'55 Chevrolet Bel Air A/GS -Valmis-

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

'55 Chevrolet Bel Air A/GS -Valmis-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 03.06.2014 22.40

Tuli sellainen tunne, että nyt tekee mieli saada valmiiksi jotakin suht helppoa ja nopeaa suhteellisen järjellisellä työmäärällä. En kyllä mene sanomaan, että valmistuttuaan tämä sopii enää yhteenkään noista rajauksista, mutta yritetään kumminkin. Tarkoituksena on siis vähän rennompi mallailu, kun muuten pöydällä on vain autoja, joilla on oikeasti ajettu Stockia tai Super Stockia '60 Luvulla ja ne vaativat tolkuttomasti muutoksia ja detaljeita.

Pieni haaste itselleni projektissa on se, että tarkoitus on saada päivitettyä vähintään kerran viikossa tätä ketjua. Saas nähdä, onnistuuko... :wink: Toisaalta jos katsoo esimerkiksi Team Lentäjien Lancioita, niin ei kai se haittaa jos viikot "vähän" venähtää... :wink: :mrgreen:

Lähtökohtana projektille toimii Monogramin vanha (Nykyinen Revell) '55 Chevy StreetMachine, jonka haalin itselleni viime vuoden FCMA Openin Vaihtopöydältä. Sarjahan on melko simppeli sinänsä, eli siinä ei ole ihan hirveästi osia, mutta toisaalta siitä saa myös hyvin näyttävän mallin suht pienellä panostuksella. Mun tarkoitus on rakentaa tämä pienin parannuksin, mutta mitään ihmeellistä silppuamista ei ole suunnitteilla. Malli tulee kuvaamaan autoa, jolla voitaisi ajaa nykypäivän Nostalgiakisoissa. Moottoriswappi pitää tehdä, koska sarjan oma kone on naurettavan pieni. Tilalle tulee Letukan Isolohko jostakin Monogramin sarjasta Blowerilla. Ja eteen totta kai suora akseli. Myös rengastus tulee muuttumaan, kun taakse tulee 9" Slicksit ja etukumitkin pitäisi vaihtaa valkosivuihin.

Kuva

Kun avasin laatikon, niin silmään pisti korin valu, jota ei voi ihan kamalasti kehua. Toki ymmärrettävää, että se ei ihan priima enää ole, kun kyseessä on monesti uusintajulkaistu alunperin '60-Luvun sarja... Kumminkin valusaumoja riittää, mutta suurin ongelma on se, että molemmista ovista puuttuu pätkä sitä oven rajaa. Millä tuota kannattais kaivertaa uusiksi, kun pitäis saada mutka tehtyä ja mielellään ilman lipsahduksia...?

Kuva
Kuva
Kuva

Kylklistan etupuolella on kanssa epätasaista...Karmee paikka hioa tasaiseksi.

Kuva

Ja perus valusaumoja toki riittää...

Kuva

Tuossa on moottorin aihio, joka on nyt maalinpoistossa.

Kuva

Alusta vaati hieman toimenpiteitä, koska kilpurissahan ei ole pakoputkistoa. Vaimentimet lähti kätevästi sahalla, mutta itse putket vaativat pihtejä, veistä ja kaiverrinta. Lopulta hioin alueet 400 paperilla ja aloin paikkailemaan vaimentajien reikiä, joista sainkin toisen jo paikkailtua. Toinen pitäisi vielä paikata, ja sitten alkaa se kittailu...

Kuva
Kuva
Kuva

Tästä lähtee, seuraava päivitys pitäisi tulla viimeistään viikon päästä.
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 10.07.2017 17.48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Janne Räisänen
AMT
Viestit: 878
Liittynyt: 23.10.2004 22.25
Paikkakunta: Turku

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Janne Räisänen » 04.06.2014 00.51

Tuohon ovirajaan voisit koittaa seuraavanlaista metodia: paksusta teipistä ( esim. Dymo-teippi) leikkaat saluunan jota myöden kaivertaa panel scriberilla tai askarteluveitsen kääntöpuolella uuden rajan.
Tulee muuten aina nostalginen fiilis ku näkee just tän 55 Chevyn sarjan.
Oli eka automalli minkä ihan omin pikkukätösin joskus 80-luvun puolivälissä rakensin.
RawRides by ChopHead Kustoms

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 08.06.2014 22.59

Kiitos Janne, tuota tapaa pitää kokeilla. Täytyy vaan ensin hakea tuota teippiä jostakin, mutta onhan tässä onneksi paljon muutakin tekemistä mitä voi tehdä sillä välin. :mrgreen:
Olen itse kanssa rakentanut tällaisen jo vuosia sitten ja muistaakseni tää oli todella hauska rakennettava. Tämä uusi rakennelma tulee sitten toivottavasti olemaan tämän päivän vaatimustason mukainen, eikä sellainen liimapommi kuin se edellinen.

