Maalauksesta, lakkaamisesta, kiillotuksesta ja decaleista

Vinkkejä ja ideoita maalaamiseen, liimaamiseen, osien tekemiseen jne. Yleinen keskustelu rakennussarjoista alueen juureen.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

SpWa
Revell

Re: Maalauksesta, lakkaamisesta, kiillotuksesta ja decaleist

Viesti Kirjoittaja SpWa » 01.02.2011 00.04

Pohjamaaliksi käyvä Mastonin 221 mattavalkoinen on turhan epätasaista laadultaan. Kolmesta purkista vain yksi on ollut toimivaa, yhdessä suutin ruuttasi sivulle ja sotki joka paikan. Toisesta tuli epätasaista jälkeä ja lopputuloksena oli karvamoottori :banghead: Fairipoweria kuluu miehekkäästi.
Eilen jurppi, tänään hymyilyttää jo vähän, tulevan viikonlopun maalaus huolestuttaa. Voipi olla maalarissakin vika :screwy:

Onko parempaa/varmempaa vaihtoehtoa kuin Mastoninkura? Tamiyan pohjamaali tai joku muu. Ruisku on, mutta ei kompuraa (vielä). Tölkkimaalauksella mennään toistaiseksi.
232 CU.IN

AMC Rocks!

Juho Mäkirinne
AirFix

Viesti Kirjoittaja Juho Mäkirinne » 01.02.2011 09.18

Mä ainakin olen käyttänyt pohjamaalina Mastonin harmaata, ihan hyvin on toiminu.
Kuvia malleista yms.: http://public.fotki.com/Lardo97/

Niko Niemi
Hasegawa

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 01.02.2011 09.48

SpWa kirjoitti:Pohjamaaliksi käyvä Mastonin 221 mattavalkoinen on turhan epätasaista laadultaan. Kolmesta purkista vain yksi on ollut toimivaa, yhdessä suutin ruuttasi sivulle ja sotki joka paikan. Toisesta tuli epätasaista jälkeä ja lopputuloksena oli karvamoottori :banghead: Fairipoweria kuluu miehekkäästi.
Eilen jurppi, tänään hymyilyttää jo vähän, tulevan viikonlopun maalaus huolestuttaa. Voipi olla maalarissakin vika :screwy:

Onko parempaa/varmempaa vaihtoehtoa kuin Mastoninkura? Tamiyan pohjamaali tai joku muu. Ruisku on, mutta ei kompuraa (vielä). Tölkkimaalauksella mennään toistaiseksi.
Kyllä Tamiya on muovimallille pohjamaalin ykkösvaihtoehto. Pinnasta tulee ohut, tasainen ja kuitenkin hieman hiontaa kestävä. Plussana on, että varovasti päälle maalattuna eristää alla olevan muovipinnan siten, että muovimallin voi maalata autokaupan kilikaleilla.

-Niko

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 14.03.2012 17.12

Mulla olis nyt edessä ekaa kertaa kiillotuslappujen kokeilu. Mites noiden kanssa pitäisi toimia?

1. Mistä karkeudesta kannattaa aloittaa, jos kiillotettava pinta on tätä luokkaa?:
Kuva
Kuva
2. Onko jotain erityistä "tekniikkaa" tuohon hinkkaamiseen, eli edestakaisin liikettä, pyörivää liikettä tms? Vai onko ihan sama, että miten tuota tekee?
3. Milloin pitää siirtyä hienompaan kiillotuslappuun?
4. Sitten kun pinta on sileä, niin siirrytään käyttämään kiillotusvahaa ja rättiä?

Terävät kulmat yms kannattaa varmaan teipata, jotta niistä ei menisi puhki. Jos joku kokeneempi voisi rautalangasta vääntämällä selittää tämän niin, että tyhmäkin ymmärtää. :lol:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 14.03.2012 18.26

Tuolla http://ilovewood001.tripod.com/modeling/polish.html on aika pätevät ohjeet koko tasoitus/kiillotusrumbaan.
Alexilla http://italianhorses.net/Tutorials/Perf ... /paint.htm on myös jotain ohjeita, lähinnä kiillotuksesta, hänen ohjenuoranaan on enempi se, että koko kiillotuksesta pitäisi pyrkiä eroon.

Ja tosiaan, hionta pitäisi hoitaa yhdensuuntaisin vedoin, ei pyörivillä liikkeillä, kulmia varoen. Toi lähtökarkeus 3200 saattaa olla liian hieno noinkin muhkuraisen pinnan tasoittamiseen. Lisäksi on vaarana että noi "patit" on onttoja sisältä, jolloin pohja nousee esiin, ja sen myötä uudelleen maalaus tulee ajankohtaiseksi.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 15.03.2012 14.51

Kiitos paljon, etenkin tuo eka linkki oli hyvä.

