00.39

Jee jee hyvä meininki :thumbup: ! Tosiaan näissä paljon muutoksia vaativissa projekteissa pitäisi itsekin malttaa takertumasta vähäisiin poikkeamiin esikuvaansa nähden.
On muuten jännä tunne, kun joku lehti- tai nettikuva jostain autosta herättää heti rakenteluvietin. Silmissään jo näkee, kulnka tekisi tämän ja tuon kohdan muovia muokkaamalla. Tässäkin projektissa muokattavaa riittää :worshippy .
Nuo katon jatkopalan poikittaiset saumat on mulle ainakin olleet kinkkisiä saada kokonaan häipymään. Saattaa johtua tuosta vihreästä kitistä, jota aina vaan käytän.

Lenni Marttinen
Heller

Viesti Kirjoittaja Lenni Marttinen » 03.03.2017 08.16

Mielenkiintoinen malli mielenkiintoisesta aiheesta. Niin kuin Niilo jo mainitsi niin ei haittaa minuakaan jos malli ei ole 100% kopio oikeasta. Jatkoa odotellessa :thumbup:

Jarkko Antikainen
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 03.03.2017 12.33

Hienoa, tuon tyylisiä malleja ei valmistu koskaan liikaa!

Sakke
AirFix

Viesti Kirjoittaja Sakke » 03.03.2017 15.04

Mielenkiintoinen projekti ! Onneksi auton nykyinen omistaja Mark Moriarty on postaillut paljon hyviä otoksia em. foorumille.

Niko Lindström
FCMA member 2019
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 18.04.2017 22.41

Kiitos kannustuksesta 8) ! Tosiaan kunhan malli muistuttaa tarpeeksi esikuvaansa, niin mä olen tyytyväinen. Kaikkia pikkunippeleitä en näe oikein järkeä toteuttaa malliin, vaikka tietysti nykyään kaikki 3D printtaukset sun muut menetelmät helpottaa rakentajaa (Paitsi jos on niinkuin minä joka ei osaa piirtää niitä malleja tulostettavaksi :mrgreen: ). Työmäärä täytyy kuitenkin jollain tasolla saada pidettyä järjellisenä.

Ja kuten Sakke sanoi, niin uusi omistaja on tosiaan laittanut aika paljon kuvia autosta näkyville, ja ilman noita kuvia epäilen, että projekti olisi alkanutkaan, kun vanhoja kuvia löytyy senverran vähemmän eikä niiden laatukaan ole aina ihan parasta...
Ismo Penttinen kirjoitti:Jee jee hyvä meininki :thumbup: ! Tosiaan näissä paljon muutoksia vaativissa projekteissa pitäisi itsekin malttaa takertumasta vähäisiin poikkeamiin esikuvaansa nähden.
On muuten jännä tunne, kun joku lehti- tai nettikuva jostain autosta herättää heti rakenteluvietin. Silmissään jo näkee, kulnka tekisi tämän ja tuon kohdan muovia muokkaamalla. Tässäkin projektissa muokattavaa riittää :worshippy .
Nuo katon jatkopalan poikittaiset saumat on mulle ainakin olleet kinkkisiä saada kokonaan häipymään. Saattaa johtua tuosta vihreästä kitistä, jota aina vaan käytän.
Joo tässä kohtaa kyllä kävi niin, että projekti imaisi rakentajansa sahaamaan heti ennenkuin kerkesin edes ajattelemaan, onkohan kukaan tehnyt '55 2D Sedanista valmista koria.
Noi katon saumat luulisi peittyvän lopullisesti tuolla kaksikomponenttisella 1:1 auton korikitillä, ainakaan ennen mulla ei ole ollut sen kanssa mitään ongelmia. Tuolla vihreällä joskus kittailin Rodia korimuutosten jäljiltä, ja siinä kun tarkkaan katsoo, niin saumat paistaa kyllä maalin alta. Eli se saattaa hyvinkin johtua tuosta kitistä, noillahan on kumminkin taipumuksena kutistua hieman.

Tässä olis pari kuvaa lisää, toisen '55 Letukan valmistuttua leikkasin tästä tuon etuhiekkapellin pois ja taivuttelin puolipyöreästä muovitangosta tuollaisen kaaren siihen tilalle. Samalla taivuttelin etulokarien etupäät sisäänpäin kuten oikeassakin autossa on tehty.

Kuva
Kuva

Tuo muovitanko toimi pohjana uudelle etuhiekkapellille, joka syntyi styreeninpaloista, joita liimailin sopiviin kohtiin paikalleen ja sen jälkeen hioin niitä karkeasti oikeanpaan muotoon Dremelillä. Paljonhan tuossa on vielä tekemistä ja aika raakile tuo keula on vielä, mutta kunhan sitä hieman jatkojalostaa ja sitten vielä pääsee siloittelemaan kitillä skrubut pois, niin eiköhän se ihan hyvältä näytä.

Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavana tarvisi varmaan koittaa rakennella tuota maskinseutua tuohon keulaan.
FHRA S/SS 570 Driver.

Niko Lindström
FCMA member 2019
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 03.02.2019 23.33

Tämä projekti on tässä hiljaiselon aikana pariin otteeseen nytkähtänyt hieman eteenpäin. No, eipä tässä silti kovin mittavaa edistystä ole päässyt tapahtumaan... :mrgreen:

Ekaksi jatkoin tuon keulan rakentelua tekemällä tuon maskin aukon. Sivuille vaan pari palaa styreeniä leikeltynä oikeaan muotoon, ja päälliosa on styreenitankoa.
Kuva
Kuva

Tässä pari kuvaa ekan kittikerroksen jälkeen. Aika paljon siloiteltavaa tuossa vielä on, mutta eiköhän siitäkin selvitä...
Kuva
Kuva
Kuva

Ongelma, joka seisotti projektia pitkään rakentelupöydän nurkalla, oli konepellin sopivuus. Keula piteni aavistuksen muutosten myötä, joten konepellin etureuna jäi hieman liian kauas taakse.
Kuva

Järkevin ratkaisu oli mun mielestä pidentää konepeltiä aavistuksen. Todennäköisesti oikeassa autossa ei tehty niin, mutta tämä oli paljon helpompi ratkaisu kuin koko keulan lyhentäminen, kun se on kuitenkin parsittu kokoon miljoonasta muovinpalasesta. Konepelti piteni senverran vähän, että tuskinpa sitä kukaan valmiissa mallissa tulee huomaamaankaan, jos ei tiedä asiasta...

Samalla pyöristin konepellin etunurkat kuten oikeassakin autossa on tehty. Tämän takia piti tehdä styreenistä täytepalat konepellin etunurkkiin, jotka synti myös useista styreeninpalasista jotka viilailin oikeaan muotoon paikalleen liimaamisen jälkeen.
Kuva
Kuva

Nyt ollaan siinä tilanteessa, että keula vaatii pientä hienosäätöä sinne sun tänne, mutta sen jälkeen olisi tarkoitus levittää toinen kerros kittiä pintaan ja siirtyä peräpään muutoksiin. Siellä pääsee kanssa silppuamaan styreeniä oikein huolella... :mrgreen:
FHRA S/SS 570 Driver.

JanneR
Heller

Viesti Kirjoittaja JanneR » 04.02.2019 19.15

Mielettömän hyvän näköinen kustomauto.
Keula varsinkin on mun mieleen.
Sitähän se on ollu juu...

pharaoh
Heller
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pharaoh » 04.02.2019 20.57

Mielenkiintoinen projekti :thumbup: . Olikohan niin, että tuossa The Astorianissa on vakio choppaamaton takalasi leivottu tuohon chopattuun kattoon ja vaikka et haekaan täydellistä replicaa ulkoasun suhteen, tuo lasi voisi olla kohtuu vaivalla mallissasi toteutettavissa suurenramalla tuota hardtopin takalasin aukkoa ylöspäin. Sitten vielä tuo mainitsemasikin oven vyötärölinjan korottaminen suoraksi sedanin tapaan ja sedanin ikkunan karmien lisäys, niin kattokorkeuskin saattaa olla jo visusalisesti aika lähellä The Astoriania. Hartopissahan on jo valmiiksi matalampi katto ja tuulilasin aukko sedaniin nähden. Tätä seurataan mielenkiinnolla.
"You´re gonna be hangin´on for mercy when i get this sucker rollin´" -Bob Falfa

Ismo Penttinen
FCMA member 2019

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 04.02.2019 23.39

Ihan varmasti seuraan leikkaaliimaa-projektin etenemistä. Hyvältä näyttää jo tehdyt muokkaukset, eipä sitä enäö keulan ilmeestä tunnistaisi '55 Chevyksi (joka kyllä originaalinakin näyttäö tietysti hienolta) :mrgreen:

Niko Lindström
FCMA member 2019
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 05.02.2019 00.39

