'64 Ford Thunderbolt S/S

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

'64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 11.11.2016 23.46

Kaudelle '64 Fordin täytyi kehittää kilpailukykyisempi auto NHRA:n Super Stock luokkaan, jotta he eivät jäisi Letukan ja Moparin jalkoihin. Ratkaisuna jo kaudella '63 Factory Experimental luokassa hyväksihavaittu Ford Thunderbolt, eli siis '64 Fairlane 427 isolohkolla, jota oli kevennetty muun muassa lasikuituisilla konepellillä ja etulokareilla, alumiinisella etupuskurilla sekä poistamalla esimerkiksi radio, lämppäri, apukuskin pyyhkijä, takalasien veivit, peilit ja äänieristeet. Akku asennettiin takaluukkuun, koska konehuoneessa sille ei ollut enää tilaa. Factory Experimentalia Thunderbolteilla sai ajaa sellaisenaan, mutta niitä täytyi tehdä tehtaalta 100 kappaletta, jotta niillä saatiin ajaa myös Super Stockia. Niinpä Ford teki 49 4-Speed manuaali -ja 51 automaattilaatikkoista autoa. Autot oli periaatteessa katulaillisia, mutta kyllähän ensisijainen käyttötarkoitus Thunderbolteilla oli ajaa kilpaa.

Thunderbolteilla tulikin radoilla aika hyvin menestystä. Jo '63 Marraskuussa Lion's Drag Stripillä kellotettiin Thunderboltille ajaksi 11.61 & 201 KM/H. Kun ottaa huomioon, että tuo on ajettu sen aikakauden renkailla, niin kyseessä on erittäin kova tulos. Moderneilla renkailla alkuperäisen kaltaisella laitteella on ajettu matala ysin aika, eli ihan hitaasta pelistä ei ole kyse...

Kuva

Muutama vuosi sitten käsiin tarttui jostain Revellin Thunderboltin sarja. Malli on ihan hyvää laatua, mutta jostakin syystä rakentelu tyssäsi aika alkutekijöihinsä. Nyt olen kumminkin jatkanut tämän tekemistä taas, ja tavoitteena olisi saada vielä tän vuoden puolella valmista. Tarkoitus ei ole tehdä mitään tiettyä autoa, vaan ennemminkin sellainen jolla joku olisi voinut kilpailla kaudella '64.

Kuva

Pohjasta piti peittää ylimääräiset tekstit piiloon. Ekan pohjamaalikerroksen jäljiltä vielä tekstit paistoi hieman läpi, joten pakko oli laittaa lisää kittiäkin peliin...
Kuva
Kuva

Moottori on rakennettu sarjan osista muutamia detaljeita lisäillen. Motin rakennuksesta on senverran aikaa, että nyt sitä täytyy hieman siistiä ennenkuin sen kehtaa asentaa konehuoneeseen. Mutta ei tuo nyt ihan toivoton tapaus ole.

Kuva
Kuva
Kuva

Turvakaarta ei sarjassa tullut mukana ollenkaan, mutta sellainen täytyy näin nopeassa autossa olla. Varaosalaatikosta löytyi Monogramin '57 Chevyn turvakaari, joka sopi Thunderboltiin pienellä madaltamisella. Valkoiset osat kaaresta on tehty muovitangosta.

Kuva
Kuva

Tässäkohtaa olikin projektissa pidempi tauko, mutta pari kuukautta sitten nostin Fordin takaisin työpöydälle... Sisustan maalailulla aloittelin, lattia on Revellin mattamustaa ja beige on Humbrolia ja valkoinen Revelliä. Kumpikaan noista vaaleista väreistä ei oikein tuntunut peittävän, vaan maalia sai sutia useamman kerroksen ennenkuin tulos oli siedettävä. Ei tuota kovin onnistuneena voi pitää, mutta onneksi kyseessä ei ole sentään avoauto... :mrgreen:

Kuva
Kuva
Kuva

Turvakaaret maalasin kiiltävällä mustalla.
Kuva

Takarenkaat on sarjan omat, mutta decalit on jostakin aftermarket decaliarkilta. Vanteet on kanssa Revellin laatikosta maalattuna Revellin punaisella. Keskiöitä ja vanteen reikiä on hieman litkutettu realistisemman ilmeen saamiseksi.

