Malliralli- kilpurit

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 21.01.2015 17.13

Tähän ketjuun sekä Stock- että Modified- luokan kilpurit.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 21.01.2015 17.18

Jarkon rakentama Stock- luokan 1962 Buick ( AMT )

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jarkon rakentama Stock- luokan 1991 Corvette ZR - 1- promo ( AMT )

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3124
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 22.01.2015 22.37

Roinat alkaa kasaantumaan samaan paikkaan. Vielä pitää löytää pohjalevy jostain kaapista.

Kippura koppa. Kattoa vähän oiottu, konepelti palautuu aina takaisin kaarelle. Pitää lämmittää kunnolla, josko jäis muotoonsa:

Kuva

Sisusta ja muuta hilpettä purkupelistä:

Kuva

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 23.01.2015 10.16

Hyvä lähtökohta kilpurille!
Minäkin laitoin Modified- kilpuriini ukon sisälle.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 24.01.2015 17.01

Modified- ryhmän ´70 Firebird sarjan osista käytetty reilusti yli minimivaatimuksen:

Feikkiblower, konehuone on tyhjä:
Kuva

Lasti kiinni muoviteipillä joka maalattu mattamustalla. Renkaat, vanteet ja akselit jostain lelusta,
Lyöntisuoja peltiä:

Kuva

Ukko varaosalaatikosta, penkki jostain Fujimin satsista, turvakaari pääosin Revellin ´56 Chevystä:

Kuva

Konepelti kiinni tamiyan teipillä:

Kuva

Valojen suojat hyttysverkkoa:

Kuva

Katon ilmajarru on muovilevyä upotettuna kattoon sahattuun viiltoon:

Kuva

Vakiosisustan osia siloiteltu dremelillä turhista detaljeista, takapelkki ja apparin paikka korvattu muovilevystä ja BTCC- Volvon palasista:

Kuva

Vakion pohjan alapuolelle uusi runko evergreenin neliöprofiiliputkesta, pakoputket Topz- puikoista, pohjapanssari muovista, perämurikka sarjan oma osa, laitettu tuonne vaan luomaan fiilistä:

Kuva

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3124
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 25.01.2015 00.36

:lol:

Täähän alkaa lähtemään lapasesta :mrgreen:

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 25.01.2015 01.18

Miten niin alkaa? Lähti mielestäni lapasesta jo silloin kun lajin ideointi pääsi vauhtiiin. :mrgreen:

Tuossa tajusin että tämä Firebird käy jopa hyllymallista, etenkin jos lyöntisuojaa hyödyntäisi romutelineenä.
Ei kait sitä mallinrakentaja mihinkään karvoistaan pääse, on tehtävä tällaisesta tuhoutumisriskin alaisesta kilpuristakin edes suunnilleen jotain pienoismalliin viittaavaa.

Tota oli kyllä oikeasti hauskaa tehdä. Dremelöin koko korin hiomarummulla kevyesti läpi jotta saisin sen lommoiseksi ja kärsineemmän näköiseksi.

Avatar
Jani Friman
AirFix
Viestit: 182
Liittynyt: 11.01.2007 12.19
Paikkakunta: Lieto

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jani Friman » 25.01.2015 17.16

Tuo Firebird on kyllä kohtuu härski ilmestys, se ottaa henkisen yliotteen jo ennen ensimmäistäkään lyöntiä!

Oma Stock luokan Hummeri on hyvällä alulla. Alla oli iskemätön malli joten maalaus lähti hieman kliinisemmälle linjalle:

Kuva

Kuva

Kuva

Näyttää siltä että joudun livauttamaan alle hirvittävät 24" blingbling vanteet kun sarjan omat vakio 'maastorenkaat' ovat hukassa vaikka olen varma että niiden pitäisi olla vielä tallessa.
Hän kiipesi vuorelle sanoen: "Kustomoikaa kaaranne"
Ja he näkivät että niin oli hyvä.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 25.01.2015 18.04

Haa!
Hienoa jälkeä Hummerin kanssa!
Sopivan levoton maalipinta. Muista kuitenkin että katolla on olatava stock- luokassa se valkoinen alue kilpanumeroa varten joten tuo katon H on numeron paikalla.
Bling Bling- vanteet muistaakseni tulevat tuon Revellin Hummerin mukana? Vaikka niissä onkin matalaprofiilirenkaat niin onhan niissä renkaissa sentään leveyttä eli kantavuutta hiekalla.

Firebirdini renkaat eivät ehkä taas ole edukseen asfalttiradalla..

Avatar
Jani Friman
AirFix
Viestit: 182
Liittynyt: 11.01.2007 12.19
Paikkakunta: Lieto

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jani Friman » 25.01.2015 20.01

Valkoinen ympyrä numerolle tulee kattoikkunaan, jonka maalaan umpeen. Missäänhän ei sanottu minkä kokoinen sen tulee olla?
Hän kiipesi vuorelle sanoen: "Kustomoikaa kaaranne"
Ja he näkivät että niin oli hyvä.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 26.01.2015 08.52

Aivan, ympyrän kokoa ei tosiaankaan ole määritelty tarkasti.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 02.02.2015 12.34

Tässä on tällainen liimapommista uudelleen rakenneltu kilpuri modified- luokkaan,
eli AMT:n 1965 Pontiac Grand Prix:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 709
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 02.02.2015 12.37

Riittikö että vain katossa oli valkoinen ympyrä?
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 02.02.2015 12.51

Lainaus Modified- luokan säännöistä:

" Kilpa – autossa tulee olla riittävän suuri, valkoinen, suunnilleen ympyränmuotoinen alue kilpailupaikalla lisättävää kilpanumeroa varten. "

Eli siis riittää että se ympyrä on jossain.

Stock- luokassa taasen pitää ympyrä olla ovissa, katossa tai avoauton tapauksessa konepellissä.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 02.02.2015 20.12

Kurittulan Pienoismallikerhossa valmistui tänään tällainen Stock- luokan kilpuri:

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.02.2015 11.05

Kustom Kulturessakin pöydällä ollut Monogram / Revellin ´55 Bel air on valmistumassa:

Kuva

Eli tämän muutoksissa mentiin isohkojen pyörien ehdoilla mutta muuten ehkä tuonne dirt modified- kilpureiden suuntaan.
Moottorikin tuolla on, joku liimapommista pelastettu 427 tri-carb-versio.
Sisältä löytyy sarjan oma sisustuskaukalo, kojelauta, ohjauspylväs ja jonkun uudemman GM:n ratti, turvakaari, kuskina Scooby - Doo ja kuskinpenkin selkänoja sekä turvavyöt ( Malliston turvavyömateriaalista ).
Tämähän on mustaan muoviin valettu joten maalaushommaa helpottamaan suihkin koriin ensin tamiyan valkoisen pohjamaalin ja sitten humbrolin maalia pensselillä sen päälle joten maalaus on sääntöjen mukainen.
Kuvasta poiketen tuulilasia en tule asentamaan mutta varmaan jotkin suojalevyt kamalien vanteiden peitoksi.

Tästä jäi nyt sitten yli aika hyviä gasser- osia johonkin ihan oikeaan pienoismalliin.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.02.2015 17.02

No tämä valmistui:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Edit:

Tässä päivitetty versio:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kyllä, siellä on nyt solukumia :mrgreen:

Kuva

Avatar
Kai Ruusunen
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 19.09.2008 19.25
Paikkakunta: Turku

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Kai Ruusunen » 17.02.2015 11.50

Ensin mä olin että ei helavata mutta sitten mä olinkin että kyllä saakeli!

Mulle mistälie -kulkeutunut Challenger jäljellä olevine osineen päätyi ( koska mua löi ilmeisesti salama päähän ) sitten mallirallikalustoksi!

Kuva

Auto on maalattu korin valumuovin värillä siveltimellä ja tämän vuoksihan se oli napakymppi lähtökohta projektiin. Autossa on kokonainen moottori josta kertyy siis paljon osaprosentteja. Maski osineen ja peräpeili sarjan osista tietty ja myös auton pohjalevy on käytetty, tosin etupään apurunko pois napsaistuna. Sisällä turvakaaret joiden suojissa pitkän pylvään varaan asennettua rattia puristaa tiukkasovitteiseen pyhäjakkuun ja stay-uppeihin sonnistautunut pimu kokovalkeassa kypärässä. Pimu pysyy penkissä nelipistevöillä. Kojetaulu ja penkki sarjan omat - tämän lisäksi sisällä ei taida paljoa muuta sarjan omaa olla.

Pyöränkaaria hieman avarrettu jotta alumiinivanteiset pyörät saadaan sopivaan asemaan autoon nähden ja takaluukkua koristaa alumiiniteipistä taitettu spoileri. Lyöntisuoja takana on valmistettu alumiinilatasta ja siihen on liimattu hieman lyönnin terävyyttä vaimentava solukumi. Lopuksi tuolta dekaaliosaston pohjalta löytyi Revellin piraattilaivan pimeässä hohtava pääkallotarra ja sen myötä sopiva "Death Proof" -teemanimi autolle.

