Itsetehty maalauskoppi

Vinkkejä ja ideoita maalaamiseen, liimaamiseen, osien tekemiseen jne. Yleinen keskustelu rakennussarjoista alueen juureen.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Aki Nissinen
AirFix

Itsetehty maalauskoppi

Viesti Kirjoittaja Aki Nissinen » 01.07.2012 01.25

Muutaman mallin maalaussession päätteeksi päätin etten halua vihannekseksi ja aivojani sulattaa liuotinhuuruilla. Katselin netistä valmiiden maalauskoppien hintoja ja ne pöyrivät 150 euron tietämillä pääsääntöisesti +rahdit päälle. En tiedä oliko sitten "huurut" alkaneet jo sulattamaan päätäni, joten päätin itse rakentaa moisen kapistuksen. Netin kuvista sain osviittaa minkälaisen kopin aion rakentaa ja suunnistin paikalliseen "sekatavarakauppaan" sen kummemmin miettimättä.

Liimapuulevyjen luona laskeskelin, jotta maalaustila voisi olla n.50cm leveä ja n.40cm korkea. Ostin siis valmista liimapuulevyä 1x 100x60cm, 1x 100x40cm ja 2x 100x20cm levyä, joilla saisin aikaan tarvittavan alan. Tämän jälkeen mietin, että läpinäkyvä pleksi olisi hyvä, että malli "kylpisi valossa", kun sitä maalaan. Ostin siten pleksilevyn kooltaan 125x50cm sekä 3x alumiinikulmarautoja metrin mitaltaan. Aikani pörrättyäni liikkeessä löysin maalisumun keräämiseen liesituulettimen suodatinkangasta erittäin edulliseen hintaan. Suuntasin askeleeni hengityssuojaimien luokse ja sieltä löytyikin hengityssuojaimen patruunoita kaasujen suodatukseen. Ruuveja, liimaa, maalia ja hieman ylimääräisiä laudan pätkiäkin minulla oli jo kotona. Komeuden jaloiksi suunnittelin vanhan keittiöpöydän jalat. Naama hymyssä suin (liekö huurut?) lastasin tavarat autoon ja ajelin kotiin "meisselin" pakosarja punaisena.

Kuva

Autotalliin päästyäni aloin mittailemaan levyjä ja totesin tarvitsevani leikata vain yhden levyn lyhyemmäksi. Siispä mittasin levyyn kaksi 40cm:n välein olevaa viivaa ja otin kuviosahan käteen. Ajattelin mielessäni, että tästä lähtee, mutta eihän se lähtenyt. Kuviosahani oli särki! Ei muuta kuin vanha kunnon käsisaha(joka on uusi) käteen ja sahaamaan. Yllätyin itsekin miten suoraan sain leikattua (alkoiko huurut häviämään?). Tämän jälkeen alkoi poraaminen, liimaaminen (ihan oli huurutonta erikeeperiä) ja ruuvaaminen ja ennenkuin huomasinkaan oli runko kasassa. Eikä voimasanojakaan hirveesti kuulunut. Porasin reiän imurin letkulle, jonka päähän aioin suodattimen liittää. Ylimääräinen levyn palanen oli juuri sopivan kokoinen hyllylevyksi ja sen kiinnitinkin paikalleen. Onpahan maaleille hylly!

Kuva

Tämän jälkeen suunnittelin pleksin muodot ja sahasin kulmaraudat sopiviksi. INNOSTUKSISSANI kiinnitelin kulmaraudat paikalleen ja sitten sahasin pleksit sopivaksi rautasahalla ja kiinnitin silikonilla pleksit kulmarautoihin. Olin oikein tyytyväinen saavutukseeni. Kun pleksit oli kuivanut kiinni, tein vanhoista keittiöpöydän jaloista jalustan, jolle laskin koko "komeuden". Tässä vaiheessa pääsi pieni voimasana ja aloin toistamaan itselleni tutuksi tullutta matraa: "TOLLO! TOLLO!". Olisiko sittenkin pitänyt maalata puuosat hieman aiemmin?

Noh! Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Ajattelin vain että purkamaan en ala. Kävin hakemassa nipun sanomalehtiä ja uunituoreen rullan maalarin teippiä. Hetken teippaamisen jälkeen, aloin etsimään sivellintä, mutta eihän sitä löytynyt. Lamppu syttyi päässä (harvinaista), jotta onhan mulla kompura ja siihen sopiva maaliruisku. Silmänräpäyksessä maalipurkin kansi aukeni ja maali oli ruiskussa ja kompura kuumana. Maali levittyi pintaan siinä silmän räpäyksessä ja sitten teipit pois. Javot! Naama valkoisena kättelin itseäni tyytyväisenä!