Edellisten kuvien jälkeen täytin toisenkin vaimentimen reijän ja kittailin alustaa. Ei voi sanoa, että noita kittejä olisi ollut jotenkin helppo tai hauska hioa, mutta kyllä ne siitä silenivät, kun tarpeeksi hinkkasi. Ekassa kuvassa siis eka kerros kittiä, ja tokassa kuvassa eka kittikerros on hiottu sileäksi ja hieman lisää kittiä on laitettu päälle. Nyt tuokin kerros on jo hiottu ja huomenna pitäisi vetäistä pintaan spraykittiä, mutta siitä ei ole nyt kuvaa tarjota.

Kuva
Kuva

Sisusta vaati melko vähän hiontaa, eli ovipahvien yläreunoista piti vaan hinkata valusaumat pois ja sitten sai suihkia pohjamaalia. Sisustasta tulee kaksivärinen, eli vaaleansinistä ja valkoista sinne pitäisi saada. Ja musta muovi kun paistaa muuten läpi, niin suihkin Mastonin harmaata pohjamaalia sisustakaukaloon ja penkkeihin. Sen jälkeen vaan lattiamatto mattamustalla ja siniset alueet penkeistä ja ovipahveista Revellin Emalilla. Huomenna pitäisi maalailla valkoista noihin osiin...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Toi sininen on näköjään kuvissa vähän turkoosihtavampi kuin luonnossa... Oikeesti se on sinisempi.

Konepellistä piti myös poistaa alkuperäiset "saranat". Tämän pelti tulee olemaan siis vaan nostettavaa mallia. Toki myös ejektorinjäljet sun muut viat tulevat saamaan kyytiä, mutta siihen hommaan en ole vielä ryhtynyt.

Kuva
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 10.07.2017 17.49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 720
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 09.06.2014 15.03

Näin selkävikaisena noi penkit näyttää kyllä niin karmeilta istua, että rappusissa kaatuminenkin kuulostaa houkuttelevammalta :mrgreen:
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 15.06.2014 21.32

Joo tuskin noissa mikään nautinto on istua, ainakaan kun tällainen varmasti rykäisee aika mukavasti kun painaa kaasun pohjaan. :mrgreen: Meillä on Chevellessä sohvapenkki, kun pitäähän kilpurissakin vähän matkustusmukavuutta ajatella.

Taas on viikko mennyt, eli tässä tulee pari kuvaa... Mitään ihmeitä ei ole tapahtunut, mutta jotain päivittämisen arvoista kumminkin. Alustassa oli suhteellisen paljon tekemistä, ja sitä tekemistä on vieläkin. Pari kittikerrosta ja hiontakertaa myöhemmin sain alustan sellaiseen malliin, että ajattelin suhauttaa päälle vähän spraykittiä. Toi on siitä todella kätevää kamaa, että se siloittaa pikkunaarmut ja pienet skrubut tosi tehokkaasti, vaikka ei mitään paksua kerrosta laittaisikaan. Sama juttu tässä alustassa, pientä kittausta toki joutui spraykitinkin jälkeen tekemään, mutta nyt aletaan olla jo aika lähellä pohjamaalia.

Kuva
Kuva

Sisustaan maalailin myös toista väriä. Sinisen rinnalle tuli siis Revellin mattavalkoista, jota kävin hakemassa TietoNikkarista. Samalla ostin tosin '56 Chrysler 300B:n. :oops:
Ei voi olla ihan tyytyväinen lopputulokseen. Ennen ei ole ollut mitään ongelmaa Revellin maalien kanssa, mutta tämä mattavalkoinen on aika kuraa. Peittää huonosti, ja pensselinraidat jää todella helposti näkyviin. Ei ne penkit tai ovipahvitkaan hyvät ole, mutta toivottavasti penkit peittää nuo. Seuraavaksi pitäisi foilata ovipahvit.

Kuva
Kuva

Moottorikin tuli maalinpoistosta. Maalit kyllä lähti hyvin, mutta liimat eivät. Täytyy sitten poistella ne manuaalisesti ennen koneen maalausta punaisella.

Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 10.07.2017 17.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 22.06.2014 21.27

Tässä joitain kuvia viimeisen viikon ajalta. Spraykitin kuivuttua hioin alustaa pikkusen ja jouduin kittailemaan vielä vähän lisää. Mutta kun nuo kitit hioi sileäksi, alkoi näyttämään siltä, että voi suihkia pohjamaalia pintaan. Pohjamaalikaan ei paljastanut suurempia virheitä pinnassa, joten mattamustaa vaan pintaan. Jostakin syystä kumminkin maali halkeili hieman pieneltä alueelta vanhojen kittausten päältä (En tiedä edelleenkään, miksi). Siitä onneksi selvisi kevyellä hionnalla ja uudella kerroksella maalia.

Kuva
Kuva
Kuva

Surkea kuva muuten toi viimenen... Täytyy ottaa uusi.

Sisusta edistyi myös vähän, kun aloin tekemään turvakaarta sinne. Sarjan oma kaari oli liian matala ja liian paksua tavaraakin, joten täytyi etsiä parempi jostakin. Olishan tuon itsekin pystynyt tekemään, mutta helpommalla pääsi kun otti kaaren Monogramin '56 Chevystä ja hieman madalsi sitä, jotta kori laskeutuu sopivasti paikalleen. Kaaresta laikkasin vaahtosammuttimen pois, uusi tulee aikanaan keskikonsolin päälle.

