'69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run. -Valmis-

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

'69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run. -Valmis-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 26.09.2014 11.35

Laitetaanpas tällainen laite esille, kun tuntuisi etenevän mukavaa tahtia. Vuonna 2012 osallistuin '57 Chryslerillä (http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=4&t=10458) ja sillä saavutettiin lopulta kolmas sija "kisassa". :shock: Viime vuonna rakenteilla oli Ford Torino Talladega Pro Chargerilla ruuditetulla Fordin Isolohkolla, joka oli valmistumassa kovaa tahtia, mutta lopulta maalauskatastrofi viime hetkillä kaatoi koko projektin. Tuohon Fordiin tein kokonaisen turvakehikon styreenitangosta ja hieman levitin sisälokareita edestä, jotta ahdin mahtui pellin alle. Maalauksen totaalisen epäonnistumisen jälkeen pistin mallin laatikkoon ja siellä se laatikko on ollut avaamattomana viime Marraskuusta lähtien...

Nyt täksi vuodeksi tiesin, että jotain pitää saada valmiiksi, joten päätin ottaa työn alle AMT:n '69 Dodge Charger Daytonan. Ajattelin, että tuossa olisi kohtuu helppo kohde, kun osiakaan ei ihan hirveästi ole niin saa varmaan aika helposti kasattua. Tämä päätelmä osoittautuikin heti vääräksi, kun aloin sovittelemaan keulapalaa paikalleen. En tiedä olisko pitänyt itkeä vai nauraa, tuo ei vaan sopinut yhtään paikalleen. Etulokareihin liimattavat sarjan mukana tulleet täytepalatkin olivat aika karkeaa tekoa, mutta liimasin ne kumminkin paikalleen, tarkoitushan oli moldata keula kiinni etulokareihin, ja tämä kokonaisuus esittää lasikuituosaa.

Kuva
Kuva
Kuva

Alapuolelta katsottaessa keulan ja Chargerin etuhiekkapellin väliin jäi melkoinen rako:

Kuva

Se täytyi paikata styreenilevyllä, jonka jälkeen koko keula sai paljon hiontaa, styreeninpalasia ja kittiä päälleen.

Kuva

Moottoriksi oli tarkoitus tulla sarjan oma Hemi Tunnel Ramilla, mutta kun sopivaa imusarjaa ei löytynyt, totesin, että kun sarjan mukana tulee ihan kelpo pumppu, niin miksei tekisi ahdinmoottoria. Tätä varten konepeltiin piti leikata reikä ja muokata sarjan scoopista jotain, joka piilottaa ahtimen alleen. Käänsin scoopin siis väärin päin ja entisestä etuosasta sahasin palan pois. Tämän jälkeen styreenilevyllä päällä ollut reikä umpeen ja syntyi tällainen tötterö.

Kuva
Kuva
Kuva

Tässä alkaa kori olla jo suht sileänä:

Kuva
Kuva

Sarjan taka-akseli ei ole mikään kummoinen, mutta toisaalta koko alusta on niin surkea, että se vaatisi runsaasti muutoksia ja niitä ei käytettävissä olevan ajan puitteissa kerkeisi tekemään. Päätin siis käyttää tätä akselia, mutta pakoputkille annoin kyytiä, ne tullaan myöhemmin korvaamaan Stock Car tyyppisillä putkilla, joiden ulostulot on takapyörien edestä.

Kuva
Kuva

Moottorikin vaati runsaasti työtä lohkonpuoliskojen kasaanliimauksen jälkeen, sopivuus ei ollut ihan parasta luokkaa... Runsaasti hiontaa ja vähän kittiä, niin pääsi pohjamaalaamaan ja lopulta myös maalaamaan motin oranssilla sprayllä. Letukan pyöränpultit on hyviä kuivaustelineitä :mrgreen: !

Kuva
Kuva

Venttiilikopat on muistaakseni Comp Resinsin hartsipalikat, mutta muuten kuvassa näkyvät osat on AMT:n sarjasta. Blowerista poistin chromit ja maalasin sen hieman tummemmalla sävyllä, kun ei tää mikään näyttelyauto ole.

Kuva
Kuva
Kuva

Tässä välissä kori alkoi olla jo lähes valmis pohjamaalattavaksi, mutta huomasinpa vielä karmean valukuopan takaluukun takaosassa. Joten pieni kittaustoimenpide piti vielä suorittaa, ja sen jälkeen päätin suihkia pintaan spraykittiä, joka siloittaisi suurimmat skrubut ilman ylimääräistä kittausta...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Spoileri kasataan kolmesta osasta, mutta tietysti se pitää liimailla kasaan ennen maalausta, jotta saumat voi kittailla piiloon. Osien takapuolella oli melkoisia ejektorinjälkiä, jotka piti kitata ihan ekana piiloon. Sitten liimasin osat toisiinsa (Sopivuus oli taas melkoisen synkkä) ja nyt ne odottelevat ekaa kittikerrosta saumoihin.