Kuva

Turvavyöt tuli tehtyä Scale Dreamsin vyömateriaalista ja Model Car Garagen etsiliittimistä. Vyöt on Wrap Around malliset, kun niistä löytyy myös 1:1 kokoisina muutaman kisakauden verran kokemusta.

Kuva

Pakosarjat vaati jonkin verran siistimistä. Valusaumat hioin pois ja kittailin ejektorinjäljet piiloon. Toisesta pakosarjasta täytyi vielä täyttää alkuperäisen pakoputken reikä muovitangolla. Tehtaalta näihin siis asennettiin yksi pakoputki yhdellä vaimentimella, mutta ei varmaan tarvitse sanoa, että se yleensä poistettiin autosta ensimmäisenä... :lol:

Kuva

Tässä onkin molemmat pakosarjat kasattuina ja hiottuna sileäksi. Nyt ei tarvisi kuin päättää, että millä värillä ne maalaisi...

Kuva

Ja tässä onkin sitten eka kulkukorkeuden koesovitus, ja siltä näyttäisi että keulaa tarvitsee nostaa aavistuksen ylöspäin, niin saa hieman ryhdikkäämmän stancen aikaan. Mutta eipä sitä paljoa tarvitse nostaa, mutta ehkä vähän... Eturenkaat on myös sarjan omat niinkuin vanteetkin. Ne on vaan suihkittu mattalakalla vähän realistisemman sävyn aikaansaamiseksi.

Kuva
Kuva

Ja tästä jatketaan kunhan jotain näkyvää edistystä tapahtuu. Kovin nopeasti ei tämäkään etene, kun pääprojektina on tuo 1:1 kokoinen Chevy II.
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 13.02.2018 22.34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1348
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 13.11.2016 14.17

Onkohan tuo 7-pytyn pakosarjan käyrä tehty pakosyklien tasaamiseksi tuollalailla mutkalle vai onko siinä tilanahtautta konehuoneessa? Kiva lukea taustoja tämmöiselle kisavehkeelle. Sää oot niin perusteellinen :thumbup: . :worshippy .

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 13.11.2016 20.45

Joo, varmaan noi pakosarjojen putket on koitettu tehdä myös samanmittaisiksi, mutta luulisin että pääasiallinen syy oli juurikin tilanpuute. Tuollainen teksti löytyi joltakin sivustolta :lol: :

"The next task was to figure out how to put headers on it," Brannan said. "That was the biggest nightmare. We couldn't get them out (of the engine bay) in one piece, so we routed them through everything in the world, including the front suspension."

Näitä vanhoja kilpureita on hauska rakennella. Vanhoja Drag Race juttuja ja kuvia on hauska lukea ja sitten yrittää rakentaa näistä malleistakin suhteellisen realistisia. Tosin monesti tämän takia näissä projekteissa myös kestää pitkään... :mrgreen:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 03.12.2016 00.17

Eipä ole paljoa ehtinyt Thunderboltiakaan rakentelemaan, mutta jotain olen kuitenkin saanut aikaan...

Keulaa piti nostaa lopulta kolme milliä ylöspäin ja nyt ajoasennosta tuli paljon ryhdikkäämpi. Korotus oli varsin helppo operaatio, millin styreenisuikaleita vaan etuakseliston ja apurungon väliin niin kauan kunnes korkeus näytti sopivalta. Sitten liimailin suikaleet paikalleen ja veistelin oikeaan muotoon.

