Saab Draken 35S

Muihin kategorioihin sopimattomat rakennelmat tänne (lentokoneet, figuurit, ym.)

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Markus Komulainen
AirFix
Viestit: 158
Liittynyt: 01.09.2007 18.57

Saab Draken 35S

Viesti Kirjoittaja Markus Komulainen » 21.08.2012 12.11

Laitetaas alulle tämäkin projekti kun on jo jotain höpistävää. Eli tarkoituksena rakentaa Suomen ilmavoimien Draken hävittäjä. Mallina käytän Revellin 1/72 sarjaa (n. 04264), joka on Hasegawan uudelleen paketointi. Paketissa tulee mukana hyvät siirtokuvat parille konetyypille (35S ja 35B). Itse pidän enemmän Drakenista noilla isoilla kansallistunnuksilla, jotka muutettiin pienempään standardiin vuoden 1988 jälkeen :(. Koneesta on tarkoitus tulla siis tuo Draken 35S, DK-223 jostain '80 luvun ajalta. 35B on esitys uudemmasta koneesta, jossa jo käytössä pienet tunnukset.

Mallin saa rakentaa aika suoraan laatikosta, mutta pieniä muutoksia täytyy tehdä. Yksi selvä virhe on nokkapyörä, joka on vääränmallinen 35S koneeseen. Sopivaa pyörää en kuitenkaan ole löytänyt, joten saa nähdä. Sarjan ohjaamo on myös melko pettymys, mittakaava on toki jo aika pieni joten ei voi liikoja odottaa. Ohjaamo on oikeastaan penkkiä lukuun ottamatta suoraa pintaa, johon lätkäistään pari hassua dekaalia. Sivuseinät loistavat poissaolollaan, eikä mittaristokaan taida oikea olla. Näinpä hankin sarjaan Airesin valmistaman resiiniohjaamon, joka tosin kuvaa 35FS mallin ohjaamoa. Nuo kuitenkin näyttävät referenssien perusteella olevan lähes identtiset. Samaan syssyyn tarttui mukaan saman valmistajan laskutelinekuilut. Molemmat on erittäin tarkasti mallinnettuja.

Referenssiä kävin hakemassa kirjastosta parin kirjan muodossa, Jyrki Laukkasen Saab Draken in Finnish Air Force on erittäin hyvä lähdemateriaali ko. mallin tekijöille. Tikkakosken lentokonemuseo oli noin puolen tunnin ajomatkan päässä, niin kävin toki paikanpäällä tutkailemassa aitoa konetta. Ahtauduin myös kyseiseen ohjaamoon pällistelemään mittareita tarkemmin, leveydestä ei ota kiinni, mutta ohjaamoa ei ehkä ole ihan mitoitettu kaksi metriselle jampalle. Reissulta tarttui kuitenkin hyvää referenssiä.

Jottei ihan puhumiseksi mene niin laitetaan kuviakin:

Airesin laskutelinekuilut asennettuina paikoilleen. Sarjan omat oli taas melko suoraa pintaa parilla listalla höystettynä, eivätkä juuri kuvanneet esikuvaa. Aires on saanut erittäin hyvin detailjoitua tähänkin mittakaavaan kyseiset palikat. Takakuilujen kohdalla muovia joutui ohentamaan reippaalla kädellä, jotta runkopuolikkaat mahtuvat kiinni. Edessä ei juuri ollut ongelmaa.
Kuva Kuva

Ohjaamosta aloitettiin, jotta runkopuolikkaat voi liimata yhteen, pieniä kikkareita on vaikea saada kuvattua. Maalattu ensin sopivalla vihreän sävyllä, hammastikulla yksityiskohtia mustalla ja eri sävyisellä vihreällä, lopuksi litkutettu mustalla. Detailia piisaa kyllä tässäkin, ei luulisi tähän mittakaavaan onnistuvan:
Kuva

Pilotin työtila kokonaisuudessaan, kuomu jätetään auki jotta tästä jää edes mitään näkyviin:
Kuva

Penkistä supermakro ja pientä koko referenssiä viiden sentin kolikon päällä. Istuin koostuu yhdestä resiini palasta ja kahdeksasta etsiosasta. Teroitettu hammastikku oli taas kaverina maalauksessa. Etsi vöiden taivuttelussa ja maalailussa meinasi mennä jo usko hommaan:
Kuva

Avatar
mikkod
Moderaattori
Viestit: 2701
Liittynyt: 23.11.2004 16.05
Paikkakunta: Suomi - Finland
Viesti:

Re: Saab Draken 35S

Viesti Kirjoittaja mikkod » 22.08.2012 08.41

Oi, mulla on kanssa tämä tuolla pinossa. Pitääkin tilata toi Aireksen setti siihen. Aika karu toi orkkis ohjaamo...tosta ohentamisesta...jouduin Hasen 1:72 Tomcatista ohentamaan ohjaamon kohtaa niin paljon että valo paistoi läpi :D
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Vastaa Viestiin