Kuva
Kuva
Kuva

Kuten kuvista saattaa huomata, keulaa sai vielä kitata spraykitin jälkeenkin. Pinta oli muuten ihan hyvä, mutta siinä oli havaittavissa pientä aaltoilua, eli oli pakko kitata ja hioa isolta alueelta tuen kanssa, jotta tästä pääsee eroon. Nyt uskoisin korin olevan pohjamaalivalmis.

Kuva
Kuva

Koneeseen laitoin tulpanjohdot paikalleen seuraavaksi. Ne on tehty Scale Dreamsin johdosta, ja tulpanhattuina toimii sähköjohdon kuorenpätkät. Sain ne laitettua jopa oikeaan sytytysjärjestykseen, joten Hemin pitäisi käydä vaivatta. :mrgreen:

Kuva
Kuva


Sisustaakin on tullut tehtyä jonkin verran. Lattian maalasin mattamustalla, mutta en halunnut kokomustaa sisustaa, joten päätin sutia ovipahveihin ja penkkeihin ruskeaa. Etupenkit on miljoonalaatikosta, kun sarjan omissa oli turvavyöt valettuna kiinni ja valujälki oli muutenkin sen näköistä, että hinkkaisin niitä varmaan vieläkin...

Kuva
Kuva

Turvavyöt on Scale Dreamsin tavaraa Model Car Garagen etsiosilla varustettuna. Toki nämä sai tehdä osittain kahteen kertaan, kun sisustakaukalo tipahti lattialle ja molemmat penkit sekä kaikki liittimet lensi eri suuntiin. Sain kolme liitintä löydettyä, eli onneksi vain yksi hukkui. Toinen lisäys sisustan puolelle oli polkimet, koska AMT oli ilmeisesti katsonut ettei niitä tarvita. Näitähän ei paljoa tule näkymään valmiissa mallissa, joten tein hyvin simppelit polkimet metallitangosta ja styreeninpaloista.

Kuva
Kuva

Kojelauta vaati myös hieman kittailua valukuoppien poistamiseksi, jonka jälkeen maalasin senkin ruskealla. Puujäljitelmän alueelle maalasin ruskean päälle ohuen kerroksen Humbrolin Clear Orangea kuitenkin niin, että toisissa kohdissa sitä on hieman paksummin kuin toisissa. Kiiltävä lakka sen päälle synnytti kohtalaisennäköisen puujäljitelmän. Mittaritkin maalasin puolikiiltävällä mustalla, kun kiiltävä oli päässyt loppumaan, mutta kuvan jälkeen lakkasin ne kiiltäviksi. Muutenkin kuvan jälkeen maalailin kojelautaa vielä hieman lisää ja siistin muutamia kohtia.

Kuva

Myös ratti sai puisen kehän toteutettuna samalla tavalla kuin kojelaudassakin. Puolat on maalattu hopealla ja kevyellä litkutuksella koitin tuoda niihin vähän syvyyttä. Näissä kuvissa ratti on liimattu paikalleen ja kojelauta on kierroslukumittaria vaille valmis.

Kuva
Kuva

Jos joku jaksoi lukea tänne asti, niin hienoa. :D Lisää tulee sitämukaa, kun saan jotain päivitettävän arvoista aikaan...
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 30.11.2014 13.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Kiertomäntä
AMT
Viestit: 772
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam city
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 27.09.2014 00.43

Hienon näköistä jälkeä, vaikken koskaan mitään ymmäräkään näistä sun mainitsemistas luokkajaoista... Melko kattava työmäärä näyttää olleen nyt jo takana.

Miten muuten näiden vöiden kanssa on, kun järjestään jokaisessa jenkkiprojektissa näyttää olevan vain lannevyöt. Eikö jenkit todellakaan käyttäneet kolmipistevöitä vai onko tämä jostain muusta johtuva?
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Matti Tirronen
AMT
Viestit: 818
Liittynyt: 09.10.2008 17.53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Matti Tirronen » 27.09.2014 10.33

Hienolta näyttää Nikon Daytona! 8) Pitääkin kaivella se oma Cannonball Run Impalakin taas esiin. :D

Avatar
Jesse Rasku
AirFix
Viestit: 119
Liittynyt: 01.02.2013 21.16
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Jesse Rasku » 27.09.2014 10.47

Kiertomäntä kirjoitti:Hienon näköistä jälkeä, vaikken koskaan mitään ymmäräkään näistä sun mainitsemistas luokkajaoista... Melko kattava työmäärä näyttää olleen nyt jo takana.

Miten muuten näiden vöiden kanssa on, kun järjestään jokaisessa jenkkiprojektissa näyttää olevan vain lannevyöt. Eikö jenkit todellakaan käyttäneet kolmipistevöitä vai onko tämä jostain muusta johtuva?
Vaikka volvolla kolmipistevyö keksittiinkin jo '59, niin ei se kovin nopeasti yleistynyt, turvavyöt oli lisävarustelistalla kaikkialla maailmassa koko 50- ja 60-luvun, jos olivat edes tarjolla (lisävarusteita ei yleensä ollut tarjolla muuta kuin kalliimpiin merkkeihin) ja yleensä lannevöinä ja vain etupenkille tottakai. 70-luvun alussa alkoi pikkuhiljaa tulla lakeja turvavyöstä auton pakollisena varusteena ympäri maailmaa, ja pikkuhiljaa sitten lannevyöt alkoi vaihtua 3-pistevöiksi. Käyttöpakkoja alkoi tulla sitten 80-luvulla. Eli ei se nyt vielä niin kauhean vanha keksintö ole ;)