Kuva
Kuva
Kuva

Moottoriin lisäsin jotain pikkujuttuja, kuten esimerkiksi Motorcraftin decalin öljynsuodattimeen, laturin kiinnikkeen ja laturin johdot, kaasunpalautusjousen ja jotain muita pikkujuttuja. Hieman koitin saada syvyysvaikutelmaa tuohon mottiin litkuttamalla sitä Detailerin mustalla litkulla, mutta koitin olla lisäämättä liikaa tuota tököttiä kun ei tämä motti kuitenkaan öljyiseltä saa näyttää. Sitten liimailin koneen paikalleen.

Kuva
Kuva

Pakosarjat piti asentaa vasta moottorin liimaamisen jälkeen. Senverran nuo on käärmeenpesän malliset, ettei ne ihan helposti asettuneet paikoilleen. :mrgreen: Lopulta ne kumminkin liimautuivat jotenkuten sinne mihin pitääkin, joten seuraava juttu olisi sitten varmaan etuakseliston kiinnitys...

Kuva

Ja jottei homma sujuisi liian helposti, hinkkasin korista kaikki valusaumat sun muut pois ja suhuttelin pintaan pohjamaalia. Jostain syystä maali reagoi jotenkin muovin kanssa ja pinta on sennäköinen, että vaatii aikalailla hiontaa. Kyllä se vähän parani kuivuessaan, mutta silti työtä riittää ennen kuin voi haaveilla uudesta pohjamaalikerroksesta... No, joka tapauksessa pari kohtaa olisi vaatinut lievää kittailua, eli ei sitä suoraa olisi voinut kumminkaan maalata, mutta kuitenkin...

Kuva
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 13.02.2018 22.36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Matti Tirronen
AMT
Viestit: 818
Liittynyt: 09.10.2008 17.53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Matti Tirronen » 03.12.2016 00.28

Hyvältä näyttää Thunderbolt! 8) Itelläki tommonen yks kasaamaton odottamassa visiota mihin tulee rakentumaan mutta varmaankin tulee enemmän katuauto henkisempi. Vikasta kuvasta päätellen teet samaa kun minä että siinä samalla kun 1:1 autoa tekee niin maalaa ees jotain malliin liittyvää. :mrgreen: Nimimerkillä ton oman Edselin Candy maaalausta tuli ensimmäisen kokoeiltua Rekordin konepellin tukeen ja nyt joutuu vetää tulipellissä olevan kaasuvivustotkin samaan Candy teemaan ettei pelkkä tuki ois Candy värissä. :mrgreen:

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1348
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 03.12.2016 16.17

Onpahan nätti moottori 8) ! Maltoitko laittaa syttypiuhatkin oikeaan järjestykseen jakajan kanteen? :thumbup:

Avatar
teyo
FCMA member 2018
Viestit: 877
Liittynyt: 11.04.2005 16.03
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja teyo » 04.12.2016 22.45

Siistiä ja asiantuntevaa rakentamista. On tullut kyseinen sarja itsekin rakennettua ja muistaakseni meni varsin kivuttomasti nippuun. Erikoista tässä Thunderboltissa on imuilman otto sisempien ajovalojen paikoilta. Tästä linkistä löytyy mun rakennelma http://www.elisanet.fi/teijon/models/ga ... page1.html esittää latolöytö autoa.
pienoismalleja www.elisanet.fi/teijon/models Purkaminen on rakentamista

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 05.12.2016 12.39

Kiitokset!

Joo, jonkun hitsailusession jälkeen suihkaisin Fordin kopan pohjamaaliin. :lol: Mielenkiinnolla odottelen minkälainen Matin Thunderboltista tulee, ei näitäkään turhan paljoa näy rakennettavan kotimaassa, tuli siitä sitten katuauto tai kilpuri.

