Chevrolet Impala `62 "Low`n slow"

Huolin Pienoismallikerhon haaste foorumin käyttäjille, aiheena "Lowrider"

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Janne Herajärvi
Tamiya

Chevrolet Impala `62 "Low`n slow"

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 04.06.2011 05.33

Ei ole tullut selvyyttä kimppaprojektista, mutta ajattelin herätellä tätä projektia siinä toivossa että se innostaisi muitankin. Sinällään ei ole vielä uutta näytettävää mutta ajattelin kysellä vähän mielipiteitä värivalinnasta. Allaolevia esimerkki värejä mulla olis tuossa joutilaana tätä projektia varten mikäli ne ei ole säilytyksessä menneet piloille. Zeron helmiäisvärejä paitsi tuo alimmainen "Ranskan sininen". Pohjavärin suihkin pintaan tässä aamupäivän aikana.

Elikkäs vaihtoehto 1. Volvon turkoosi

Kuva

Vaihtoehto 2. Mopar Plum Grazy

Kuva

Vaihtoehto 3. french Blue

Kuva

Chevy on edistynyt vain alustan madalluksen osalta. Korin hionta ja pohjamaalaus siis tänään.

Kuva
Viimeksi muokannut Janne Herajärvi, 13.11.2011 21.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riku Rahikainen
Heller

Re: Chevrolet Impala `62 $Lowrider$

Viesti Kirjoittaja Riku Rahikainen » 04.06.2011 08.31

Ite kannatan vaihtoehto kakkosta. Tätä seurataan... :)
Se mikä tehossa hävitään, se väännössä voitetaan

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 04.06.2011 11.05

Juu sitä mä olisin varmaan käyttänytkin mutta en enää. On päiviä jolloin olisi järkevintä olla tekemättä mitään... Ensiks tuo pohjamaalaus yritys epäonnistui ruiskun tukkeutuessa Zeron hiontapohjamaaliin. Mullaku ei oo kunnon ohennetta nuita varten ja luotin siihen että se tulee ruiskusta ulos ohentamattomana niinkuin sen myyjän mukaan PITÄISI tulla. Väärin ruisku umpitukossa ja eiku puhistelemaan. :banghead:

Episodi maalausyritys 2 tälle aamupäivälle: Vaihdoin värin Humbrolin hyväksi pitämiini ja pirtsakan Sun set red purnukan aukasten ja sekotellen... Eiku maalaamaan. Alustan kohdalla kaikki meni vielä hyvin sinne oli tarkoitus suihkia vain "overspray" mattavalkean kaveriksi. Sitten muiden osien kohdalla oli pienoisia ongelmia, mutta päätin yrittää vielä pienin hienosäädöin... Kurjin lopputuloksin, sekoittamani maali oli mennyt liian ohueksi ja pakeni joka paikasta minkä kerkesi. Tää tuli siis eteen vasta toisella maalauskierroksella. Pienempien osien kohdalla jo keskeytin mutta koria ja konepeltiä yritin vielä koska niissä ei pakenemia vielä ollut... ja sitten niitä olikin jo ihan tarpeeksi. Tietysty ketutusta piti purkaa jotenkin ja kaadoin loput sekoittamani maalit korin päälle... :banghead:

No en lannistu, pääsenpähän harjoittelemaan taas maalinpoistoa. Käyn hakemassa kilikolipurkin nimenomaan tätä mallia varten joten nähtäväksi jää minkälainen väritys tähän sitten tulee. Mastonin sprayllä kun en ole vielä koskaan epäonnistunut niin pahoin että jäisi malli rakentamatta tai olis tarve uudelleen maalaukseen. Eli toimii kuin junanvessa...

