Ajettua

Yleistä höpöttelyä kaikesta mahdollisesta

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Bowtie
Tamiya
Viestit: 2153
Liittynyt: 28.01.2005 09.49
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 25.01.2009 14.34

Eero Kumanto kirjoitti:
Sitten vielä ihan ajokokemuksista puhuttaessa: onko joku kokeillut näitä robottivaihteistoja? Joskus tuli koeajettua Sitikan C4 moisella keksinnöllä. Aika oudolta se vaikutti, vaikkakin jo siinä koeajolenkin aikana siihen lähes tottui.
En nyt oikein tiedä millainen robottivaihteisto C4:ssä on, onko kyseessä siis auttomaattinen manuaalivaihteisto? Ts. vaihteisto on rakenteeltaan manuaali, mutta kytkin sekä vaihdot on automaattisia. Mulla kokemusta kyseisistä härveleistä vaan tavara-auto puolella sekä M-B:n että Fordin valmistamana, Sprinterin Sprintshift oli kyllä ihan toimiva vekotin jopa ammattikäytössä (mitä nyt kytkimen hydraulipumppuja hajos 150-200tkm välein) kun taas Fordin vastaava oli täys susi, Transit ko. härvelillä varustettuna oli korjattavana vähän väliä... Kyllä mä kuitenkin olen sen verran perinteisen automaattivaihteiston ystävä että ajelen mielummin semmosella kun noilla roboteilla, vaihtojen pehmeys ja sujuvuus ainakin noissa yllämainituissa ei koskaan oikein vakuuttanut.

Virkkulan mainitsema Vanette on valitettavasti mullekin tuttu kapine, aivan kamala laite :mrgreen: Ylipäätään en ymmärrä minkä takia tavara-autoon laitetaan liian pieni moottori, jos laite ei jaksa kuljettaa kunnolla edes omamassaansa on jossain vikaa. Toista ääripäätä mun ajokokemuksissani edustaa taas kaverin T5, 174hv TDI 4motion, semmonen pakettiauton kuuluu olla :mrgreen: Ja uusista Volkkareista on sanottava että onhan hyviä ajaa!

Mitä vanhoihin rakkineisiin tulee, vähän kakspiippunen juttu, oikeastaan uutta ja 40-vuotiasta laitetta ei sais edes verrata. Se on ihan fakta että uusissa härveleissä ei ole koskaan samaa filistää kun vanhoissa autoissa, tiedä sitten miten on kun nykyiset härvelit on 40v :mrgreen: On tullut ajettua monen moista vanhaa härveliä, parhaasta päästä lienee nuo 50-60-lukujen vaihteen Cadillacit, voi hyvin kuvitella että ne on ollut siihen aikaan parasta mitä voi saada mitä ajamisen vaivattomuuteen tulee. Uudessa Kummeli-leffassa esiintynyttä ´59 Coupe DeVilleä sain joskus tyypittää, ja on se yhtä hieno ajaa kuin miltä näyttää. Ja on se totta, kyllä noita vanhoja härveleitä ajettaessa tulee usein hymyiltyä, eikä siihen välttämättä tarvita kasikonetta, joskin on siitä etua :) Minikin oli oikeasti hilpeä laite viedä, vaikka edustaa aivan toista ääripäätä kuin omat harrasteautot. Ja on se kiva joskus lähteä liikennevaloista kasi karjuen ja jättää muut taakseen, kun välillä lapsettaa, sillä pääsee hyvin arkimurheista hetkeks eroon... Vähästä se riemu välillä repeää, 50-luvun tekniikkaa edustava malmikasa :mrgreen: Toisaalta ehkä se siinä juuri on niin hienoa, vanhaa autoa on kuunneltava ja tunnusteltava, sen kanssa on ikäänkuin kommunikoitava toisin kun steriilin nykyauton kanssa joka toimii aina samalla tavalla, vanha härveli kun aina välillä tekee jotain oman mielensä mukaan.

