VW Thing 181 -WIP-

Esittele omat valmiit/keskeneräiset mallit. Kaikki autot tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1146
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 09.01.2018 10.13

Töttöröö.

Viimeisin projekti alkaa lähestyä kalkkiviivoja, joten tehdäänpä pientä rakentelublogia.

Kyseessä on siis alunperin sotatoimiin suunniteltu Volkkarin 181. Päätin kuitenkin rakentaa mallistani USA:n markkinoille suunnatun version, joten malli saa lisänimen Thing, jolla kikotinta rapakon takana markkinoitiin. USA-malli tarkoittaa myös muutamia erilaisia detaljeja.

Pidän jopa vähän erikoisena, ettei näinkin legendaarisesta autosta ole olemassa käsittääkseni yhtään kaupallista rakennussarjaa. Pienoismallarille jää näin jäljelle erilaiset tyhjästärakenteluvaihtoehdot. Olen jo pidempään halunnut kokeilla 3D-tulostusta kokonaisen mallin korin toteuttamisessa. Oikeastaan suurin este on ollut sopivan kohteen keksiminen. Vaikka 3D-mallinnuksesta on vuosien kokemus työn vuoksi, on autojen pintojen mallintaminen haastavaa puuhaa. Moni täysin "laatikolta" vaikuttava malli sisältää yllättävän paljon erilaisia pintojen yhteenliittymiä jne. VW 181 on myös varsin "laatikko", joten päädyin tutkimaan sen soveltumista mallinnettavaksi. Pian huomasin jo piirteleväni ääriviivoja koneella ja niin käynnistyi itse mallintaminen. Tarkoitukseni oli alunperin tulostuttaa pelkkä kori, jonka jälkeen rakentelisin sisäosat suorasta muovilevystä. Mitä enemmän tuli tutkittua referenssikuvia, sitä järkevämmältä tuntui mallintaa kaikki peltiosat, eli myös korin sisäpuoliset osat mm. lukuisten pokkausten vuoksi. Ja ei hätää, scratch-rakentamiselle jäisi silti tilaa. Itse mallintaminen on raakaa työtä. Lukuisa määrä referenssikuvia on tullut käytyä läpi. Mittatiedoista löytyy toki vihjeitä netistä, lähinnä päämittojen osalta. Samaan aikaa täytyy pitää mielessä, että muista sarjoista hyödynnettävät osat tulee sopia korin mitoitukseen. Sanoisin karkeasti, että reilusti yli puolet asioista saa ja täytyy päätellä.

3D-tulostuksessa on omat haasteet ja rajoitteet, joten silläkään tekniikalla ei voi vielä tehdä ihan mitä tahansa. Lisäksi oli alusta asti selvää, että tulisin käyttämään Shapeways-palvelua, joka pystyy tarjoamaan osia suht harrastajaystävällisin hinnoin. Toki nytkin pelkkiin tulosteisiin upposi muutaman Tamiyan Kuplan kustannukset, mutta silti hinnat on matalalla tasolla moneen muuhun tulostuspalveluun. Toki edullisempi hinta tuo lieveilmiöitä mukanaan: Shapewaysin osat ovat tarkkuudeltaan luokkaa "ok". Markkinoilta olisi isommalla rahatukulla saatavilla huomattavasti laadukkaampiakin osia. Shapeways on siis harrastajaystävällinen kompromissi, joka vain tarkoittaa sitä, että osien viimeistelyyn on käytettävä hiukan aikaa ja vaivaa.

Liikaa en halunnut osia mallintaa ja tulostuttaa, sillä suuri osa detaljeista ja tekniikka olisi poimittavissa erilaisista Volkkarin rakennussarjoista. Tamiyan Kupla luovutti alustan ja tekniikan, Aoshiman Kuplasta sen sijaan löytyi ratti ja nuo Kuplan historian suurimmat takavalot. USA-mallissa tärkeät. Etuvalot taitaa olla Revellin Kuplasta ja istuimiin hyödynsin Hasegawan Kuplan ja Junakeulan jakkaroita. Etuvilkkuja ei mistään rakennussarjasta kuitenkaan löytynyt, joten ne päätin tulostuttaa. Ikkunankehyksen osalta tulostuttaminen ei ole järkevin vaihtoehto, sillä tässä tulostuksessa käytetty materiaali saattaa hivenen vääntyillä.

