Mazda Savanna RX 3 1:24 slot car

Muihin kategorioihin sopimattomat rakennelmat tänne (lentokoneet, figuurit, ym.)

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
Kai Ruusunen
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 19.09.2008 19.25
Paikkakunta: Turku

Mazda Savanna RX 3 1:24 slot car

Viesti Kirjoittaja Kai Ruusunen » 07.06.2016 13.36

Olen aika ajoin puffannut tälläkin sivustolla 1:24 skaalan autoratatoimintaa liittyen kovamuovikorisilla (tai laminaatti / hartsikori ) autoilla ajettaviin luokkiin. Koska kevään korvalla iski vielä hinku aloittaa uusi projekti ja kirjoittaminen aina kiinnostaa niin ajattelin laittaa tällaisen Finnish Slot Classic luokkaan sopivan raaserin syntytarinan tännekin nähtäväksi.
GT/TOURING -lyhyesti

- pääsääntöisesti etumoottoriset autot
- 1974-1979 vuosilta touringiin käyvät ainoastaan FIA 1 ja 2 ryhmiin luokitellut esikuvat
- kaikki takamoottoriset autot: esim. Porsche 356/911, Alpine A110
- vain seuraavat keskimoottoriset autot: Ferrari Dino 246, Lotus 19 ja Europa, Porsche 904, 914, Lancia Stratos
- vain umpikattoiset autot tai avoautot kovakatolla sallittuja
- ajoneuvon minimipaino 160g
- korin minimipaino 44g kilpailukunnossa.
- suurin sallittu raideleveys on 75mm, mitattuna renkaiden ulkosyrjästä
- takarenkaan leveys max. 13mm
Näiden speksien valossa hankin itselleni rehvakkailla katayama -levikkeillä varustetun Mazdan vuodelta 1975.

Kuva

Punnitsin sarjasta poimitun peruskorin ja vaaka pysähtyi 18,2 g kohdalle. Vaikka kori kelpaisi käyttöön sellaisenaankin on siitä mahdollisuus saada kilpailukykyisempi hieman keventämällä.

Kuva

Kuvassa yllä koria on työstetty sisäpuolelta ja mm. isot takavalojen paikat on avattu kokonaisuudessaan. Huomaa jo hieman läpikuultavat oven saumat. Korin painoa saatiin pudotettua viidellä grammalla. Kuvassa myös levikkeiden paikkaa sovitellaan kohdilleen.

Kuva

Toinen takalevike on liimattu paikalleen ja sauma on vahvistettu plastic welderillä.

Kuva

Kaikki levikkeet ja monilta osin auki avarrettu maski on liimattu paikalleen. Vaikka koriin on lisätty nyt 5 suurta objektia on sen paino 16,3 g eli yhä alle pelkän raakakorin aloituspainon. Kori voisi olla kevyempikin mutta painon, kevennyksen vaatiman työn ja käytössä kestävyyden välille haettu kompromissi tarkoittaa tällä erää sitä, että lisää kevennyksiä ei tehdä.

Postailen kuvia koritöistä jne. kunhan jaksan taas näprätä sitä eteenpäin. Kilpailukausi alkanee vasta syys/lokakuun vaihteessa joten ihan mahdoton hoppu tässä ei vielä ole.

- jatkuu...

Avatar
Kai Ruusunen
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 19.09.2008 19.25
Paikkakunta: Turku

Re: Mazda Savanna RX 3 1:24 slot car

Viesti Kirjoittaja Kai Ruusunen » 28.07.2016 11.56

Työn ja tuskan kautta on päästy vaiheeseen jossa Savannassa on väri päällä. Tähän mennessä tehty maalaus kerran uudestaan, ostettu uusi ruisku ja paikkailtu maskin vuotamisen aiheuttamia valumia hermoromahduksen partaalle asti.

Kuva
Takavalopaneelit menossa paikalleen. Metal Foilin kanssa on tehty se mikä näillä nihrusilmillä osataan.

Kuva
Koristahan oli leikattu isot alueet muovia pois takavalojen kohdalta ja sovitetiukasti paikalleen painuneet paneelit päästiin liimaamaan kiinni sisäpuolelta.

Kuva
Myös etuvalojen taakse on kairattu reiät ja alumiiniteipillä käsitellyt muovilinssit liimataan reikien peitoksi. Keulamaskin paikka jätetään raaserinomaissti tyhjäksi, auton aurinkoverhosta saatua verkkoa tosin liimattu aukon alueelle.

