1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 01.01.2019 20.25

Silloin tällöin (aika usein) joku oikea auto kolahtaa kunnolla, ja niinhän kävi taas. Flying Finns Plymouth Vip! Siinäpä väkevä laite :mrgreen: !
Varmaan joku resiinipaja tarjoaa tuommoista 2d ht koria valmiina, mutta mä en niitä halua. Sen sijaan ostaa päräytin Jo-Han neliovitolppa-mallin ja meinaan väkertää Vipin siitä:

Kuva

Kuva

Korille ei ole vielä tehty yhtään mitään, mutta pari turboa ja paineputkea veistelin jo

Kuva

Netistä tutkailin akselivälejä ja korin pituuksia 2- ja 4-ovisten välillä ja ne taitaakin olla millilleen samat. Siispä voin korin osalta keskittyä vain katon muokkaamiseen ja ovien vähentämiseen.
Viimeksi muokannut Ismo Penttinen, 02.01.2019 20.56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Niilo Kiikko
FCMA member 2018
Viestit: 56
Liittynyt: 01.02.2017 18.28
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1967 Plymouth Vip *wip*

Viesti Kirjoittaja Niilo Kiikko » 02.01.2019 01.41

Tämä menee ehdottomasti seurantaan, kyseistä sarjaa kun ei täällä kotimaassa näy rakennettuna.. itse en ainakaan ole nähnyt. Toki asiaan voisi tehdä muutoksen kun sama sarja itselläkin kaapissa. :lol:
Purkaminen on rakentamista.
-----------------------
´78 Chevy Malibu, ´87 Buick GN
& ´58 Chevy "Imelda" Bel Air.

JanneR
Heller
Viestit: 18
Liittynyt: 20.11.2018 20.23

Re: 1967 Plymouth Vip *wip*

Viesti Kirjoittaja JanneR » 02.01.2019 04.36

Täälläkin seurataan tätä topickia ahkerasti. Katukiihdyttimiä, varsinkin oikeisiin autoihin perustuvia, näkee niin harvoin.
Sitähän se on ollu juu...

Avatar
Janne Herajärvi
Tamiya
Viestit: 2316
Liittynyt: 27.12.2007 15.51
Paikkakunta: Kemi

Re: 1967 Plymouth Vip *wip*

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 02.01.2019 20.35

Mielenkiintoinen projekti, ja tavallaan mukavaa että joskus pienoismallimaailmassakin vähennetään ovien lukumäärää aivan kuten monesti 1:1 maailmassa, kun useammin tulee vastaan projekteja jossa muokataan autoa 4 oviseks. Rakenteluketjun aloittanutkin on tainnut jonku sellasen muutoksen tehdä :thumbup:

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 02.01.2019 21.10

Mukavaa kun kiinnostaa :wink: ! Ja onhan noita neliovia tullut jokunen tehtyä... ja farkusta avo ja 2d ht:stä farkku parikin kertaa yms.

Tämä projekti käynnistyi hieman takaperin. U-haul kärrissä kuskataan kaikki renkaat ja varaosat ja työkalut, joita Drag week -tapahtumaan osallistuvat kisaajat tarvitsevat. Niinpä aloin tehdä sellaisesta kopista mallia. Styreenilevyä ja tankoa vaan nippuun

Kuva

Kuva

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 04.01.2019 23.33

VIP pääsi työpöydälle. Pakko vaan luottaa siihen, että tämmöisen silppukasan saa vielä jotenkin parsittua kasaan. Ylimääräisiä ovenrakoja liimailin muovisoirojen avulla piiloon ja sitten kaiversin uudet kaksiovisen mallin vaatimat oviraot.
Saha soimaan ja kattopelti irtosi saman tien. Toivottavasti tuosta harakanpesästä muotoutuu vielä jotakin. Kuvassa näkyvät ohkaiset palkit ovat vain tukirakenteita eivätkä jää näkyviin.

