1955 VW Panel Van - Ex Baja Beast - Valmis!

Huolin pienoismallikerhon haaste foorumilaisille - kaikki pakumallit kelpuutetaan. Päättyy 31.5.2013.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

1955 VW Panel Van - Ex Baja Beast - Valmis!

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 18.02.2013 12.43

Polkaistaanpas uusi rakenteluketju pystyyn, aiheena tämä sarja:

Kuva

Alusta asti oli selvää että muutoksia on tehtävä. viikon aikana suoritetun kittaa, hio, kittaa jne + ensimmäisen pohjamaalisession jälkeen homma näytti tältä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pohjamaali paljasti vielä paljon siistittäviä alueita.

Vuorossa oli siis hiontaa, kittausta ja väliväri. Järkeilin että tamiyan spray toimisi hyvin virheitä paljastavana hiontavärinä tässä kohtaa:
Kuvassa etuoven rajat, ensimmäinen versio, ne tulevat vielä muuttumaan.
Kuva

Tässä kokeilin tuollaista muoviin kaiverrettua fenderskirtsin rajaa. Pintavirheitä on, ja muotoonleikatulla muovilevyllä täytetyt pyöränaukot eivät vaan toimineet; sauma tuppasi joustamaan. Nuo pyörät ovat kotoisin Wellyn 70- lukuisesta bussivolkkarista. Siis metallimallista. Jos joku niitä ihmettelee.

Kuva

Kuva

Lisäksi mallin yleisilmeestä tulee näillä muutoksilla liian slammerimainen, eli tuohon olisi jo ihan sama vetäistä isoa grafiikkaa ja mustat ikkunat ilman sisustaa. Ei hyvää päivää, ei näin.

Näin sitten:

Kuva

Tässä on aloitettu tuo takapyöränaukon paikkaaminen asianmukaisemmin metodein.

Koska kyljen tasolle upotettu fenderskirtsi ei vaan toiminut mielestäni päätin ratkaista asian toisin:

Kuva

Ulompi viiva on revellin 49 Mercuryn fenderin ääriviiva. Sisempi viiva puolestaan on pyöränaukon leikkausta varten tuossa.
Siispä dremelöimään:

Kuva

Kyllä, tämä ratkaisu näyttää jo paremmalta.

Kuva

Parisen viikkoa tät koppaa on nyt tullut käsissä pyöriteltyä ja homma jatkuu samaa rataa. Moottoriksi tulee sarjan veekasin tilalle ilmajäähdytteinen bokseri, tai ainakin sitä kuvaava moottorin alaosa. Riippuu siitä nykäisenkö moottorikomponentit Tamiyan kuplasta vaiko Hasen Bussista.

Muut visiot tarkentuvat homman edetessä.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 19.02.2013 16.25

Juupajuu, otin hasegawan volkkaribussista etupyöränaukon muodon piirtäen muovilevylle. leikkasinpa sitten ko. muovilevystä pyöränaukon sapluunan jota käyttäen siirsin muodon tähän baja beastin koriin. Ja eikun dremeli soimaan.
Tein samalla joitakin muita muutoksia, mutta seuraavan hionta / maalauskerran vasta saatte kuvia lisää.

Jännää tämä harrastus, Monogramilla ovat varmaan aikoinaan luonnostelleet tämänkin sarjan ulkoasua oikein urakalla, istuneet monta palaveria ja saaneet lopulta päätettyä kaikki korin detaljit.
Sitten tulee suomalainen mallari, tutkii koria 5 minuuttia; " Mjoo, ei hyvä" ja eikun laikka laulamaan.
:D

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja asco » 20.02.2013 12.44

Jarkko Antikainen kirjoitti:Suomalainen mallari tutkii koria 5 minuuttia; " Mjoo, ei hyvä" ja eikun laikka laulamaan.
:D
Niinpä, sehän se on tämän harrastuksen suola ja rasite...