Ja sitten itse malliin:
Mahtavaa jälkeä sisustassa ja konekin näyttää todella maukkaalta, korin pohjatyöt lupaa hyvää lopputuloksen osalta. tätä pitää seurata tarkasti :)

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2019
Viestit: 3387
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 27.09.2014 13.04

Tän ikäsissä mopareissakin on ollu 3piste vöitä mutta se kolmas piste sijaitsee auton katossa ja vyö laitetaan kattoon sillon kun sitä ei käytetä. Nekin on vissiin ollu vaan lisävaruste.

Hyvin esitelty projekti kyllä ja aihe mielenkiintoinen. Tästä tulee mieleen omassa hyllyssä aloitettu Daytona josta oon työstäny suola aavikko kilpuria. Tässä esitetyistä syistä ite alotin vääntämään mallia revelin sarjasta kun siinä pääsee hieman helpommalla vaik ei sekään ihan täydellinen ole. Tätä aion seurata jos saisin vaikka kipinäntuon oman loppuun saattamiseen siitä kun ei puutu enään kuin lakka ja sisustus.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4810
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 27.09.2014 15.38

Sen siitä saa kun model cars foorumilla on tottunut katselemaan vain valmiita malleja, jäävät nämä community buildsit ihan pimentoon minulta. Olisihan tuohonkin kisaan voinut koettaa osallistua... Hieno projekti sinulla, ja hyvää työnjälkeä!

Avatar
Pauli Pippola
AirFix
Viestit: 343
Liittynyt: 03.11.2009 21.18
Paikkakunta: Vimpeli

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Pauli Pippola » 28.09.2014 12.34

Melkoisen savotan olet tuon sarjan kanssa kyllä ottanut. Itsekin olen tuommoisen epätoivon vimmalla joskus vuosia sitten saattanut valmiiksi, ja juurikin tuota keulapalaa muistelen vieläkin kauhulla...

Enivei, todella asiallista jälkeä Nikolta jälleen kerran. Varsinkin sisusta on tosi maukkaan näköinen, eikä muiltakaan osa-alueilta mitään valitetettavaa löydy.
Aina saa kärsiä ja hävetä

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 07.10.2014 21.18

Kiitokset kehuista kaikille!

Markus:Heh, ei kai tässä mitään kauheita luokkajakoja ollutkaan? :D Joo, ei tää ihan yhtä helpolla taidakaan valmistua kuin alunperin luulin... Ehkä Revellin sarjasta tekeminen olisi helpottanut savottaa hiukan...
Ja Jesseltä tulikin hyvä tietopaketti noista turvavöistä :thumbup: .

Matti: Joo, Impala vaan esille! Näytti hienolta kuvissa ja livenä vielä paremmalta, joten jatkoa odotellaan mielenkiinnolla. Toi Impala olikin yksi niistä, jotka saivat mut taas innostumaan tämän jatkamisesta.

Jesse: Kieltämättä itseäkin kiinnostaa kovasti nähdä, millainen tästä tulee. Ainoa joka hieman huolestuttaa, on konehuone, joka tulee vaatimaan jonkinasteista silppuamista. Täytyy käydä ottamassa kuva syylarista ja "syylaripellistä", niin tiedätte mitä tarkoitan. :mrgreen:

Mikko: Mulla on myös tuo Revellin sarja hyllyssä, mutta siitä on tarkoitus käyttää keula '75 Duster Bonneville-Kilpuriin. Oikeastaan olisi ollut helpompi tehdä tämä auto siitä Revelliläisestä ja Dusterin keula tästä, kun sitä keulaa joutuu silppuamaan jo muutenkin. Toivottavasti saat lisää potkua sun Daytonan tekemiseen, noita Suola-aavikko-ohjuksiakin kun näkee harvemmin rakennettavan.

Jarkko: Tuossa itseasiassa piilee mun mielestä yksi Model Cars Magazine Foorumin isoimmista ongelmista, eli kun erilaisia alueita on liikaa, niin osa jää vähemmälle huomiolle. Harvemmin itsekään luen rekka-alueita tai isompiscaalaisia tai dioraamoja, vaikka ne aiheina sinänsä kiinnostavatkin. Ei vaan ehdi kaikkea... No ensi vuonna sitten Jarkkokin mukaan Cannonballiin pistämään kampoihin Jenkeille. :wink:

Pauli: Voin uskoa tuon keulapalan aiheuttaman tuskan etenkin kun sitä ei oikein kovin monenlaisessa rakennelmassa voi moldata yhtenäiseksi osaksi lokareita kuten tässä on tehty. Muistatko muuten, oliko sarjassa jotain muita kohtia joita pitää erityisesti varoa kasauksen aikana?