Toisaalta osaan mä myös arvostaa uusia autoja, se jaksaa hämmästyttää miten niistä saadaan niin hiljaisia ja vaivattomia ajaa. Onhan se myönnettävä että uudet autot pesee noi vanhat värkit lähes joks suhteessa, ja on tavallaan kiehtovaa huomata miten paljon autot on kehittyneet, uudet autot on varsinaisia insinöörityön taidonnäytteitä. Ehkä uuden auton ajamisen viehätys mulla piilee siinä etten ole siihen tottunut, välillä on kiva päästä käymään siihenkin maailmaan :mrgreen:
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1149
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 25.01.2009 14.47

Bowtie kirjoitti:
Eero Kumanto kirjoitti:
Sitten vielä ihan ajokokemuksista puhuttaessa: onko joku kokeillut näitä robottivaihteistoja? Joskus tuli koeajettua Sitikan C4 moisella keksinnöllä. Aika oudolta se vaikutti, vaikkakin jo siinä koeajolenkin aikana siihen lähes tottui.
En nyt oikein tiedä millainen robottivaihteisto C4:ssä on, onko kyseessä siis auttomaattinen manuaalivaihteisto? Ts. vaihteisto on rakenteeltaan manuaali, mutta kytkin sekä vaihdot on automaattisia.
Näin olen käsittänyt. Eli itse vaihtohetkellä tunne on kummallinen: painat kaasua mutta mitään ei tapahdu, robotti kun on iskenyt kykän pohjaan. Vrt. manuaalissa nostat jalan kaasulta vaihtohetkeksi.

Periaatteessa siis automaatti, mutta se vaihteen vaihto kestää kauemmin eikä ole oikean automaatin kaltainen pehmeä ja lähes huomaamaton.

Ekku Tarvainen
Hasegawa
Viestit: 1979
Liittynyt: 29.10.2006 14.39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ekku Tarvainen » 27.01.2009 21.00

Postilla oli aikanaan oikealta ohjattavia automaattivaihteisia Leyland ja Freight? Rover merkkisiä pakuja,molemman merkkisillä kikottimilla on tullut ajeltua.
Toisesta ketjusta muistin että olen päässyt myös BMW e28 M5 nimistä autoa koittamaan,automaatti oli ja ohjaus paremmin tänne sopivalla puolella autoa.
Ruutia oli autossa vähintäänkin riittävästi,sellaisella oli hankala ajaa nätisti mutta mieleenpainuva kokemus kyllä muuten.

Avatar
Petri Kainulainen
Heller
Viestit: 37
Liittynyt: 26.01.2009 23.27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Petri Kainulainen » 27.01.2009 22.50

Ekku Tarvainen kirjoitti:Postilla oli aikanaan oikealta ohjattavia automaattivaihteisia Leyland ja Freight? Rover merkkisiä pakuja,molemman merkkisillä kikottimilla on tullut ajeltua.
Toisesta ketjusta muistin että olen päässyt myös BMW e28 M5 nimistä autoa koittamaan,automaatti oli ja ohjaus paremmin tänne sopivalla puolella autoa.
Ruutia oli autossa vähintäänkin riittävästi,sellaisella oli hankala ajaa nätisti mutta mieleenpainuva kokemus kyllä muuten.
Jos pilkkua viilaillaan, niin sanoisin, ettei M5:sta ole tehty automaatilla. Voisi olla M535i, jotka nekin ovat tomaatilla aika harvinaisia.

Ekku Tarvainen
Hasegawa
Viestit: 1979
Liittynyt: 29.10.2006 14.39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ekku Tarvainen » 28.01.2009 10.56

Petri Kainulainen kirjoitti:
Ekku Tarvainen kirjoitti:Postilla oli aikanaan oikealta ohjattavia automaattivaihteisia Leyland ja Freight? Rover merkkisiä pakuja,molemman merkkisillä kikottimilla on tullut ajeltua.
Toisesta ketjusta muistin että olen päässyt myös BMW e28 M5 nimistä autoa koittamaan,automaatti oli ja ohjaus paremmin tänne sopivalla puolella autoa.
Ruutia oli autossa vähintäänkin riittävästi,sellaisella oli hankala ajaa nätisti mutta mieleenpainuva kokemus kyllä muuten.
Jos pilkkua viilaillaan, niin sanoisin, ettei M5:sta ole tehty automaatilla. Voisi olla M535i, jotka nekin ovat tomaatilla aika harvinaisia.
Saattoi hyvinkin olla tuollainen,joku vakiosta tehokkaampi malli kuitenkin oli kyseessä.En näitä niin tarkkaan tunne mutta hyvä tarkennus Petri Kainulaiselta.