Kuva
Iso hiilikuitusiirtokuva konepellin kohdalla saattaa aiheuttaa arvostelussa närää koska sellaista ei juuri 70 -luvulla käytössä ollut. Se peittää kuitenkin konepellin alueen virheitä maalauksessa ja antaa myös hieman ulkonäköä joten whatta hell. Koria myös jo deltaljoitu ja siirtokuvat paikallaan. Katon sivussa oleva nro 3 peittää myös pintaan jääneitä virheitä. Dumdidum...

Kuva
Malli ei itseasiassa näytä kauhean pahalta mutta kyllä se kertoo, ettei minusta niin hyväksi mallariksi kuin toivoisin vieläkään ole. Toisaalta kuka käskee harjoittelemaan ruiskumaalausta heti kolmiväriteemalla! Teema on muuten napattu 60/70 -luvun Trans-Am -sarjan Javelineista..

Autossa on nyt sisusta työn alla ja sen vaiheista lisää heti kun siltä tuntuu.
Viimeksi muokannut Kai Ruusunen, 28.07.2016 11.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Teemu Kankaanpää
FCMA member 2018
Viestit: 657
Liittynyt: 02.01.2007 22.10
Paikkakunta: Imatra

Re: Mazda Savanna RX 3 1:24 slot car

Viesti Kirjoittaja Teemu Kankaanpää » 28.07.2016 11.58

On se kyllä hyvännäkönen. :shock:

Avatar
Kai Ruusunen
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 19.09.2008 19.25
Paikkakunta: Turku

Re: Mazda Savanna RX 3 1:24 slot car

Viesti Kirjoittaja Kai Ruusunen » 03.08.2016 18.37

Auton sisustaa lähdin rakentamaan hieman eri metodilla kuin aiemmin vaikka tiesin että ratkaisu on monimtkainen ja hieman "painavakin". Sen sijaan että autoon olisi tehty yksi ehyt sisuskaukalo joka kuljettajieneen ujutetaan koriin sisään päädyin tekemään yksittäisiä osia paremman sopivuuden ja ehkä näyttävyydenkin takia?

Kuva
Auton omia osia mallineena käyttäen tyhjiömuovasin ovipaneelit. Näin ollen ovien panelointi ja mm. ovenkahvat mallintuvat hyvin.

Kuva
Ovipaneelit paikalleen asennettuna, niiden alahelman tukena toimii kevyt solumuovi. Mittaritaulun päällinen on pahvia ja itse mittaritaulu ohuen ohutta peltiä oluttölkistä leikattuna (oma trademark!).

Kuva
Auton takaosaa peittää iso tyhjiömuovattu osa. Auton omaa sisustaa EI VOI käyttää koska se on liian raskas, liian syvä ja jättää liian vähän tilaa taakse poikittain tulevalle moottorille.

Seuraavaksi pitäisi alkaa tehdä kuppipenkkiä ja kuljettajaa - tyhjiömuovauslaitteella tietty!

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4603
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Mazda Savanna RX 3 1:24 slot car

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 06.08.2016 21.47

Nappiin osunut kilpurivalinta mutta takaikkunan sivuilla olevien ilmanpoistoritilöiden kuuluisi olla väriltään gunmetal, tuollaisen 1:1- kikkareen muinoin omistaneena muistelen.

Avatar
Kai Ruusunen
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 19.09.2008 19.25
Paikkakunta: Turku

Re: Mazda Savanna RX 3 1:24 slot car

Viesti Kirjoittaja Kai Ruusunen » 09.08.2016 13.14

Kyseessä on malli jonka kilpahistoriasta tuskin löytyy esikuvaa AMC:n kilpavärityksellä. Näin ollen tämä valmistuva kilpuri on tavallaan "fantasy livery" jolloin ilmanpoistoritilätkin saavat olla väriltään vapaavalintaiset. Lisäksi värivalinnoilla (kunhan ne riittävässä määrin peilaavat oman aikakutensa henkeä) ei ole ura-autoilussa suurtakaan merkitystä. Itseasiassa iso hiilikuitusiirtokuva on massiivisesti isompi virhe kuin näiden ritilöiden väritys.

Ennen ensimmäistä kilpailuaan Finnish Slot Classic eli FSC -luokan auto arvostellaan ja tämän auton tapauksessa 70 -luvulle sopiva look on tärkeää. Tämä vaikuttaa mm. vannevalintoihin tai sponsori/rengasdekaalivalintoihin. Hyvin rakennettu auto saa arvostelussa usein 18 -20 pistettä (maks. 20) ja arvostelupisteet lisätään itse kilpailusuorituksen pisteisiin. Näin ollen huonommin rakennettu auto (arvostelupisteet esim. 14 p. ) on jo ennen ajamisen alkua paremmin rakennettua mallia monta pistettä perässä. Jos automallareista olisi innostumaan ajamaan kisaa tässä luokassa, niin nykykuskit olisivat autojen mallauksen kanssa helisemässä!!!
Viimeksi muokannut Kai Ruusunen, 13.08.2016 11.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Kai Ruusunen
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 19.09.2008 19.25
Paikkakunta: Turku