Tässä ViisKutosen kaari sovituksessa.
Kuva
Vertailussa '55:n alkuperäinen kaari ja '56:n madallettu kaari.
Kuva

Ovipahvien listat foilasin myös. Ei niistä ihan priimat tulleet, mutta kai niitä huonompiakin on mun pöydältä nähty. Penkit peittää sitten loput, toivottavasti ainakin... Ovenkahvat ja ikkunanveivit maalasin, kun niitä en ole koskaan oikein saanut foilattua siististi.

Kuva
Kuva
Kuva

Takarenkaat vanteineen löytyi mun varaosalaatikosta. Ostin nämä Platulta FCMA Openissa, ja ovat kuulemma tosi vanhat. Siltä ne kyllä näyttävätkin, ja tarkoitus on säilyttää tuo ulkonäkö vanteissa, eli korjailen vanteiden maalia vaan niistä kohdin, jossa valkoinen muovi kuultaa läpi. Renkaat pitää toki hioa, etteivät kiiltele liikaa.

Kuva

Sitten jatkoin sisustan parissa turvakaarien tekoa. Lisäsin yhden poikittaistangon kaareen, koska vyöt pitää saada kiinni johonkin. Myös taaksemenevät putket on omaa tuotantoa, ja vaativat pari reikää takapenkkiin. Itse vyöt on afterikamaa, valmistajaa ei nyt vaan muistu mieleen. Tein niistä Wrap Around malliset, kuten 1:1 Chevellessäkin ja etsiosien kanssa tuli taas taisteltua pitkät tovit. Miten ne voikin lentää niin helposti noista pinseteistä......

Kuva
Kuva
Kuva

Ja konetta on aloiteltu kanssa... Karmeesti siinä sitä liimaa olikin ja sen poistamisessa oli oma hommansa. Kuvassa vähän kittailtuna, mutta vielä on paljon työtä ennen kuin voi suunnitella suihkivansa pohjamaalia niskaan.

Kuva

Jatketaan taas ensi viikolla... Luultavasti Torstaina tai Perjantaina tulee lisää kuvia, kun viikonloppuna ollaan Alastarolla keulimassa uudella asfaltilla. 8)
Viimeksi muokannut Niko Lindström, 10.07.2017 17.51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
joonasnurminen
Heller
Viestit: 87
Liittynyt: 20.11.2011 16.44
Paikkakunta: turku

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja joonasnurminen » 22.06.2014 22.43

Wau! nyt on mielenkiintoinen "55" tulossa. Väristähän tulee Baby Blue sisustasta päätellen?
Itsellänikin olisi yksi kelpo "Gasser" 56 chevy, täytyy laittaa topic pystyyn..
Seuraillaan :thumbup:
1950´s Cars and Rockabilly

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 22.06.2014 22.56

Tyylikästä settiä pukkaa :thumbup:
Hienoa, että joku jaksaa rakentaa näitä "vanhuksiakin".
Tämä musta 55 Chevy on jostain syytä keikkunut Monogramin ja sittemmin Revellin listoilla yhtäjaksoisesti varmaan jostain 70-luvun lopulta saakka :screwy:
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 27.06.2014 12.36

Kiitos Joonas ja Tuomas!

Pistä vaan Joonas ihmeessä '56 Letukasta juttua! :wink: Tosiaan jotakin Baby Bluen tapaista pitäisi koriin kehitellä, ja kaksivärimaalauskin voisi olla ihan toimiva idea ja toinen värisi olisi sitten valkoinen...

Tuomas: Näitä vanhuksia on aina kiva nähdä rakennettavan. Ja aina vaan parempi, kun joku tekee juuri sellaisen kuin se olisi '60 luvulla voinut olla. 8) Tää nyt ei ihan Period Correct tule olemaan, vaan ennemminkin sellanen Nostalgiakilpuri vaikkapa Bakersfieldin Nostalgiakisoihin. Juu tätä sarjaa on ollut aika pitkään tarjolla. Itsekin nuorempana joskus tällaisen olen rakentanut ja nyt pitäisi saada hieman laadukkaampi tekele aikaan. Se ei kyllä vaadi paljoa. :lol:

Naurettavan pieni päivitys. Ei oikein ole ollut aikaa tehdä 1/25 Letukkaa, kun tuo täysikokoisen kisakuntoon laittaminen on vienyt vapaa-ajat tehokkaasti. Tänään olis vielä lähtö Alastarolle. Rungon sain kuitenkin maalailtua kiiltävällä mustalla. Siitä tulikin ihan kohtalainen, mutta maalauksen jälkeen moottoria sovitellessa tajusin, ettei vaihteistolle ole mitään poikkipalkkia ja koko tekniikkapaketti riippuisi motin etukiinnikkeissä. No kun miljoonalaatikoistakaan ei sopivaa löytynyt, niin piti alkaa rakentelemaan sellaista itse. Styreenistä tehty häkkyrä ei ole vielä mikään kovin kaksinen, mutta kuvan ottamisen jälkeen olen sitä parina päivänä hionut ja kitannutkin, rupeaa näyttämään jo ihan hyvältä. Eilen pistin maalitkin niskaan. Pari pikkudetaljia se vaatii vielä, niistä lisää luultavasti viikon päästä.