Alkuperäinen koppa ennen kirurgin käpälöintiä :

Kuva

Ovirakoja piilotettu ja uusia kaiverrettu :

Kuva

Tässä vaiheessa ei enää kannata katua :

Kuva

Hieman on arvoitus mulle, pitäisikö tuulilasia madaltaa tai kallistaa taaksepäin? Olen yrittänyt kuvista katsella ja vertailla, onko 2- ja 4-ovisen tuulilasin korkeudessa ja kallistuskulmassa eroa miten paljon vai ollenkaan :screwy:. Sivuikkunaaukot näyttää ehkä hivenen liian korkeilta ja niistä lähtee vielä yläreunasta kapea tolppamallin ikkunankarmi pois.
Ja ettei liian helpolla pääse, niin takalokkarin muotopokkauskin erilainen tässä 2d versiossa kuin 4d tolpassa :mrgreen: .

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3371
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 05.01.2019 10.55

Tätä projektia seuraan mielenkiinnolla. En muista oliko johanilla 67 Dodgesta tuo vauhtiperä malli mistä olisi katon saanut mutta siitä joutuu kyllä isoja seteli rahoja yleensä antamaan jos sellaisen haluaa... Saatan muistaa väärinkin. Ainahan se on väärä korimalli on se sitten mikä tahansa kun näitä alkaa tekemään. Ite tiluutin tähän farkku korin hartsisena... :lol: Että ei se sattunu miulekkaan mieleiseks...

Miula on joku varaosa kirja vuoden 67 Plymouthiin. Ainekin lasin joku numero on sama sekä sedanissa, ht:ssa että vip.ssä. En tiedä onko se sitten joku numero millä haetaan lasia seuraavalta sivulta vai onko se sitten lasin tilaus numero. En oikein osaa lukea tuota. Mut täs pari kuvaa jos helpottaa yhtään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Enkä vieläkään osaa näitä kuvia kääntää... :(
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 05.01.2019 13.46

Kiitti Mikko! Kuvien numeroinnin perusteella voidaan sopia, että etulasi on sama :mrgreen: . Riittävästi on leikkaaliimaa askaretta muutenkin

Kuva

Takaluukun etureunaa siirsin pari milliä eteenpäin. Takalasin alareunan ja takaluukun etureunan välissä ei ole juurikaan vaakasuoraa peltiä, vaan pinta alkaa nousta heti siinä välillä. Koitan liimailla siihen lisää muovisoiroa, jotta kittiä ei tarvitsisi niin paljoa laitella.

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 06.01.2019 00.08

Juice -leffan jälkeen jaksoin vielä liimailla muovinpaloja toisiinsa

Kuva

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3371
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 06.01.2019 09.41

Sehän on jo aika näkönen. Onko ovebkahva vielä 4d paikalla? Jos on niin se varmaan tekee tuosta ovesta jotenkin hassun näköisen mitta suhteiltaan. Aika tahilla kyllä siulta mallia syntyy... :thumbup:
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 06.01.2019 11.41

Ovenkahva on vielä siirtämättä. Se on siinä malliksi, että osaisin tehdä uudet kahvat oikeille kohdin suunnilleen samannäköisinä. Vanha muovi on aika haurasta jo, eikä noita alkuperäisiä kahvoja saa siirrettyä ehjänä mihinkään. Takaovien kahvat mureni pölyksi, kun irrottelin niitä.

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 06.01.2019 21.54

Ovenkahvat laitettu, katon saumoja siloiteltu. Musta viiru merkkaa vinyylikaton alareunaa.

Kyljen yläreunan pokkauksen muotoa hain jyrsimällä ja hiomalla, jotta se olisi kuten 2d mallissa kuuluisi olla. Aika lähelle pääsin, kohta menisi jo "pelti" puhki.

Keula on korkealla, koska kone ei ole vielä nokalla :mrgreen: .
Takaikkuna saattaa olla vielä liian kapea, mutta siitä on helppo veistellä reunoja loitommas.

Takarenkaina esiintyi aiemmassa kuvassa NASCAR Dunlopit, mutta ei ne kelpaa lopulliseen tuotokseen. Kunnon dragslicksit ne pitää olla, ja tuolta MaxRat Malibun laatikostahan semmoiset löytyikin. Ne taitaa olla kylläkin katukäyttöön, kun niissä on tiheä kuvio kulutuspinnassa. Hionko ne sileiksi, vai olisikohan jollakulla myydä pari kappaletta isoa ja leveää slicksiä? Leveys lähemmäs 20mm. Renkaan korkeus yli 30mm. Vanteen halkaisija noin 17mm.

