Fotoetsit?

Vinkkejä ja ideoita maalaamiseen, liimaamiseen, osien tekemiseen jne. Yleinen keskustelu rakennussarjoista alueen juureen.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Tero Ruuhimäki
AirFix
Viesti:

Fotoetsit?

Viesti Kirjoittaja Tero Ruuhimäki » 27.05.2006 18.11

Kertokaa tietämättömälle, että mitä fotoetsi-osat ovat?
Liv ty rait, rait to live!

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 27.05.2006 19.09

http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?t=2435

Tuossa ketjussa on hyviä kuvia revellin 64 impalaan tulevasta photoetsi- detail setistä. Osat ovat siis ohuelle metallilevylle syövytystekniikalla tehtyjä osia. näin voi tehdä todella pieniä ja terkkoja osia: logoja pyyhkimiä, virta-avaimia, kaiuttimien ja maskin ritilöitä, vaikka mitä käytännössä. Vaativat metallisina erilaisia leikkaus- työstö- ja taivuttelutekniikoita kuin muovi, ja pieninä osina suurta huolellisuutta asennukseen. Kokemus kyllä opettaa. Suosittelen. Toki ensin kannattaa opetella hallitsemaan normaalit mallailun perustekniikat, maalaus ym.

Sami Ikonen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami Ikonen » 27.05.2006 19.11

kerran jarkko tietää paljonkin noista osista niin sanoppa mikä on paras pata laittaa osat kiinni ?

liimalla vai lakalla ?

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 28.05.2006 23.51

Eduardin fotoetsipikaliimalla :P

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 29.05.2006 07.36

lakka, tai sitten pikaliimaa tosiaan tippa vaikka muovilevyn päälle ( imee itseensä liimaa huonommin kuin paperi ). osa irti ( terävällä veitsellä lasilevyn päällä leikaten, niin ei alusta anna periksi ), osa pinsetteihin ( tai hammastikun päähän ) kevyt kosketus liima / lakkatippaan, ja paikalleen, annetaan kuivua ja nautitaan lopputuloksesta.

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 29.05.2006 08.54

Moro,

Itse käytän Revell mattalakkaa. Samaa käytän noissa valo-osissa.
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 29.05.2006 12.09

Joo lakka toimii kanssa hyvin etseissä,ja etenkin valo-osissa.

Ville Jurvanen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 30.05.2006 15.05

Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Petteri Komulainen
Heller

Viesti Kirjoittaja Petteri Komulainen » 11.07.2007 14.17

Jarkko Antikainen kirjoitti:Joo lakka toimii kanssa hyvin etseissä,ja etenkin valo-osissa.
Liimaako tuo lakka miten tiukaan nuo valo-osat, vai tippuuko ne ajan kuluessa pois? :?

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 11.07.2007 15.28

Riittävän tiukkaan, eivät ole ainakaan itsestään pois minulla tippuneet. Valojen linssit ovat yleensä aika kevyitä ja liimapinnat aika hyvät. Pieni määrä lakkaa niihin liimapintoihin, ei se lakkakaan näytä hyvältä kun tursuu linssiä kiinnipainettaessa linssin ulko- ja sisäpinnalle. Vaikka lakka kuivuukin värittömäksi eikä huurusta linssiä kuten pikaliima, niin varovainen tässäkin kannattaa olla.

Kantri
AirFix

Re: Fotoetsit?

Viesti Kirjoittaja Kantri » 09.02.2012 16.59

Miten ootte menetelleet esim. kylkiteksti, konepellin logo jne, ootteko hioneet mallin muoviset kirjaimet pois ja sitten etsiosa, vai liimaatteko suoraan kirjainten päälle ?
Pähkäilen itse tätä juuri impalan kanssa, koko näyttää samalta mutta taitaa olla kuitenkin eri ? Toisaalta jos jättää noi mallin kohokuviot ja liimaa siihen päälle niin olisi ainakin paremmin esillä?
Oon taipumassa muovisten kirjainten , logojen poistoon, mut kun ekaa kertaa näitä näin laittelen, niin kysyminenhän ei köyhäks tee.
Carpet factory - Autolemmikkitehdas

Tervo
AMT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 09.02.2012 18.12

Sileeksi itse ainakin olen vetänyt noissa Ferrareissa, sekä tekstit että noi ponit. Etsi tilalle.
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Petri Huhtala
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 09.02.2012 22.21

Liimaamisessa olen käyttänyt pikaliimaa, erikeeperiä/kristal clearia ja jopa nesteliimaa olen onnistuneesti hyödyntänyt Etsatun osan kiinnittämisessä. Erikeeper ja muut valkoiset liimat toimivat hyvin merkkien liimaamisessa ja antavat aikaa säätää osa kohdalleen, liimajäljet lähtevät kostealla topsi puikolla. Pikaliima silloin kun osan tulee kestää hieman enemmän käsittelyä, esimerkiksi kaasuvivusto. Nesteliima ei liimaa mutta sillä voi pehmittää alle jäävää muovia, johon etsiosa hierotaan kiinni. Tällöin etsin pinta ei saa olla sileä ja siinä pitäisi olla reikiä josta sula muovi pääsee pursumaan läpi.
Kuva
Ohjaamon katolla oleva ritilä on kiinnitetty nesteliimalla muoviseen kehykseen.