Kuva
Kuva

Tässä yksi tulevaan viikonloppuun sopiva biisi. "You better step on a gas and don't be slow" https://www.youtube.com/watch?v=7Ly-5KykHK0
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 02.07.2014 18.41

Kisojen välipäivinä ei ole oikein ehtinyt rakentelemaan, etenkin kun nyt asun Porissa sukulaisten luona nämä välipäivät. Mutta jotta tällä viikolla saadaan päivitys aikaan, kuten lupasin, maalasin lohkon punaisella. Tää on Revellin numero 31, mutta veikkaisin, että faija on joskus sekoitellut tuohon jotakin ruskeeta kun on ihan erisävyinen kun uudet kolmeykköset.

Kannet on vähän rujot vielä, mutta noita pikkuisia epätasaisuuksia ei tulla valmiissa mallissa näkemään, luulisin.

Kuva
Kuva
Ei oo mitään Hitekkiä tää mun rakentelupöytä täälläpäin, mutta ihan hyvin tuollakin pärjää. :D
Kuva

Huomenna mennäänkin taas nilkka suorana Alastarolla, eli ei muuta kun kaikki paikalle ihmettelemään kunnon jytinää. 8)
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 10.07.2014 09.42

Pari päivää sitten sain vaihteiston poikkipalkin valmiiksi. Edellisten kuvien jälkeen se sai osakseen hiomista ja muuta siistimistä ennen kuin sen pystyi maalaamaan Revellin kiiltävällä mustalla. Maalauksen jälkeen liimasin osan paikalleen, ja vasta sen jälkeen liimasin paikalleen pultinkannat, koska muuten ne olisivat saattaneet irrota itse poikkipalkkia liimatessa. Noi pultinkannat on tehty vaan kuusikulmaisesta muovitangosta, kun ei mulla noihin mitään etsiosia ole. :oops:

Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Tapani
AirFix
Viestit: 505
Liittynyt: 05.06.2006 13.30
Paikkakunta: Helsinki

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Tapani » 10.07.2014 20.05

Mitä sinne pohjaan mitään etsiosia haaskaamaan... :D

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 17.07.2014 00.07

Heh, mä en ole kyllä haaskannut etsipultteja vielä mihinkään muuallekaan. :mrgreen: Pitäisi tosin hankkia niitä jossain vaiheessa...

Aloittelin tekemään bensalinjaa. Ensin piti kuitenkin väkertää bensapumppu, ja Holleyn sähköinen pumppu syntyikin nopeasti styreenistä, ja kiinnikkeen tein kaljatölkin alumiinista. Letkunliittimet on kuusikulmaista muovitankoa ja itse teräspunosletku on Pro Techin tavaraa, joka on muuten erinomaista, kannattaa kokeilla.

Kuva

Sarjan kardaani on vähän synkkä. Ei siinä mitään, että se on kiinnivalettu perään, mutta mitäs niillä ristinivelillä tekee? :mrgreen:

Kuva

Pakkohan se oli sitten sahailla kardaani irti ja korvata se myöhemmin jollain paremmalla.

Kuva

Sitten moottorin kimppuun. Löysin sopivat venttiilikopat miljoonalaatikosta. Poistin niistä chromit, jotta ne ei kiiltelisi liikaa konehuoneesta ja maalasin Bilteman "Chromimaalilla". Kiitos Matti Tirroselle joka suositteli kokeilemaan tätä, ja pakko sanoa että tää on yksi niistä harvoista Bilteman maaleista, jotka toimii. :D

Pakosarjat piti tehdä seuraavana, kun sopivia ei löytynyt mistään. Laipat syntyi styreenistä ja sarjat on .080" Evergreenin muovitankoa taivuteltuna kynttilän avulla sopivaan muotoon. Toi on yllättävänkin helppoa tehdä noita Fenderwell-sarjoja, niistä normaaleista pakosarjoista mulla ei ole kokemusta, mutta luulisin että ovat vaikeammat ahtaamman tilan vuoksi.

Kuva
Kuva
Kuva

Kollektorien kanssa oli hieman päänvaivaa, mutta sitten lamppu syttyi tuolla yläkerrassa, ja aloitin liimamalla pakosarjan putkien päähän sopivanpaksuisen pätkän valurankaa.

Kuva

Seuraavaksi otin ohutta styreenilevyä, jonka kiepautin ympyräksi juuri liimaamani valurangan päälle kuitenkin niin, että tämä ympyrä on hieman valurankaa leveämpi, jotta se jatkuu myös hieman pakosarjan putkien päälle ja myös valurangan pään yli. Nyt putki näyttää aukinaiselta. Hankala selittää, mutta toivottavasti kuvat selventää asiaa.