Kiitos hyvistä kommenteista! Jannen kanssa olen samoilla linjoilla, todella hyvännäköinen rakennelma tuo 1:1 versio, oikeastaan juurikin tuo '60 luvun alkupuoli oli mun mielestä ainakin Customien kulta-aikaa. Toki näyttäviä rakennelmia tehtiin ennenkin, mutta jotenkin juuri tämän aikakauden laitteet säväyttää itseä kovasti. Tässä esikuvassa keula on oikeinkin onnistunut, ja peräkin näyttää kaikessa erikoisuudessaan melkoisen hyvältä. :D
pharaoh kirjoitti:
04.02.2019 20.57
Mielenkiintoinen projekti :thumbup: . Olikohan niin, että tuossa The Astorianissa on vakio choppaamaton takalasi leivottu tuohon chopattuun kattoon ja vaikka et haekaan täydellistä replicaa ulkoasun suhteen, tuo lasi voisi olla kohtuu vaivalla mallissasi toteutettavissa suurenramalla tuota hardtopin takalasin aukkoa ylöspäin. Sitten vielä tuo mainitsemasikin oven vyötärölinjan korottaminen suoraksi sedanin tapaan ja sedanin ikkunan karmien lisäys, niin kattokorkeuskin saattaa olla jo visusalisesti aika lähellä The Astoriania. Hartopissahan on jo valmiiksi matalampi katto ja tuulilasin aukko sedaniin nähden. Tätä seurataan mielenkiinnolla.
Kuvista päätellen vakio takalasi voisi pitää paikkansa, koska todella korkealle ylös se lasi ylettyy. Tämä helpottaa toisaalta omaa tekemistä, koska tällöin valmiin takalasin aihion voisi ehkä saada AMT:n '55 Sedanista. Saattaahan se joitain muutoksia vaatia, mutta ehkä saan jonkun suostuteltua vacuformaamaan mulle tämän "masterin" avulla uuden. :mrgreen: Katto ja kylkilinja tulee tosiaan saamaan vielä hieman muutoksia, mutta täytyy ensin tehdä keula ja peräpää, jotta vertailu 1:1 auton kuviin helpottuu katonkin osalta.

'55 Chevy on kyllä yksi mun suosikkiautoista, todella hieno laite orkkiskuntoisenakin niinkuin Ismo sanoi. Ja potentiaalia monen eri tyylisiin rakennelmiin riittää. 8)

Ja mainitaan tässä viestissä vielä, että jos joltain löytyisi jonkun 1/24 tai 1/25 kokoisen '55 Letukan etulokarit, niin saa tarjota. Toki raatokorikin käy, mutta koko sarjalle ei ole juuri nyt käyttöä. Tarvisi saada etupyöränaukot siitä, kun Astorianissa takapyöränkaaret on tehty '55:n orkkis etupyöränkaaria käyttämällä. Saahan noi tietty leikeltyä itsekin, mutta tulisi ainakin samanlaiset molemmille puolille kun löytyisi valmiit...
FHRA S/SS 570 Driver.

teyo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teyo » 05.02.2019 21.03

Mulla olisi 56 Chevyn kori johon tehty maalauskokeiluja, periaatteessa tarpeeton jos kelpaa.
pienoismalleja www.elisanet.fi/teijon/models Moparpervoromance

Jarkko Antikainen
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 06.02.2019 10.20

Kustomin rakentamisessa muotojen hakeminen ja hiominen on kyllä mielenkiintoinen työvaihe, myös pienoismallipuolella, oli esikuvaa tai ei. Mukavaa nähdä että projektisi jatkuu, myös minä pidän ko. aikakauden kustomeista.

Niko Lindström
FCMA member 2019
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 09.02.2019 00.28

Kiitos Teijo ja Jarkko!

Viiskutosen kori olisi ollut hyvä luovuttaja, mutta enää ei ole käyttöä, sattui nimittäin löytymään sopivasti omasta kaapista Revellin Pro Sportsman '55 Letukan kori jolle mulla ei ole käyttöä. Siitä leikkelin etupyöränkaaret irti ja sovittelin ne tähän koriin. Hieman sahailua ja sovittamista se vaati, lopputulos onkin yhdistelmä Pro Sportsman sarjan lokarinkaarta ja orkkis '55:n takapyöränkaarta. Hieman joutui myös rakoja täyttämään styreenin jämäpaloilla Dremelöinnin jäljiltä.

Kuva
Kuva
Kuva

Apukuskin puolella kerkesin vielä täyttää alkuperäisille kylkilistoille tehdyt syvennykset styreenillä. Seuraavana sama pitää tehdä kuskinpuolelle, sitten voisi taas vaihteeksi levitellä hieman kittiä ennen siirtymistä perän muutoksien pariin...
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.

mazeos
Revell

Viesti Kirjoittaja mazeos » 09.02.2019 00.52

Tästä tulee hyvä. Jatkoa odotellessa :thumbup:
Hitaasti mutta varmasti.

Vastaa Viestiin