No niin, laitetaas muutama kuva taas pitkästä aikaa. Projektihan tyssäsi totaalisesti koulujen alkamisen ja YO-kirjoituksiin valmistautumisen myötä. Nyt useiden koulutöiden ja erinäisten illalla pidettyjen valmistelutilaisuuksien jne jälkeen viimenkin ehtii tekemään muutakin kuin lukemaan noihin YO-kirjoituksiin (Jotka onneks loppuu hetkeksi mun osalta Maanantaina)...
Tuo Bowtien mainitsema '55 Chevykin tuli bongattua Espoon Cruisingissa. Järjettömän hieno laite, jonka äänet oli mahtavat, mutta niin kovat ettei kamera oikein pystynyt toistamaan niitä.

Tuossa kumminkin lyhyt videonpätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=bUfzWa4EhxI
Projekti jatkui taka-akselin jarruputkien ja letkujen tekemisellä. Jarruputki on kuparilankaa, joka kiinnittyy takajarruihin / vanteen taustoihin kuusikulmaisesta muovitangosta tehdyllä liittimellä. Jarruletku taka-akselilta auton lattiaan on sen sijaan Scale Dreamsin tulpanjohtoa maalattuna hopeaksi, ja senkin päässä on yksi samanlainen liitin. Tuosta pitäisi jatkaa jarrulinjoja sitten eteenpäin. Taka-akselin liimasin paikalleen valujätteiden poiston jälkeen sellaisenaan, mutta Ladder Barsit kaipasivat jonkin verran työtä. Ulkopuolelta ne näyttivät ihan hyviltä ja niiden putket olivat pyöreitä, mutta sisäpuolelta putket olivatkin neliskanttisia. Pakko oli viilailla ja hioa ne pyöreiksi. Kaamea homma, mutta nyt ne kehtasi liimata paikalleen sen jälkeen, kun oli poistanut chromit ja maalannut ne hopealla.
Kuvien ottamisen jälkeen tosiaan muistin sen, että tämän vuotisissa Letukoissahan perä aukeaa eteenpäin ja maalailin tuon takaosan takaisin mustaksi. Sen verran on aikaa siitä kun on '60 Impalan alla viimeksi könynnyt, ettei muistanut ihan heti.
Takavanteita litkutin hieman mustalla, jotta ne tulisivat aavistuksen realistisemman näköisiksi. En halunnut maalata niitä uudestaan, koska nyt niissä näkyy hieman ajan patinaa, joka sopii tällaiseen vanhukseen hienosti. Muutenhan tästä siis tulee tietenkin ihan kiiltävä ilman mitään vanhentamisia.

Myös venttiilit lisäsin vanteisiin, ne tein MIG-hitsikoneen hitsilangasta, jonka maalasin hopealla.
Sitten liimasin takapyörät paikalleen, ja oli taas pakko sovitella että kaikki sopii hyvin paikalleen ja kulkukorkeus näyttää sopivalta. Ja kyllä tuo ainakin omaan silmään näyttää ihan kohtalaiselta.
Samalla sovituksen aikaan ilmeni yksi hieman isompi ongelma. Sarjan tulipelti on melkoisen surkea esitys, kun yläosa on valettu koriin kiinni ja alaosana toimii sisustan etuseinä. Kuten arvata saattaa, osathan eivät tietenkään sovi yhteen, joten rakojen peittämiseksi päätin tehdä uuden tuliseinän styreenistä edellisten päälle, kun konehuoneessa on pituussuunnassa tuota tilaa. Tää tulipelti syntyi kahdesta osasta, jolloin sain keskelle tehtyä pienen taitteen taaksepäin.
Tässä on tää sarjan näkemys:
Ja oma kötöstys:
Sitten kittasin hieman noita saumoja umpeen. Olisin halunnut käyttää kaksikomponenttista autokittiä, mutta kun se sijaitsee tallissa ja sinne pitää mennä ulkokautta. Ainoa vaan, että tällöin satoi todella rankasti, niin siinä olis saanut kuivatella sitten kitattavaa kohdetta tallissa pari tuntia.

Käytin sitten White Puttya.
Seuraavaksi hioin kitit sileäksi ja suhautin pintaan valkoista pohjamaalia. Valkoista siksi, että toinen väri tulee olemaan Tamiyan valkoinen, ja saattaa olla ettei se peittäisi harmaata.
Pohjamaali näytti melkoisen sileältä, joten ajattelin teipata korista valkoisen osan piiloon ja maalata siniset osat Tamiyalla. Mutta muistinpas ensin, että olin unohtanut tehdä pienet kylkilistanpätkät koriin, jotka on kaksivärisissä '55 Letukoissa. Ne tein vielä ohuesta styreenilevystä ja maalasin uuden kerroksen pohjamaalia pintaan.
Sitten alkoi kori näyttää maalausvalmiilta, joten ei muuta kuin valkoinen osa teipillä peittoon. Käytin Tamiyan maskiteippiä sinne, mihin tulee väriraja ja muut alueet peitin normaalilla maalarinteipillä. Ei tuosta mikään kovin kaunis tullut, mutta maalit pysyi sentään teippien oikealla puolella.
Itse maalaus ei sitten mennytkään aivan nappiin. Maalailin muutaman harsokerroksen pohjalle ja sitten pari märkää kerrosta, ihan niinkuin aina ennenkin olen tehnyt. Alkuun näytti ihan hyvältä, mutta hetken päästä alkoi maalit keittämään sen verran, että pelkäsin jo Putkarikeikkaa. No lopulta maalipinta onneksi hieman tasoittui, vaikka ei se hyvä ollut kuivanakaan:
Pystyin kuitenkin hiomaan pinnan sileäksi ja sumutin pintaan ohuesti lisää sinistä. Eihän siitä kiiltävä tullut, mutta nyt ei ainakaan reagoinut maalit ja pinnasta tuli taas yksivärinen.
Seuraava operaatio oli repäistä teipit pois ja sovittaa laite kokeiluluontoisesti kasaan. Tarkoitus oli ottaa Chevy mukaan Lahden Projektipöydälle, jota ei sitten paikanpäällä ollutkaan tällä kertaa. Tulipahan kuitenkin testattua akselistojen kestävyys matkalaukun sisällä.
Tulipas melkoisen pitkä päivitys... Jos sitä koittaisi jatkossa ehtiä/jaksaa päivitellä hiukan useammin...