Kuva
Kuva
Kuva

Ja vikana vaan maalia päälle, eli siis Revellin 91 hopeaa. Kun tuon myllyn pistää käymään, niin kai noi sarjat tuosta saavat vielä vähän väriä lämmetessään. :lol:

Kuva
Kuva
Kuva

Löysin myös Dymo-teippiä Clas Ohlsonilta, kiitos Piirosen Markolle vinkistä! Nyt on ovenrajat kaiverrettu ja muut korityöt voi alkaa. Yksi hankalampi paikka on tuulilasin yläreuna, jonka lista on hävinnyt sarjan muoteista kokonaan.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 24.07.2014 00.45

Chevy etenee. Moottori sai tulpanjohdot, jotka on tehty Scale Dreamsin tavarasta. Ja jos joku ihmettelee reikiä venttiilikoppien pulttien kohdalla, niin ne on Pro Techin T-Pultteja varten. :wink:

Kuva
Kuva
Kuva

Vaihteisto on vähän ottanut itseensä, kun moottoria on pyöritelty käsissä. No, pitää maalata uudestaan.

Sitten siirryin alustan puolelle. Sekä etu, että takapäässä vaadittiin muutoksia, ja takapäästä homma alkoi. Vanteiden taustoissa, jotka tuli näiden Wanhojen Slicksien mukana, oli sellaiset pitkät tapit, joiden sisään metalliakseli menisi. Tämän sarjan erilaisesta taka-akselirakenteesta johtuen nämä tapit piti sahata pois, ja tilalle porasin vain isomman reijän, josta akseli menee läpi. Projektikuvia en muistanut ottaa, mutta tässä valmiista vanteen taustasta yksi kuva. Maalia odotellessa...

Kuva

Etupäässä vanteiden taustat tuotti kanssa hieman päänraavintaa. Mistään ei tuntunut löytyvän sopivia, paitsi AMT:n '70 Camarosta, jonka ostin viime viikolla. Siitä kun tulee nykypäivän Stockeri, rumpujarrut jää yli, joten niitä voi käyttää aihioina tähän projektiin. Nuo jarrut olivat melkoisen paljon leveämmät, kuin tarvisi, joten piti hioa niitä kapeammiksi. Kavennettu osa vasemmalla, alkuperäinen oikealla.

Kuva

Tässä molemmat kavennettuina ja koesovitettuina renkailleen.
Kuva

Sitten piti sovittaa auton kulkukorkeutta ennen kuin alkaa tehdä muutoksia etuakseliin. Ja kaikki näytti hyvältä, eli kulkukorkeus on juuri sitä mitä haettiinkin, eli sellainen, joka kelpaisi myös Gasser-luokassa, vaikka ei tästä Gasseria ole tulossakaan. Myös raideleveys on juuri sopiva, samoin kuin pyörien kohta pyöränkaariin nähden.

Kuva
Kuva
Kuva

Mutta kuten sanottua, niin etuakseli vaati hieman muutoksia. Sarjan akselissahan ei ole otettu huomioon, että olisi hyvä jos pyörät myös kääntyy. :shock: Vaikka vain Drag Race autosta kyse oliskin, niin täytyyhän sitä vikuroivaa härveliä saada myös ohjattua, joten ei muuta kuin spindelien tekoon. Raaka-aineina toimi pätkä sarjan turvakaarta, joka on muuten todella paksua turvakaareksi, ja hopealevyä, jonka taittelin muotoon. Osat vaan liimalla yhteen ja tuollaisia niistä tuli:

Kuva
Kuva

Toki sarjan akselista piti myös poistaa chromit. Ja huomenna olis tarkoitus muokata tuo akseli ja spindelit yhdeksi kappaleeksi.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Juhap
AMT
Viestit: 821
Liittynyt: 29.12.2004 18.53
Paikkakunta: Ruovesi

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Juhap » 24.07.2014 09.52

Tuossa mun Americanin putkiakselissa on nivel kovinkin "huomaamaton" jos Monogram on käyttänyt tuota mallinaan, niin iskari peittää sen sopivasti...

http://i1125.photobucket.com/albums/l59 ... amer53.jpg

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 30.07.2014 22.43

Juhap kirjoitti:Tuossa mun Americanin putkiakselissa on nivel kovinkin "huomaamaton" jos Monogram on käyttänyt tuota mallinaan, niin iskari peittää sen sopivasti...

http://i1125.photobucket.com/albums/l59 ... amer53.jpg
No katos, tuolla olisi luultavasti päässyt huomattavasti helpommalla. Täytyy muistaa ensikerralla, kiitokset tiedosta. :D

Ei mitään ihmeitä ole kerennyt tekemään, kun viikonloppu tuli vietettyä Porin West Cost Street Cupin kisoissa, joissa ei todellakaan päässyt vilu yllättämään... Line Upin puolella kun odotteli ajovuoroa autossa, oli kuin olisi saunassa istunut. :shock:

Joka tapauksessa aloittelin korin hinkkaamista, mutta vielä ollaan alkuvaiheessa kun työtä kopassa riittää. Jonkin aikaa sitten aloitin tosiaan paneelinrajojen kaivertamisella, kun joistain kohdista ne olivat jopa kokonaan hävinneet. Dymo-teipin ja Trumpeterin kaivertimen avulla homma hoitui helposti. Seuraavaksi silmille hyppäsi tuulilasin ylälista, joka oli myös kadonnut lähes kokonaan, eikä olisi enää maalikerroksen alta erottunut. Uuden listan tein .030" styreenitangosta. Aloittelin hiomaan koria valusaumojen osalta, ja sitten pääsinkin (?) jo kittaamaan muutamia paikkoja, joissa oli joko valukuoppaa tai jotakin muuta hieman isompaa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vanteiden taustat, tai jarrut, miksi noita nyt pitäis kutsua, on maalattu parilla hopean eri sävyllä. Vanteen ulkokehät on maalattu Revellin 91 hopeella, itse jarruosat on maalattu Humbrolin 56 Gun Metal-sävyllä. Ne vaativat vielä hieman litkutusta Detailerin mustalla, ja etupäässä pari pulttia pitää tökätä kirkkaammalla hopealla.