Sisusta on nyt valmis. Shifterin tein styreenilevystä, mutta matkaan tuli pieni mutka kun levy hukkui yhtäkkiä johonkin. Löytyihän se vihdoin muutaman päivän ahkeran etsinnän jälkeen hieman kummallisesta paikasta, ja sain kepin tehtyä. Toi muistuttaa etäisesti B&M:n Pro Stickiä, mutta ihan yks yhteen se ei ole. Kierroslukumittari löysi tiensä kojelaudan päälle sen jälkeen kun hieman jouduin sitä viilailemaan ja se tippui tietysti myös lattialle. Tai niin ainakin luulin, kun hetkellisen etsinnän jälkeen se löytyikin farkkujen taskusta...
Ajattelin vielä, että pitäähän Cannonballissa olla jotain lukemistakin, niin laitoin vanhan V8 Magazinen keskikonsolin päälle.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Pauli Pippola
AirFix
Viestit: 343
Liittynyt: 03.11.2009 21.18
Paikkakunta: Vimpeli

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Pauli Pippola » 08.10.2014 14.12

Niko Lindström kirjoitti:Kiitokset kehuista kaikille!

Pauli: Voin uskoa tuon keulapalan aiheuttaman tuskan etenkin kun sitä ei oikein kovin monenlaisessa rakennelmassa voi moldata yhtenäiseksi osaksi lokareita kuten tässä on tehty. Muistatko muuten, oliko sarjassa jotain muita kohtia joita pitää erityisesti varoa kasauksen aikana?
Omani rakentamisesta on aikaa varmaan kolme tai neljä vuotta, joten en nyt ainakaan yhtäkkiä muista mitään isompia ongelmia. Nyt kun sitä tuossa hyllyssä katselee niin suurin ongelmakohta näkyy olevan konepellin surkea sopivuus, mutta sen sinä nyt varmaan olet omassasi jo korjannutkin.
Aina saa kärsiä ja hävetä

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4810
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 08.10.2014 14.57

Jarkko: Tuossa itseasiassa piilee mun mielestä yksi Model Cars Magazine Foorumin isoimmista ongelmista, eli kun erilaisia alueita on liikaa, niin osa jää vähemmälle huomiolle. Harvemmin itsekään luen rekka-alueita tai isompiscaalaisia tai dioraamoja, vaikka ne aiheina sinänsä kiinnostavatkin. Ei vaan ehdi kaikkea... No ensi vuonna sitten Jarkkokin mukaan Cannonballiin pistämään kampoihin Jenkeille. :wink:
Ellemme tee tänne foorumillemme omaa kanuunankuula- ryhmärakentelua, tyyliin " Hangon Casinolta Kirkkoniemelle ja takaisin " tms.

Raimo Nukala
Heller
Viestit: 45
Liittynyt: 06.03.2011 16.10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Raimo Nukala » 08.10.2014 15.41

Hieno malli taas tulossa, mutta oisko toi V8-magazine turhan iso?

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 09.11.2014 11.58

Kiitos!

Joo, konepellin sopivuutta tuli hieman itsekin ihmeteltyä ja kyllä se vähän paremmin sopii nyt kuin alunperin, vaikka en mitään kummallista sille tehnyt. Vähän hiontaa muutamista kohdista niin rupesi istumaan jo paljon paremmin.

Heh, Jarkon viestistä tuli mieleen Härmän Cannonball - juttu Vaudin Maailmasta, jossa Mini Lundqvist ajeli Helsinki-Oulu välin kolmessa ja puolessa tunnissa. :shock: http://takaisin.fi/VM_Cannonball.jpg

Raimo on kyllä oikeassa, toi lehti on vähän turhan iso tuolla sisustassa. Täytyy katsoa jos sen vielä vaihtaisi pienempään.

Jotain on taas tapahtunut tämänkin osalta. Kiirehän tässä alkaa tulla kun Joulukuun ekana päivänä pitäisi tulla valmista. Olen laskeskellut, että jos kaikki menee suunnitellusti, niin pitäisi ehtiä, mutta jos joku takaisku tulee taas niin sitten voi olla ettei enää ehdi korjaamaan. Suihkaisin koriin pohjamaalia, kun se alkoi näyttämään melkoisen sileältä. Ihan sileä se muuten olikin, mutta keulassa oli pieni muotovirhe joka täytyi vielä kittailla piiloon. Sen jälkeen alkoi näyttämään siltä, että seuraavaksi suihkitaan maalia pintaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pohjalevykin sai pohjamaalit niskaan:

Kuva

Konepelti ja spoilerin takapuoli sen sijaan sai spraykittiä päälle. Alkaa näyttämään kohtalaisen sileältä nekin.

Kuva


Sitten pitikin maalata kori ja oranssihan siitä oli tarkoitus tulla. Eka yritys sen maalaamiseksi ei mennyt ihan onnistuneesti, kun maalipurkki räki isoja maaliklimppejä ympäri koria... Ei auttanut muu kuin hioa sileäksi ja hakea uusi maalipurkki. Appelsiinipintaa on kyllä jonkin verran, mutta eiköhän tuo vielä tuosta parane kun saa lakat päälle ja korin kiillotettua.

Kuva
Kuva

Myös moottoria rakentelin vähän eteenpäin. Ted's Modeling Marketplacelta tekemäni tilaus saapui viime viikolla ja siinä tilasin muun muassa Pro Techin Blower Belt & Pulley Setin joka olisi tarkoitus käyttää tähän. Sitä ennen piti kumminkin saada laturinhihna jotenkin paikalleen, joten viilailin hihnapyörät sarjan omasta osasta ja laturi löytyi varaosalaatikosta. Hihna pitää toki laittaa vielä samoin kuin laturin kiinnike. Sähköisen vesipumpun moottori tuli myös asennettua paikoilleen ja johdonkin laitoin siitä lähtemään. Johtoa pitää toki vielä jatkaa kunhan kone on paikallaan, jotta sen saa menemään tulipeltiin asti.

Kuva

Tänään pitäisi koittaa laittaa se ahtimenhihna paikalleen.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 16.11.2014 22.44

Chargerin rakennus jatkuu kovaa tahtia, tarkoitus olisi saada valmiiksi, jotta tänä vuonna olisi taas yksi Suomalainen malli lähtöviivalla.

Laturinkiinnikkeet syntyi alumiinista ja seuraavana oli vuorossa ahtimenhihnan laittaminen paikalleen. Hihnapyörät ja hihna on tehty käyttäen Pro Techin Blower Belt & Pulley Settiä ja se olikin aika hyvänoloinen tuote. Hihnapyörät on jotakin metallia, ja se aiheuttaa pienen ongelman etenkin kiristinpyörän kiinnitykselle, mutta muuten tuo kasaantuu melko helposti. Tein kiristinpyörän kiinnikkeen styreenistä ja Mig-hitsikoneen hitsauslangasta.

Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavaksi kokeilin miten kori, alusta ja sisusta sopi yhteen. Hyvinhän ne meni kasaan ja moottorikin näyttäisi täyttävän konehuoneen juuri sopivasti. Mutta koska alunperin autosta piti tulla vaparikoneinen, arvelin että konepellin sopivuuden kanssa saattaisi tulla ongelmia. Onneksi koesovitin, sillä hihnapyörä ei mahtunut scoopin sisään. Olishan sitä voinut pidentää, mutta koska ahdinta ei koskaan saisi piilottaa scoopin alle, niin leikkasin koko scoopin pois ja suurensin hieman reikää pellissä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Koska katukisassa tarvii myös pitoa, renkaiksi valitsin Plastic Performance Productsin kumit ja vanteet, jotka ostin Daytona Racing Hobbies & Souvenirs-liikkeestä 2011. Ne sopivat ihan hyvin paikalleen, ainoastaan takapää vaati pientä raideleveyden kasvatusta, kun kumit tuntuivat olevan turhan syvällä korin sisässä...

Kuva
Kuva
Kuva

...Joten lisäsin vähän styreeniä vanteiden takapuolelle, jotta metalliakseli ei mene niin syvälle vanteen sisään. Pari palaa millistä styreenilevyä ratkaisi ongelman, ja nyt kumit on juuri oikeassa kohdassa.

Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavana listalla oli laittaa Bumble Bee raita paikalleen auton decaliarkilta. Ihan nappiin se ei mennyt, kun decali oli todella haurasta tavaraa, mutta onneksi selvisin vain parilla pienellä halkeamalla. Paikkailen ne lakkauksen jälkeen, jotta lakka ei reagoi maalin kanssa mitenkään.

Kuva
Kuva

Pohjaan suihkin samaa oranssia kuin koriinkin ja tankin sekä eturungon pensselöin mustalla. Seuraavana oli listalla laittaa moottori paikalleen, mutta ennen sitä piti asentaa öljynsuodattimeen decali, akkukaapeli starttiin kiinni ja laturinjohdot laturiin. Öljynputsarin decali on Slixxin arkilta, sen tilasin samalla Tediltä noiden ahtimenhihnapakkausten kanssa.

Kuva
Kuva
Kuva

Maalasin myös sarjan yhteen klönttiin valetun taka-akseli/kardaani/lehtijousipaketin. Musta on Tamiyaa, kirkas hopea Revelliä ja Gun Metal sävy Humbrolia.

Kuva

Jo alusta asti tiesin, että syylarinpelti tarvii tehdä tai löytää jostakin sopiva kapistus. Sarja nimittäin tarjoilee tällaisen kummajaisen:

Kuva

Miljoonalaatikosta löytyi tällainen. Ei tämäkään mikään huippuhyvä ole, mutta jo miljoonasti parempi kun sarjan oma osa. Pientä kavennusta tuo vaatii, mutta muuten menee "Bolt On" tyyppisesti.

Kuva
Kuva

Konepeltiin laitoin kittiä tasoittamaan epätasaisuudet ja hioinkin sen sileäksi.
Kuva
Kuva

Tänään suhautin lakkaa koriin. Ainakin vielä se näyttää ihan hyvältä ja toivottavasti se kuivuessaankin on vielä hyvä, jotta saan kiilloteltua sen ajoissa ja sitäkautta saan mallin valmiiksi kisan lähtöviivalle.

