Kittitopicci

Vinkkejä ja ideoita maalaamiseen, liimaamiseen, osien tekemiseen jne. Yleinen keskustelu rakennussarjoista alueen juureen.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 27.03.2011 17.13

Eli olisi sellainen kysymys Plastic Paddingin FINSPACKEL-kitistä. Eli onko ihan jees tavaraa malleihin käytettäviksi? Ostin tuollaisen tuubin ja kokeilin, pistin eilen yhden auton kattoon sitä viideltä, eikä ole vielä edes kuivunut :roll: Samanlailla laitoin pari tuntia sitten yhden auton takapäähän sitä, niin ei ole sekään kuivunut.. :screwy:

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja SpWa » 27.03.2011 17.58

Omat kokemukseni.

Tamiya White putty: löysää, viimeistelyyn, suht helppo hioa. Kuivuu nopeasti. Kestää Fairy power sprayta.

Revell Plasto: sopivan kiinteää, kuivuu aivan liian nopeasti, jämähtää lastaan eikä sitä ehdi levittää kunnolla. Työläs hioa.

Tikkurila TARU yleissiloite: vesiliukoinen, helppo levittää ja hioa. Vaatii kunnon pohjamaalin vesiliukoisuuden takia. Lähtee irti Fairy power spraylla.
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
Marko Piironen
FCMA member 2018
Viestit: 556
Liittynyt: 02.05.2005 16.25
Paikkakunta: Nurmes

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Marko Piironen » 27.03.2011 19.09

Tommy Turunen kirjoitti:Eli olisi sellainen kysymys Plastic Paddingin FINSPACKEL-kitistä. Eli onko ihan jees tavaraa malleihin käytettäviksi? Ostin tuollaisen tuubin ja kokeilin, pistin eilen yhden auton kattoon sitä viideltä, eikä ole vielä edes kuivunut :roll: Samanlailla laitoin pari tuntia sitten yhden auton takapäähän sitä, niin ei ole sekään kuivunut.. :screwy:
1- vai 2-komponenttikitti? 2-komponenttikitin kanssa tuollaiset oireet saadaan aikaan huonolla sekoittamisella ja/tai liian pienellä kovettimen määrällä.
Vähiten hermoja, pidemmän päälle myös vähiten lompakkoa rasittava ja monien mielestä se ainoa oikea vaihtoehto on oikeiden autojen pakkeloimiseen tarkoitettu 2-komponenttinen muovikitti. Ei kutistu 1 -komponenttikittien tapaan, kuivaa nopeasti ja on riittoisaa. Itsellä näyttää tällä kertaa hyllyssä olevan Soudal Standard Metal Plastic, jonka ostin paikalisesta varaosaputiikista.
-The boy does have good hands.
-Good hands... Bad taste in cars...

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 27.03.2011 21.34

Marko Piironen kirjoitti:1- vai 2-komponenttikitti? 2-komponenttikitin kanssa tuollaiset oireet saadaan aikaan huonolla sekoittamisella ja/tai liian pienellä kovettimen määrällä.
Vähiten hermoja, pidemmän päälle myös vähiten lompakkoa rasittava ja monien mielestä se ainoa oikea vaihtoehto on oikeiden autojen pakkeloimiseen tarkoitettu 2-komponenttinen muovikitti. Ei kutistu 1 -komponenttikittien tapaan, kuivaa nopeasti ja on riittoisaa. Itsellä näyttää tällä kertaa hyllyssä olevan Soudal Standard Metal Plastic, jonka ostin paikalisesta varaosaputiikista.
On se 2-komponenttia kyllä. Kyllä kai se jotenkin kuivuu vai...? Siis ilman kovetinta (joo toka kerta kun käytän kittiä :D ).

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 27.03.2011 21.57

Tommy Turunen kirjoitti:On se 2-komponenttia kyllä. Kyllä kai se jotenkin kuivuu vai...? Siis ilman kovetinta (joo toka kerta kun käytän kittiä :D ).
Jos siinä kovetin tuli mukana, niin ei se ilman sitä kuivu. Ellei tullut, niin kyse on 1-komponenttikitistä, jonka pitäisi kuivua. 2-komponenttikitti kuivuu puolessa tunnissa hiontavalmiiksi, ellei ole aivan tolkutonta kerrosta, ja näissä skaaloissa ei niin paksua kerrosta tarvi ikinä. Eikä missään muuallakaan. Kuivumisajat on kyllä merkattu pakkaukseen.

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 27.03.2011 22.04

Marko Nykänen kirjoitti:
Tommy Turunen kirjoitti:On se 2-komponenttia kyllä. Kyllä kai se jotenkin kuivuu vai...? Siis ilman kovetinta (joo toka kerta kun käytän kittiä :D ).
Jos siinä kovetin tuli mukana, niin ei se ilman sitä kuivu. Ellei tullut, niin kyse on 1-komponenttikitistä, jonka pitäisi kuivua. 2-komponenttikitti kuivuu puolessa tunnissa hiontavalmiiksi, ellei ole aivan tolkutonta kerrosta, ja näissä skaaloissa ei niin paksua kerrosta tarvi ikinä. Eikä missään muuallakaan. Kuivumisajat on kyllä merkattu pakkaukseen.
No voi vitsi, siinä on kovetin mukana mutta en tajunnut käyttää :oops: :? Mitäköhän sitten...

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2333
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 27.03.2011 22.34

Sitten vaan kaapimaan kitit pois ja uuden kitin sekoitus sekä levitys.