Kuva

Etujouset maalasin myös Revellin 91 hopealla ja etuakseli on vastaavasti Humbrolin viiskutosta. Pari pultinkantaa pitää lisätä vielä ja kaikki ohjauspalikat sekä iskarit myös.

Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 06.08.2014 22.03

Jotain pientä on taas kuluneen viikon aikana saatu nysvättyä. Ekaksi vuorossa oli Tie Rodin (Ohjausakseli?) asennus. Käytin sarjan omaa osaa, josta poistin valusaumat viilaamalla ja hiomalla, jonka jälkeen palikka päätyi Putkimieheen jäljellejääneiden chromien poistamiseksi. Ihan suoraa tuo osa ei kumminkaan sopinut Isolohkotekniikan kanssa, vaan sitä piti taivuttaa hieman alaspäin. Maalasin sen Humbrolin Polished Aluminumilla, kuten myös kuusikulmaisesta styreenitangosta pätkityt pultinkannat.

Kuva
Kuva
Kuva

Sitten litkutin etujarruja hieman Detailerilla ja maalasin pultinkannat sieltäkin kirkkaalla hopealla. Jarruletkut tein tulpanjohdosta, ja liittimet taas kuusikulmaisesta muovitangosta. Tämän jälkeen liimasin etupyörät paikalleen.

Kuva
Kuva

Seuraavana tein pari liitintä lisää, ja nyt sain jatkettua etujarruletkuja ja -putkia. Liittimet on taas samaa tavaraa, maalattuna Humbrolin Clear Orangella Revellin hopean päälle. Jarruputki on kuparilankaa, ja toinen pätkä sitä pitää vielä lisätä jarrupääsylinterille sitten, kun sellainen saadaan paikalleen... Nyt muistin myös pyyhkiä osat puhtaiksi ennen kuvan ottamista. :mrgreen:

Kuva

Ja korikin sai spraykittiä kerroksen pintaansa muutaman hiomis ja kittikerroksen jälkeen. Nyt sekin alkaa olla jo suht sileä, mutta taitaa vaatia vielä jonkin verran hinkkaamista ennen maalia...

Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Bowtie
Tamiya
Viestit: 2153
Liittynyt: 28.01.2005 09.49
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 10.08.2014 12.22

Nikoo! Katopas millasen härvelin bongasin Linnacruisingeissa:

Kuva

Aivan sairaan hieno! On kuulemma aito 60-luvun rakennelma.
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 10.08.2014 14.38

:shock: :P

No ei ole epäilystäkään Linna Cruisingin hienoimmasta autosta (Vaikka en muita olekaan nähnyt)! Tuo on tosiaan pirun hieno laite Hilborneineen ja Fenderwell-pakosarjoineen. Harmi ettei Suomen lainsäädäntö taida oikein mahdollistaa auton kilvittämistä, mutta hieno laite joka tapauksessa. Tuo pitäis joskus nähdä ehdottomasti livenä!

Me oltiin Kiikalan Burnout Partyssä samaan aikaan, hauskaa oli sielläkin ja hienoja pelejä. Muun muassa yksi '55 Letukka pikkulohkolla ja pumpulla paineli aika mukavia 12 sekunnin aikoja...
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 17.09.2014 17.17

No niin, laitetaas muutama kuva taas pitkästä aikaa. Projektihan tyssäsi totaalisesti koulujen alkamisen ja YO-kirjoituksiin valmistautumisen myötä. Nyt useiden koulutöiden ja erinäisten illalla pidettyjen valmistelutilaisuuksien jne jälkeen viimenkin ehtii tekemään muutakin kuin lukemaan noihin YO-kirjoituksiin (Jotka onneks loppuu hetkeksi mun osalta Maanantaina)...

