Ferrari Daytona Comp. #39 LM'73

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Ferrari Daytona Comp. #39 LM'73

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 18.10.2007 17.01

Tällainen malli olisi tarjolla minulta tähän kimppakivaan. Lähtökohtana Fujimin EM-sarjan Daytona Spyder, josta olisi tarkoitus rakentaa vuoden '73 Le Mansin GT-luokan voittaja-auto. Apuna rakentamisessa on historic Racing Miniaturesin muutoskori, jossa suuri osa koriin tarvittavista muutoksista on tehty valmiiksi, sekä Studio27:n siirtokuvat ja jotain pikkuhilppeitä muilta valmistajilta.

Parit kuvat aloittamattomista osista:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja valmiin mallin pitäisi sitten muistuttaa tätä:

Kuva

-Niko

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3363
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 18.10.2007 20.38

Vaikuttaa lupaavalta rojektilta... Ihan tälleen sivu mennen ni eikö hujimilla oo toi kovakttonenki em sarjana?
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Avatar
Niko Forsberg
AirFix
Viestit: 724
Liittynyt: 14.02.2005 18.45
Paikkakunta: Esbå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Forsberg » 18.10.2007 21.12

Välineurheilua :mrgreen: Mutta tarkoitus pyhittää keinot, mielenkiintoinen projekti. Onko avokorille käyttöä?
"Damn Ebay!" - Homer Simpson
"Työn" alla: 1:1 kilpureita & hassu hattu

Avatar
Vepi Aalto
Ylläpitäjä
Viestit: 1794
Liittynyt: 15.01.2006 13.39
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vepi Aalto » 18.10.2007 21.26

Joo, tästä tulee varmaan taas ihan *ska.

Seriously: sulla näitä kyllä riittää joka lähtöön, upee proggis ja tuskin lopputuloksessa (taaskaan) juuri moitittavaa löytyy! Innotti ehkä itseäkin vaihtamaan tämän kimppa-auton aihetta, kun nyt tuntuu noita jenkkejä olevan rivissä muutenkin aika reilusti. Ajattelin etukäteen, että olisin erilainen ja rakentaisin jenkistä kilpurin, tarkemmin sanottuna fiktiivisen ralliauton..
Team Lentäjät

Avatar
Bowtie
Tamiya
Viestit: 2153
Liittynyt: 28.01.2005 09.49
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 18.10.2007 21.36

Vepi kirjoitti:Ajattelin etukäteen, että olisin erilainen ja rakentaisin jenkistä kilpurin, tarkemmin sanottuna fiktiivisen ralliauton..
Tämän mä haluaisin nähdä!

Avatar
Vepi Aalto
Ylläpitäjä
Viestit: 1794
Liittynyt: 15.01.2006 13.39
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vepi Aalto » 18.10.2007 22.00

Bowtie kirjoitti: Tämän mä haluaisin nähdä!
Katsotaan katsotaan, heti kun saan sarjan tullista pihalle. Mutta jätetääs Nikon ketju näiltä osin rauhaan ja palataan astialle sitten omassa ketjussa.. 8)
Team Lentäjät

Absolut
Revell
Viestit: 1493
Liittynyt: 01.11.2005 13.27
Paikkakunta: Ei mallailemassa ;)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Absolut » 19.10.2007 19.29

Harmi että ehdit aloittaa jo sen Carman, olis ollut sopivan rattoinen tähän karkeloon... :roll:
Nyt halvalla ajanvietettä PITKÄKSI aikaa.
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=8&t=10349

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 12.11.2008 18.43

Ettei tämä puuhastelu menisi ihan pelkäksi autontunnistuskilpailuksi, pitää aloitella uutta projektia. Tosiaan siis aloitella. Näyttää tämä ketju täyttäneen vuoden ennenkuin mitään on edes tehty, yritän kuitenkin saada valmiiksi ennenkuin täyttää kaksi vuotta. Deadline taitaa olla jo tuleva lauantai, joten siihen tulee hiukan liian kiire. Hetken olikin omituinen tunne, kun ei oikeastaan ollut yhtään projektia kesken.

Aloitin muokkaamalla tuota HRM:n muutossarjan koria vastaamaan esikuvaansa. Takalokasuojat ja bensatankin täyttöaukkojen syvennykset piti käytännössä väsätä kokonaan itse. Tankinkorkin syvennykset on tehty jostain vanhasta tussista, joka kosti päästämällä sisäpuolelle jääneen värin läpi pohjamaalin. Tosin tuota pitää muutenkin vielä hiukan tasoitella.