Laitan nyt pari kuvatusta "aikaansaannoksista"

Kuva

Kuva

Jotain positiivistakin. En olis ikinä uskonut että näkisin ruiskuni vielä näin puhtaana. Kiitos ultraäänipesurin. :thumbup:

Kuva

Petri Huhtala
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 04.06.2011 12.08

Ei pidä lannistua takaiskuista, vaan ottaa opiksi ja parantaa otetta. Aina ennen kuin aloittaa maalaamaan ruiskulla kannattaa tehdä koeruiskutus johonkin, vaikkapa paperille jolloin selviää ohennuksen suhde ilman että pilaa mallia. Paine on toinen tärkeä asia ruiskulla työskennellessä, itse käytän alle 1 bar painetta. Ensimmäinen maalikerros kannattaa myös ruiskuttaa ohuena harsona, se antaa seuraaville kerroksille tartuntapinnan jolloin valuminen vähenee. Uutta yritystä putkeen :thumbup:

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 04.06.2011 12.20

Jaa pitääpä kokeilla tuota paineen alentamista jatkossa. Mä oon suhuutellu 1,8 barin paineella. Harsoja olen koittanu aina alkuun kerroksen kaks vetää ennen märempiä kerroksia. Nyt tässä tuli vaan möhlittyä ihan alusta asti. En mä lannistumaan näitten kans rupia jos jokin ei onnistu niin sitten pidetään tauko ja tehdään vaikka jotain muuta välissä. Eniten tässä harmittaa että näitä katastrofeja otti sattuakseen juuri tämän mallin kanssa ja näin heti alkuvaiheessa. Lopussa kiitos tietty taas seisoo, mutta pikku urakan järjestin kyllä itelle... Pitää laittaa osat likoamaan ja lähtiä ostaan sitä Mastonia :roll:

Tosiaan mulla on kyllä kertakäyttölusikoita varta vasten hankittuna maalauskokeita varten mutta en ole vielä kertaakaan muistanut niitä ottaa esille... :screwy:

Kantri
AirFix

Viesti Kirjoittaja Kantri » 04.06.2011 14.32

Janne Herajärvi kirjoitti:Jaa pitääpä kokeilla tuota paineen alentamista jatkossa. Mä oon suhuutellu 1,8 barin paineella.

Tosiaan mulla on kyllä kertakäyttölusikoita varta vasten hankittuna maalauskokeita varten mutta en ole vielä kertaakaan muistanut niitä ottaa esille... :screwy:
Mä maalailen kanssa paljon alemmilla paineilla.
Noista lusikoista, luulen että vähän kaikilla kauemmin harrastaneilla, on kertynyt nurkkiin jotain mitä ei suunnilleen koskaan tule käytettyä.
Ku halvalla sai ja voihan sitä joskus tarvita :banghead:
Carpet factory - Autolemmikkitehdas

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 04.06.2011 20.38

Zeron maaleja olis muuten myynnissä sattuneista syistä :mrgreen:

Matias Marjakangas
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Matias Marjakangas » 05.06.2011 12.41

Mielestäni 3 vaihtoehto on täysin pois suljettu, aika tylsä sävy. 2 vaihtoehto olisi justiin hyvä lowrideriin. Jos taas hienon haluaa mutta vähän arvokkaamman sävynen, olisi tuo volvon turkoosi aika jees.

Juha Pirilä
AMT

Viesti Kirjoittaja Juha Pirilä » 05.06.2011 12.54

Plum crazy :thumbup:
TheJuippi in da haus

http://s374.photobucket.com/albums/oo187/juhis--/

--> Facebook: JP-Custom's

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 06.06.2011 02.22

Pojat mä myin jo ne maalit. :lol:

Jotain muuta tulee, nähtäväksi jää minkälaisen maalin paukkupullona löydän. Mulla siis oli ongelmia saada nuo Zerot toimimaan ja luovuin ideasta tämän projektin osalta. Palaan kokeilemaan niitä uudestaan ehkä 2013 sitten maailmanlopun jälkeen :mrgreen:

Mietin seuraavanlaista 2-tone maalausta elikkäs katto ja listan alapuolella kohollaan oleva kylkipokkaus tulis mustaks ja sitten muu auto tulis joko kullan tai kuparin väriseks. Pitää kattoa minkälaisia sävyjä tuolta Mastonin hyllystä löytyy. Voi olla että muuttuu mieli vielä tästäkin mutta katsotaan.