Kuva
Kuva
Kuva

Sori jotkut kuvat on vähän surkeita, kun tulee sen verran pimeää jo aikaisin, ettei koskaan ehdi ottamaan yhtään kuvaa valoisaan aikaan... Köyhänmiehen kuvastudio rakentelupöydälle on kyllä suunnitteluasteella, se ehkä helpottaa vähän.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

PasiH
Heller
Viestit: 23
Liittynyt: 12.02.2008 14.36

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja PasiH » 18.11.2014 22.08

Ahtimen hihna menee väärältä puolen kiristinrullaa. :wink:

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 18.11.2014 22.51

Ei, kyllä se ihan oikealla puolella on. :wink:

Kuva

Noissa on käytetty molempia ratkaisuja, joissain kiristinpyörä on hihnan sisäpuolella ja joissain ulkopuolella. Jotenkin tuo ulkopuolella oleva kiristinpalikka näyttää paremmalta mun silmään, niin laitoin noinpäin.

Tossa samalla pari vähän parempaa kuvaa lakatusta korista. Kuten saattaa huomata, niin appelsiinipintaa on jonkin verrankin, mutta eiköhän kiillottaminen paranna asiaa. Pitää vaan antaa korin kuivua kunnolla ensin.

Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Matti Tirronen
AMT
Viestit: 818
Liittynyt: 09.10.2008 17.53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Matti Tirronen » 19.11.2014 22.07

Tästä tulee vaan aika sairaan tyylikäs malli! :thumbup: Kone näyttää erittäin asialliselta kuin myös maalaus. Oma Cannonball Run Impala jäi kesken ihan vaan sen takia, että mielenkiinto lopahti kokonaan sen nykertämiseen mutta hyvä, että joku pitää suomenlippua komeesti ylhäällä. :D

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 21.11.2014 17.08

Kiitokset Matille! Ja harmi että Impala jäi kesken, se näytti nimittäin todella hyvältä ja uskoisin, että olisi pistänyt kovasti kampoihin meille muille rakentajille sitten itse kisassa. 8)

Maalasin kaasarit Revellin hopealla, jonka päälle pensselöin Humbrolin Clear Orangea sekoitettuna likaiseen tinneriin. Liimasin ne paikalleen ja aloin tekemään bensalinjoja konehuoneen puolelle. Aloitin tekemällä ison kasan noita letkunliittimiä ja maalailin niitä sarjatuotantona ensin hopealla ja päälle tuli joko Tamiyan Clear Blue tai Clear Red. Samalla tein bensanpaineensäätimen erimallisista styreenitangoista. Siinä on neliskanttista, kahta eri kuusikulmaista ja pyöreää muovitankoa ja kiinnike on alumiinia.

Kuva on vähän heikko, mutta osakin on niin pieni, ettei siihen oikein saa kunnolla tarkennettua.

Kuva

Sitten vaan taivuttelin Pro Techin teräspunosletkusta itse bensalinjat. Toi Pro Techin tavara on kyllä ylivoimaisesti parasta mitä on tarjolla, tätä ennen kokeilin Detail Masteria, mutta siitä ei juurikaan hyvää sanottavaa jäänyt.

Kuva
Kuva
Kuva

Noiden bensalinjojen ja liittimien teko oli kyllä melkoinen savotta, mutta tulipahan tehtyä. Kaasuvivusto on seuraavana listalla.

Vanteet on siis Plastic Performance Productsin afterikamaa ja ne ovat ihan viimeisen päälle komeaa tavaraa. Kerrankin pyöränpultit ja mutterit on valettu niin, että ne erottaa toisistaan ja pystyy maalaamaan eri sävyillä. Venttiilit niihin pitää vielä lisätä.

Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Juhap
AMT
Viestit: 821
Liittynyt: 29.12.2004 18.53
Paikkakunta: Ruovesi

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Juhap » 21.11.2014 19.00

kuus pulttia?

Avatar
Petri Kokkonen
AirFix
Viestit: 179
Liittynyt: 05.03.2013 01.21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Petri Kokkonen » 22.11.2014 19.56

Todella hienoa jälkeä jälleen kerran! Onko moottorin letkun liittimet afteri kamaa vai teitkö itse? :thumbup:

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 24.11.2014 00.16

Kiitokset!

Juha: Joo, vanteissa on tosiaan kuusi pulttia, noi on vanhat Stock Car/NASCAR vanteet ja ainakin Letukoissa oli kuuspulttiset vanteet. Tämän alustaa on jouduttu kuitenkin vahvistamaan kestämään Cannonballin haasteet, joten siinä mielessä ajattelin että nuo vanteet voisi sopia tyylillisesti tähän aika hyvin.

Petri: Noi letkunliittimet on tehty ihan Plastructin kuusikulmaisesta muovitangosta. Poraan keskelle sopivankokoisen reijän niin, että letku menee siitä helposti läpi (Tässä tapauksessa 1mm reikä riittää) ja sitten katkaisen sopivanmittaisen palan tangosta. Hopeaa maalia pohjalle ja sen päälle joko Tamiyan Clear Blue tai Clear Red. Eihän nuo ihan afteriliittimien veroiset ole, mutta niin paljon halvemmat että meikäläinen saa tyytyä näihin. :mrgreen:

Kiusaan kanssamallareita taas parilla kuvalla. Ilmanputsari löytyi miljoonalaatikosta ja ajattelin tuollaisen olevan aika passeli tähän laitteeseen. Alapuoli oli kumminkin ontto, jonka vuoksi putsari ei sopinut oikein paikalleen. Onneksi Evergreeniltä löytyi sopiva muutossarja tähän ja viilailin sopivanmuotoisen palikan pohjaksi putsarille.

