'81 Chevrolet Camaro Z-28 - Vepin kimpparakennusprojekti #2

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Vepi Aalto
Ylläpitäjä
Viesti:

'81 Chevrolet Camaro Z-28 - Vepin kimpparakennusprojekti #2

Viesti Kirjoittaja Vepi Aalto » 29.10.2007 23.45

Hahaa! Another one!

Hädin tuskin on tämä Fujimin uusintajulkaisu ammoisten aikojen Z-28 Camarosta ehtinyt uunista ulos, kun meikäläinen nostaa sen jo työpöydälle. Alunperin meikäläisen panostus tähän kimpparakennukseen piti olla ainoastaan tämä sarja, jonka hankin varta vasten tähän tarkoitukseen. Celica tuli aloitettua hetken mielijohteesta.

Kuva

Itse mallihan on sanalla sanoen todella surkea, kaikkia mollaussanoja käyttäen, joita maa päällään kantaa. Patterikotelo muinaisten japskisarjojen tapaan, matala sisusta, sekä detaljiosien puute tekevät lähtökohdasta köyhääkin köyhemmän. Mutta ei se mitään, kori on siisti, ja syy miksi juuri tämä, on tässä:

Kuva

Ensimmäinen ajatukseni, kun tätä sarjaa ennakkotilauslistalla hämmästelin, oli:

MARTINI RACING!

Ja kun samaan aikaan foorumilla juonittiin kimpparakennusta samaisesta aiheesta, niin ei auttanut kuin laittaa tilaus sisään ja jäädä odottelemaan pakettia.

Tavoitehan alunperin oli saada tämä valmiiksi jo tämän vuoden openiin, laajahkoa scratchbuildingia vältellen. Lasit oli tarkoitus tummentaa niin, ettei sisään näe ja jättää sisusta tekemättä. Noh, sarjan lasiosat kattavat ainoastaan tuuli- ja takalasin, sivulasit puuttuvat. Taitaa mennä patterikotelon leikkelemiseksi tämänkin kanssa. Tosin eipä tuo nyt ole kuin yhden illan homma. Tai kahden, tai...

Jokatapauksessa, sarjan mukana tuli muuten ihan kelvolliset vanteet. Joskaan eivät sovi meikäläisen tarkoitukseen. Nappasin kaapista siis tilalle Fujimin valmistamat Volk Racing TE37:t ja kokeilin kuinka passaa alle. Samalla tuli tsekattua ajokorkeus.

Kuva

Hyvä. Ei vaadi sen kummempia muutoksia, mitä nyt taka-akseli on vähän liian kapea uusilla renkailla. Ja tässä vaiheessa, ennenkuin alan koria siistimään ja kittailemaan, voisi viisaammat jenkkitietäjät älähtää jos aikeissani tasoittaa kitillä nuo targakaton rajat on jotakin "pyhää". Eli jos kyseistä autoa vain on valmistettu ilman targakattoa, niin sen rippeet kyllä häviävät.

Kori viimeistellään lopuksi aftermarket siirtokuva-arkilta löytyvällä Martini -sälällä unohtamatta tietysti kilpailunumeroita ja tarvittavia etsiosia.
Viimeksi muokannut Vepi Aalto, 31.10.2007 00.59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Team Lentäjät

Ville Jurvanen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 29.10.2007 23.52

Tulee varmasti ainutlaatuisen näköinen. Jos katon kittauksen on väärin, on ne luultavasti tehty turvallisuutta ja korin jäykkyyttä ajatellen.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Re: '82 Chevrolet Camaro Z-28 - Vepin kimpparakennusprojekti

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 30.10.2007 00.04

Nätin mallin olet löytänyt aihioksi, ei voi muuta sanoa :)
Vepi kirjoitti:...Ja tässä vaiheessa, ennenkuin alan koria siistimään ja kittailemaan, voisi viisaammat jenkkitietäjät älähtää jos aikeissani tasoittaa kitillä nuo targakaton rajat on jotakin "pyhää". Eli jos kyseistä autoa vain on valmistettu ilman targakattoa, niin sen rippeet kyllä häviävät....
Öö... No jos haluat itse varmistaa asian, niin luultavasti täältä löytyy tarvittava informaatio. Itselläni ei sen kummempaa tietoa ole. Mutta, mikäli tälle ei esikuvaa varsinaisesti ole, niin olen sitä mieltä, että niin pitkään kun on hitsauslaitteet olleet olemassa, niin tätäkin mallia on ollut ilman targapaloja :mrgreen: Eli eiköhän niitä joku kyläseppä ole hitsaillut umpeen siinä vaiheessa kun on vesi valunut niskaan sateella. Tai teipannut.

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 30.10.2007 00.04

ooo.... :shock: Camaro-cup menneiltäajoilta...