Tuo Bowtien mainitsema '55 Chevykin tuli bongattua Espoon Cruisingissa. Järjettömän hieno laite, jonka äänet oli mahtavat, mutta niin kovat ettei kamera oikein pystynyt toistamaan niitä. :lol: Tuossa kumminkin lyhyt videonpätkä: https://www.youtube.com/watch?v=bUfzWa4EhxI

Projekti jatkui taka-akselin jarruputkien ja letkujen tekemisellä. Jarruputki on kuparilankaa, joka kiinnittyy takajarruihin / vanteen taustoihin kuusikulmaisesta muovitangosta tehdyllä liittimellä. Jarruletku taka-akselilta auton lattiaan on sen sijaan Scale Dreamsin tulpanjohtoa maalattuna hopeaksi, ja senkin päässä on yksi samanlainen liitin. Tuosta pitäisi jatkaa jarrulinjoja sitten eteenpäin. Taka-akselin liimasin paikalleen valujätteiden poiston jälkeen sellaisenaan, mutta Ladder Barsit kaipasivat jonkin verran työtä. Ulkopuolelta ne näyttivät ihan hyviltä ja niiden putket olivat pyöreitä, mutta sisäpuolelta putket olivatkin neliskanttisia. Pakko oli viilailla ja hioa ne pyöreiksi. Kaamea homma, mutta nyt ne kehtasi liimata paikalleen sen jälkeen, kun oli poistanut chromit ja maalannut ne hopealla.
Kuvien ottamisen jälkeen tosiaan muistin sen, että tämän vuotisissa Letukoissahan perä aukeaa eteenpäin ja maalailin tuon takaosan takaisin mustaksi. Sen verran on aikaa siitä kun on '60 Impalan alla viimeksi könynnyt, ettei muistanut ihan heti. :oops:

Kuva
Kuva

Takavanteita litkutin hieman mustalla, jotta ne tulisivat aavistuksen realistisemman näköisiksi. En halunnut maalata niitä uudestaan, koska nyt niissä näkyy hieman ajan patinaa, joka sopii tällaiseen vanhukseen hienosti. Muutenhan tästä siis tulee tietenkin ihan kiiltävä ilman mitään vanhentamisia. :wink: Myös venttiilit lisäsin vanteisiin, ne tein MIG-hitsikoneen hitsilangasta, jonka maalasin hopealla.

Kuva

Sitten liimasin takapyörät paikalleen, ja oli taas pakko sovitella että kaikki sopii hyvin paikalleen ja kulkukorkeus näyttää sopivalta. Ja kyllä tuo ainakin omaan silmään näyttää ihan kohtalaiselta.

Kuva
Kuva
Kuva

Samalla sovituksen aikaan ilmeni yksi hieman isompi ongelma. Sarjan tulipelti on melkoisen surkea esitys, kun yläosa on valettu koriin kiinni ja alaosana toimii sisustan etuseinä. Kuten arvata saattaa, osathan eivät tietenkään sovi yhteen, joten rakojen peittämiseksi päätin tehdä uuden tuliseinän styreenistä edellisten päälle, kun konehuoneessa on pituussuunnassa tuota tilaa. Tää tulipelti syntyi kahdesta osasta, jolloin sain keskelle tehtyä pienen taitteen taaksepäin.

Tässä on tää sarjan näkemys:
Kuva

Ja oma kötöstys:
Kuva
Kuva

Sitten kittasin hieman noita saumoja umpeen. Olisin halunnut käyttää kaksikomponenttista autokittiä, mutta kun se sijaitsee tallissa ja sinne pitää mennä ulkokautta. Ainoa vaan, että tällöin satoi todella rankasti, niin siinä olis saanut kuivatella sitten kitattavaa kohdetta tallissa pari tuntia. :mrgreen: Käytin sitten White Puttya.

Kuva

Seuraavaksi hioin kitit sileäksi ja suhautin pintaan valkoista pohjamaalia. Valkoista siksi, että toinen väri tulee olemaan Tamiyan valkoinen, ja saattaa olla ettei se peittäisi harmaata.

Kuva
Kuva
Kuva

Pohjamaali näytti melkoisen sileältä, joten ajattelin teipata korista valkoisen osan piiloon ja maalata siniset osat Tamiyalla. Mutta muistinpas ensin, että olin unohtanut tehdä pienet kylkilistanpätkät koriin, jotka on kaksivärisissä '55 Letukoissa. Ne tein vielä ohuesta styreenilevystä ja maalasin uuden kerroksen pohjamaalia pintaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten alkoi kori näyttää maalausvalmiilta, joten ei muuta kuin valkoinen osa teipillä peittoon. Käytin Tamiyan maskiteippiä sinne, mihin tulee väriraja ja muut alueet peitin normaalilla maalarinteipillä. Ei tuosta mikään kovin kaunis tullut, mutta maalit pysyi sentään teippien oikealla puolella.

Kuva

Itse maalaus ei sitten mennytkään aivan nappiin. Maalailin muutaman harsokerroksen pohjalle ja sitten pari märkää kerrosta, ihan niinkuin aina ennenkin olen tehnyt. Alkuun näytti ihan hyvältä, mutta hetken päästä alkoi maalit keittämään sen verran, että pelkäsin jo Putkarikeikkaa. No lopulta maalipinta onneksi hieman tasoittui, vaikka ei se hyvä ollut kuivanakaan:

Kuva

Pystyin kuitenkin hiomaan pinnan sileäksi ja sumutin pintaan ohuesti lisää sinistä. Eihän siitä kiiltävä tullut, mutta nyt ei ainakaan reagoinut maalit ja pinnasta tuli taas yksivärinen.