Tuossa tämänhetkinen tilanne (kuvia klikkaamalla ne aukeavat terävämpinä, äsken huomasin)

Kuva

ja isoilla slickseillä, vanteina MaxRatin kiekot

Kuva

Niin ja laittelin mä jonkinlaiset lukitussysteemit traileriin

Kuva

Niissä on vissiin nykyisin rulo-ovet, mutta mun mielestä tuommoinen antiikkinen telkihomma ja saranat näyttää paremmalta.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2498
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 06.01.2019 23.04

Hieno projekti ja hienosti muotoutuu muovi käsissä taas kerran! 1:1 Kokoisen Vipin kehityskaarta on ollut hauska seurata radanvarresta vuosien varrella joten hienoa että tästä laitteesta saadaan 1/25 kokoinen versiokin aikaan.

Vipissä on tosiaan aika kookkaat nuo takapyörät, mulla saattaisi löytyä sopiva pari jostain varastoista. Täytyy käydä huomenna tonkimassa, ilmoittelen mitä löytyy... Ja jos sopivat renkaat löytyy, niin vaihdossa voisi kelvata vaikka nuo katukuvioidut pyörät mitkä sulla on nyt alla... :mrgreen:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Teemu Kankaanpää
FCMA member 2018
Viestit: 663
Liittynyt: 02.01.2007 22.10
Paikkakunta: Imatra

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Teemu Kankaanpää » 07.01.2019 16.42

On se perhana tekijä. :worshippy Meillä on töissä parissa korkeassa vaihtolavassa vastaavanlainen lukitus ovissa kanssa. :mrgreen:

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2498
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 07.01.2019 22.03

Ja eipä löytynyt niitä leveitä slicksejä mitä meinasin, kapeampia kyllä löytyy koko armeijan tarpeisiin. :mrgreen: Saattaa olla, että noi on jossain vaihtokaupassa jatkaneet jo matkaa seuraavalle rakentelijalle.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 07.01.2019 22.20

Kiitti kamut!

Tänään ei ihmeitä kerennyt väsätä. Koneaihiota katselin, josko löytyisi joku käyttökelpoinen isohko lohko ja jotain löysinkin romulootan pohjalta. Ehkä -64 GTO Pontiacista. Ei varmaankaan haittaa, kun teen siihen isot venakopat ja muutenkin kone jää aikalailla ahtoputkistojen alle piiloon.
Ei kuvia tällä kertaa, sorry.

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 08.01.2019 23.45

Tekniikkapaketti alkaa hahmottua

Kuva

Kuva

Kuva

Vaihdelaatikko on vielä pohdinnassa. Minkähänlainen loota 1:1 Vipissä mahtaa olla? Mä en ole huomannut, että telkussa pyörivässä sarjassa olisi vaihteistosta puhuttu. Olisi kiva laittaa tähän malliin jotain vastaavaa kuin esikuvassa on tai ainakin oli Amerikan reissulla 2017.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2498
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 09.01.2019 00.00

Muistaakseni Vipissä oli Powerglide ainakin tuon Jenkkireissun aikaan. Ja tiimille tais tulla PG:n remppaaminen tutuksi reissun aikana... :mrgreen:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 09.01.2019 00.36

Mainiota Niko! PG:ia siis etsiskelemään tai sit muotoilen semmoisen pulikan itse. TV:n sarja ei ole vielä edennyt tarpeeksi pitkälle, jotta laatikkohuolet olisi tulleet ajankohtaisiksi.

JanneR
Heller
Viestit: 18
Liittynyt: 20.11.2018 20.23

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja JanneR » 09.01.2019 20.36

Joo. PowerGlide siellä on.
Sitähän se on ollu juu...

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 09.01.2019 21.57

Siinä PowerGlide :wink: eli tuon käyttämäni moottorin perässä roikkui joku loota, jonka muotoa hioin vähän PG:ia muistuttavaksi. Sehän on hieman semmoinen kyömyselkäinen. Alkuperäinen öljypohja lähti pois ja tilalle veistelin isomman ja syvemmän. Ei roiku kuitenkaan liian alhaalla.

Kuva

Moottoritilasta leikkasin sisälokarit pois ja istutin koneen mahdollisimman taakse. Iso välijäähdytin löysi paikkansa, samoin veden jäähdytin.

