Maalauksesta, lakkaamisesta, kiillotuksesta ja decaleista

Vinkkejä ja ideoita maalaamiseen, liimaamiseen, osien tekemiseen jne. Yleinen keskustelu rakennussarjoista alueen juureen.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

RSME
FCMA member 2018

Maalauksesta, lakkaamisesta, kiillotuksesta ja decaleista

Viesti Kirjoittaja RSME » 15.02.2009 14.22

Näitä maalaukseen liittyviä juttuja on tälläkin palstalla ainakin joka sormelle omansa, mutta suoraa vastausta omaan ongelmaan niistä en löytänyt. En halunnut myöskään ratsastaa toisten aiheilla, siksi uutta ketjua.

Yritin edistyä pitkästä, pitkästä aikaa mallien rakentamisenkin saralla. Aloitin suoraan siitä omasta "kryptoniitista" mihin viimevuosituhannella joskus jäin, eli korin maalauksella. Vaikka ruiskukin on, valitsin sattuneista syistä paukkupurkit "harjoittelukappaleiksi".

Kuinkas kävi?

Lopputulos pääsee näin kylmiltään ehkä top vitoseen kaikkien aikojen onnistumisissa korin maalauksessa. Ei valumia, ei liian paksua kerrosta muutenkaan, ei maalaamattomia tai liian ohuesti maalattuja pokkauksia tms., ei muitakaan ryssimisiä (kolhuja tms. oho-tilanteita) ja maalaustilaan nähden hämmästyttävää kyllä, minimaallisesti roskia!

Mutta,

on aina se mutta. Maalikerroksista se viimeinenkin taisi jäädä himpun verran liian ohueksi, koska pinnassa on hieman hienojakoista appelsiinimaisuutta.

Vihdoin siihen kysymykseen:
Kun maalauksessa käytin auton paikkamaalaukseen tarkoitettua metallihohtoväriä (Duplicolor akryyliväri), mitkä ovat vaihtoehdot pinnan korjaamiseksi? Voiko tuollaista metallihohtopintaa hioa vaikka 1200:lla paperilla tasaisemaksi siten, että lakan kanssa värisävy on ennallaan (samalla pääsisin eroon niistä parista roskasta)? Tai pitääkö maalipinta aina ylipäätään kevyesti hioa ennen lakkausta(mun aiemmilla kokemuksilla metallimaalipinnan hiominen kevyestikin ilman että värin sävy muuttuu, ei ole mahdollista)?

Kiillotuslaputkin on olemassa, mutta niitäkin koskee ylläoleva kysymys, ja haluaisin välttää niiden käyttöä tässävaiheessa paristakin syystä, toisen ollessa se että 15 maalausta vähintään olen kiillottanut niillä puhki aikoinaan...

Mikä on raadin oma kokemus tuosta hiomisesta, vai kannattaako alkaa puunata pintaa suosiolla uutta värikerrosta varten?

Toinen samaan aiheeseen liittyvä kysymys koskee decaleja. Potilaan pintaan pitäisi (heti kun maalipinnan ongelmakysymys on ratkaistu) laskea ralliraidat. Ensinnäkin, itse olisin laittamassa decalit alle ja lakkaa päälle, ja vaikka stock mallista onkin kyse niin lopputulema kuitenkin toimii yleensä omaan silmään paremmin kuin se että puolikiiltävät decalit on lakan päällä. Näkeekö joku tällaisessa käytännön ongelmia? Toiseksi, JOS maalipinnan hionta on mahdollista sävyä/pintaa pilaamatta, onko hionnalla vaikutusta decalin kiinnitykseen tai voiko 1000-1200:en hiontajälki näkyä decalin läpi?

Kolmas samaa aihetta sivuava teoreettinen kysymys vielä olisi, että voisiko decalit laskea kiillotettuun JA vahattuun pintaa menestyksellä, vai hylkiikö vaha decalin liimaa? Ja jos hylkii, niin kestääkö decali vahaa/vahaamista?

Katsotaan josko saisin kuvaakin tänne töherryksistäni, jotta ongelman laatu aukeaisi viisaammille paremmin...

Nimim. Harrastus uuteen nousuun vai palaanko taas asiaan vuonna 2026?