Tulpanjohdot taitaa olla vaan jossakin mielivaltaisessa järjestyksessä. :D Yleensä olen porannut yhdeksän pientä reikää jakajaan, josta olisi helppo pistää johdot oikeaan järjestykseen, mutta tässä mallissa näyttäisi siltä että tuli hieman "oikaistua" ja porasin vaan yhden ison reijän keskelle, ja tökkäsin kaikki johdot siihen. Siitä kasasta ei enää jaksanut alkaa selvittelemään, että mihin minkäkin johdon pitäis kulkea. :lol:

Toi Teijon rakennelma on hieno! Tykkään erityisesti tuosta punaisen sävystä, muistatko yhtään millä se on maalattu? Tuossa olis yksi Gasser-projekti, johon tuo sävy sopisi täydellisesti, toi näyttää ainakin kuvissa jonkin verran tummemmalta kuin tuo perus Mastonin punainen jolla olen aika monta koria suhutellut. Ainakin tuohon Gasser-projektiin se Maston on turhan kirkas...
Ja joo, tuota imuilman ottoahan sovellettiin myös monissa muissa Fordeissa tuohon aikaan. Häijyn näköinen systeemi. 8)
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 20.12.2016 22.09

Jotain pientä on tällekin ehtinyt tapahtumaan, etu ja takajousitukset on molemmat paikallaan. Jotain pientä kuten iskarit vielä puuttuu, mutta kohta pystyy laittamaan pyörät kumminkin paikalleen. Etuakselisto olikin todella hankala saada paikalleen, ohjausakselit kun pitäisi mahtua pakosarjojen ja kytkinkopan välistä, niin jostakin syystä mun rakennelmassa ei ollut tarpeeksi tilaa. Ainoa ratkaisu oli sitten ohjausakselin katkaisu ja liimailin akselistohässäkän paikalleen kahtena kappaleena. Vikana sitten liimasin tuon katkaistun ohjausakselinkin kasaan. Takana kaikki palikat sopi erinomaisesti paikalleen.

Bensalinjaakin aloin tekemään tankilta bensapumpulle, mutta se ei ole ihan valmis vielä niinkuin kuvasta saattaa huomata...

Kuva

Motti sopii hienosti paikalleen...

Kuva

Ja tuossa vielä koesovitus renkaiden kanssa.

Kuva

Sisustassa pientä ongelmaa tuotti ratti, rattiputki ja kojelauta. Niiden kuuluisi nimittäin olla samaa sävyä sisustan verhoilun kanssa. No eihän siinä mitään, Humbrolin Emalimaaliahan tuo on, ja se silenee ihan mukavasti pensselillä maalattaessa. Ongelma olikin se, että millähän sen saisi lakattua kiiltäväksi, Humbrolin tai Revellin lakkaa kun ei oikein voi käyttää, koska se alkaa kellastumaan ajan myötä. Mastonista olen lukenut sen sijaan, että sitä ei voi käyttää näiden emalien kanssa, koska silloin alkaa maalit kiehumaan. Tätä tuli kuitenkin kokeiltua jämäpalaan eikä mitään ongelmaa tapahtunut, joten nyt ratti on suihkittu Mastonin lakalla ja kojelauta sekä rattiputkikin menee samaan käsittelyyn pikapuoliin.

Ratin keskiön Ford logoa olen miettinyt maalaavani. Se on vaan niin pieni, että en tiedä tuleeko lopputuloksesta vaan entistä huonompi jos sinne koittaa epämääräisesti tökkiä montaa eri väriä...

Kuva

Kojelauta alkaa olla myös suht lähellä lakkakerrosta. Mittaridecalit on sarjan decaliarkilta, mutta tuohon kojelaudan alla olevaan lisämittariin ei mitään decalia ollut tarjolla. Se piti vaan maalailla mustalla ja pyyhkiä musta maali pois kohokirjaimista sun muista detaljeista.

Kuva

Etuvanteisiin lisäsin venttiilit ja litkutin niitä kevyesti. Nyt voisikin liimata kaikki pyörät paikalleen...

Kuva
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 13.02.2018 22.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 26.12.2016 21.00

Muutama päivä sitten suhautin pintaväriä koriin. Maalasin ohuita kerroksia jotain maalihyllystä löytynyttä metallisinistä koriin. Toi maali oli aika ohutta, joten piti suihkia todella ohuita kerroksia, jottei koko koppa olisi täynnä valumia... Tuohon tarvii maalailla vielä muutama kerros lisää, mutta antaa sen nyt kuivaa välissä vähän aikaa...

