
Mallin saa rakentaa aika suoraan laatikosta, mutta pieniä muutoksia täytyy tehdä. Yksi selvä virhe on nokkapyörä, joka on vääränmallinen 35S koneeseen. Sopivaa pyörää en kuitenkaan ole löytänyt, joten saa nähdä. Sarjan ohjaamo on myös melko pettymys, mittakaava on toki jo aika pieni joten ei voi liikoja odottaa. Ohjaamo on oikeastaan penkkiä lukuun ottamatta suoraa pintaa, johon lätkäistään pari hassua dekaalia. Sivuseinät loistavat poissaolollaan, eikä mittaristokaan taida oikea olla. Näinpä hankin sarjaan Airesin valmistaman resiiniohjaamon, joka tosin kuvaa 35FS mallin ohjaamoa. Nuo kuitenkin näyttävät referenssien perusteella olevan lähes identtiset. Samaan syssyyn tarttui mukaan saman valmistajan laskutelinekuilut. Molemmat on erittäin tarkasti mallinnettuja.
Referenssiä kävin hakemassa kirjastosta parin kirjan muodossa, Jyrki Laukkasen Saab Draken in Finnish Air Force on erittäin hyvä lähdemateriaali ko. mallin tekijöille. Tikkakosken lentokonemuseo oli noin puolen tunnin ajomatkan päässä, niin kävin toki paikanpäällä tutkailemassa aitoa konetta. Ahtauduin myös kyseiseen ohjaamoon pällistelemään mittareita tarkemmin, leveydestä ei ota kiinni, mutta ohjaamoa ei ehkä ole ihan mitoitettu kaksi metriselle jampalle. Reissulta tarttui kuitenkin hyvää referenssiä.
Jottei ihan puhumiseksi mene niin laitetaan kuviakin:
Airesin laskutelinekuilut asennettuina paikoilleen. Sarjan omat oli taas melko suoraa pintaa parilla listalla höystettynä, eivätkä juuri kuvanneet esikuvaa. Aires on saanut erittäin hyvin detailjoitua tähänkin mittakaavaan kyseiset palikat. Takakuilujen kohdalla muovia joutui ohentamaan reippaalla kädellä, jotta runkopuolikkaat mahtuvat kiinni. Edessä ei juuri ollut ongelmaa.


Ohjaamosta aloitettiin, jotta runkopuolikkaat voi liimata yhteen, pieniä kikkareita on vaikea saada kuvattua. Maalattu ensin sopivalla vihreän sävyllä, hammastikulla yksityiskohtia mustalla ja eri sävyisellä vihreällä, lopuksi litkutettu mustalla. Detailia piisaa kyllä tässäkin, ei luulisi tähän mittakaavaan onnistuvan:

Pilotin työtila kokonaisuudessaan, kuomu jätetään auki jotta tästä jää edes mitään näkyviin:

Penkistä supermakro ja pientä koko referenssiä viiden sentin kolikon päällä. Istuin koostuu yhdestä resiini palasta ja kahdeksasta etsiosasta. Teroitettu hammastikku oli taas kaverina maalauksessa. Etsi vöiden taivuttelussa ja maalailussa meinasi mennä jo usko hommaan:
