JFK PT-109 torpedo boat 1:36

Muihin kategorioihin sopimattomat rakennelmat tänne (lentokoneet, figuurit, ym.)

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Avatar
ÄIJÄ93
AirFix
Viestit: 130
Liittynyt: 21.09.2009 17.21
Paikkakunta: lahti

JFK PT-109 torpedo boat 1:36

Viesti Kirjoittaja ÄIJÄ93 » 23.01.2014 02.23

Tarina alkaa ajalta jolloin aloitin räkänokkana näitä harrasteita. tuolloin alaasteella vein paikalliseen pienoismallikerhoon citymarketista ostetun revell:in 1:72 PT-117 torpeedoveneen. sain mallin valmiiksi eipä siinä sen ihmeempiä. maalia käytin erittäin vähän vain torpeedojen kärjissä veneen pohjassa ja pelastusliiveissä.
Tuo vene säilyi hyllyllä aikas monta vuotta, kunnes yläasteikään päästyäni ja radio-ohjattavia enemmän rakennelleena keksi tusata siitä rc veneen.
pienen kokonsa takia ei paljoa voitu konetehoja laittaa eikä servoja asentaa. Akuksi laitoin siihen nokian akun ja maalasin sen harmaaksi PT-109 sävyyn.
Hyvinhän se pelasi ui rauhakseen tyynessä vedessä. homma sai käänteen kun kolmannella uintikerrallaan se upposi "morkulan" takia. Ainoastaan kansi jäi kellumaan ja sain sen saalistettua talteen. Homma pysähtyi siihen, silloin eleltiin toukokuun päiviä ja hylyn sukeltaminen ei paljoa intoa nostattanut.
Olin ottanut kuitenkin perän mitat talteen ja niiden pohjalta paloi halu tehdä isompi sellainen.

Kesäkuun puolivälissä tein matkan samaiselle paikalle uimaan ja päätin sukeltaa sen hylyn kappaleet pois sieltä.
vähän revellin liimaa ja hylky oli sellaisessa kunnossa, jotta siitä päästiin ottamaan kaarille mittoja ja pohtimaan asian toteutukseen viemisestä.
Aluksi päässä pyöri ajatus vieläkin isommasta veneestä kuin tuo 1:36. Pohdin olisiko ollut järkevää tehdä vene mittakaavaan 1:24 jolloin mitaksi olis tullut n.1m
Päätin toteuttaa kuitenkin mallin teon mittakaavassa 1:36 ja tämän jälkeen tekisi mallista taas 2 kertaa isomman jahka taitoa on kertynyt.
Kuva ekat rimat liimautumassa.
päälystettynä.
Kuva
Kuva

Tuohon päälle vedettiin sitten epoksia ja yhdenkerroksen lasikuitumatto vahvistukseksi.
Tässä välissä mainostan Kärkkäiseltä ostaneeni nuo balsalevyt 1,5mm paksuisena metrin pituisena ja 12c leveenä. neljä sellasta ostin, sekä pari millin levyä.
Voin kertoa, että tuo runko on todella kevyt ja tuolla pohjanmuodolla ynnättynä oikeanlainen moottori saa veneen liitämään nätisti kuten esikuvansakkin.
Jakka runko oli valmis tein rimoituksen kanteen ja nakkelin loput kaksi levyä päälle ja keskelle tuli sauma. kun levyt olivat liimautuneet otin pikkuisen sahan ja sahasin aukot elektroniikan asennusta ja huoltoa varten ohjaamon ja moottorikannen kohdalle.
Hytin teostakaan ei mulla ole kuvia, kun uppoudun rakentamiseen pitäisi olla joku henkiolento napsimassa kuvia. :oops:

Seuraavissa kuvissa on ekat maalit vedelty niskaan ja hyttirakennelmien isoimmat osat tehty. Pääsin tuolloin ekaa kertaa uittamaan mallia järvessä, sekä luukuttamaan ja olin todella tyytyväinen sen ohjaukseen, sekä esikuvanmukaiseen liikkumiseen. :wink:
Kuva
Kuva
Kuva