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 06.06.2011 10.01

No nyt löyty väri. Mastonin Car Color sarjaa edustava tummanpunainen metalliväri. Näyttää ainakin korkin perusteella upealta ja varmaan kunnon lakkakerroksen ja kiillotuksen jälkeen vielä paremmalta. :P

Kuva

Pitää tosin pari pakkelointihommaa tehdä ennenkuin pääsen maalaamaan. Tuliseinää ja kojelautaa aloin muokkaamaan. Tuliseinästä tulee sileä samoin kuin kojelautaa muokkaan hieman pelkistetymmäksi. Katsotaan nytten rakennanko koko sisustan uudelleen, mutta tuo kojelauta pitää nyt eka saada valmiiks niin saan maalata sen sitten korinväriseks.

Kuva

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 06.06.2011 22.45

Kojelauta ja tuliseinä alkaa olla muodoissaan. Enää pari pikkukoloa pakkeloitavana ja sitten pääsee maalaushommiin...taas :mrgreen:

Elikkäs pelkistin jonkuverran tuota muotoilua ja siloittelin detaljeja vähemmälle. Laitan tähän modernin rokkikoneen ja sitten vänkärinpuolen syvennökseen yläreunassa tulee kauhukahva josta saa pidellä kiinni kun kuljettaja intoutuu hyppyyttelemään autoansa musiikin tahtiin. :wink:

Kuva

Kuva

Siinä oli lämppäri. Nyt siihen tulee jotain muuta.

Kuva

ja jotta lowrideriä rakennellessa pääsee oikeisiin tunnelmiin niin aina session alkaessa voi kuunnella tämän kappaleen War - Lowrider

Ilkka Siljamäki
Heller

Viesti Kirjoittaja Ilkka Siljamäki » 07.06.2011 22.47

Tai sitten voipi kuunnella toisenlaisen version kyseisestä autonrakentelutyylistä tehdystä kipaleesta: http://www.youtube.com/watch?v=9pA4Je9Q2i0

Osa tykkää äidistä, osa tyttärestä... :wink:
Mallailee sillon kun ehtii, eli ei koskaan...

Juuso Pöllänen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Juuso Pöllänen » 08.06.2011 18.54

Mitä hitaammin tippuu,sen parempaa tulee

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 09.06.2011 10.24

Maalasin lopultakin tämän ruiskulla mutta käyttäen tuota Mastonin maalia. Aika kivasti onnistu ja maali tuli hyvin ulos ruiskusta ohentamattomana.

Kuva

Kuva

Kuva

Kattohan tulee siis mustaksi. Hmm kullanvärisenäkään se ei välttämättä pahalta näyttäis.. :P

Petri Huhtala
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 09.06.2011 10.44

Sehän onnistui nappiin. Hiukan säikähdin tuota ajatusta kullanvärisestä katosta, mutta tämähän olikin sellainen kenguru malli. Kai vedät kuvioita myös?

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 09.06.2011 10.57

Pitää katsoa keksinkö tuohon mitään helpohkosti toteutettavaa kuvioa vai koitanko pärjätä straippisiirtokuvilla mitä sattuu löytymään. Huomasin justiin että mulla on konepelti kokonaan maalaamatta, mutta se saa nyt jäädä toiselle päivälle ku kerkesin ruiskun putsata. Aika paljon oli korinväriin tulevia osia joten ilmankos unehtu. :? Toisaalta kunnon ghettokustomissa se konepeltikin vois olla toisen värinen :mrgreen:

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 09.06.2011 12.01

Lowriderit vaan harvemmin on mitään ghettokustomeita, vaan poikkeuksellisen hienosti viimeisteltyjä näyttelylaitteita. Eli vedä korin väri konepeltiin myös :mrgreen: Mun silmääni katto olis nätimpi mustana, mutta lowrider-meiningissä tuntuu olevan valloillaan kirkkaiden metallivärien käyttö, eli sikäli kulta puolustais paikkaansa. Ghettokustomin jos haluaa vääntää niin aihioks joku jenkeissä edullinen 80-90-lukujen laite, vaikka Monte Carlo. TV-sarjassa The Shield näkyi joskus etelä-LA:n getossa 90-luvun alun Olds Delta, semmonen etuvetonen, tosi räjähtäneessä kuosissa ja 20" pinnavanteilla, tummat pojat ratissa tietty :mrgreen: Se jos mikä oli ghetto-auto...