Kuva

http://ahvenistonfanisivut.com/Kuvat1982/index.html

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 30.10.2007 00.17

Jes! Makeeta että päätit sitten kuitenkin tehdä tämänkin! Tästä tullee mielenkiintoinen projekti... Olisit nyt laittanu kevennykseksi kuvan alustastakin :mrgreen: Kyllä mä väittäisin että tommosta Camaroa on tehty myös kovakattoisena, itseasiassa veikkaan että targa on vaan optio. Mä jäin ihmettelemään tuota vuosimallia, mä olen elänyt siinä käsityksessä että ´82 on jo uudempaa korimallia. Toisaalta väliäkö sillä, kunhan viilaan pilkkua :D

Vepi Aalto
Ylläpitäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vepi Aalto » 30.10.2007 00.23

Bowtie kirjoitti:Mä jäin ihmettelemään tuota vuosimallia, mä olen elänyt siinä käsityksessä että ´82 on jo uudempaa korimallia. Toisaalta väliäkö sillä, kunhan viilaan pilkkua :D
Korjatkaa ihmeessä, etten suolla puutaheinää. Nappasin vuosiluvun paketin kyljestä kaikkien itämaisien symbolien keskeltä. Voihan se olla, että tuo on vain alkuperäinen sarjan julkaisuvuosi.. Jenkkitietämys mulla on lähes täysi 0.
Team Lentäjät

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 30.10.2007 00.49

Vepi kirjoitti: Korjatkaa ihmeessä, etten suolla puutaheinää. Nappasin vuosiluvun paketin kyljestä kaikkien itämaisien symbolien keskeltä. Voihan se olla, että tuo on vain alkuperäinen sarjan julkaisuvuosi.. Jenkkitietämys mulla on lähes täysi 0.
En minäkään näistä Camaroista mitään ymmärrä, kaikki noi 70-80-lukujen vaihteen laitteet on saman näköisiä muovikeuloja... Ja vaikka Camaron korimalli oliskin vaihtunut ´82, on tuota vanhaa korimallia aivan hyvin voitu myydä kasikakkosena jäljelläolevat yksilöt pois. No joo, pitäisköhän mun lopettaa BS:n jauhaminen että voidaan keskittyä oleelliseen, eli Vepin malliin... :roll:

Jarkko Antikainen
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 30.10.2007 19.08

Korimalli vaihtui joskus 82 / 83, mutta ei kait tuolla vuosimallilla nyt sen suurempaa väliä ole. Targakatto on optio, perus- Camaro oli kyllä kovakattoinen. Kori näyttää siltä että sen voisi risteyttää menestyksekkäästi Revellin vastaavan Camaron kanssa. Miksikö? Koska mallisi on ainoa tätä korimallia oleva rakennussarja jossa on ilmeisesti nuo targapalat kiinni katossa. Revellin mallissa targapalat ovat kirkasta muovia, ja irralliset. Hankalammat kitata...
Scale Models by Jarkko Antikainen
Täällä mikään valmistu.

Vepi Aalto
Ylläpitäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vepi Aalto » 30.10.2007 19.23

Jarkko Antikainen kirjoitti:Kori näyttää siltä että sen voisi risteyttää menestyksekkäästi Revellin vastaavan Camaron kanssa. Miksikö? Koska mallisi on ainoa tätä korimallia oleva rakennussarja jossa on ilmeisesti nuo targapalat kiinni katossa. Revellin mallissa targapalat ovat kirkasta muovia, ja irralliset. Hankalammat kitata...
Mitä haet takaa? Risteyttää miltä osin? Kyllä tässäkin kirkkaat targapalat tulee mukana, jos vaan haluaa veistellä ensin nuo kiinnivaletut irti..
Team Lentäjät

Ville Koskenniemi
AirFix

Viesti Kirjoittaja Ville Koskenniemi » 30.10.2007 20.14

Varmaankin kori tuosta ja loput osat revellistä, niin pääsis siitä patterilaatikosta eroon...

Jarkko Antikainen
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 30.10.2007 21.55

Juuri näin ajattelin.
Scale Models by Jarkko Antikainen
Täällä mikään valmistu.

Jukka Petrov
AirFix

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 31.10.2007 00.57

Camaro oli tuon näköinen vuosina 78-81. Maskin perusteella väittäisin tämän voivan olla joko 80 tai 81 malli. '82 malli oli jo ihan eri näköinen kulmikkaine muotoineen ja neliskulmaisilla tuplavaloilla varustettuna. Minulla oli joskus aikoja sitten tuollainen 1:1 koossa, ei tosin Z28 vaan Berlinetta ja se oli tosiaan kovakattoinen, itse asiassa vinyylikatolla.

Jaakko Puntanen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Jaakko Puntanen » 26.11.2007 09.33

todella hyvän näköne.

Hyneman
Heller

Viesti Kirjoittaja Hyneman » 25.12.2007 19.03

Odottelee innolla nähdäkseen mallin valmiina.

Vastaa Viestiin