Kuva

Samoin etupään ilmanottoaukot piti muokata vastaamaan esikuvaansa.

Kuva

-Niko

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 24.11.2008 18.31

Ohjaamo on viittävaille valmis. Kojelaudasta hioin pois kaikki katkaisijat ja korvasin ne sorvatuilla. Samoin pätkäisin pois viikset ratin ympäriltä ja korvasin ne metallisilla, joihin on "muoviosat" tehty dippaamalla tikut maaliin. Samalla tekniikalla on tehty myös vaihdekepin nuppi. Turvakaaret on väännelty juotostinasta ja muovitangosta.

Penkkien istuinosan pehmusteet muotoilin uudelleen kitin avulla. Ovipahveista on veistetty kaikki turhat häpäkkeet pois, kahvat on foliokopioitu toisesta vastaavasta sarjasta. Mittaritaulu ja lämppärin kytkimet ovat S27:n syövyteosa-arkilta. Turvavyöt ja soljet ovat miljoonalaatikko-osista kokoon kasattuja.

Kuva

Kuva

Kuva

-Niko

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 09.12.2008 23.49

Alustan etupäätä hiukan parannellu... Materiaaleina tuikun alumiini, sähköjohto, 0,6mm messinkiputki, miljoonalaatikkojouset, 2mm styreeniputki, sarjan omat osat ja S27:n syövytetyt jarrulevyt. Jos jokaisen liimasauman avaisi, pöydälle putoaisi nelisenkymmentä osaa. Jarrusatuloille pitää näköjään antaa hiukan maalia.

Kuva

Kuva

Kuva

-Niko

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 17.12.2008 20.18

Pikku päivitys. Jarruprojekti alkaa olemaan valmis myös peräpään suhteen. Toteutustapa sama kuin etupäässäkin.

Kuva

Kuva

Kuva

-Niko

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 04.01.2009 18.19

Pientä edistystä. Pata on istutettu paikalleen, muutama öljyletku lisätty detaljeiksi. Lisäksi väänsin uudet pakosarjat juotostinasta, Fujimin omat eivät oikein istuneet Competizione- malliin.

Kuva

Kone alhaalta päin:

Kuva

Runko on myös kokonaisuudessaan valmis, taakse tein vastaavat iskarit kuin edessäkin on.

Kuva

Kuva

Kuva

Tein myös kuivasumppusysteemin öljytankin, muutama öljyputki paikallaan odottamassa konehuoneeseen istuttamista. Fujimin sarjassahan tämä osa on unohdettu kokonaan.

Kuva

Jäähdytin on kasattu Fujimin omasta jäähdyttimestä ja S27:n etsatuista pintalevyistä:

Kuva

-Niko

Avatar
Tomi Valtonen
AirFix
Viestit: 578
Liittynyt: 09.01.2007 18.11
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Valtonen » 04.01.2009 18.46

Aika vakuuttavaa jälkeä Niko taas kerran . Syyläriä vois melkein luulla oikeaksi .
:screwy: :thumbup:

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 12.01.2009 23.16

Kori kiillotettu ja sponssitarrat paikallaan. Maalaus ei ihan onnistunut toivotulla tavalla, muutamassa kohdassa rajaus hieman epäonnistui. Ensimmäistä kertaa kokeilin siirtokuvien laitossa hiustenkuivaanjan apua. Jösses, ei tarvita enää settejä eikä soleja. Takalokasuojien yli menevät Thomson- logotkin taipuivat paikalleen kuin itsestään. Osa tästä taiasta saattaa kyllä olla laadukkaiden siirtokuvienkin ansiota.

Kuva

Kuva

Kuva

-Niko

Avatar
Jones
Moderaattori
Viestit: 2236
Liittynyt: 20.04.2006 01.00
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jones » 13.01.2009 00.06

Niko Niemi kirjoitti:Ensimmäistä kertaa kokeilin siirtokuvien laitossa hiustenkuivaanjan apua. Jösses, ei tarvita enää settejä eikä soleja.
On vaan vähän kallis tapa kun pitää ensin saada houkuteltua se fööninomistaja saman katon alle. :lol:
Asiaan palatakseni, nämä Charles Pozzin Thomson Ferrarit ovat todella mukavan näköisiä.
Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 13.01.2009 08.31

Jones kirjoitti: On vaan vähän kallis tapa kun pitää ensin saada houkuteltua se fööninomistaja saman katon alle. :lol:
Asiaan palatakseni, nämä Charles Pozzin Thomson Ferrarit ovat todella mukavan näköisiä.
Nyt olet ymmärtänyt väärin, ei se houkuttelu ole kallista...