Lowridereistä tuli mieleen että meidän kotikylälle on ilmestynyt jenkeistä ´64 Impala Coupe pinnavanteilla, huhujen mukaan hydrauleilla... Ja tokihan olet Janne tämän nähnyt?

Kuva

Nojuu, offtopikkia taasen...
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Vesa Viitala
Hasegawa

Viesti Kirjoittaja Vesa Viitala » 09.06.2011 12.27

^Eikös nuo kengurujouset oo täällä Suomaliassa kiellettyjä liikennekäytössä :shock:
If you can´t make it, fake it!

Tommy Turunen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 09.06.2011 12.44

Mun mielestä katto vois olla valkonen :screwy: :thumbup:

Mutta todella asiallinen projekti sulla :thumbup:

matias k
AirFix

Viesti Kirjoittaja matias k » 09.06.2011 15.14

Tommy Turunen kirjoitti:Mun mielestä katto vois olla valkonen :screwy: :thumbup:

Mutta todella asiallinen projekti sulla :thumbup:

valkonen ei minun mielestä oikeen istu koska sit se on jo liikaa orggis,nätti lowrider kyllä tulossa
60 and 70´s....

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 09.06.2011 16.41

Bowtie kirjoitti:Lowriderit vaan harvemmin on mitään ghettokustomeita... 90-luvun alun Olds Delta...
Juu eihän ne ghettocustomeja liiemmin ole, kuha heitin :) Oldsista tuli mieleen yks (entinen)paikallinen ilmalowrider http://oldsmobile1960.blogspot.com/ Tuota olen kuolannut paikallisessa näyttelyssäkin :P

Lisäks mullon hatara muistikuva että Kemissä on tehty ensimmäinen tai ainakin ensimmäisiä edustava Suomalaisvalmisteinen hydraulikikotin se oli V8 lehessäkin valmistuessaan, merkkiä ja mallia en nyt vaan muista. Pittää melkeen ettiä se lehti.

Katonväriä en ole lukkoon lyönyt, mietin sitä siihen asti kunnes keksin sisustalle väritystä. Musta painaa vaakakupissa aina paljon, siihen jos vielä jaksais vaikka kullanväristä straippia jotenki maalata nii olis aika bueno 8)

Riku Rahikainen
Heller

Viesti Kirjoittaja Riku Rahikainen » 09.06.2011 17.47

Vesa Viitala kirjoitti:^Eikös nuo kengurujouset oo täällä Suomaliassa kiellettyjä liikennekäytössä :shock:
Kyllä ne mun tietääkseni on... :screwy:
Se mikä tehossa hävitään, se väännössä voitetaan

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 09.06.2011 18.09

Riku.R kirjoitti:
Vesa Viitala kirjoitti:^Eikös nuo kengurujouset oo täällä Suomaliassa kiellettyjä liikennekäytössä :shock:
No kyllä nuota silti pari liikenteessä näkyy, tosin harvoin osuu kohdalle.

Pari räpsyä auringonvalossa. Eipä paljastunut mitään hälyttävää. Lakkaus ja kiillotus pitäs riittää. Kromi varmaan korostaa tuon värin mukavasti ja lakka kun tuo kiiltoa ja syvyyttä väriin vielä :P

Kuva

Kuva

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 10.06.2011 00.52

Riku.R kirjoitti:
Herää kysymys: Mitä sitten? Ei kai se meiltä muilta ole pois vaikka joku tuommoisen onkin saanut leimattua?
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Vastaa Viestiin