No niin, pari kuvaa ehkä valottamaan asiaa, mitään peilikiiltoa ei siis tarjolla. Itseasiassa kuvissa jälki näyttää huonommalta kuin livenä katsottuna, tai sitten mulla on niin huono näkö etten livenä vain näe...

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut RSME, 15.02.2009 20.49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pekka Heikkilä
AirFix
Viesti:

Re: Maalauksesta, lakkaamisesta, kiillotuksesta ja decaleist

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä » 15.02.2009 16.33

Metallihohtoväreistä ja hionnasta en sanoa mitään, täältä löytyy varmasti parempia asiantuntioita tähän asiaan kuin minä.
RSME kirjoitti:Toinen samaan aiheeseen liittyvä kysymys koskee decaleja. Potilaan pintaan pitäisi (heti kun maalipinnan ongelmakysymys on ratkaistu) laskea ralliraidat. Ensinnäkin, itse olisin laittamassa decalit alle ja lakkaa päälle, ja vaikka stock mallista onkin kyse niin lopputulema kuitenkin toimii yleensä omaan silmään paremmin kuin se että puolikiiltävät decalit on lakan päällä. Näkeekö joku tällaisessa käytännön ongelmia? Toiseksi, JOS maalipinnan hionta on mahdollista sävyä/pintaa pilaamatta, onko hionnalla vaikutusta decalin kiinnitykseen tai voiko 1000-1200:en hiontajälki näkyä decalin läpi?
Se, laitatko raidat ennen lakkausta vai lakkauksen jälkeen on mielipidekysymys, kumpikin tapa onnistuu.
Hioisin valmiin maalipinnan tai lakan ennen decaleja paljon hienommalla, esim. 3600 tai 4000. Jos on paljon appelsiinia vosi ajatella karkeampaa. Mutta noilla ei hiontäjälki näy missään nimessä decalin läpi.
RSME kirjoitti:Kolmas samaa aihetta sivuava teoreettinen kysymys vielä olisi, että voisiko decalit laskea kiillotettuun JA vahattuun pintaa menestyksellä, vai hylkiikö vaha decalin liimaa? Ja jos hylkii, niin kestääkö decali vahaa/vahaamista?
Decalit ennen vahaa, kestävät kyllä vahauksen.

Pekka

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 15.02.2009 18.06

Ei noi metallivärit oikein tahdo hiomisesta tykätä. Pari vaihtoehtoa korjaamiseen, joko hiot tuollaisenaan ja vedät päälle vielä värikerroksen ennen lakkausta, tai sitten lakkaat ja hiot/kiillotat tuon lakan.
Jos appelsiini on paha, on toi eka lopputuloksen kannalta melkein parempi.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Toni Kejonen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Toni Kejonen » 15.02.2009 19.30

Munkin mielestä metalliväriä paukkupullosta ei kannata hioa, pienen roskan voi ehkä raapaista pois hienolla paperilla vaikka hamastikun päähän käärittynä,
Jos on jäänyt ohuehko pinta ja pohjamaali paistaa läpi niin uusi kerros vaan, ei jää harmittamaan sitten lakan alla.

RSME
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja RSME » 15.02.2009 19.33

Kiitos vastauksista!

Omasta mielestä pinta ei ole niin paha etteikö tuo lakkaus ja kiillotus tekisi lopputuloksesta ainakin tyydyttävän (kuvan saaminen pinnasta ei tunnu oikein onnistuvan järkkärilläkään, joten ei se ihan toivoton voi olla)... Etenkin jos lakkaus yhtään auttaisi pinnan korjaantumiseen itsessään, niin kiilloitus kyllä hoitaa loput.

Jos siis pientä hiontaa tarjoilisi decalien alle (tasoitukseksi, ihan siltä varalta ettei decalin paksuus peittäisikään tuota pientä epätasaisuutta), lakka päälle ja katsoa mikä on lopputulos... Ainoaksi murheeksi jäisi ne muutamat roskat, mutta hei, niiden kanssa voin kyllä elää jos homma muuten pelittää!

