'65 Ford Cortina Street Altered.

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2470
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

'65 Ford Cortina Street Altered.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 26.11.2015 16.50

Kun ei noi vanhatkaan projektit edisty, niin esitellään sitten tämä Cortina, joka edes harvakseltaan nytkähtelee eteenpäin...

Lahden näyttelystä tarttui matkaan AirTraxin valuvikainen Cortinan kori. Tosin tässäkohtaa täytyy mainita, että tämä valuvikainen kori on ihan yhtä hyvälaatuinen kuin muutkin ostamani AirTraxin valuvikaiset korit, eli ei häpeä yhtään monille isommille hartsifirmoille ja heidän onnistuneille tekeleilleen... Ajatus rakentaa Street Altered kilpuri, joka olisi voitu rakentaa Suomessa '80 luvun alussa syntyi aika nopeasti, joten ei muuta kuin Cortinan kimppuun sitten vaan.

Kuva
Kuva

Osa varmasti tietää, millaisia Street Alteredit olivat, mutta ne joille nimi ei sano mitään, niin karkeasti sanottuna SA-autoissa moottorinviritys oli suhteellisen vapaata, mutta ahtaminen oli kiellettyä ja moottorin piti toimia bensalla. Rungon sai tehdä itse ja akselistotkin sai haalia kasaan nurkissapyörivistä osista. Autot oli monesti pienellä budjetilla tehtyjä (Ja joskus ne myös näyttivät siltä...) ja kun radat olivat suhteellisen liukkaita, oli meno monesti melko näyttävää vaikka burniksen jälkeen takarenkaiden alle koitettiin liimaa kaataakin.

Mun tarkoitus on rakentaa Cortinaan runko neliskulmaisesta muovitangosta ja oikeastaan kaikki osat haalitaan kasaan miljoonalaatikoista. Eikä tästä mitään näyttelyautoa tule, vaan sellainen hieman itsetehdyn oloinen kilpuri tästä pitäisi saada.

Ja tähän kohtaan vielä pari kuvaa vanhoista SA-kilpureista, niille jotka eivät tiedä miltä ne näyttää:
Esko Aholan Lättähattu-Plymouth ja Jarmo Tolvasen Wheelie Valiant.
Kottenin & Pommenin Hitler's Revenge Kupla.
Veikko Hohtarin Ford Escort.
Ja Jokke Wilanderin Beaver Rocker Cortina.

Projekti käynnistyi poistamalla ylimääräiset valujätteet korista lähinnä ikkunoiden kohdalta. Seuraavana operaationa oli kairata takapyöränaukot isommiksi kuten oikeissakin SA-autoissa monesti oli tehty, jotta isot pyörät mahtuu pyörimään. Monesti pyörät tulivat myös hieman korilinjan ulkopuolelle, joten samaa näköä olisi tarkoitus loihtia tähänkin. Renkaina pyörii takana Firestonen slicksit, joissa takapuolella pyörii Good Yearin tekstit. Renkaat on jostakin Jo-Hanin sarjasta ja etukumit tulee AMT:n '76 Monzasta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Rungon tekeminen täytyi aloittaa seuraavana, mutta ensin täytyi suunnitella tarkkaan. Runkoa kun ei kannattaisi tehdä valmiiksi asti ennenkuin akselistoja ja moottoria on sovitettu paikalleen tai muuten saattaa joutua muuttamaan sitä jostain kohdin. Rungon alku olikin hyvin simppeli... Takaosaan runkoa kun ei vielä poikkipalkkeja voinut tehdä, kardaanin reitistä kun ei ole vielä mitään tietoa.

Kuva
Kuva

Rungonteossa referenssinä toimii parin numeron takainen Mobilisti-lehti, jossa Wheelie Valiant oli esittelyssä. Peränylitys on hyvin yksinkertainen, tosin yksi poikkipalkki siihenkin pitää vielä lisätä kunhan ensin saa soviteltua taka-akselia ripustuksineen paikalleen.

Kuva
Kuva

Kun rungon etuosa ja peränylitys oli liimattu toisiinsa kiinni, piti lisätä runkopalkkeja myös rungon sivuille. Sitäennen kuitenkin korin takapuolelta piti parista kohtaa poistaa hieman ylimääräistä tavaraa. Dremelillä nuo lähti kevyesti, mutta samalla opin että seuraavalla kerralla kannattaa laittaa joku hengityssuojain päälle, toi hartsipöly kun meinaa yskittää melkoisesti kun sitä joutuu hengittämään...

Kuva
Kuva

Tämän jälkeen rungon sivupalkit löysivät paikkansa.