Omasta mielestänikin tämä on yksi onnistuneimpia värityksiä, mitä näissä Daytona Competizioneissa on ollut. Jos vertaa sponsorointia ja sponsoritarroja muihin tuon aikakauden autoihin, on tämä todella modernin näköinen. Suurin osa saman aikakauden muista kilpa-autoista on vaan läiskitty täyteen tarroja.

-Niko

Avatar
Jarkko Leskinen
AirFix
Viestit: 114
Liittynyt: 16.09.2005 10.23

Viesti Kirjoittaja Jarkko Leskinen » 13.01.2009 08.58

Niko Niemi kirjoitti:
Jones kirjoitti: On vaan vähän kallis tapa kun pitää ensin saada houkuteltua se fööninomistaja saman katon alle. :lol:
Asiaan palatakseni, nämä Charles Pozzin Thomson Ferrarit ovat todella mukavan näköisiä.
Nyt olet ymmärtänyt väärin, ei se houkuttelu ole kallista...

-Niko
Ei se houkuttelu ole kuin pennejä verrattuna ylläpitoon, se vasta kallista onkin :roll:
Nim. omakohtaistakokemustaon

Onnistunut kuivasumppusysteemi kerrassaan, ihme että ei ole itse sarjassa mukana.
It's not that I'm lasy, it's that I just don't care.

Avatar
Jones
Moderaattori
Viestit: 2236
Liittynyt: 20.04.2006 01.00
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jones » 13.01.2009 09.40

Ette oo vissiin turkulaisten naisten kanssa olleet tekemisissä. Täällä ei voi sanoa edes moi ellei ole riittävästi rahaa. (tai ainakin näytä siltä) Mutta olette toki oikeassa että se ylläpito vasta maksaakin. Eli parempi vaan käyttää Settiä ja Solia. :mrgreen:
Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

Avatar
Petteri Nyholm
Revell
Viestit: 1391
Liittynyt: 28.01.2007 15.53
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 13.01.2009 13.59

Turkulaisista naisista riittäis kyllä juttua mutta jatketaan sitä muilla foorumeilla :mrgreen: .
Täytyy sanoa nyt vielä että on ne siellä paremman näköisiä kun täällä Raumalla...

Olisin taas välttänyt tiistai-masennuksen jos en olisi avannut tätä viestiä mutta pakkohan se oli.
Väsäsin just koko eilisen aamun Talbotin "tippaleipä" pakosarjaa rautalangasta miettien että ei olis helpompaa materiaalia taivuttaa. Olisi ollut kahdenkymmenen sentin päässä rasiassa. Saattaapi olla että järjen kulun sameuteen vaikutti toi "ohi on" -risteily viikonloppuna :roll: .
Muutoinkin kärsivällisyys ei tahdo riittää tollasten jarruletkujen asenteluun tai uusien jousien ja iskareiden rakentamiseen, jarruleyjen urituksesta puhumattakaan. Jotenkin tulee aina vedottua siihen että "ei ne kuitenkaan näy".
Lieventävänä asianhaarana vois tietty pitää sitä että ralliautojen alustoistahan ei pahemmin kuvia löydy.

BTW, minkäs firman materiaalia toi kuivasumppusysteemin punosletku on, näyttää hyvältä. En nyt ainakaan havainnut että asiasta olis mainittu missään.
No life on the horizon