Kuva

Ratin keskiössä olevaa Fordin logoa mietin pitkään, että mitä sille pitäisi tehdä. Logo on senverran pieni, että ajattelin ettei sen maalaamisesta varmaan tulisi yhtään mitään, mutta ajattelin kumminkin kokeilla ja sainkin hammastikulla sutattua jotain maalia sinne. Ei toi täydellinen ole, mutta saa kelvata tuolla sisustassa...

Kuva

Kojelauta ja rattiputkikin saivat Mastonin kiiltävää lakkaa päällensä. Kojelauta, ratti ja rattiputki tuli liimattua kasaan ja kojelaudan päälläoleva kiekkamittari on sarjasta. Siitä maalailin osan hopealla ja mittaritauluun pensselöin kiiltävää mustaa, jota pyyhin pois numeroista ja neulasta kun decalia tuohon ei ollut tarjolla. Mittarinvaijeri on tulpanjohtoa.

Kuva
Kuva

Silläaikaa kun kojelauta oli kuivumassa, liimailin pyörät paikalleen. Nyt alkaakin tuo alustapuoli olemaan aika pitkällä. Jotkut jarruputket sinne pitäisi vielä kehitellä ja konehuone vaatii pientä detaljointia vielä, mutta muuten alkaa olemaan lähes valmista.

Kuva
Kuva
Kuva

Ja sisusta tuli valmiiksi myös. Shifteri on sarjan osa, josta sai poistella valupurseita yllättävänkin paljon. Maalauksen jälkeen se löysi paikkansa penkkien välistä, ja kojelautakin on nyt liimattuna paikoilleen.

Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 13.02.2018 22.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2284
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Tornio

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 28.12.2016 16.40

Jatkoa odotellessa, hyvältä näyttää 8)

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 22.01.2017 21.26

Kiitokset! Olen tykännyt kovasti tän rakentamisesta ja nyt on hienoa nähdä että vihdoinkin Thunderbolt alkaa lähestymään valmistumista, onhan se riittävän kauan jo kököttänytkin tuolla laatikossaan...

Edellisen päivityksen jälkeen suihkin lisää sinistä koriin ja tämän jälkeen kori näyttikin siltä että maalia oli tarpeeksi. Taas sai suihkia todella ohuita kerroksia, ettei kaikki metallikiteet valu korin alahelmoihin, mutta kun tarpeeksi monta kerrosta suihki väriä pintaan, niin alkoihan se peittämään.

Kuva
Kuva

Seuraavana pitikin sitten alkaa etsimään sopivia decaleita kylkiin. En halunnut laittaa hirveää määrää decaleja, mutta vähän tylsän näköinen se olisi pelkästään sinisenä. Muuten kaikki meni hyvin, mutta noi Fagan's Speed Shop decalit ovissa oli aika hankalat saada kunnolla paikalleen. Decalit nimittäin hajosi melko moneen osaan kun niitä yritti saada kylkiin paikalleen, mutta lopulta kun hieman paikkailin noita Revellin punaisella, joka sattui olemaan samaa sävyä kuin nuo tekstit, niin kyllä niistä ihan kohtalaiset tuli. Tosin kuvan ottamisen jälkeen jonkin verran vielä Micro Solin avustuksella niitä koitin hienosäätää ja ehkä niistä vähän paremmat tulikin.

Kuva

Tänään suihkin lakkaa koriin ja onneksi maalipinta ei ainakaan vielä reagoinut lakan kanssa. :mrgreen: En tiedä että onko tuossa tarpeeksi lakkaa kiillottamista varten, eli saattaa olla että joutuu vielä suihkimaan toisen kerroksen lakkaa pintaan, ettei kiillotusvaiheessa mene lakkapinta puhki.