Jos ymmärsin oikein noiden (ja parin muun sivun, mitä löysin) perusteella, niin todellakin edestakaisin liikettä, niinkuin sanoit, mutta ensimmäisellä karkeudella pinta sileäksi, sitten vain naarmujen poistoa? Ja vahaa sitten kun naarmuja ei enää näy. Nuo patit joita tuossakin maalipinnassa ovat, eivät varmaankaan paljasta pohjamaalia alta, sillä maalasin kaksi punaista kerrosta niin, että sai välissä koppa kuivaa. Molemmilla kerroilla siis märkään kerrokseen asti maalasin, välissä oli kevyt hionta.

Kai sitä täytyisi kokeilla sitten... :screwy:
FHRA S/SS 570 Driver.

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 15.03.2012 21.53

Niko Lindström kirjoitti: Kai sitä täytyisi kokeilla sitten... :screwy:
Eihän tuossa muu auta, ja putkariahan riittää :mrgreen:

Joo, ekalla karkeudella pinta sileeksi, hienommilla poistetaan sitten ne edellisestä karkeudesta syntyneet hiontanaarmut. Itse en ole yleensä koko settiä käynyt läpi, kun katsoo 1:1 aineita http://www.mirka.fi/oheistuotteet/kiill ... imeistelyn niin noilla näkyy olevan hionta 1500 - (2000) - 2500 - (4000) - tahnat.
Skaalakiillollahan mallin ei olisi tarvis kiiltää edes niin paljon kuin näyttelyauto, jostain syystä noi tuomarit vaan arvostaa sitä...

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 16.03.2012 09.20

Niko Lindström kirjoitti:Kiitos paljon, etenkin tuo eka linkki oli hyvä.

Jos ymmärsin oikein noiden (ja parin muun sivun, mitä löysin) perusteella, niin todellakin edestakaisin liikettä, niinkuin sanoit, mutta ensimmäisellä karkeudella pinta sileäksi, sitten vain naarmujen poistoa? Ja vahaa sitten kun naarmuja ei enää näy. Nuo patit joita tuossakin maalipinnassa ovat, eivät varmaankaan paljasta pohjamaalia alta, sillä maalasin kaksi punaista kerrosta niin, että sai välissä koppa kuivaa. Molemmilla kerroilla siis märkään kerrokseen asti maalasin, välissä oli kevyt hionta.

Kai sitä täytyisi kokeilla sitten... :screwy:
Ja anna sen lapun tehdä se työ. Älä paina rystyset valkoisena. Pikkuhiljaa hyvä tulee. Mä oon jopa käyttänyt lappujen kanssa fairyä ja vettä.
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 16.03.2012 14.16

Juu, kiillotus vaatii pitkää pinnaa mutta palkitsee kyllä. Väittäisin että 8000-karkeuden jättämät pienet naarmut saat jo sopivalla kiillotusaineella pois, jotkut virtuoosit varmaan saa hienon pinnan pelkillä lapuilla mutta multa se ei ole koskaan onnistunut, aina olen viimeistellyt homman vahalla. Vahalla tarkotan tässä tapauksessa hiovia ainesosia sisältävää töhnää, motonet-kamoista tunnetuin varmaan Farecla. Normaalit autovahat, kuten vaikka Autoglymin punanen jota Nikolla muistaakseni on(?), ei juurikaan hio maalipintaa, vaan tekevät vaan sen suojaavan ja kiiltävän vahakerroksen maalin pintaan. Mut kyllä se siitä, mun mielestä pinta jossa on muutama kiillotusnaarmu on paljon parempi kun kiillottamaton roskanen pinta. Seuraavaks sitten Niko kokeilemaan 2-komponenttikamoja...
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 16.03.2012 21.56

Joo, ei tullut painettua kamalasti. Hidasta hommaa, mutta lopputulos tosiaan palkitsee. Katto on kiilloteltu 8000 asti, täytyy siihen hommata jotain vahaa, jos tuo sillä paranis. Eipä nuo naarmut näy kuin kirkkassa, tietystä suunnasta tulevassa valossa. Tai näin ainakin tuossa työpöydällä. Ei tuo AutoGlymin Super Resin Polish kauheasti hio, ehkä vähän mutta hyvin vähän. Todellakin muutama kiillotusnaarmu voittaa kyllä roskat.

Mitä kakskomponenttikamoja? Enhän mä sellaisia uskalla kokeilla, pitää opetella käyttämään näitä yksikomponenttisiä ensin. :lol:
FHRA S/SS 570 Driver.