Metallimaaleista vielä, noin teoriatasolla joskus koulunpenkiltä ymmärsin ettei sen koostumus oikein anna mahdollisuuksia pintojen tasoitukseen materiaalia poistamalla, ja liuotinpohjaisilla maaleilla aikoinaan kolmesti todistin tämän myös käytännössä. Jostain syystä väri haalistui jo pelkästään vahatessa, ja luonnollisesti vielä asteittain siten että vaikea pääsyisimmät alueet jäivät "tummemmiksi"...

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 15.02.2009 19.54

Maalattu, decaloitu (onko toi sana edes), ja kiilloitettu Tamiyan Compound:lla

ISOJA KUVIA

Kolme ekaa on ilman kiilloitusta, ja kaksi viimeistä kiilloitettu.

Eli noin se ainakin onnistuu.
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

RSME
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja RSME » 15.02.2009 20.54

Parit kuvat laitoin, on niillä kokoa mutta vastapainoksi ei ne kovin tarkkoja ole...

Juho Jaakkonen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Juho Jaakkonen » 16.02.2009 01.21

Totanoin. Mulla on tämmöstä BMF:n tekemää Plastic Polish -nimistä kiillotusnestettä. Sitä annostellaan sopivasti pehmeälle kankaalle, jolla haluttu pinta kiillotetaan. Olen kokeillut sitä nyt yhteen monta vuotta vanhaan metallinhohtomaalilla maalattuun, lakkaamattomaan konepeltiin sekä flip-flop-maalilla maalattuun ja lakattuun pintaan. Myös erään automallin lasit sekä osa muovipinnalla olevaa koria tuli testausmielessä kiilloteltua kyseisellä aineella. Litku toimi kaikkiin testaamiini pintoihin hyvin. Varsinkin se metallinhohtoinen, lakkaamaton konepelti yllätti minut positiivisesti. Pullon kyljessä sanotaan, että pinnan voi kiillotuksen jälkeen maalata tai lakata. Pinta kannattanee kuitenkin kiillotuksen jälkeen pestä ihan varmuudeksi. End of commercials :)
Scale Model Custom's Alavieska
"Automotive bonsai"
Model is authentically detailed inside and out - bumper to bumper, top to bottom.

Ville Jurvanen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 19.02.2009 00.18

Tarroista ja decaleista sen verran, että itse laitan yleensä decalit kiillotetun auton päälle, ja sitten vahaus.
Näin ne näyttävät siis tarroilta mielestäni. Jos haluan ne maalatun näköisiksi laittaisin ne lakan alle, jonka jälkeen kiillotus.
Tätä metodia käytän hiilikuitu decalien kanssa. Kun decali on hyvin asettunut, ja pehmitin haihtunut, lakka päälle. Sitten kiillotus ja vahaus.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Markus Komulainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Markus Komulainen » 19.02.2009 11.18

Itse olen ainakin kiilloitellut ihan samanlailla noita hilemaaleja kuin muitakin. Lakkaa en ole koskaan pinnassa käyttänyt.

Kuvassa Chargerin katto kiillotettuna Micromeshin lapuilla (4000 - 12000)
Kuva

Mielestäni värisävy ei muuttunut liikaa alkuperäisestä, saattaa hivenen korostaa hileitä vrt konepellin alapuoli.
Kuva

Pinta oli aluksi hyvin samanlainen kuin noissa laittamissasi kuvissa, kauttaaltaan tuollainen kun konepellissä näkyvä.

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 19.02.2009 12.07

reppana kirjoitti:Itse olen ainakin kiilloitellut ihan samanlailla noita hilemaaleja kuin muitakin. Lakkaa en ole koskaan pinnassa käyttänyt.

Kuvassa Chargerin katto kiillotettuna Micromeshin lapuilla (4000 - 12000)

Mielestäni värisävy ei muuttunut liikaa alkuperäisestä, saattaa hivenen korostaa hileitä vrt konepellin alapuoli.

Pinta oli aluksi hyvin samanlainen kuin noissa laittamissasi kuvissa, kauttaaltaan tuollainen kun konepellissä näkyvä.
Toi on kuitenkin varmaan lakattu? Toi konepellin alapuoli ei näytä kuitenkaan lakatulta?
En pidä mitään minään.