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 27.03.2011 22.41

Ok,kiitoksia neuvoista kaikille :worshippy

Avatar
Vepi Aalto
Ylläpitäjä
Viestit: 1794
Liittynyt: 15.01.2006 13.39
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Vepi Aalto » 28.03.2011 10.10

Kuva
Team Lentäjät

Avatar
Henri Haapalainen
AirFix
Viestit: 596
Liittynyt: 07.11.2008 21.27
Paikkakunta: Hollola

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Henri Haapalainen » 28.03.2011 13.43

Rtfm! :twisted:
Team Lentäjät

Avatar
mikkod
Moderaattori
Viestit: 2702
Liittynyt: 23.11.2004 16.05
Paikkakunta: Suomi - Finland
Viesti:

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja mikkod » 28.03.2011 15.09

Kuva
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 28.03.2011 16.10

:screwy: ?

Avatar
Henri Haapalainen
AirFix
Viestit: 596
Liittynyt: 07.11.2008 21.27
Paikkakunta: Hollola

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Henri Haapalainen » 28.03.2011 19.56

kitti = K.I.T.T.
sorry, poikahyymöriä :mrgreen:
ja olihan kuviin eksynyt myös pahis K.A.R.R. :thumbup:
Team Lentäjät

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 28.03.2011 21.42

Henri Haapalainen kirjoitti:kitti = K.I.T.T.
sorry, poikahyymöriä :mrgreen:
ja olihan kuviin eksynyt myös pahis K.A.R.R. :thumbup:
Ahaa :lol: :mrgreen:

Nyt ovat kitit jo alkaneet toimia :thumbup: Viel tarvis hioo.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2456
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 25.08.2011 21.53

Sellasta vaan kyselen, että kun hartsiosiin käy vain tuo kaksi komponenttikitti, niin itsellä on nyt pohjamaalattu hartsikokkare käsissä, niin pystyykö siihen käyttämään jo ihan perus yksikomponenttikittiä...? Periaatteessahan alla on hartsia kyllä, mutta pohjamaalia välissä... Kun lähinnä haen sitä, että tuo olis pehmeämpää hioa, ja kun hiottavat paikat ovat melko hankalia, olis yks komponenttinen helpompaa.
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 26.08.2011 08.02

Ei sillä komponenttien määrällä taida juurikaan olla merkitystä, vaan alkuperäisellä käyttötarkoituksella ja kitin liuottimella/kiinnittyvyysominaisuuksilla. Mikään noista normaaleista 1K pienoismallikäyttöön tarkoitetuista kiteistä ei kiinnity, eikä varmaan kuivukaan kunnolla hartsikorissa. Eikä se siihen pohjamaalattuun hartsikoriin kiinnity yhtään sen paremmin. Eli joku muu 1K kitti voi toimiakin, mutta ei revellit sunmuut.

Kitin kovuudella ja kaksikomponenttisuudella/yksikomponenttisuudella ei myöskään ole mitään tekemistä toistensa kanssa, varmasti löytyy yksikomponenttisia kittejä, jotka ovat kuin kiveä kuivuttuaan (kunnolla) ja samoin kaksikomponenttisia, jotka ovat kuin juustoa kuivuttuaan kunnolla.

Jos teet jotain isompia muutoksia, niin se 2 komponenttinen on kuitenkin paras vaihtoehto, koska kutistuminen kovettumisen jälkeen on minimaalista.

Jos täyttelet pienempiä kuoppia, niin pikaliima ja hiontapölykin on ihan hyvä ja nopea kitti.

-Niko

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja SpWa » 26.08.2011 10.11

Nova deliveryssä täytin isommat kolot epoksilla ja pienemmät Tamiya White puttyllä pohjamaalin päälle. Ei ole vielä parin viikon jälkeen korkannut. Epoksi on aivan liian työlästä hiottavaa, joten seuraavissa koreissa pitää kokekeilla bilteman 2-komponentti hienotäytettä. Bilteman haju on vaan karsea, muta eikös sitä voisi ladata isoon ruiskuun, kun kovetekin on putkilossa?
232 CU.IN

AMC Rocks!

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2456
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 26.08.2011 17.13

Jep, eli kokeilen jatkaa tuolla samalla. Ei siis auta oikaista, mikäli mallikäyttöön tarkoitetut kitit ei toimi kunnolla. :mrgreen: Moottoria rakentelen...
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Bowtie
Tamiya
Viestit: 2153
Liittynyt: 28.01.2005 09.49
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 26.08.2011 19.26

SpWa kirjoitti: Bilteman haju on vaan karsea, muta eikös sitä voisi ladata isoon ruiskuun, kun kovetekin on putkilossa?
Väittäisin että 2-K kitistäkin ohenne haihtuu jos ei säilytetä tiiviissä astiassa, eli pilalle menee...
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Avatar
Juuso Pöllänen
Tamiya
Viestit: 2212
Liittynyt: 17.06.2009 14.11
Paikkakunta: JKL

Re: Kittitopicci

Viesti Kirjoittaja Juuso Pöllänen » 28.08.2011 10.44

Vepi Aalto kirjoitti:Kuva

Ihme kitti auto :screwy: :lol: Vanhalla tutulla oli joskus mosse ja se oli kyllä oikeasti ihme kitti auto :mrgreen:
Mitä hitaammin tippuu,sen parempaa tulee

Vastaa Viestiin