Kuva
Kuva
Kuva

Seuraava operaatio oli repäistä teipit pois ja sovittaa laite kokeiluluontoisesti kasaan. Tarkoitus oli ottaa Chevy mukaan Lahden Projektipöydälle, jota ei sitten paikanpäällä ollutkaan tällä kertaa. Tulipahan kuitenkin testattua akselistojen kestävyys matkalaukun sisällä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tulipas melkoisen pitkä päivitys... Jos sitä koittaisi jatkossa ehtiä/jaksaa päivitellä hiukan useammin...
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 05.11.2014 21.34

Ne jotka bongasivat tämän Letukan FCMA Openin projektipöydällä saattoivat huomata, että jotain on saatu aikaankin. Edellisen päivityksen jälkeen rakentelin scoopin AMT:n '66 Novan kaasareiden päälle. Se syntyi styreenistä samalla tavalla kuin '59 Simcassa ja Don Nicholsonin '61 Impalassa eli siis jokainen seinämä on erillinen pala ja saumat viimeistelin kevyellä kittauksella. Toki myös kaasareiden kurkuille porasin reijät, jotta ilmansaanti helpottuu...

Kuva
Kuva
Kuva

Olin jo aikaisemminkin huomannut tämän ongelman, mutta nyt oli syytä korjata konepellin reikä, kun oli scoop jonka mittojen mukaan pellin reikää pystyy pienentämään. Liian ison koon vuoksi konepellin reikä oli myös vääränmallinen, kun se kapeni takareunaa kohden ja takareuna oli kaareva. Itse halusin neliskanttisen reijän, joten styreenillä muotoilin sen uudelleen. Tuota keskellä olevaa pokkausta (Tai mikälie sen nimi nyt onkaan) jatkoin puolipyöreällä styreenitangolla.

Kuva
Kuva
Kuva

Myös sarjan alkuperäiset konepellin lukkosokat poistin ja nekin hieman vaativat kittiä, jottei pohjamaalin alta tule esiin ylläreitä. Tässä asussahan pelti oli FCMA Openissa.

Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 18.01.2015 21.05

Laitanpa nyt pari kuvaa tännekin kun vauhtiin pääsin tuon Oldsin kanssa. :lol:

Konepelti alkoi näyttää suhteellisen hyvältä ulkopuolelta, mutta sisäpuoli oli vielä melko karua tekoa. Joten alkuun vaan hiontaa ja sitten perään kittiä, hiontaa, kittiä jne niin pitkään kunnes alkoi näyttämään sileältä.

Kuva
Kuva
Kuva

Kun konepellin alapuoli alkoi näyttämään siedettävälle, suhautin pintaan kerroksen spraykittiä, joka peittää tehokkaasti pienimmät kolot ja naarmut, joita on kittauksesta vielä jäänyt. Tämän jälkeen alapuoli olikin valmiina pohjamaalattavaksi.

Kuva

Päällipuoleen suhautin pintaan myös valkoista pohjamaalia, mutta niinhän siinä kävi, että saumat tulivatkin näkyviin sen verran pahasti, että pakko oli kittailla vielä kertaalleen. Sen jälkeen vaan hionta sileäksi, ja harmaata pohjamaalia pintaan. Nyt näyttää siltä, että ohuen valkoisen pohjamaalikerroksen jälkeen pääsee maalaamaan pellin sinisellä.

Kuva
Kuva
Kuva

Kojelautakin sai valkoista pohjamaalia niskaansa, ja hieman myöhemmin vielä samaa Tamiyan sinistä kuin koriinkin. Lakkaahan tuohon täytyy vielä suhutella.

Kuva
Kuva

Ja kun nyt maalaushommissa oltiin, niin scooppikin sai pohjamaalia päälleen:

KuvaKuva

Nyt kun korin sininen oli varmasti kuivanut, niin teippailin siniset alueet piiloon ja suhautin Tamiyan TS-7 Racing Whitea kattoon ja korin takaosaan. Tuosta maalipinnasta tulikin ihan kohtalainen, joten seuraavana on sitten tiukka päätös edessä, eli tuleeko tähän joitakin decaleja vai ei vai maalaanko vaan lakan pintaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Janne Räisänen
AMT
Viestit: 878
Liittynyt: 23.10.2004 22.25
Paikkakunta: Turku

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Janne Räisänen » 18.01.2015 21.27

Tottakai tämä racehenkisiä dekaaleja vaatii. Ja joku hyvä nimi takaloksuihin.
RawRides by ChopHead Kustoms

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2281
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Tornio

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 07.03.2016 21.56

Mites tää on edennyt? :P

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2460
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '55 Chevy Bel Air -KesäProjekti-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 11.03.2016 20.15

Tää ei ole edennyt yhtään sitten viime päivityksen. :mrgreen: Korin decalit, tai lähinnä niiden puute pisti projektin hetkeksi tauolle. Vanhoja sponsoridecaleja sun muita kyllä löytyy, mutta auton nimi puuttuu. Se olisi tarkoitus tulla tuohon kylkilistan yläpuolelle eli siis valkoiselle alueelle. Kyseisten tekstien tekeminen itsekin on hieman ollut suunnitelmissa, mutta saa nyt nähdä, mihin ratkaisuun lopulta päädyn...
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Vastaa Viestiin