Kantri
AirFix

Viesti Kirjoittaja Kantri » 10.02.2012 15.14

Kiitti neuvoista.
Teen tällä kertaa niin että hion noita merkkejä/kirjaimia jonkinverran en kokonaan, eli ne tulee jäämään vähän koholle.
Aattelin et tämä kanssa auttaa noitten kohdistamista oikeisiin paikkoihinsa.
Saa nähdä miten käy. Muutenkin uutta, uus Iwatan Iwata Revolution HP-CR ja Zeron maaleilla/lakoilla.

Zeron maaleista, Prismasta löytyi "pienen" etsinnän jälkeen tinneriä mikä käy noitten ohenteeksi ja putsaukseen, RK Tinneri peltipurkissa, siinä on tuota Tolueenia mitä tuo vaatii, on siinä muitakin myrkkyjä. https://www.rakennuskemia.fi/Default.as ... ductId=279

Peltipurkeista vielä sen verran et. Viime vuonna mulle tuli Hiroboylta tuota Zeron omaa airbrush cleaneria, höpisinkin siitä jotain silloin tuolla viimeiset hankinnat palstalla. Joka tapauksessa se cleaneri on sellaises litteässä purkissa vän niinkuin noi Zippo pensat, sen purnukan matka kesti yllättävän kauan johtuen tullista. No kun sen silloin käteeni sain se vaikutti vähän kärsineeltä, siinä oli klommoja, litkut sisällä eikä vuotanut.
Viimeviikolla siivoilin/järjesteli ja huomasin et purkin kyljessä suunnilleen sauman kohdalla oli joku "ruosteroso", päätinpä raapaista sen kynnellä pois.
voi olla montaa mieltä oliko huono vai hyvä zäkä, mä sanoisin et hyvä loppujenlopuks. Reikäkän sieltä "ruosterosn" alta paljastui ja cleaneria alkoi valua, reikä oli vielä ihan hyvän kokoinen n. tukevanstidin paksuinen tossa kuvassa on reikä suurentunut jo jonkin verran, kun imin noita nesteitä tuolta 30mlruiskulla jossa neula (Apteekki).

Kuva

Litkut sisältä muihin purkkeihin, joita ei ihan heti löytynytkään kiireelliseen tarpeeseen.
Tästä nyt lähinnä sen takia kerron et, ei noitten säilyttämisessä voi olla liian huolellinen. Luulishan sen oman pakkauksen olevan hyvä noille, mut näköjään sattuu kaikenlaista. Joko noi klommot, tai kävi tullikin mielessä, mut oishan ne voinut avata korkinkin, eli päädyin klommojen syyksi. :screwy:

Petteri Nyholm
Revell

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 16.02.2012 20.05

Kantri kirjoitti: ...sen purnukan matka kesti yllättävän kauan johtuen tullista.
No ei kai sen paketin PITÄISI briteistä tullessaan tulliin jäädä roikkumaan, outoa? Mulle ainakin tullu Hiroboyn paketit postiin normaalisti, kaiketi nuo paketit kuitenkin aina kiertävät tullin kautta, tarkistettavana?

Meni nyt jälleen vähän OT:ksi...
No life on the horizon

Kantri
AirFix

Viesti Kirjoittaja Kantri » 16.02.2012 21.35

Petteri Nyholm kirjoitti:
Kantri kirjoitti: ...sen purnukan matka kesti yllättävän kauan johtuen tullista.
No ei kai sen paketin PITÄISI briteistä tullessaan tulliin jäädä roikkumaan, outoa? Mulle ainakin tullu Hiroboyn paketit postiin normaalisti, kaiketi nuo paketit kuitenkin aina kiertävät tullin kautta, tarkistettavana?

Meni nyt jälleen vähän OT:ksi...

Täs lainus tuolta mitä aikanaan täst räpellyksestä kirjailin

"Hiroboy:ta tuli 12.1.2011 ilmoitus että lähtenyt lentopostina. No viime viikon torstaina(10.2) tuli kuluneeksi tuo 28 päivää minkä liike ilmoittaa että ennen ei kannata tiedustella missä paketti, torstaina sitten lähetin s:postia johon ei ole vieläkään vastattu. No tänään lähdin postista hakemaan uutta pölynimuria samalla kyselin pakettia Englannista, ilmoittivat että lähettäjä hoitaa tiedustelut ota yhteyttä sinne, samalla kuitenkin tarkisti hyllynsä ettei siellä loju.
No juuri äsken posteljooni kävi tuomassa paketin.