Kuva

Takavanteet löytyi miljoonalaatikosta. Noi Slotit olivat aika suosittuja tuohonaikaan, joten sopivat hyvin tähän kilpuriinkin. Vanteet tosin tarvitsee uittaa chrominpoistossa ja maalata myöhemmin Magnesiumin sävyyn. Vanteiden taustat on myös miljoonaboxista. Takarenkaat vaan ovat valitettavasti aika huonossa kunnossa...

Kuva
Kuva

...Mutta koska noita Jo-Hanin pyöriä ei pyöri enää jokapaikassa, niin pakko niitä oli yrittää kunnostaa. Alla on ennen ja jälkeen tyyppinen kuva, jossa vasen kumi on koskematon ja oikea kunnostettu niin hyväksi kun mun taidot riittää. Tuohon tulokseen pääsin hiomalla renkaan ensin 600 ja sitten 1000 hiomapaperilla, jota ennen kuitenkin siloittelit suurimmat epätasaisuudet hienolla viilalla. Tekstit maalasin hammastikulla ja Revellin mattavalkoisella. Vielä kun tuon toisen kumin hinkkaa samanlaiseksi, niin ehkäpä noita voi käyttääkin.

Kuva

Taka-akseli löytyi miljoonalaatikosta, toi on joskus tullut näköjään Monogramin '56 Chevyn mukana, mutta nyt siitä on joku poistanut lehtijouset melko karkealla kädellä. Täytyy hieman siloitella tuota, mutta leveyden puolesta akseli oli erittäin hyvä ja vaati vain pientä kavennusta. Samalla porasin vanteiden takanaoleviin kiinnitystappeihin reijät, jotta akseli menee sopivasti sinne sisään ja rakenne kestää hartsikorin painon.

Kuva
Kuva

Ja nyt perän leveys näyttää juuri sopivalta...
Kuva

Tässä on nyt projektin tämänhetkinen tilanne. Seuraavana vuorossa olisi sitten takajousituksen ihmettelyä. Lehtijousiperän tuonne haluaisin ja tietysti pitkät Ladder Barsit on Must Have-juttu. :lol:
Ainoa ongelma tällähetkellä on etuvanteet, joita ei hyvistä yrityksistä huolimatta meinaa löytyä mistään. Kumit kun on 13 tuumaiset, niin eihän mulla noin pieniä valsseja ole varastoissa. Mistähän 13 tuumaisia peltivanteita löytyisi ilman että tarvii ostaa koko sarjaa niiden takia...?
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
mazeos
Revell
Viestit: 1303
Liittynyt: 30.06.2005 17.02
Paikkakunta: Salo

Re: '65 Ford Cortina Street Altered.

Viesti Kirjoittaja mazeos » 26.11.2015 23.02

tästä tuloo hyvä... ookko jo väriä miettiny?
miten helposti tuo runko muotoutui? itsellä muutama rojekti odottelisi putkirunkoja, minkä kokoista neliöputkea sulla tuossa rungossa on?
Hitaasti mutta varmasti.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2470
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '65 Ford Cortina Street Altered.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 27.11.2015 00.55

Senverran tässä on tuota tekemistä, että täytyy toivoa että kaikki onnistuu. Lähinnä osien sopivuus loppukasauksessa hieman mietityttää, kun kuitenkin suurin osa osista tulee olemaan tavalla tai toisella muokattuja tai kokonaan itse tehtyjä... :screwy: Toisaalta tämän takia pitää myös tehdä noita koekasauksia melko paljon ettei tulisi ylläreitä kun on liian myöhäistä.

Väriä en ole kerennyt vielä kauheasti miettimään. Punavalkoinen näyttäisi ihan hyvältä, mutta toisaalta kun tuo Footbait Cortinakin on nykyään senvärinen, niin ehkä tarvitsee kehittää jotain muuta. Jotain ajan henkeen sopivia sponssitarroja pitää ainakin saada.

Itseasiassa tämän rungon tekeminen on tähänasti ollut helppoa, oikeastaan paljon helpompaa kuin kuvittelinkaan. Ainoa haaste tuossa on, että rakennusvaiheessa pitää olla todella tarkka että ne palkit joiden kuuluu olla samanmittaiset, ovat myös sitä ja että liimatessa osat tulee varmasti 90 asteen kulmaan. Wheelie Valiantin kuvista otin mallia ja siinä ainakin runko vaikutti hyvin pitkälti tehdyn viivottimen avulla, eli pyöreitä mutkia ei siitä löytynyt. Se helpottaa kummasti, koska muovitankoahan ei oikein pysty taivuttamaan takaisin suoraksi ja kokeilla uudestaan, jos sen taivutuksessa menee joku pieleen.