Kuva

Seuraava vaihe olikin sitten suodattimen asennus paikalleen. Mutta kuinkas saan suodattimen liitettyä imurin letkuun siten, että se olisi helppo vaihtaa uuteen kun tarve vaatii. Taas piti hieroa kahta aivonystyrää ja mittailua ja lopulta ratkaisu löytyi styreenilevystä. Leikkaisin pikku pätkät levyä ja kuumailmapuhaltimella lämmitin levyn ja pyöräytin sen imurin letkun sovitteeseen ja sen jälkeen dremelillä pienet viistot levyyn, että suodatin pyörähtää tukevasti kiinni. Sehän toimi. Taas sain kätellä itseäni tyytyväisenä!

Kuva

Tämän jälkeen oli vuorossa loppukasaus eli suodatinkangas paikalleen ja letku kiinni imuriin. Ja siinäpä se maalauskoppi sitten olikin rakennettuna.

Kuva

Mitähän se tuli maksamaan? Kauppaan jäi vähän reilut 75 euroa + muut materiaalit päälle. Aktiivista rakennusaikaa meni ehkä 4-5 tuntia (+kättelyyn 2tuntia :wink: ). Mitä sain? Ainakin tyytyväisen mielen, kun olin tehnyt jotain ihan itse. Ja ensimmäisen maalauskokeilun perusteella toimivan maalauskopin! Oli miellyttävää maalata ilman maalikatkuja! Ja ehkäpä säästän toisen aivosoluistani. :lol:

-Aki-

p.s. Itseni kättely ei tarkoita r........sta. :D

Petri Huhtala
Tamiya

Re: Itsetehty maalauskoppi

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 01.07.2012 09.06

Muuten hieno kaappi, mutta tuo imuri hieman arveluttaa. Meinaan että vaikka siinä pari suodatinta välissä onkin, niin reilummin maalatessa niistä pääsee liuotin huurut hieman läpikin. Liuotinhuurut tuolla kuumassa imurissa taas saattavat tehdä aika komean ääni ja valo shown syttyessään.

Samu Hyypiä
AirFix

Viesti Kirjoittaja Samu Hyypiä » 01.07.2012 10.38

Itse olen ainakin imutellut käryt "raakana" suoraan imuriin, eikä mitään ole vielä tapahtunut. :mrgreen:
Voisi kyllä olla harkinnan paikka.

Aki Nissinen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Aki Nissinen » 01.07.2012 13.36

Petri Huhtala kirjoitti:Muuten hieno kaappi, mutta tuo imuri hieman arveluttaa. Meinaan että vaikka siinä pari suodatinta välissä onkin, niin reilummin maalatessa niistä pääsee liuotin huurut hieman läpikin. Liuotinhuurut tuolla kuumassa imurissa taas saattavat tehdä aika komean ääni ja valo shown syttyessään.
Pitäähän sitä vähän jännitystä elämässä olla! :D

Ei vaan asia on tiedostettu ja tarkoitus on käydä ostamassa kipinäsuojattu tuuletin tuohon. Biltemasta veneilykäyttöön tarkoitettu moottoritilan tuuletin toimii tuossa eikä ole hinnan kiroissa. Tietysti pientä modaamista aiheuttaa.

asco
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asco » 02.07.2012 00.51

Samu Hyypiä kirjoitti:Itse olen ainakin imutellut käryt "raakana" suoraan imuriin, eikä mitään ole vielä tapahtunut. :mrgreen:
-Niin, vielä... ;) Elävässä muistissa on autoprojektin takalattian imurointi lievästi vuotavan bensatankin yläpuolella. Kimeä pamaus katkaisi imurin äänen ja letku meni veltoksi. Sitä 10 sekuntia ihmeteltyäni ja tuijotettuani nousin autosta ja totesin ettei ole enää missään imuria, imurin johtokela oli pistorasiasta eteenpäin pihalla ja mulla letku kädessä. Läjä murusia pitkin pihaa. Ihminen 6, Philips 0. :roll:

En tosin tiedä onko toi mun liesituuletin maalauskäytössä sen turvallisempi, mutta sellaista ei oo vielä tullu räjäytettyä... ;)
Kai Keskinen - Model Car Heaven
---------------
Miks mikään ei etene..?

Jones
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jones » 02.07.2012 15.24

Mitenkään vähättelemättä mahdollisen räjähdyksen hengelle, omaisuudelle ja kalsareille aiheuttamaa vaaraa, epäilen liuotinmäärän etenkin kynäruiskumaalauksessa olevan sen verran pieni ettei riski poksahdukseen ole kovin suuri. Mutta turvallisuus toki ennenkaikkea. :thumbup:

T: Ex-imurivirittelijä
Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

Samu Hyypiä
AirFix

Viesti Kirjoittaja Samu Hyypiä » 02.07.2012 16.56

Juu, ja enimmäkseen kuitenkin akryyleillä tulee maalailtua...

Vastaa Viestiin