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Markus Komulainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Markus Komulainen » 19.02.2009 12.36

Mikko Dunderfelt kirjoitti:
Toi on kuitenkin varmaan lakattu? Toi konepellin alapuoli ei näytä kuitenkaan lakatulta?
Ei ole lakattu pelkkä kiillotus, kuten sanoin niin en koskaan käytä lakkaa maalipinnan päällä, jollei dekaalit sitä vaadi.

Konepellin alaosa näyttää lähes matalta koska en suihkinut sinne märkäpintaa, vain useamman kevyen kerroksen. Maalauksen jälkeen maalipinta oli normaalia himmeämpi korissakin, vaikka olin siihen märkäpinnankin suihkinut. Juuri tuollainen kuin RSMEn laittamissa kuvissa. Pistetään pinta vaikka kokemuksen piikkiin, tämä oli ensimmäinen maalaamani automalli useamman vuoden tauon jälkeen.
Viimeksi muokannut Markus Komulainen, 19.02.2009 12.38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tero Kortelainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Tero Kortelainen » 19.02.2009 12.37

reppana kirjoitti:Itse olen ainakin kiilloitellut ihan samanlailla noita hilemaaleja kuin muitakin. Lakkaa en ole koskaan pinnassa käyttänyt.
Samanlaisia havaintoja täälläkin. Mastonin Car Color -sarjan metallivärejä olen kiillottanut 3M:n Finesse It-aineella mun mittapuussa hyvin tuloksin, ja siis ilman lakkaakin.

Henri Poutala
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Poutala » 19.02.2009 12.57

Siis onko toi chargerin katto vahattu ainoastaan?

Markus Komulainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Markus Komulainen » 19.02.2009 13.05

Henri Poutala kirjoitti:Siis onko toi chargerin katto vahattu ainoastaan?
reppana kirjoitti:Kuvassa Chargerin katto kiillotettuna Micromeshin lapuilla (4000 - 12000)
:wink: Eli pelkkä laputus maalauksen jälkeen. 4000-12000 tarkoittaa siis karkeuksia. Lappuja saa vaikka Saaren Tepolta. Tilasin paketin jossa oli seuraavat kiillotuslaput:

Micromesh MM12000 Sheet
Micromesh MM8000 Sheet
Micromesh MM6000 Sheet
Micromesh MM4000 Sheet
Micromesh MM3600 Sheet
Micromesh MM3200 Sheet

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 19.02.2009 13.16

Tero kirjoitti:
3M:n Finesse It
Tota olisi saatava. Mistäs tota saa? Ei ainakaan tavan varaosa liikkeissä näy.
En pidä mitään minään.

I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Tero Kortelainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Tero Kortelainen » 19.02.2009 13.28

Tero kirjoitti:
3M:n Finesse It
Pitkällisen etsinnän jälkeen Jarkko S:n vihjeen avulla tuota löytyi Tampereen Laakerikeskukselta. Sen about litran pullon hinta oli 35 euron nurkilla. Loistotavaraa, jolla tämmöinen kädetönkin saa hyvää jälkeä. Ja riittää ainakin muutamaksi vuosikymmeneksi, jos nyt ei satu kuivumaan käyttökelvottomaksi. :mrgreen: Liikkeessä lupailtiin muuten, että tuo aine säilyy vähintään 10 vuotta, jos puteli säilytetään huoneenlämmössä hyvin suljettuna.

Tähän hankinta-asiaan liittyen voisi mainita pienenä erikoisuutena, että kyselin jopa 3M:n maahantuojalta Finesse It-tuotteen saatavuudesta eikä sieltä osattu auttaa lainkaan. Annettiin muutamia arvauksia myyntipaikosta ja voin vain todeta, että pieleen meni... :?