Mitään suorakulmaa tai vastaavaa en käyttänyt tässä sen kummemmin apuvälineenä. Lähinnä silmämitalla menin ja liimausvaiheessa osia piti oikeilla paikoillaan milloin mitkäkin rakennuspöydältä löytyneet kalikat. Jälkeenpäin ajateltuna helpommalla olis ehkä päässyt kun olisi tehnyt runkoa jonkun ruutupaperin tms päällä, jolloin suorakulmien tarkkailu olis ollut helpompaa.

Ei siis muuta kuin rungontekoon 8) !
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Tapani
AirFix
Viestit: 505
Liittynyt: 05.06.2006 13.30
Paikkakunta: Helsinki

Re: '65 Ford Cortina Street Altered.

Viesti Kirjoittaja Tapani » 27.11.2015 01.12


Avatar
mazeos
Revell
Viestit: 1303
Liittynyt: 30.06.2005 17.02
Paikkakunta: Salo

Re: '65 Ford Cortina Street Altered.

Viesti Kirjoittaja mazeos » 29.11.2015 21.50

miten olisi väriksi esim. joku flakejuttu?
Hitaasti mutta varmasti.

SilverBlue
Heller
Viestit: 18
Liittynyt: 10.10.2010 14.23

Re: '65 Ford Cortina Street Altered.

Viesti Kirjoittaja SilverBlue » 09.09.2016 02.36

Hieno Projekti!!
Enpäs tiennytkään että tuollaisia Cortinan koreja tehdäänkään.
Hienon työn olet tehnyt noiden renkaiden kunnostuksen kanssa.
Tuohon malliin voisi muuten löytyä paljon hyödyllisiä, ajanmukaisia osia AMT:n "Rat Packer" AWB ´65 Novasta.
-Ainakin kromattu, jäykkä etuakseli joka on siihen Novan koppaan jopa aavistuksen liian kapea. Vois olla lähelle oikeeta tuohon pienempi koppaseen, hieno "427" BBC Hilbornin pitkäputkisella ruiskulla ym.race-osaa.
Tai jos pitää olla Fordin kone, Revellin ´41 Willys Pickup´ssa on tosi hyvän näkönen 427 SOHC myöskin Hilborneilla.
Siinä mallissa oli myös tosi pienet ja kapeat etufillarit kun sellasia taisit tuossa aikaisemmin kysellä, muistaakseni hyvinki samantyyliset (Cragar SST?) kuin tuossa yläkuvan "Beaver Rocker":ssa.

Avatar
mazeos
Revell
Viestit: 1303
Liittynyt: 30.06.2005 17.02
Paikkakunta: Salo

Re: '65 Ford Cortina Street Altered.

Viesti Kirjoittaja mazeos » 07.09.2018 21.02

Mitä tälle projektille kuuluu?
Hitaasti mutta varmasti.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2470
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: '65 Ford Cortina Street Altered.

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 18.10.2018 13.05

Vastaillaan tänne pitkästä aikaa, väri on vielä täysin auki, mutta flake on aina erittäin potentiaalinen vaihtoehto. :wink:

SilverBlue, joo, Rat Packer Novassa tulee ihan hyvää palikkaa mukana, mutta tähän on tarkoitus tulla ihan tavallinen erillisjousitettu keula. Moottoria ei ole vielä kerennyt sen kummemmin miettimään, mutta koska Chevyn koneethan on parhaita, niin sellainen on kyllä vahva vaihtoehto. Toisaalta Fordin mottikaan ei ole poissuljettu vaihtoehto, riippuu varmaankin aikapitkälti siitä, mitä varaosalaatikosta sattuu osumaan käsiin.

Tuo onkin muuten hyvä vinkki tuo eturengasasia, koska eipä tullut mieleenkään, että monessa näissä uudemmissakin sarjoissa on noita pieniä etufillareita. Itse olin suunnannut etsinnät lähinnä vanhempien Euro-autosarjojen joukkoon, ja niistä ei ole mulla paljoa kokemusta...


Ja projektin nykytila on sama kuin edellisenkin päivityksen jälkeen. :mrgreen: Tuossa se siis nököttää pöydännurkalla, tällähetkellä on pari muuta projektia työnalla mitkä pitäisi hoitaa ensin alta pois ennenkuin pääsee jatkamaan tätä isommin. Ja toisaalta on tuossa pari 1:1 autoakin, mitkä pitäisi saada talven aikana taas ajokuntoon.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Vastaa Viestiin