Kaiken muun remontin ja vakavamman väkertämisen lomassa tämä oli mukava muutaman päivän "räkä ja roiskis" -projekti ja valmiina sitä on kiva katsoa. Huolin kisoihin toukokuulle tosin tämän kanssa vasta ilmestyttäneen...

Cheers!
Viimeksi muokannut Kai Ruusunen, 17.02.2015 11.59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 17.02.2015 11.56

No nyt on hienoa jälkeä!
Suorastaan komiaa! Solukumi iskunvaimentajana on muuten aika hyvä ja varmasti varastamisen arvoinen idea.
Laitappa Challengeristasi tuonne mallirallibam@gmail.comiin enempi kuvia niin lisäilen ne lajimme FB- sivustolle!

Minä puolestani päivitin ´55 Chevyni rengastusta perinteisempään suuntaan liimaamalla edellisissä kuvissa olevan pyörävarustuksen ulkopuolelle slicksit 15" vanteilla.
Editoin edelliseen viestiini uudet kuvat solukumeineen päivineen.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 17.02.2015 13.19

Jäin miettimään että ovatko Challengerisi alumiiniset vanteet sääntöjen mukaiset... ote modified- luokan säännöista:

" Kilpa – auton materiaaleina sallitaan muovi, asetaatti ja hartsi. "

Niin, tuota jos oikein tarkkaan ja oikealla tavalla ajatellen lukee niin siinä puhutaan kilpa - auton sallituista rakennusmateriaaleista mutta oikealla tavalla ajatellen siinä ei puhuta mitään pyörien, esim. vanteiden materiaalirajoitteista.
Näin ollen siis autosi on sääntöjen mukainen ja säännöt on tehty oikealla tavalla ajatellen luettaviksi ja tulkittaviksi.

Avatar
Kai Ruusunen
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 19.09.2008 19.25
Paikkakunta: Turku

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Kai Ruusunen » 17.02.2015 15.09

Mä lukaisin säännöistä vain nopeasti kohdan "renkaat saa vaihtaa" ja ihan sillä perusteella auton alle valikoitui nuo valssit.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 17.02.2015 18.14

Juu, säännöt kannattaa lukea tarkasti. Mutta Challenger on hieno!

Avatar
Jukka Petrov
AirFix
Viestit: 397
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 27.02.2015 00.18

Minä luulin, että laitoin jo tästä projektikuvia tähän ketjuun, mutta ilmeisesti en tallentanut viestiä tai sitten se hävisi jotenkin salaperäisesti. No, tällä välin sain auton jo valmiiksikin.
Eli lähtökohtana joskus eBaystä ostettu promomalli 1961 Chrysler New Yorkerista, jolle nyt löysin lopultakin käyttöä. Taitaa olla aika harvinainenkin sarja, mutta tässä on kori, sisustus ja alusta niin pahasti joka suuntaan vääntyneitä, että ei tästä oikeaa mallia kannata kunnostaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 27.02.2015 00.21

Komeaa jälkeä Chryslerin kanssa. Onko tuo löyntisuoja mitä tavaraa?
Laita sinne mallirallin eemailiin kuvia niin julkaisen ne sitten fb- sivuillamme.
raision suunnalla alkaa olla Riviera kuulema melkolailla valmiina myös.
Edit:
Kysessä ilmeisesti Stock- luokan kulkine?

Ota tuo ihmeessä tampereelle mukaan jos sinne tulet, laitetaan se esille, , sinne Kurittulan kerhon pöydälle jossa lajia esitellään.

Avatar
Jukka Petrov
AirFix
Viestit: 397
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Malliralli- kilpurit

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 27.02.2015 00.59

Lyöntisuoja on K-Raudasta ostettua muovilevyä, virallinen nimi taitaa olla polykarbonaattilevy, oli sitä sopivasti ylimääräistä varastossa. Kestää iskeä vaikka lekalla ja tuo on viimeinen osa, joka hajoaa. Pehmusteeksi laitoin 1:1 harrastuksesta ylijäänyttä tavaraa, paksumpi taitaa olla polttoaine- ja ohuempi alipaineletkua.
Kyllä tämä modified luokkaan menee, maavaraa on nimittäin muutettu ja akselitkin alkuperäisen sijasta alumiiniputkea.

Täytyypä ottaa Tampereelle mukaan, olen sinne kyllä tulossa.
Mikäs se mallirallin eemail olikaan, en nyt sitä äkkiseltään löytänyt ja kun en ole facebookissakaan...

Vastaa Viestiin