Kuva
Kuva
Kuva

Takasivuikkunoihin piti saada luokkatunnukset, mutta eihän mulla ollut enää yhtään S kirjaimia decaleina. Eipä siinä sitten auttanut muu kuin kokeilla, että mitä saa aikaan Tamiyan valkoisella ja ohuella pensselillä. Eihän noi täydelliset ole, mutta kohtalaiset kuitenkin, ja toisaalta ne näyttää livenä kyllä paremmilta kun tarkka kuva paljastaa kaikenlaista mitä silmällä ei näe...

Kuva
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 13.02.2018 22.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

liimanäppi
Heller
Viestit: 32
Liittynyt: 04.11.2006 17.06
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja liimanäppi » 12.02.2017 13.18

Tuollaisen minä tein joskus yli 20 vuotta sitten. En ollut kuullutkaan mistään kromifoileista, suklaalevyn tinapaperia liimailin pikaliimalla listojen päälle. Se harmitti kun ilmanputsari hävisi, se on noissa ihan uniikki, ei käy muusta sarjasta otettu.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 09.03.2018 20.00

Joo tässä sarjassa on jonkin verran noita osia mitä ei muissa sarjoissa ole tullut vastaan, ilmanputsari on varmaan se näkyvin palikka. Onneksi nykyään puuttuvien osien haaliminen on helpottunut. :D

Vuoden tauko oli näköjään tässä projektissa taas, mutta nyt kun korin lakkapinta oli varmasti kuivunut, niin pääsi seuraavien työvaiheiden pariin... :mrgreen: Ekana maalasin kylkilistojen välisen alueen valkoisella. Sarjassahan tulee decalit tuohon, mutta niiden sopivuus oli vähän sinnepäin. Hetken aikaa jouduin miettimään, että millä maalilla tuon kohdan maalaisi, Revellin valkoisella on ollut tapana tasoittua hieman huonosti ja Tamiyan pensselitavara ei peitä mitään. Lopulta päätin kokeilla Miranolia hieman ohennettuna, ja parilla ohuella pensselikerroksella maali peitti hienosti.

Kuva
Kuva

Nyt kun korin maalaushommat oli tehty, niin aloitin kiillottamisen. Ekana tuttuun tyyliin oli vuorossa se helpoin alue, eli siis katto. Nyt ei auta kuin toivoa, että muu kori onnistuisi yhtä hyvin.

Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 15.03.2018 20.21

Ja nyt olisi kori kiillotettu. Aika hankalan mallinen kiillotettava tällainen Thunderboltin kori, etenkin kylkien pokkaukset ja listat vaikeutti reippaasti. Lopputulokseen voi silti olla ihan tyytyväinen, ja seuraavana pääsee (?) foilauksen kimppuun...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1348
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 16.03.2018 21.32

Tarviiko sen kilpurin niin kovasti kiiltää :wink: ? Ei vaan hyvin etenee Ukkospultti (? ) vai miten tuo kääntyisi kotimaiselle? Varmaan haastava homma kiillotella, ettei mene pinta puhki.

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1348
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 16.03.2018 21.33

Sorry viesti tuli kahdesti :oops: .

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 20.03.2018 22.22

Kiitokset!

Tuosta kilpurin kiiltämisestä, niin vastaus on joo ja ei. :mrgreen: Nykyäänhän kilpurit hierotaan yleensä aika viimeisen päälle, etenkin Stock ja Super Stock autot on lähes poikkeuksetta todella hienosti viimeisteltyjä. Tää mun tekele esittää kuitenkin sellaista, millä olisi voitu ajaa jo '64 kaudella, tuohon aikaanhan monet kilpurit oli hieman karuja viimeistelyltään johtuen siitä että rahat pistettiin yleensä pääasiallisesti tekniikkaan eikä ulkokuoreen tai turvallisuuteen panostettu ihan niin kauheasti. Paitsi tietysti jos sponsorina sattui olemaan joku paikallinen korifirma/maalaamo, silloin toki maalipintakin tehtiin viimeisen päälle.
Tän oman tekeleen kohdalla ajattelin asian niin, että se joka pystyi tuoreeltaan hankkimaan tällaisen tehdasuuden Thunderboltin, niin sillä todennäköisesti oli myös varaa maalauttaa se kiiltävällä värillä pohjamaalin sijaan.