Avatar
Tervo
AMT
Viestit: 797
Liittynyt: 04.12.2007 22.33
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tervo » 28.01.2009 11.34

Eero Kumanto kirjoitti: Sitten vielä ihan ajokokemuksista puhuttaessa: onko joku kokeillut näitä robottivaihteistoja? Joskus tuli koeajettua Sitikan C4 moisella keksinnöllä. Aika oudolta se vaikutti, vaikkakin jo siinä koeajolenkin aikana siihen lähes tottui.
Mulla on nyt toistakymmentätuhatta takana C4 Picassolla, kaksilitrainen diesel ja perässä toi kuusivaihteinen robotti. Ei tosta laatikosta oikeestaan pahaa sanottavaa ole, vähän outo tietysti "oikean" automaatin jälkeen, siitä kun puuttuu tuo jatkuva veto, eli ei pyri ryömimään tyhjäkäynnillä, eikä oikeen pysty pidempään roikkumaan esim mäkilähtötilanteessa kaasun kanssa. Toisaalta siinä on toi automaattinen käsijarru/mäkilähtöavustin (eli pitää mäessä auton kolmisen sekuntia paikallaan), niin ei sitä ole tarvinnutkaan. On myös eka automaatti jossa on todellinen moottorijarrutus.
Liukkaalla vaikeassa paikassa liikkeellelähteminen on vähän hankalampaa kuin automaatilla.
Toi vaihtokohta on häiritsevä lähinnä vain 1-2 välillä ja siinäkin vain osakaasulla kiihdyttäessä, kick-downilla kaasu pohjassa toi kelaa pykälät aika vilkkaasti ja sujuvasti läpi. Eli vajaakaasulla joutuu vaihtohetkellä aavistuksenomaisesti helläämään kaasua (lähinnä taivuttamaan varpaita ylöspäin). Alaspäin vaihdot tulee joskus, varsinkiin lumisilla mutkateillä vähän yllätyksenä, tämä käyttää vaihteita huomattavasti enemmän (osin varmaan tuon dieselin kapean kierroslukualueenkin takis) kuin oikea automaatti.
Onko joku ajanut noita Volkkarin DSG-veheitä, nehän on samalla tavalla kovia automaatteja, erona vaan se, että niissä on aina seuraava pykälä rinnakkaislaatikossa valittuna ja vaihto tehdään vain kahta kytkintä käyttämällä?
Kuveja: http://ts18056.kapsi.fi

And let me rest in pieces.

Avatar
Petri Kainulainen
Heller
Viestit: 37
Liittynyt: 26.01.2009 23.27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Petri Kainulainen » 28.01.2009 22.34

Ekku Tarvainen kirjoitti:
Petri Kainulainen kirjoitti:
Ekku Tarvainen kirjoitti:Postilla oli aikanaan oikealta ohjattavia automaattivaihteisia Leyland ja Freight? Rover merkkisiä pakuja,molemman merkkisillä kikottimilla on tullut ajeltua.
Toisesta ketjusta muistin että olen päässyt myös BMW e28 M5 nimistä autoa koittamaan,automaatti oli ja ohjaus paremmin tänne sopivalla puolella autoa.
Ruutia oli autossa vähintäänkin riittävästi,sellaisella oli hankala ajaa nätisti mutta mieleenpainuva kokemus kyllä muuten.
Jos pilkkua viilaillaan, niin sanoisin, ettei M5:sta ole tehty automaatilla. Voisi olla M535i, jotka nekin ovat tomaatilla aika harvinaisia.
Saattoi hyvinkin olla tuollainen,joku vakiosta tehokkaampi malli kuitenkin oli kyseessä.En näitä niin tarkkaan tunne mutta hyvä tarkennus Petri Kainulaiselta.
Sori, ei millään pahalla. Kyseinen merkki vaan kiinnostaa jonkin verran :D

Jottei menisi ihan asian vierestä, niin kerron vertailevaa kokemusta kahdesta hyvinkin erilaisesta ranskalaisesta. Työpaikalla on käytettävissä kaksi kulkupeliä, pari vuotta vanha Renault Grand Scenic 2,0 ja joku vuosimallia -97 oleva Peugeot 406 2,0. Ensimmäisen mittarissa on noin 50 tkm ja jälkimmäisen yli 300 tkm. Molemmilla tulee ajettua aika usein vajaan parinsadan kilometrin maantieajo.