Valmiin mallin tyyliksi päätin jo varhaisessa vaiheessa jotain muuta kuin kiiltävän tehtaan hihnalta rullanneen yksilön, joten valinta luonnollisesti vaikuttaa heti alusta asti projektin etenemiseen.

IMG_8728.JPG
3D-malli
3D-malli valmiina. Keltainen kori on tulostettu kahtena osana, keulan vino etuosa on tulostettu erillisenä. Sisäosat on tulostettu irrallisina. Samoin vilkut. Korin sisällä näkyy pyöreä poikkipalkki, jonka lisäsin malliin sillä ajatuksella, että se tukee tulostettua koria pohjamaalausten ja hiontojen aikana.
IMG_9410.JPG
3D-tulosteet
Tulostetut osat. Materiaali on läpikuultavaa ja osat vaativat huolellisen pesun ennen ensimmäistä maalikerrosta. Ohuissa pitkissä kappaleissa saattaa esiintyä vääntyilyä.
IMG_9483.JPG
Pohjamaalattuna
Tulosteet maalattuna muutamalla kerroksella Motipin Filleriä. Olen aiemmin havainnut, että esim. Mastonin Primer ei sovellu tähän tulostemateriaaliin. Osat luovuttavat jotain (liuotinta?) ajan kuluessa ja uskomatonta mutta totta, se jokin puskee myös maalikalvon läpi. Kyllä. Olen kuitenkin havainnut, että tämä Motip tuntuu pitävän mönjät allaan. Jos koria katsoo tarkasti, niin noiden pokkausten välissä näkyy tuollaista raidoitusta. Tuollainen pystypinnalla, tuon pokkauksen "varjossa" oleva pinta on tulostuksessa haastava ja siinä pinnanlaatu on heikoimmillaan. Muutaman fillerikerroksen jälkeenkin raidat näkyvät ja tuntuvat selkeästi. Nuo kohdat vaativat siis eniten hiontaa.
IMG_9955.JPG
Etuvilkku
Hyödynsin tulostemateriaalin läpikuultavuutta vilkun osalta. Lakkasin sen pariin otteeseen Tamiyan läpinäkyvällä oranssilla akryylilakalla. Kiiltävän kannen tein palasta Bare Metal Foilia. Korin etuosassa näkyy sauma, keulaosa on siis tulostettu erillään siitä syystä, että negatiivisena pintana sen laatu tulostettaessa on heikko. Korista irroitettuna osa voidaan tulostaa siis eri asennossa.
IMG_0070.JPG
Takavalot
Aoshiman sarjasta lainatut takavalot mahtuvat juuri ja juuri paikoilleen. Maalaukset hoideltu Tamiyan akryyleillä. Korin ylälaidassa näkyy liuta porattuja reikiä. Niihin tulee rättikaton kiinnitykseen liittyviä lenkkejä. Korin takaosassa otin huomioon sen, että alusta asti päätin että puskureita ei malliin tule. Kori tulee siis näkyviin kokonaan näiltä osin, joten se on mallinnettu suurin piirtein vastaamaan todellisuutta.
IMG_0141.JPG
Takaluukun saranat
Konepelti on tulostutettu irralliseksi, enää siitä piti saada aikaan avattava. Päätin kokeilla fotoetsaamalla tehtyjä saranoita. Kahden etsiosan väliin tulee pieni pätkä pyöreää muovitankoa. Tuntuisi toimivan.
IMG_0154.JPG
Ovien saranat
Hyödynsin samoja saranoita ovissa, vaikkei ne olekaan oikeasti avattavat. Näin sain kuitenkin samanlaiset saranat kaikkiin luukkuihin.
IMG_9486.JPG
Lattiaritilät
Thingissä on lattian suojana muovimattojen sijaan puiset ritilät. Ne syntyivät Evergreenin sopivankokoisesta soirosta. Kuvasta näkyy myös se, että Tamiyan pohjalevyä on jonkin verran muokkailtu.
IMG_9521.JPG
Sisusta
Tulostetut osat ja pohjalevy koesovituksessa. Myös istuimet mallailtavana, bussin sohvapenkkiä on kavennettu parisen milliä. Kuvassa näkyy hyvin sisukaukalon takaosan pokkaukset, jotka scratchaamalla olisivat ehkä sittenkin raastaneet hermoja.
IMG_9493.JPG
Kojetaulu
Kojetaulun osalta jätin tilaa skrätsäilylle. Tulosteeseen tein siis vain apupinnat, joita voin hyödyntää. Jälleen erilaisista styreeninpaloista ja soiroista rakentelin paikat mittarille ja kytkimille, sekä rakentelin hanskalokeron.