Turbot tulee tuohon sivuille hieman vinoasentoon ja ainakin nyt konepelti mahtuu painumaan kiinni. Painekotelo tietty tulee tuohon päällimmäiseksi, mutta sille saa leikattua tilaa konepeltiin muotoilemani scoopin alta. Sen reunat on vielä siistimättä.

Kuva


Kuva

Rengasongelman ratkaisin hiomalla MaxRatin leveistä kumeista kuviot pois, samoin renkaan kyljestä kohokirjaimet. Valkoisella tussilla niihin saa kätevösti uudet tekstit.

Kuva

Vanteet olivat umpinaiset, mutta porasin niihin visi aukkoa.

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 10.01.2019 20.25

Pakosarjat ja paksut putket turbojen pakopuolelle laitettu. Jonkin näköistä jakopäätä hihnoineen, sähköflekti ja laturi myös. Ohjaustehostimen säiliö on hassusti vinossa, mutta kun siihen yläviistoon tuli jäähdyttimen alaletkun paikka. Ehkä saan tehtyä letkuun tiukahkon mutkan niin säiliön saisi parempaan asentoon. Ja toisaalta, onko se nyt niin justiinsa oltava...?

Kuva

Ahtimet tuli aika vinkkeliin asentoon, kun oli HIEMAN haastavaa saada laitettua noista pakosarjoista ahtimille vievät röörit, 4 putkea nipussa :shock:. No tuommoiset tuli näillä taidoilla.

Avatar
Kivinen
AMT
Viestit: 826
Liittynyt: 01.09.2005 20.55
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Kivinen » 11.01.2019 18.39

Ismo Penttinen kirjoitti:
10.01.2019 20.25
Ahtimet tuli aika vinkkeliin asentoon, kun oli HIEMAN haastavaa saada laitettua noista pakosarjoista ahtimille vievät röörit, 4 putkea nipussa :shock:. No tuommoiset tuli näillä taidoilla.
Ei tartte noin hifistelyä tehdä. Näyttää jopa häröltä turbon laipan kohdalla.
Tee vaan suoraan ns. log manifold jolloin turbolle tulee yksi putki.

Kuva

Katelin vaan, että aika paksua putkea sulla käytössä tuossa turbon ympärillä.
Perus pakosarjan putken ulkohalkaisija on 1,6mm.
Ahtoputket joko 2,6mm tai 3,2mm.
Pakolähdöt turbossa 3.2mm tai 3,7mm. Tarpeeksi voimanpaskaa niin ehkä 4,2mm.
1/24 koossa laskettuna siis.
Jukka mijäs - Kennedy @ IRC
Anonyymit Automallarit #15.5 |=| A.e's # 2 - http://www.z31turbo.com

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 11.01.2019 19.40

Joo tuhtia tavaraa on putket, mutta toisaalta niin ne taitaa olla 1:1 Vipissäkin. Laitan tähän netistä lainaamani kuvan (moottori.fi), jonka avulla olen konehuonetta rakennellut. Mulla noi turbojen pakopuolet muotoutui vähän liian kapeiksi, mutta siinä oli vähän materiaaliongelmia :screwy:
Kivisen kommentti on kyllä ihan asiaa, ja noita mittoja voin hyödyntää ainakin seuraavissa projekteissa. Tästäkin Vipistä saattaa mennä noi pakosarjat vielä vaihtoon, kun romulootasta löytyi paljon paremmin käypäset tilalle.

Kuva

Tänään laittelin pakoputket uusiksi ja asensin dump valvet. Originaali tuliseinänkin mahtui vielä paikoilleen. Jarrupääsylinteri tehostajan kanssa syntyi tuohon pöydälle kasaantuneesta silpusta.

Kuva

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1408
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Re: 1967 Plymouth Vip ja U-haul *wip*

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 12.01.2019 22.00

Mitäpä muuta räyhäkkä kilpuri kaipaa sisustaan kuin turvakaaria. Eivät takuulla täytä minkään sortin speksejä nämä meikäläisen väännökset, mutta ne mahtuvat korin sisään ja vieläpä aika nätisti. Lisään vielä muutaman putken, mutta en montaa. Käytin kolmea eri putkenpaksuutta.

Kuva

Nettikuvista ja tv-sarjasta katsoen olen päätellyt, ettei apukuskilla ole ko. Vipissä kisajakkaraa. Lieneekö ihan normi bucket seat? Vai lattiallako istuu? Kuka tietäisi?

Vastaa Viestiin