Paketissa Royal mail lätkä jossa nimeni, osoitteeni, sininen By air mail ja punainen käsiteltävä varoen. Tän viereen tullut lätkä
Post Denmark
Open and closed after
X-RAY/SECURITY CHECK
International Mail centre
Copenhagen Airport
Date 18.01.11
Tän lätkän päälle on kirjoitettu sytyttimen bensaa/ jotain mistä en saa selvää.

Paketti suljettu uudelleen ja lisätty vielä "iso" ja huomion herättävä kirkas oranssi tarra, mustaa tekstiä
INC
REJECTED GOODS DO NOT SHIP BY AIR
Do not remove this label until shipment is authorised to travel
REASON: Lightergas

Varmaan lentänyt Tanskaan jossa avattu ja laitettu laivaan, näin ymmärsin. Mun ymmärtääkseni tuo lento kielto ois vaan spray tuotteille (joita ei tässä paketissa ollut), mut ilmeisesti näin ei olekkaan :?: "

Petteri Nyholm
Revell

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 16.02.2012 23.21

Kai toi sytkärinbensatulkinta meinaa että leimahdusvaaralliset tuotteet on kans kielletty. Ja eihän Tamiyan emalejakaan saa nyt kun EU-myrkkymääräykset estävät. Multakin tullu Hirolta maalien lisäksi paketissa kaikennäköistä muuta joten siksi ei ole varmaan tullut ongelmia.
No life on the horizon

Kantri
AirFix

Viesti Kirjoittaja Kantri » 28.03.2012 18.57

Joo nyt jo ilmoittavat sivuillakin että ei tuu lentäen Tinnerit ym.. http://www.hiroboy.com/catalog/product_ ... ts_id=1099

Mutta itse ketjun aiheeseen jälleen.
Mites noitten etsiosien maalaus ? Vaatiiko tuota metallille tarkoitettua pohjamaalia allensa, vai kuinkapaljon tuo on suositus?
Osan koolla on varmaan kanssa merkitystä vai onko ?

OskarTalo
Heller

Viesti Kirjoittaja OskarTalo » 30.08.2012 13.32

Oon ite kans miettinyt tota maalaamista. Ois kiva saada vinkkejä, vaikak ei vielä mikään ihan ajankohtasin homma oo... :)

Petri Huhtala
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 30.08.2012 14.14

Ei niiden maalaaminen vaadi yhtään sen ihmeellisempiä kikkoja kuin muovinkaan maalaaminen. Malliahan ei ole tarkoitus kosketella valmistumisen jälkeen, jolloin hieman heikonninkin tarttuva maali kestää. Pintaa voi hieman karhentaa hiomapaperilla jos epäilee maalin pysymistä ja pyyhkäistä vaikka tinnerillä ennen maalausta, jos epäilee pinnan olevan rasvainen. Emalimaali tarttunee paremmin kuin akryylimaali.

SpWa
Revell

Viesti Kirjoittaja SpWa » 11.09.2012 09.23

Jotkut foorumilaiset ovat teettäneet ulkomailla etsiosia. Mikä firma noita tekee ja mitä vaatimuksia niillä on jotta etsit saadaan tehtyä? Onko hintataso paha?
232 CU.IN

AMC Rocks!

Niko Niemi
Hasegawa

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 11.09.2012 10.51

SpWa kirjoitti:Jotkut foorumilaiset ovat teettäneet ulkomailla etsiosia. Mikä firma noita tekee ja mitä vaatimuksia niillä on jotta etsit saadaan tehtyä? Onko hintataso paha?
Taitaa firmoja olla useampiakin, omani ja tilaustyöt olen teettänyt Eduardilla. Etsit pitää pystyä piirtämään jollain grafiikkaohjelmalla, esim. Corel Draw, tai mun tapauksessa AutoCAD:lla. Riippuu millä määrittelee pahan. Jos tarkoitus on teettää vain yhteen pienoismalliin osia, niin todennäköisesti minimitilauserä saattaa mennä sinne pahan puolelle. Talouspuolesta en mielelläni kovin paljoa puhu, se kun näyttää hiukan riippuvan kuun asennosta planeetta Venuksen päiväntasaajan suhteen sekä auringonpilkkujen määrästä laskuntekopäivänä. Reilusti alle satasen nyt ainakin on Eduardin hinta hiukan A4 arkkia suuremmalle minimitilauserälle ollut. Eli yhtä 5x5cm lätkää sieltä ei saa millään ilveellä tilattua.

PM-netissä taitaa muuten olla joku aihetta sivuava opastuskin.

-Niko

Vastaa Viestiin