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 709
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 09.01.2018 15.24

Kyllä on taas sellanen esikuva, että kolariturvallisuus luokkaa sama kuin ostoskärryllä...

Mielenkiintoista nähdä että 3D-tulostamalla voi saada aikaan säädyllisen pienoismallin. Sanoit että tällä hinnalla laatu on "ok" ja mallailijaystävällinen, mutta mielenkiinnosta, vieläkö puhutaan kaksinumeroisista summista noilla osamäärillä? Ja laadulla.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1146
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 09.01.2018 15.30

Puhutaan nipin napin kaksinumeroisista.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1146
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 10.01.2018 10.05

IMG_9936.JPG
Tuulilasin karmin osat
Tuulilasin karmi olisi tosiaan 3D-tulosteena hieman arveluttava osa. Todennäköiset vääntymät pelottivat sen verran, että askartelin kehyksen Evergreenin tuotteista. Tein varsinaisen karmin L-profiilista, jonka pohjalle upotettaisiin itse lasi. Lasin päälle sitten karmin toinen puoli.

IMG_9950.JPG
Karmi koesovituksessa
Tässä karmi koottuna ja testisovittelussa. Karmin saranat tein muovinpaloista, ja ne ei siis ole toimivat.

IMG_9952.JPG
Pyyhkijänmoottori
Karmiin tulee kiinni pyyhkijänmoottori, sen veistelin myös styreenistä.

IMG_0092.JPG
Detaljoitu kone
Kone tulee Tamiyan Kuplasta. Lisäilin jonkin verran detaljeja ja viritin laitosta toisella kaasarilla.

IMG_0089.JPG
Puola
Puola syntyi styreenitangon pätkästä, jonka päälle taivutin metallipannan ohuesta metallilevystä.

IMG_0091.JPG
Öljynsuodatin
Kuplavolkkareissa tapaa silloin tällöin ulkopuolisia öljynsuodattimia. Vääntelin suodattimen styreeninpaloista ja kuorrutin parilla liittimellä, joista viedään letkutus lohkoon.

IMG_0157.JPG
Äänenvaimennin
Vääntelin uuden pakosarjan ohuesta metallilangasta. Äänenvaimentimen suojapellin teetin etsiosana, mutta sen vääntely pyöreäksi suojaksi ei ole täysin ongelmaton ratkaisu.

Avatar
Petteri Nyholm
Revell
Viestit: 1390
Liittynyt: 28.01.2007 15.53
Paikkakunta: Turku

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 10.01.2018 20.51

Jälleen taattua laatua Sastamalasta! Mutta sun pitää jatkossa kyllä lisätä varoitus "sisältää tuotesijoittelua", kun kerran tuollainen Malliston logo näkyy leikkuumatossa :P

Mistä ostat tuota Motipin Filleriä? Ainakaan Turun seudulla sitä ei tunnu enää saavan mistään.

Tuosta ikkunankarmista tuli mieleen, että tiedossa on yksi laserleikkausta tekevä firma. Ainakin akryylin leikkaus onnistuu, ehkä voisi soveltua tämän tyyppisiin osiin?
No life on the horizon

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 10.01.2018 22.26

Joo täällä Turun seudulla sanoivat Motonetissä että luopuvat kokonaan Motipin maalien myynnistä...
Hienoa jälkeä taas ja erittäin mielenkiintoinen ajoneuvo.

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 10.01.2018 22.49

Motonetissä kaikki sprayt nykyään nimellisesti jotain omaa tuotemerkkiä mutta valmistaja on Maston. Filleriä ei enää hyllyssä näkynyt.
On toi mallikin ihan hieno :thumbup:
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1146
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 11.01.2018 09.20

Oon viimeks ostanut noita fillereitä joku kolmisen vuotta sitten, eli sen verran vanhaa varastoa. Oli muistaakseni joku autotarvikeliike, tyyliin Fixus tms.