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 17.03.2012 11.24

Toi resin polish taitaa olla enempi vaha/hapettuneen maalin puhdistusaine. Hiovampi aine AtoGlymillä on toi "Paint Renovator", itse käyttänyt sitä ja nykyisin myös noita Motonetistä saatavia Fareclan hiomatahnoja. Noita edellä linkattuja Mirkan tuotteia olen etsinyt, missä lienee Hesan seudulla myynnissä?

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 17.03.2012 16.06

Mun mielestä SRP sisältää täyttäviä aineita, eli se ei varsinaisesti kiillotta vaan sillä saa pienimpiä mikronaarmuja täytettyä... 1:1 autossa häivyttänee hologrammit tilapäisesti? Mirkaa vois kysellä jostain automaalikaupasta kuten Decoväri, Stirwell tai se lafka Vantaan Niittytiellä jonka nimeä en just nyt muista. Mirkan mömmöt on muistaakseni litran purkeissa, sillä kiillottaa pari mallia :mrgreen: Viimeisimpään kiillotukseen kokeilin Menzernan tahnoja, ainakin ensivaikutelma oli erittäin positiivinen.
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 17.03.2012 17.58

Bowtie kirjoitti:Mirkan mömmöt on muistaakseni litran purkeissa, sillä kiillottaa pari mallia :mrgreen:
Tai sitten yhden todella rupisen :D
Eipä tuon litran pullon hinta sentään ole tuhatkertainen johonkin Tamiyan tahnaan verrattuna, eikä tosiaan lopu kesken.

Pasi Turunen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Pasi Turunen » 24.03.2012 14.28

Itse olen kiillotuksen hoitanut seuraavanlaisella kaavalla. Ensimmäisenä laputus 3200-1200 kaikki läpi käyden. Sitten vuoroon tulee 3M Perfect-it III hiomatahna. Kaikkien noiden jälkeen kiilto alkas olla jo suht hyvä, mutta ajan kuluks tulee vielä lätkästyy päälle autoglymiä Super Resin Polish->Ultra Deep Shine->Extra Gloss Protection.

Hullun puuhaa eikä välttämättä vaikuta noi glymit mitenkään, mutta tuleepahan tehtyä jotain. :D

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 11.01.2014 13.38

Minäkin olen saanut jo jonkinlaista käsitystä tuohon kiillotukseen ja pari ihan kohtalaista maalipintaa on tullut jo kiilloteltua. Mutta uusimmassa Vitriinissä ihmettelin, kun siellä luki, että "Seuraavalla hienommalla karkeudella toimitaan samalla tavalla mutta liikutetaan lappua aina kohtisuoraan suhteessa edellisiin hiomajälkiin". Muistan jostain Jenkkisivulta lukeneeni, että uudella lapulla pitäis kiillottaa samansuuntaisesti edelliseen nähden ja näin olenkin aina tehnyt.

Kumpi tapa on nyt sitten oikea? :shock:
FHRA S/SS 570 Driver.

Petri Hiltunen
Hasegawa

Viesti Kirjoittaja Petri Hiltunen » 11.01.2014 20.10

Niko Lindström kirjoitti:Kumpi tapa on nyt sitten oikea? :shock:
Oikea tapa on se, kummalla saat mielestäsi paremman tuloksen :)

Mun mielestä mallailussa ei ole yhtään oikeaa tapaa, vaan jokaisen mallarin tapa.

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 11.01.2014 20.19

Alright, eli kumpikin toimii. :D

Pitää kokeilla tuota, että aina lapun vaihtuessa vaihtaa myös kiillotussuunnan, koska silloin pitäisi olla helpompi saada kaikki kulmat kiilloteltua. Nyt sitten vaan Oldsin kiillotukseen.
FHRA S/SS 570 Driver.

Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 18.02.2014 18.50

Eräs perus(?) maalailuniksi on jäänyt opettelemmatta/oppimatta. Kyseessä olisi maalipesu. Ymmärtääkseni kyse ei siis ole litkuttelusta vaan jostakin pastellijauheesta tms. ohenteessa, jolla korostetaan vaikkapa pultinsyvennyksiä vanteessa. Englanninkielisissä artikkeleissa puhutaan washeista. Kaipaisin yksityiskohtaista selontekoa millä/miten koko homma tapahtuu. Jos joku tietää jostain kuvia jolla saisi havainnollistettua kyseisen tapahtuman, asia helpottuisi luultavasti huomattavasti.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Niko Lindström
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 15.03.2014 20.32

Mä en itsekään osaa tuota litkutusta kovin hyvin, mutta pariin kohtaan olen sitä kokeillut, ja tulee kieltämättä paljon paremman näköistä jälkeä. Mä olen käyttänyt vaan The Detailerin litkua, joka on periaatteessa tosi ohutta mustaa maalia. Sitä pitää vaan laittaa todella vähän, ettei tule öljyisen näköistä jälkeä. Mutta en oikein osaa tuota kunnolla itsekään, joten paha sanoa sen enempää.