Kuva
Kuva

Renkaisiin lisäsin myös venttiilit. Porasin ekaksi niille sopivankokoiset reijät vanteisiin ja itse venttiilit tein hitsauslanganpätkistä, jotka maalasin hopealla. Firestone rengasdecalit on kumien mukana tulleita.

Kuva

Seuraavana liimailin kumit paikalleen ja sain alustan pyörilleen. Sopivuus oli aika hyvää luokkaa, kun oli tehnyt koesovittelut jo ennen maalausta, joten kaikki renkaat on hyvin linjassa ja osuvat maahankin samanaikaisesti...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja luonnollisesti kun tässä vaiheessa olin, niin pakkohan sitä koria oli sovittaa alustan päälle:

Kuva
Kuva

Seuraavaksi sarjan tulipellin kimppuun. Ei se mikään huippulaadukas palikka ole, mutta koska se ei nyt maailman surkeinkaan ollut, niin päätin käyttää sitä. Jarrupääsylinteri (Jos jo hieman kyseenalaisennäköiseen jarrutehostajaan valettua pyöreää uloketta voi sellaiseksi kutsua) sai maistaa tosin sahaa heti ekana (Kuva 1 & 2). Seuraavana olikin sitten tulipellin maalailu. Uusi jarrupääsylinteri tulee AMT:n '66 Novasta.

Kuva

Akunkin laitoin paikalleen. Se on sarjan oma palikka, josta poistin kiinnivaletut akkukengät ja korvasin ne Detail Masterin etsiosilla. Akkukaapelit on Scale Dreamsin tavaraa ja nuo korkit maalailin jollakin kivikautisella Humbrolin keltaisella, joka ihme ja kumma oli vielä hengissä (Tosin korkkikin oli niin pirun kovassa kiinni ettei sinne kai ilmaa olisi mistään päässytkään).
Kuvasta huomasin myös, että sisälokarista paistaisi oranssi vähän mustan läpi. Piti oikein käydä tarkastamassa ja kyllä saa valo tulla juuri tietystä kulmasta, jotta edes pienen häivähdyksen oranssia erottaa paljaalla silmällä. No pitää ehkä silti paikkailla.

Kuva

Syylaripelti sai mustaa päälleen ja syylari itse tuli hopeaksi - pitäähän tällaisessa nyt alumiinisyylari olla. Ylivuotosäiliölle menevä letku on venytettyä valurankaa, kuvitteellinen säiliö on asennettu syylaripellin etupuolelle. Tuo alue tulee olemaan peitettynä valmiissa mallissa, joten en alkanut tekemään sinne säiliötä kun se ei kumminkaan näkyisi.

Kuva

Konepeltikin sai pohjamaalit niskaan jo toistamiseen. Jo edellisen kerroksen jälkeen näytti sileältä, mutta joku nakkisormi onnistui pudottamaan märän pellin tallin lattialle. :roll: Ilmanputsari tuli sitten punaisella pohjamaalilla, kun harmaa päätti tietenkin loppua konepeltiä maalatessa.

Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 29.11.2014 01.47

Nyt alkaa näyttää uhkaavasti siltä, että tämä projekti alkaa valmistua. Uskoisin, että huomenna on valmista, ja jos on vielä valoisaa niin täytyy koittaa napata kuvatkin. Nyt tulee kumminkin viimeinen setti projektikuvia.

Seuraavana projektina oli konehuoneen detaljointi. Aloitin liimaamalla syylaripellin ja tulipellin paikalleen ja sitä seurasi molemmille puolille tuollaisten "johtosarjojen" teko (Tai miksi noita nyt kutsuisi... Paksut kumiletkut kumminkin, joiden sisällä kulkee useita eri johtoja esimerkiksi valoille, töötille jne.). Johtosarjoihin kytkin sitten vesipumpun sekä laturinjohdon. Myöhemmin vielä puolanjohto löysi paikkansa konehuoneesta. Lasinpesunestesäiliö vaati hieman hiontaa ja siinä olikin jonkin verran työtä, koska olen tullut siihen tulokseen, että tuollaisen muovisen pöntön saaminen muovisen näköiseksi onnistuu parhaiten jättämällä se maalaamatta. Muutokset piti siis tehdä aika huolella, kun maalillakaan ei saanut peitettyä skrubuja. Vedet maalasin Tamiyan Clear Bluella ja letku on venytettyä valurankaa.

Kuva
Kuva

Kaasuvivusto ei ole koskaan ollut mun ykkössuosikkeja, mutta ei sitä oikein tekemättäkään voi jättää, niin kasailin sitten Detail Masterin etsiosista ja kuparilangasta tuollaisen vivuston.