Oon ite leikkaillut jonkin verran laserilla, pääsääntöisesti juuri akryyliä. Voishan se toimia tietyntyyppisissä osissa, mutta esim. tuollainen ikkunankarmi syntyy kyllä käsityönä lopulta aika kätevästi.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1146
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 12.01.2018 15.05

Projektin suuntaviivoina oli alusta asti luoda rakennelma, jossa kori on jätetty patinoituneeseen tilaan ja tekniikka yms. hilut on uutta tai kunnostettua. Pintakäsittelyn osalta turvauduin tuttuun hiuslakka/suola-tekniikkaan.
IMG_0155.JPG
Tamiyan ruskea
Pohjamaalin päälle pari kierrosta Tamiyan Red Brownia.

IMG_0158.JPG
Suola+pintamaali
Ruskean päälle on suihkauteltu hiuslakkaa kerros ja siihen on ripoteltu maltillisesti suolaa. Tähän päälle kerros Tamiyan keltaista, jolla en ole edes pyrkinyt täysin peittävään kerrokseen.

IMG_0160.JPG
Chippailu
Keltaisen kuivuttua olen raksinut suolakiteitä pois pinseteillä. Kun kiteet on irti, olen harjaillut pintaa vedellä ja hammasharjalla. Keltainen lähtee irtoamaan, joten tässä vaiheessa voi päättää patinan määrän.

IMG_0054.JPG
MIG
Vesipesun jälkeen olen syventänyt ruosteen sävyjä MIGin litkuilla. Näitä on useampia kerroksia ja paria eri sävyä.

IMG_0057.JPG
Akryylit
Litkujen jälkeen ruosteen sävyä ja strukuuria on vielä rakenneltu normaalilla tuubiakryylillä ja siveltimellä.

IMG_0066.JPG
Sisusta
Tässä alkaa olla sisusta kasassa ja mallin tyyli käy tästä hyvin ilmi. Peltiosat ovat ruosteisia/patinoituneita, kun esim. istuinten verhoilut on uutta ja siistiä.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1146
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 15.01.2018 13.12

Jaahas ja tömpsäytetään parit kuvat valmiista mallista tähän lopuksi.
thing_01.JPG
thing_02.JPG
thing_05.JPG
thing_07.JPG
thing_06.JPG
thing_09.JPG

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 15.01.2018 15.17

Kaikessa rumuudessaan norsutakavaloineen perin sympaattinen ja taidolla rakennettu pienoismalli.
Olikos minkä firman hiuslakka käytössä vai onko hiuslakan merkillä / valmistajalla näissä hommissa ollenkaan väliä?
Entä kuinka kauan hiuslakan päälle maalattu keltainen oli ehtinyt kuivua tai kuinka kauan se pitäisi ehtiä kuivumaan ennen suolan rapsimista pois ja hammasharjausta?

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1146
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 15.01.2018 15.54

Hiuslakoissa on eroja. Nyt oli käytössä joku Klippoteket X. Ihan marketin hyllystä tuurilla napattu. Sen olen havainnut, että joku ihan halvin X-tran lakka ei toimi kertakaikkiaan ollenkaan.

Mä olen aloittanut rapsuttelut melkein heti, kun maali on vaan pintakuivaa. Mattamaalin ollessa kyseessä puhutaan siis ihan puolesta tunnista. Kiiltävä ottaa vähän kauemmin, mutta kyllä samana päivänä jo voi.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2455
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: VW Thing 181 -WIP-

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 16.01.2018 21.47

Mikään erityisen kaunishan tuo korimalli ei ole, etenkään noilla jättiläismäisillä takavaloilla, mutta onneksi tässä ei arvostellakaan korimuotoilua... :mrgreen:

Uskomattoman hienon mallin on taas Eero tehnyt. Harmi kun itsellä ei ole tuollaista osaamista noiden 3D-mallien tekemiseen, tää projekti osoittaa miten hyvin noita tulosteita pystyy hyödyntämään pienoismallissa, vaikka toki pinnanlaatu jonkin verran työtä vaatiikin ennen pintaväriä. Konehuoneen detaljointi on jälleen kerran todella korkealla tasolla ja korin ruostepintakin on todella realistinen.

Ainoa mikä itsellä hieman tökkää silmään, mutta toki kyseessä on ennemminkin makuasia, mutta noi renkaat näyttää auttamattoman pieniltä tähän koppaan. Vannekoko on hyvä, mutta renkaassa on liian vähän profiilia. Toki pyöräkaarien rajattu tilakin vaikuttaa osaltaan rengasvalintaan...
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Vastaa Viestiin