Talvella otinkin urakaksi laitella lisää detaljeja veneeseen, sekä asentaa valot ohjaamoon: sisävalot ja kulkuvalot, mastoon ja keulaan. Lisäsin myös valon moottoritilan pieneen kulkuluukkuun, jossa on pieni ikkuna mallin elävöittämiseksi.
Mastovalon tahdoin toteuttaa ilman johtoja joten tein viritelmän kahdesta messinkitangosta johon mastonvalot on juotettu ja alapäähän tulee virrat.
Hakuvaloa en ole vielä tehnyt sille, mutta tarkoitus on vetää yhdellä johdolla valot niin että pyörii kääntyy ja toimii. :thumbup:
historian kirjoissa luki JFK:n ja poikien kaivanneen konekiväärien ja torpedojen lisäksi tulivoimaa. No milläs sellasta sais lisää no tällä!
Kuva
Kuva
pojat löysivät sen viidakosta lojumasta käyttämättömänä ja hiisasivat sen veneenkannelle. Joutuivat asentamaan tuollaiset viidakkopuulankut alle ja köyttivät sen veneeseen kiinni. Tuon tykin kohdalla ollut pelastusvene sai mennä moottoritilan kannen päälle.
Tiedettävästi ei pojat kerenneet kokeilemaan tätä lisäystään samaisen illan törmäyksen japanilaisen hävittäjän keulaan.
historiasta vielä senverran, että JFK itse pelasti kipparina koko miehistön ja kävikin uimassa veneellä ja takaisin 6 kertaa ja näiden tapahtumien seurauksena hänet palkittiin purppurasydämmellä ja myöhemmin hänen urotekojensa takia pääsikin presidentin pallille tai ainakin se varmasti auttoi asiaa. :D

Viimeinen kuva käsittää kipparin ohjauksen kannella. Ruoria juottelin hitsauslangasta, ja se käsittääkin jumalattoman määrän pikkusia osia.
Kuva
Tämä ei silti ole vielä valmis Mallin aloitusaikaa tarkasti en muista mutta eka kuva on vuodelta 2009.
Tätä mallia rakentelen aina silloin kun siihen on oikeanlainen draivi päällä ja sen rakentaminen on jollaintapaa minulle erittäin tärkeää.
Kuvien ottohetken jälkeen olen saanut yhden torpeedon kanteen rakenneltua ja sekin liikkuu edestakaisin kiskollaan. Vielä kolme sellasta, sekä käyttövivut ja oikea maali päälle, konekiväärit torneihinsa ja kumivene ja se olisi sitten siinä. :worshippy

Kuvista ei tosiaan pääse näkemään sitä tuntimäärää ja eri materiaalia, joita on käytetty. nuo miehistöntilojen ilmanvaihdot ovat 0.5mm taikka 0.25 mm messinkilevyä, josta taiteilin tuollaset skuupit kanteen. Mallissa on käytetty migin lankaa, surrilankaa ja oikein ohutta kuparilankaa. Taakse tilaan vielä amerikan lipun liehumaan lipputankoon.
amerikkalaisella ajamisessa on yks muistettava asia verraten euro-riisikinneriin
ei se määrä vaan laatu!!
Euroopan eniten valmistettu traktorimerkki... OPEL
mainostekstin loppu we live in autos

Avatar
ÄIJÄ93
AirFix
Viestit: 130
Liittynyt: 21.09.2009 17.21
Paikkakunta: lahti

Re: JFK PT-109 torpedo boat 1:36

Viesti Kirjoittaja ÄIJÄ93 » 01.05.2014 13.17

Noniin viimepostauksesta onki aikaa ja nyt vihdoin ollaan saatu lopullinen väritys selväksi ja veneessä on pohjaan tehty kittaus ja hionta, sekä maalaus punasella primerilla, kun se soveltui silmään sopivaksi "myrkky" väriksi.

Tässä pari päivää sitten sain aikaseksi alottaa noiden 50cal. Browning:ien teon joita tulikin pareittain veneeseen.
Kuva
Kuva

Takimmaiseen Oerlikoniin sain tehtyä olkatuet.
Kuva

Ja pari muuta kuvaa edistymisestä:
Kuva

Tuohon tankin taakse on kuvan ottamisen jälkeen istutettu early stage amerikan lippu, joka vaihtunee ihan aftermarket tekeleeksi. Parit ukkelit pitäs kai tuonne kanssa asentaa kun on niin tyhjän olonen tuo kansi.
Kuva


Tällä hetkellä myös viimeisimmät torpeedoputket alkaa olemaan valmiita, ja niiden detaljoinnin jälkeen olisikin vuorossa pelastusvene ja noiden torpeedojen kärkien valaminen.
amerikkalaisella ajamisessa on yks muistettava asia verraten euro-riisikinneriin
ei se määrä vaan laatu!!
Euroopan eniten valmistettu traktorimerkki... OPEL
mainostekstin loppu we live in autos

Vastaa Viestiin