Ja kyllähän tuossa kiillotuksessa tosiaan tarvii vähän olla varuillaan ettei kiillota lakkapintaa puhki. Mä olen yleensä tehnyt niin, että sen jälkeen kun korin lakkapinta näyttää hyvältä, niin olen antanut sen kuivahtaa, ja sen jälkeen suihkinut vielä pari ohkaisempaa kerrosta ja yhden märän kerroksen. Sittenpähän siinä on tavaraa, mitä kiillottaa sileäksi...


Nyt on kori foilattu, ihan virheetön siitä ei tullut, mutta toisaalta eihän niistä koskaan taida tullakaan. Olen mä huonompiakin tehnyt, niin tämä saa kelvata. Seuraava operaatio olisi maalata kori sisäpuolelta mattamustalla ja sitten vaan lasit paikalleen.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Konepelti tuli myös maalattua, ja sävykin jopa täsmää muuhun koriin hienosti. Mitään 427 decaleja siihen ei löytynyt, ja sarjan omat on niin samansävyiset kuin maalipintakin, niin niitä on turha laittaa. Näillä mennään kuitenkin, kuvan jälkeen konepelti sai vielä lakkaa päälleen.
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 28.03.2018 20.15

Seuraavana piti maalata kori sisäpuolelta puolikiiltävällä mustalla, paitsi toki kattoverhoilu, jonka maalasin sisustan värillä. Lasien sopivuuden kanssa oli pieniä ongelmia, mutta pienen taistelun jälkeen sain ne jotenkuten liimattua paikalleen. Takalasiin piti liimata vielä pari decalia, NHRA decali on muistaakseni AMT:n '62 Catalinasta ja viereinen tarra missä lukee "Super Stock Factory Race Cars Rock!" on omatekemä. Ja luokkatunnukset sivuikkunoihinhan oli maalattu käsin jo aikaisemmin.

Sisusta sopi todella hienosti paikalleen, ja konehuonekin sai mustaa maalia niskaan.
Kuva
Kuva

Pari pikkujuttua piti tehdä vielä alustaan, ja sitten pääsikin suunnittelemaan alustan ja korin liittämistä toisiinsa...
Kuva

Alusta sopi hienosti korin sisään, eli kerrankin ei tarvinnut taistella sen kanssa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Maskin alapuolella oleva pelti kuuluu olla korinvärinen, mutta se oli valettu kiinteästi kromiseen maskiin kiinni. En halunnut yrittää teippailla maskia piiloon, jotta olisi päässyt suihkimaan spraylla, kun todennäköisesti teippaukset olisi kumminkin vuotaneet jostain... Onneksi Humbrolin valikoimista löytyi metallisinistä mikä oli aika lähelle, ja muutaman pensselillä maalatun kerroksen jälkeen maalikin alkoi peittämään. Maskin litkutin The Detailerilla, samoin kuten noi sisempien etuvalojen paikalla olevat verkot, jotka on siis sarjan läpinäkyvät osat maalattuna ensin hopealla, jonka jälkeen pensselöin tuota Detailerin litkua vielä päälle.

Kuva

Konepellin sain kiillotettua ja maalailin scoopin takaosan verkot mustalla. Noita etureunojen lukkoja mulla ei näköjään etsiosina enää ollutkaan, joten noi on nyt sitten sarjat omat osat jälleen käsiteltynä samalla Detailerin mömmöllä...

Kuva
Kuva

Takavalopaneeli vaati hieman maalailua myös, se oli kanssa kokonaan kromattu. Listojen välinen alue kuuluu kuitenkin olla hopea, joten maalailin sen Revellin maalilla. Jälleen Detaileria käytettiin Fairlane 500 logoon, kromilistoihin ja takavalonkehyksiin.