Kuva

...Mutta siitähän se hauskuus vasta alkoikin, eli korin kiillotus! Se oli toisaalta helppoa kun tämän korin muodot ovat aika simppelit esimerkiksi siihen '61 Oldsiin verrattuna. Toisaalta taas appelsiinipinta oli senverran massiivinen, että kiillotettavaa oli aika paljon ja kokoajan sai pelätä, että rupeaa lappuun tarttumaan myös oranssia väriä. Onneksi ei mennyt kumminkaan puhki.

Kuva

Tuon oven kiillotus ei ollut kyllä mitään herkkua noiden pokkausten takia... Maalipintaan en ole ihan tyytyväinen, mutta toisaalta huonompiakin olen tehnyt ja ei toi nyt ihan synkkäkään ole. Mutta tietyissä paikoissa näkyy epätasaisuutta, ei vaan pystynyt kiillottamaan tarpeeksi ilman että olis mennyt lakan läpi. Ajattelin sitten, että pinenempi ongelma on pieni epätasaisuus kuin se että joutuu aloittamaan maalailut alusta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kiiltävän vastapainoksi halusin konepellin ja spoilerin mattamustiksi. Näin Dodge saa astetta häijymmän ilmeen ja sen tehostamiseksi maalasin luukkulamppujen päälliosatkin mustiksi. Näissä kuvissa kori onkin jo foilattuna ja sisäpuoli on maalattu mustalla.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten laitoin lasit paikalleen. Sopivuus ei ollut mitään A1 luokkaa, mutta ei nyt ihan surkeakaan joten päätin mennä sarjan ikkunoilla sen sijaan, että olisin alkanut tappelemaan asetaatin kanssa. Sisusta sen sijaan sopi aivan täydellisesti paikoilleen.

Kuva
Kuva

Kori ja alusta sopi ihan hyvin paikoilleen, mutta tein tuollaisen peitelevyn syylaripellin ja keulapalanväliseen tyhjään tilaan, ja se aiheutti lievää päänraapimista oikean asennusjärjestyksen kannalta. Lopulta päädyin liimaamaan sen kevyesti syylaripeltiin ja sitten äkkiä alusta paikalleen ja peitelevy oikeaan asentoon ja keulapalan alapuolella olevista ilmanottoreijistä tökkäsin hammastikulla liimaa liimaamaan levyn etuosankin paikalleen. Vielä on paljon pikkuosia ja sitäkin enemmän pikkudetaljeita, siistimistä yms ennenkuin tää on valmis, mutta silti veikkaisin että huomenna pääsen ihmettelemään valmista mallia.

Kuva
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4810
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 29.11.2014 18.14

Näyttää hyvältä, mielestäni ei tarvitsisi takasiipeä lainkaan mutta se on tietenkin vain makukysymys.
Aika täyteen tuli tuo konehuone mutta sehän on vain hyvä asia.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2019
Viestit: 2525
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 30.11.2014 13.49

Kiitos Jarkko! Mun silmään tuon keulapalan kanssa taas melkein täytyy olla toi spoileri, näyttää jotenkin tyhjänoloiselta toi takapää muuten. Kai se on sitten kun on tottunut näkemään näitä aina tuolla siivellä varustettuna...?

Unohdin laittaa aikaisempaan päivitykseen vielä tämän projektikuvan, eli pakoputket on pätkitty sarjan putkista ja putkenpäät on tehty muoviputkesta. Nyt on vähän hiljaisempi niin ei niin pahasti kiinnitä pollareiden huomiota, vaikkakin eiköhän se jytise jonkin verran näilläkin putkilla. :D

Kuva

Mutta eilen tosiaan tuli valmista tämän härvelin kanssa, eli loppukasaus sujui suhteellisen hyvin. Takapuskuri ja takavalot aiheutti pientä probleemaa osien sopivuuden suhteen, mutta pienellä viilailulla siitä selvittiin ja muuten mitään ongelmia ei ollutkaan. Peilit on miljoonalaatikosta. Hienoa saada vihdoinkin jotain valmiiksi ja lopputulokseen voi olla ihan kohtuullisen tyytyväinen, vaikkei tää mikään ihan huippumalli olekaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja vikana kuva vielä 2012 Cannonball Run kilpurin kanssa, eli '57 Chrysler 300C...

Kuva

Kiitoksia kaikille seuranneille, valmiista mallista kuunnellaan palautetta mielellään. :D
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4810
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run. -Valmis-

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 30.11.2014 16.32

Katsoin Model Carsin foorumilta tilannetta, tähän mennessä kisaan on ilmoittautunut kymmenen mallia joista vain muutama yltää tasoltaan tämän mallin kanssa samalle viivalle.
Ilman kotiinpäinvetämistä voi siis turvallisesti olettaa mallisi sijoittuvan kärjen tuntumaan.

Avatar
Kiertomäntä
AMT
Viestit: 772
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam city
Viesti:

Re: '69 Dodge Charger Daytona Cannonball Run. -Valmis-

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 30.11.2014 21.29

Hyvältähän tuo näyttää, varsinkin konehuoneen puoli...

Sulla on sitten ilmeisesti yli 500 hepoa tehoa ja vääntöä riittävästi kääntämään maan pyörimissunta, mutta siinä on lehtijouset... :screwy: just...
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Vastaa Viestiin