Komeaa jälkeä, tätä odotellessa. :)
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 20.02.2013 13.59

Jeejee, muutama kuva:

Tässä näkyy tuo aiemmin kuvailemani etupyöränaukkojen muutos:

Kuva

Choppauksen lisäksi Baja Beastin kori näyttäisi olevan myös kylkilinjastaan hieman vakiota matalampi.
Tällaisessa cruising- laitteessa lisämataluudesta ei ole haittaa. Eivät korin muutkaan mittasuhteet tunnu olevan aivan kohdillaan mutta ei nyt oteta siitä paniikkia.

Etuovien rajat ovat valmiina.
Kokeilin hasegawan puskureita, tuntuisivat sopivan ulkoasuun.

Kuva

Takapuskuri on vaan liian kapea, mallin kori on nimittäin takahelmapellin kohdalta vakiota leveämpi.
Täytyy koettaa löytää jostain toinen samanlainen puskuri jatkopalaksi kuvassa olevalle.
Myös takavalojen kehykset ( = jotkin sähkötarvikeosat ) on nyt soviteltu koriin.

Kuva

Nyt onkin koottava alusta ja sisusta sekä sovitettava ne korin kanssa kunnolla yhteen ennenkuin on pointtia aloittaa korin lopulliset pohjatyöt.
Tästä on tulossa sisustansa osalta normaali pakettiauto, sivuoven liimasin koriin kiinni lisäjäykkyyden vuoksi.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 20.02.2013 15.58

Jaahas, alustaan onkin tehtävä uusiksi kaikki pyöränkotelot, sivuoven puoleinen reuna sekä iso osa lattian keskialueesta sekä koko takalattia.
Voi siis seuraava kuvapäivitys hieman ottaa aikaa.

Avatar
Tapani
AirFix
Viestit: 505
Liittynyt: 05.06.2006 13.30
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Tapani » 20.02.2013 20.42

Kakskerroksinen takaikkuna ei oo kiva.. Tulee mieleen kerrossängyn symboli tai uunin ylä- ja alalämpö-symboli. Etuoven ikkunaa mukaileva muoto parempi?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 20.02.2013 21.54

Uunin symboli, kaikkea sitä..
Eikun sanoit kyllä nyt ilmoille saman asian jota itsekin olen mietiskellyt tässä. No, takaikkuna onkin niitä harvoja kohtia joita en vielä ole tästä korista muuttanut. :mrgreen:

Samaten pitää vielä kertaalleen pohdiskella mitä teen tuolle nokkapellissä olevalle pyöreälle syvennykselle.

Tämähän ei ollut täydellinen rakennussarja, käytössäni on nyt vain sarjan kori, sivuovi, kojelauta ja pohjapelti. Mukana seurasi myös joitakin pikkuosia jotka eivät tähän reseptiin sopineet.

Avatar
Tapani
AirFix
Viestit: 505
Liittynyt: 05.06.2006 13.30
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Tapani » 20.02.2013 21.59

Jarkko Antikainen kirjoitti:Uunin symboli, kaikkea sitä..
Eikun sanoit kyllä nyt ilmoille saman asian jota itsekin olen mietiskellyt tässä. No, takaikkuna onkin niitä harvoja kohtia joita en vielä ole tästä korista muuttanut. :mrgreen:

Samaten pitää vielä kertaalleen pohdiskella mitä teen tuolle nokkapellissä olevalle pyöreälle syvennykselle.
Todellinen junakeula on kyklooppi!

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 20.02.2013 22.02

Lamppu sinne vai?
Niin no, junissahan on keskellä ylhäällä se kolmas lamppu.
Jonkun 30- lukuisen usa- auton iso valonheitin upotettuna siihen keskimonttuun, ehkä jopa muovista askarrellun vw- logon taakse?

Avatar
Tapani
AirFix
Viestit: 505
Liittynyt: 05.06.2006 13.30
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Tapani » 20.02.2013 22.36

Jarkko Antikainen kirjoitti:Lamppu sinne vai?
Niin no, junissahan on keskellä ylhäällä se kolmas lamppu.
Jonkun 30- lukuisen usa- auton iso valonheitin upotettuna siihen keskimonttuun, ehkä jopa muovista askarrellun vw- logon taakse?
Juu juu ja muut valot pois keulasta!

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 20.02.2013 22.58

Eikäkun kolme lamppua, niinkuin Tuckerissa oli.
En ala laittamaan lampunreikiä umpeen sentään. Malliin suunnitelluilla suomen rekistereillä täytyy olla edes jonkinlaiset perustelut olemassa.

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja asco » 21.02.2013 01.39

Millainen väritys tähän mahtaa lopulta laskeutua? Mites grafiikat? Ajattelin vain, jotenkin tulee mieleen Vantasyn dekaleissa oleva silmämuna näyttämään johonkin suuntaan tuohon keskikoloon jos ei lamppu miellyttänyt, mutta sitten pitää olla muutakin grafiikkaa joka tukee sen olemassaoloa.

Tuckerin tyyliin tietty... Mutta pitäiskö sitä sitten vielä korostaa erikseen enemmän ulospäin? Vai Hasegawan tms. lampuiksi kaikki kolme samanlaisia?
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 21.02.2013 13.55

Haa, pitääpä mitata se silmämunadekaali.
Lamppua siihen keulan keskelle olen ehkä tosin sijoittamassa, tietäisi nyt edes että minkä sarjan etuvalot tuohon muuten tulee, vahvin etulamppujen luovuttajaehdokas lienee gunzen ovaalikupla.
Nyt olen lähinnä ideoinut alustaa ja ja tekniikkapakettia. Vaikka kyseessä on cruising- peli niin malliin tuleva takamoottori saattaa olla vakiokonetta tehokkaampi. Olisihan tuolla jopa 1/24 Tuckerin moottorikin, puretusta diecastista. Tuckerissa on tosin vesijäähdytteinen moottori.
Täytyy päättää myös semmoinen asia että jos tuonne rakentelen detaljoidun moottorin niin mistä luukusta sitä valmiissa mallissa pääsee tarkastelemaan. Avaanko takaluukun vai poistanko osan takahiekkapellista vai teenkö haitarikattoluukun vai mitä tässä tulee tapahtumaan.

Sakke
AirFix
Viestit: 141
Liittynyt: 19.01.2008 15.54

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Sakke » 21.02.2013 20.44

Löysinpä vihdoin mallisi, kun kerroit laittaneesi sen foorumille...Hyvään kotiin näemmä " Rantapiru" päätynyt ! Eikös sen keulan kolon voi laittaa vaikka umpeen, kun keskivalo voi tulla turhan suureksi muihin etuvaloihin nähden. Tuckerin kone on kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 21.02.2013 23.40

Täällähän tämä, kimppaprojekteissa on.
Keulan kolossa on jo nyt kiinni jotain jännää ja alustaan on tänään monta muovinpalaa liimailtu.

Tuckerin moottori on sovittelun perusteella liian suuri korin sisään joten jotain muuta täytyy keksiä.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 22.02.2013 20.38

Tänään selvisi että gunzen ovaalikuplan akselistot on ensin koottava täysin valmiiksi pyörineen päivineen ennenkuin rungon, pohjapellin ja pyöräkotelot voi skrätsätä valmiiksi.
Renkaiksi tulee pegasuksen Lowrider- renkaat, vanteiksi ovaalikuplan vanteet amt 49 Fordin kromirinkuloilla ja ilmeisestikin hasen bussin kapseleilla.
Eli mietintää ja pohdintaa oli tänään enemmän kuin rakentamista.
Muutin keulan syvennyksen reiäksi ja tulppasin reiän Ariin 1/32 kuplan vanteella. :screwy:

Avatar
asco
Moderaattori
Viestit: 2725
Liittynyt: 01.11.2005 02.00
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja asco » 23.02.2013 12.14

Öh, kolosta tehtiin reikä ja tulpattiin se kapselilla... :lol: No kait sen ois hankalamminkin voinu tehdä... ;)

Lol ja seuraavia kuvia odotellessa. :thumbup:

Ja toi takakylki... En tiedä... Jotenkin ite näkisin jonkun pitkän ponttoonin, cruiser skirtin siinä mieluummin... Tuo on hiukan pikkuinen tuo nykyinen skirtti noin massiivisessa kyljessä...
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 23.02.2013 14.25

No kun en keksinyt tähän hätään hankalampaa tapaa tehdä sitä. :D

Ihan ensimmäinen kokeilu olikin pitkä cruiserskirt mutta se näytti aika kummalliselta tuon sivuoven kanssa. Nuo fenderit siis jäävät tuohon mutta taas nuo itse lisäämäni kylkilistat muuttuvat vielä.
Alselistojen ja pyörien parissa olen nyt touhunnut, renkaisiinkin keksin yhden massasta poikkeavan jutun.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 23.02.2013 23.59

Punaraitaa, hahmottelin vaan jousituksen korkeutta tässä. Kylkilista meni poistoon samalla.

Kuva

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 24.02.2013 19.42

Rakensin korin sisäpuolelle muovilevystä topparit ettei pohjapelti humpsahda liian syvälle korin sisäpuolelle, tulevan maavaran arviointi eli akselistojen korkeussäätö helpottui samalla oleellisesti.
Etuakselisto on nyt liimattu oikealle paikalleen.
Maavaraksi tulee suunnilleen tuo edellisestä kuvasta ilmenevä korkeus, varsinaisesti ei ole siis uutta näytettävää eikä näin ollen uusia kuvia.
Taka - akseliston asentaminen on vuorossa seuraavaksi jonka jälkeen pääsen rakentamaan oikeankokoisia pyöräkoteloita, korin poikkisuuntaisia väliseiniä ja suunnittelemaan ohjaamon verhoiluosia.

Korityöt jatkuvat vasta edellämainittujen toimenpiteiden jälkeen.

Ai niin; takaikkuna muuttui yksiosaiseksi, poikkituen poistuessa.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 07.03.2013 21.03

Pientä edistystä alustan suhteen:

Kuva

Kuva

Homma jatkuu alustan osalta vielä.

Avatar
Toni L
Revell
Viestit: 1409
Liittynyt: 06.08.2009 16.51

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Toni L » 07.03.2013 22.17

How low can you go :thumbup:
Pimp mai raidissa käy kaikki palajo helepommi.

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2337
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 07.03.2013 23.20

Toni L kirjoitti:How low can you go :thumbup:
Blowtorch, modelers ultimate lowering tool :lol:

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 08.03.2013 10.20

Hahaa. Olisi tuon saanut vielä muutaman millin matalammaksi mutta antaa nyt olla noilla virityksillä, täytyyhän tuonne istuimetkin mahtua.
Ei tuolla maastoon mennä nytkään, puskurit madaltavat olemusta vielä hiukan.
Takapää näyttäisi tällä kertaa jäävän aavistuksen keulaa korkeammaksi.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4625
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: VW Panel Van

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.03.2013 21.10

Olen saanut hiukan jatkettua tätä projektia.
Välissä piti tehdä alustavaa korimuotoilua erääseen 61 Impalaan. Nyt kun olen saanut Impalan alustavat muotoiluideat purettua pois päästä kolmiulotteiseen muotoon on aika rakennella tämän volkkarin alusta valmiiksi.
Homma on jatkunut lähinnä pohjapellin vahvikkeiden ja pienempien runkopalkkien lisäämisellä sekä moottoririlan pellityksien hahmottelemisella.
Otan lisää kuvia kun on oikeasti jotain kuvattavaa.

Vastaa Viestiin