Kuva

Sitten vaan loppukasauksen pariin. Konehuoneen puolella ainoat pikkuongelmat oli noiden ilmanottoputkien kanssa, mutta pienellä viilaamisella sain ne sopimaan ilman, että ne ottaa kiinni vesiletkuihin tai venttiilikoppiin. Etupuskurista piti poistaa kromit ja maalata se hopealla, koska oikeissa Thunderbolteissa etupuskuri oli alumiinia, ja suhteellisen harvoin noita näkyi kiillotettuina. Eipä tuossa muuten mitään ihmeellistä ollut. Näissä ei tehtaalta tullessa ollut kuin kuskinpuolen pyyhkijä, mutta se yllättäen otettiin useasti pois, kun kisatouhuissa sille ei ole käyttöä. Tästä syystä mä jätin myös pyyhkijän asentamatta, eikä noissa oikeissa peilejäkään juuri näkynyt, joten sellaistakaan en asentanut.

Tuossa yksi kuva valmiista mallista, jos kerkeän huomenna ottaa kuvia niin laitan niitä tänne, muuten menee American Car Shown jälkeen...

Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 29.03.2018 21.54

Ja tässä on kasa kuvia valmiista mallista. Kiva saada taas pitkästä aikaa jotain valmiiksi, edellisestä onkin vierähtänyt jo reipas vuosi, ja tämäkin projekti alkoi jo 2013. Virheitä toki löytyy ja jos joskus teen toisen Thunderboltin, niin tekisin siinä muutaman asian hieman eritavalla, mutta kyllä tuohon voi silti kohtalaisen tyytyväinen olla.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3363
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 30.03.2018 09.54

Siula on kyl varsin syvälliset rakennusblokit joita on kiva seurata. Ja kuvia on ainekin riittävästi ja ne on selkeitä. Lisäks valmis mallikin on hieno. Ihe oon monta vuotta miettiny mimmosen tuosta mallista tekis kun on kyllä laadukas lähtökohta mistä vois olla kiva rakentaa.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2284
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Tornio

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 30.03.2018 13.24

Kyllä siitä siisti ukkospultti tuli.. Yhden valmistuessa tulee luonnollisesti aloittaa 2 uutta projektia? :thumbup: :mrgreen:

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2461
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 02.04.2018 15.41

Kiitos Mikko ja Janne!

Mä olen aina tykännyt lukea sellaisia projektiketjuja missä selitetään aika tarkasti mallin rakennusvaiheet, ja silloin niistä yleensä oppiikin uusia tekniikoita sun muita. Varmaan tuon takia olen itsekin koittanut selostaa näissä aika tarkkaan projektivaiheita, hyvä että muitakin kiinnostaa lukea näitä juttuja. :D
Thunderboltissahan on paljon potentiaalia muuhunkin kuin "tavalliseen" Super Stock kilpuriin. Noitahan jalostettiin '60 luvulla muutamia myös Match Race käyttöön Altered Wheelbase kilpureiksi. Sellainen olis hauska nähdä myös pienoismallina.

Janne on kieltämättä ymmärtänyt asian ytimen. :mrgreen: Nythän voi hyvillä mielin aloittaa muutaman uuden projektin (Ihan niinkuin niitä ei olis jo tarpeeksi.... :screwy: ).
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1348
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 02.04.2018 17.36

No onhan tämä kilpuri tosi hieno. Tuossa näyttelyn jälkeen pääsin katselemaan sitä ihan lähituntumalla ja hyvältä näyttää.

Lisää malleja työpöydälle, kiitos :worshippy .

Avatar
teyo
FCMA member 2018
Viestit: 877
Liittynyt: 11.04.2005 16.03
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Re: '64 Ford Thunderbolt S/S

Viesti Kirjoittaja teyo » 02.04.2018 22.07

Todella siistiä jälkeä kaikilta osa-alueilta. Etenkin tykkään konehuonekuvista niistä kun tulee samalla tuo maalipinta hyvin esiin.
pienoismalleja www.elisanet.fi/teijon/models Purkaminen on rakentamista

Vastaa Viestiin