Re: Mazda Savanna RX 3 1:24 slot car

Viesti Kirjoittaja Kai Ruusunen » 13.08.2016 11.42

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuten kuvakimarasta näkyy on Savanna -projekti edennyt hyvällä tempolla ja autoon on saatu sisusta kuljettajineen. Tamiyan Zakspeed Caprin kuljettajan torsosta vacformaamalla on saatu kevyt kuski autoon, tosin kädet ja pää ovat resiinivalua. Myös penkki on vacformattu.

Irralliset vyöt solkineen eivät ole pakolliset mutta tuovat näyttävyyttä ja lisäpisteitä auton concourse -arvostelussakin.

Autoon tulevat alumiiniset vanteet tarvitsevat vannekuvakkeet eli ns. insertit. Nämä sorvasin Savannan sarjan omista vanteista jonka halkaisija riitti juuri ja juuri vaikka insertin kehäksi ei jäänyt enää varmaan millin kymmenystäkään. Sorvissa valmistetut osat onnistuivat hieman karun oloista keskireikää lukuunottamatta hyvin ja ne sopivat ilman liimaa sovitetiukkaamalla paikalleen. Hyvin sopivan ja huonosti sopivan osan ero kun on alle 0,1 mm!!!

So far siis so good. Ainakin projekti on näytänyt toteen sen, kuinka montaa eri mallaustekniikkaa tällainen autorata -auton tekeminenkin vaatii. Ja kaikki tämä tuntien työ siitä huolimatta että auto tulee tuhoutumaan radalla! Seuraava kahden vuoden aikan tulossa on maksimissaan 8 kpl kisaa ja jos tämä ne kaikki kestää ollaan jo ajettu onnellisten tähtien alla! Ehkä siksi näillä nurkilla ei aina jaksa (tai osaakaan) ihan niin pitkälle viimeistellä näitä kulkineita kuin staattisten mallien mestarirakentajat.

Avatar
Kai Ruusunen
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 19.09.2008 19.25
Paikkakunta: Turku

Re: Mazda Savanna RX 3 1:24 slot car

Viesti Kirjoittaja Kai Ruusunen » 17.10.2016 22.17

Ja sitten kun projekti pysähtyy niin sehän pysähtyy. Tällä kertaa rengastuotantoon ja alustan akselipukkien shimmaus oikealle korkeudelle tökki urakalla vatsaan ja vasta viime päivinä on löytynyt jotain halvauksesta toipumisen merkkejä.

Kuva
Alustaksi hommattu Plafit siintelee edessä ja korin helma on saanut Bostikilla liimatut solumuovista valmistetut korikiinnikkepaikat. Solukumi on kiinnitystapana hiemat jo out, mutta ehkäisee hyvin alustan aiheuttaman resonaation kaikumista korissa. Alustan keskellä olevat laitalaipat ovat muusta alustasta irrotettavissa ja niistä tulee solukumiin liimattuna osa koria.

Kuva

Kuva
Vanteelle liimattu rengas on aluksi isokokoinen aihio mutta lopulta sorvin kautta muotoiltuna sopivan levyinen ja halkaisijaltaan sellainen, että auton maavara asettuu lähelle minimiä ( 0,8 mm ). Renkaan värjäys tekee siitä tunnistettavan ja tässä kilpaluokassa ajaminen on sallittua vain tällä renkaalla.

Kuva
Johonkin tällaiseen pyritään kun renkaat ja korikiinnikkeet saadaan jiiriin.

Kisakausi on jo alkanut ja eka kisakin missattu - niin se välillä menee.

Avatar
Kai Ruusunen
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 19.09.2008 19.25
Paikkakunta: Turku

Re: Mazda Savanna RX 3 1:24 slot car

Viesti Kirjoittaja Kai Ruusunen » 07.05.2017 21.48

Joskus hommat vaan kestää. Kausi on ohi ja nyt pistin moottorin ja piuhat kiinni. Huomenna testiajoon Turun Mikaelringin radalle klo 17 - 19 ( Puistokatu 13, sisäpiha ). Auton paino alustan kanssa 143 g joten kisavalmiiksi pitää lyödä lyijiä kyytiin jotta 160 g minimipaino saavutetaan. Kuski varmaan tarvii myös peilin oveen...

Kuva

Kuva

Jokohan tällä ensi kauteen ehtisi? :roll:

Vastaa Viestiin