Osku Hirvonen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osku Hirvonen » 19.02.2009 13.39

Tero kirjoitti: 3M:n Finesse It
30s Googlaus tuotti tuollaisen osuman http://www.taperoll.fi/HINNASTOT_pdf/AUTO_MARINE.pdf sivu 9

Tero Kortelainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Tero Kortelainen » 19.02.2009 14.08

Osku Hirvonen kirjoitti: 30s Googlaus tuotti tuollaisen osuman http://www.taperoll.fi/HINNASTOT_pdf/AUTO_MARINE.pdf sivu 9
Tuo taitaa olla vastaava lista, mitä yhdessä liikkeessä viime syksynä katselimme. Heitä ei kiinnostanut ottaa tuota 12 kpl:n satsia hyllyyn enkä itse ollut valmis ihan tuommoista määrää ostaa nurkkiin pahan päivän varalle. :mrgreen:

Niin, en siis löytänyt ainakaan ihan nopeasti tuolta vaihtoehtoa, jos haluaa hankkia vain yhden pullon. Ja ainakaan viime vuoden puolella 3M:n suunnalta ei pystynyt tilaamaan yksittäistä putelia...

RSME
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja RSME » 19.02.2009 15.12

Metallimaalienkiillotuksesta vielä, noista omista kokemuksista aikoinaan kun emalimaaleilla maalasin niin esim sinisestä väristä lähti selkeästi sitä sinisyyttä pois ja sitä kautta sävy vaaleni aika huomattavastikin. Oli aika haasteellista saada silloin koko auto edes suunnilleen samalla lailla kiillotettua jotta lopputulos ei olisi ollut tilkkutäkki. Toinen muisto tulee tumman vihreästä sävystä, joka kiillotuksen yhteydessä muuttui vihreästä lähemmäs kullan sävyä, eli ne metallihileet (ainakin sen aikaisen järkeilyn mukaan) tulivat alta esiin. Tässä tapauksessa tosin sävy oli sekoitettu kahdesta eri sävystä (sama valmistaja tosin...), joten ehkä siinäkin oli jotain syytä syntyneeseen pulmaan.

Tämä oli siis aikaa jolloin akryylimaaleja ei tainnut tamiyaa lukuunottamatta markkinoilla olla, edes paukkupurkeissa, ja tuolloin ei akryylimaaleja voinut edes kiillotella. Kehitys lienee mennyt tässä eteenpäin siihen pisteeseen että selkeästi metallivärejäkin voi työstää aika surutta...

Pitää alkaa kokeilemaan mitä näiden ohjeiden/kokemusten perusteella tapahtuu...

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 19.02.2009 22.29

Osku Hirvonen kirjoitti:[30s Googlaus tuotti tuollaisen osuman http://www.taperoll.fi/HINNASTOT_pdf/AUTO_MARINE.pdf sivu 9
Olen tuon putkan vieressä töissä. Itse asiassa kävinkin siellä perjantaina. Eipä ole tullut tuolta mieleen kysellä :P Ainakin tarraa myyvät vaikka sentin suikaleen kerrallaan.

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 19.02.2009 23.42

Vauhtipahvi kirjoitti:
Osku Hirvonen kirjoitti:[30s Googlaus tuotti tuollaisen osuman http://www.taperoll.fi/HINNASTOT_pdf/AUTO_MARINE.pdf sivu 9
Olen tuon putkan vieressä töissä. Itse asiassa kävinkin siellä perjantaina. Eipä ole tullut tuolta mieleen kysellä :P Ainakin tarraa myyvät vaikka sentin suikaleen kerrallaan.
Jos / kun käyt, niin kysytkö? :mrgreen:
En pidä mitään minään.

I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 20.02.2009 12.54

Kerro vaan mitä kaikkea kysyn :mrgreen:

Kim Elovainio
Fujimi

Viesti Kirjoittaja Kim Elovainio » 24.02.2009 21.06

Kun pm.net:istä löysin maalien hajuihin liittyvän keskustelun, niin tuli mieleen, että tarviiko hengityssuojainta liimaamisessa (käytän hajutonta ja mautonta Beli-Zell-liimaa) ja akryylimaalaamisessa, vai riittääkö ikkunan auki pitäminen ?

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 25.02.2009 09.03

Vauhtipahvi kirjoitti:Kerro vaan mitä kaikkea kysyn :mrgreen:
NO HINTAA :D ja saako pullo kerrallaan ;) jos ei saa niin ostetaan koko erä ja myydään muille mallareille :)
En pidä mitään minään.

I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Vastaa Viestiin