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 13.01.2009 15.41

Petteri Nyholm kirjoitti: Olisin taas välttänyt tiistai-masennuksen jos en olisi avannut tätä viestiä mutta pakkohan se oli.
Väsäsin just koko eilisen aamun Talbotin "tippaleipä" pakosarjaa rautalangasta miettien että ei olis helpompaa materiaalia taivuttaa. Olisi ollut kahdenkymmenen sentin päässä rasiassa. Saattaapi olla että järjen kulun sameuteen vaikutti toi "ohi on" -risteily viikonloppuna :roll: .
Muutoinkin kärsivällisyys ei tahdo riittää tollasten jarruletkujen asenteluun tai uusien jousien ja iskareiden rakentamiseen, jarruleyjen urituksesta puhumattakaan. Jotenkin tulee aina vedottua siihen että "ei ne kuitenkaan näy".
Lieventävänä asianhaarana vois tietty pitää sitä että ralliautojen alustoistahan ei pahemmin kuvia löydy.
Ei minullakaan tämän alustasta mitään kuvaa ole. Näissä 70-luvun kikottimissa on se hauska puoli, että ne ihan oikeasti perustuvat tuotantoautoihin. Ja niistä taas löytyy Owners Manualit ja kuvia kunhan jaksaa etsiä. Eli detaljointi on valistuneeseen arvaukseen perustuvaa, mutta melko varmasti ainakin lähellä oikeaa.
Petteri Nyholm kirjoitti: BTW, minkäs firman materiaalia toi kuivasumppusysteemin punosletku on, näyttää hyvältä. En nyt ainakaan havainnut että asiasta olis mainittu missään.
Detail Masterin Braided Hose on materiaalin nimi. Ihan normaalia kirkasta, joka on uitettu Testorsin Metalizer maalissa, muistaakseni jotain exhaust tittidii sävyä. Muuttuu samalla hiukan jäykemmäksi.

-Niko

Avatar
Petteri Nyholm
Revell
Viestit: 1391
Liittynyt: 28.01.2007 15.53
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 13.01.2009 18.07

Täytyy muuten itsekin koettaa tuota hiustenkuivaajaa. Ei tuossa kuitenkin ole riskinä että kori kieroontuu kun saa lämpöä vai onko tuo oikeasti pehmentimiä parempi metodi? Eli onko tuolla hiustenkuivaajalla hommat helpompi/vaikeampi ns. kusta?
No life on the horizon

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 13.01.2009 19.52

Mulla oli käytössä vaimon joku 1500 wattinen hifi-hiustenkuivain, lämmöt täysillä ja puhallus pienimmällä. Hiukan kerrallaan lämmittää ja kokeilee, lämmittää ja kokeilee... Yhteen siirtokuvaan aluksi annoin hiukan enemmän lämpöä, muuttui jo vaarallisen pehmeäksi. Kori ei mielestäni missään vaiheessa lämmennyt paljoakaan. Kerrallaan annoin lämpöä lähinnä sekunteja.

Tuo puhallus oli pienimmällä sen jälkeen, kun ensimmäisellä yritykselläl putsasin koko pöydän.

Pullo settiä kannattaa pitää käsillä lähinnä siksi, että lämpö ja puhallus kuivattavat liiman liian nopeasti. Ainakaan tämän kokeilun perusteella en usko solia enää tarvitsevani.

-Niko

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 20.01.2009 22.05

Konehuone on kaasareita ja jotain pikku siistimisiä vailla valmis. Lähes kaikki konehuoneen detaljit ovat "low tech" kamaa, miljoonalaatikko-osia, sähköjohtoa, epoksiliimaa, alumiinilevyä lämpökynttilöistä, juotostinaa jne.

Kuva

Kuva

-Niko

Avatar
Juho Jaakkonen
Tamiya
Viestit: 2376
Liittynyt: 15.01.2006 22.05
Paikkakunta: Alavieska

Viesti Kirjoittaja Juho Jaakkonen » 21.01.2009 17.09

Niko Niemi kirjoitti:Konehuone on kaasareita ja jotain pikku siistimisiä vailla valmis. Lähes kaikki konehuoneen detaljit ovat "low tech" kamaa, miljoonalaatikko-osia, sähköjohtoa, epoksiliimaa, alumiinilevyä lämpökynttilöistä, juotostinaa jne.
-Niko
"Tein itse ja säästin"
Tämä todistaa, että tosi hyvän näköistä detaljia saa tehtyä ilman afterosiakin. Hienoa!
Scale Model Custom's Alavieska
"Automotive bonsai"
Model is authentically detailed inside and out - bumper to bumper, top to bottom.

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 25.01.2009 15.03

Kaasarit ja muut hilppeet koneen päälle on valmiit, eli konehuone on kokonaisuudessaan valmis.

Kuva

Kuva

Alkuperäinen ajatus vielä eilen illalla oli, että en ala kaasareihin mitään lisäilemään, kun ei niistä mitään kuitenkaan valmiissa mallissa näy. No, muutama tunti myöhemmin lopputulos oli sitten tällainen. Nuo kiinnikkeet on sitten jo oiottu. Koko paketti kuitenkin on ihan normaali 1/24 moottori, eli hiukkasen pienempi, kuin ruudulla näyttää. Melko usein virheitä tulee huomattua vasta näistä kuvista.

Kuva

Kuva

-Niko

Vastaa Viestiin