Mun kysymys liittyy lakkaukseen. Tarvisi mattalakata yhdestä chromatusta osasta tietty alue, ja tuota ei pysty teippaamaan ja suhauttamaan spraylla vaikka kuinka haluaisi. Tarvisi siis pensselöidä jotakin mattalakkaa, mutta ainakin Humbrol kellastuu ajan myötä, ja luulisin että Revell tekee samaa? Miten esimerkiksi Tamiyan Akryylit, kellastuuko ne?
FHRA S/SS 570 Driver.

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.03.2014 14.58

Tamiyan akryylien ei pitäisi kellastua lainkaan.

Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 31.03.2014 14.57

Missä mahdollisesti vikaa, kun tamiyan sprayprimerilla maalattu ja mastonin akryylisprayllä värjätty kori on uinut nyt vuorokauden putkarissa, mutta ei lähde hieromalla tai rapsuttamalla mihinkään? Samassa astiassa yhtä kauan ollut samalla primerilla mutta mastonin 100-sarjan emalisprayllä maalattu toinen kori lähtee jo täristämällä astiaa.

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 07.04.2014 18.33

Kiertomäntä kirjoitti:Missä mahdollisesti vikaa, kun tamiyan sprayprimerilla maalattu ja mastonin akryylisprayllä värjätty kori on uinut nyt vuorokauden putkarissa, mutta ei lähde hieromalla tai rapsuttamalla mihinkään? Samassa astiassa yhtä kauan ollut samalla primerilla mutta mastonin 100-sarjan emalisprayllä maalattu toinen kori lähtee jo täristämällä astiaa.
En välttämättä sanoisi, että vikaa on missään, ei vaan putkari tehoa kyseiseen maaliin, syystä tai toisesta. Itse olen vannoutunut Pineline -tehopesun käyttäjä. Voi(n) vaikka paljain käsin puljata mallien kanssa maaleja poistaessa. Mulla on samaa ainetta tallissa käsienpesuaineenakin. Ei ole nahkat kuoriutuneet tai muutakaan ei-toivottua ilmiötä tapahtunut. Tehopesua voi halutessaan vedellä laimentaakin, mutta liotusaika pitenee sitä mukaa, mitä laihempaa seos on. Raakana olen itse käyttänyt. Viimeisimmässä pöntössä tuoksu oli vaihtunut, en osaa sanoa, onko vaikutusta tehoon, kun en ole sillä maaleja poistellut.

Putkaria toki käytän jos tarvitsee kromeja poistella osista. Siinä se on ehdoton myrkky.

Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 13.04.2014 11.02

Ja lisää maaliongelmia...
Alcladin pohjamaali jämähtää ruiskuun ja/tai kupin imukaulaan ja tukkii sen. Onko kyseessä "normaali" ilmiö vai onko vika taas kerran käyttäjässä? Kyseessä siis alakupillinen, sisäsekoitteinen ruisku. Maalauksen jälkeen, kun maalikupin tyhjentää, on siellä iso kasa pigmenttiä pohjalla, tämä on ilmeisesti se mikä jumiin jää.

Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 17.09.2014 18.14

Hei te kaikki muut jotka oette käyttäneet yläkupillista ruiskua, miten/millä se kuuluisi puhdistaa niin että sieltä lähtee kaikki moska irti? Alakupillisessa lähes kaikki lähti ruiskuttamalla raakaa tinneriä läpi, mutta tuossa yläkupillisessa on aina maalijäämiä, jotka ei tunnu lähtevän.

Ja toisekseen pitäisikö maali ohentaa jossain erillisessä kupissa ennen ruiskuun kaatoa, ruiskussa kun se tuntuu olevan hieman hankalaa. -Mikä itsestä parhaalta tuntuu?

Jesse Rasku
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jesse Rasku » 17.09.2014 18.58

Ohennus erillisessä kupissa niin saa varmasti sekoitettua maalin kunnolla.

Omani olen puhdistanut laittamalla kupin täyteen raakaa tinneriä heti maalauksen jälkeen, hieman ruiskuttelua pienellä paineella ja täysin avoimella neulalla, sitten parin minuutin tauko jolloin tinneri saa vaikuttaa maalijämiin, ja loput kovalla paineella ja avonaisella neulalla läpi. Tulee puhdasta, mutta yläsäiliöllisen ruiskun saa kyllä siltikin purkaa atomeiksi ja jynssätä tinnerillä ja hammasväliharjalla puhtaaksi kiitettävän usein.

Vastaa Viestiin