Kun varaan autoa, katson ensin kalenterin Pösön osalta, koska se vaan on huomattavasti paljon parempi ajaa. Suurin ero näiden kahden välillä on ohjaustuntuma. Renun sähköinen tehostin on hyvin herkkä ja tuntuu maantiellä todella äkkinäiseltä. Lisäksi, Rellu on hyvin arka tuulelle, suuremman sivuttaispinta-alan johdosta. Ainoa hyvä puoli Rellussa on, että siitä löytyy vakkari. Suorituskyvyssä ei ole suurempia eroja - molemmilla pääsee tarvittaessa ohi. Pösö on kaikkiaan varsin hajuton ja mauton, mutta huomattavasti paljon parempi ajaa. Jos se on siis varattu, on pakko tyytyä renuun :shock:

Onneksi päivä yleensä päättyy siihen, että saa hypätä baijerilaisen rattiin ja ajaa sillä kotiin :D

Avatar
Harri Jäntti
AirFix
Viestit: 404
Liittynyt: 05.01.2007 01.05
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Harri Jäntti » 28.01.2009 22.57

Lyökää pölhöö "Tunnetko Keinäsen Jarkon?" On työkaveri. :roll: Entinen joku patonkiasentaja. :mrgreen:
My Car Models
Projektit: BMW 320i E21, BMW 325i E36, Lancer Evo I, Supra Mk.IV, 959 Porsas, R32 Skylli 1:12

Avatar
Petri Kainulainen
Heller
Viestit: 37
Liittynyt: 26.01.2009 23.27
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Petri Kainulainen » 28.01.2009 23.50

Harri Jäntti kirjoitti:Lyökää pölhöö "Tunnetko Keinäsen Jarkon?" On työkaveri. :roll: Entinen joku patonkiasentaja. :mrgreen:
Jos minua tarkotat, niin ei oo entiset, eikä nykyisetkään patonkiasentajat tuttuja :D

Pasi Turunen
AirFix
Viestit: 382
Liittynyt: 30.01.2005 18.39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Pasi Turunen » 29.01.2009 03.56

Automaateista puheen ollen... Itse ajelin hiljattain työpaikkani 2006vm. Renault Master paketti-autolla jossa on öööh, eräänlainen automaatti.

Toimii siis kyllä automaattina mutta veto katkeaa aivan täysin vaihdettaessa, vaihto hetki siis tuntuu aina, oli sitten tilanne mikä vaan. Tämä taas aiheuttaa sen että meno on välistä todella "nykivää". Välistä tuntuu jotta tehtaalta lähtiessä konehuoneeseen on tunkastu joku insinööreistä vaihtamaan pykäliä. :lol:

Kyseistä vehjestä voi käskyttää myös manuaalisesti ylös-alas periaatteella. Mutta sama homma toistuu siinäkin vaihtamiset tuntuu ja kestää todella pitkään, sekä automaatti myös valvoo vaihtovirheiden varalta. Moinen valvonta myös hankaloittaa ajamista kun pitäisi päästä etemään matalilla kierroksilla vääntöä apuna käyttäen. Harmi vaan kun tietokone puuttuu pelin ja vaihtaa automaatiksi (tämä siis sillon kun on valinnut manuaalin) ja pudottaa pienempää, näin ollen veto katkeaa ja sen jälkeen onkin kierroksia kiisselissä.

Omasta mielestä valmistaja on epäonnistunut, noh ei täysin mutta todella pahasti kyseisen laatikon suunnittelussa.

Avatar
Ville Rehuttu
FCMA member 2018
Viestit: 444
Liittynyt: 15.11.2004 12.25
Paikkakunta: Toijala

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Ville Rehuttu » 11.01.2010 23.50

En ollukkaan huomannu tällästä topikkia. Viimekesän parhaat sävärit anto ehdottomasti Audi R8. Kyseessä oli V8 R-tronic malli. Lyhyestä koe-ajosta vois kertoo vaikka kuinka paljon, mutta lyhyesti sanottuna. Eleettömän nopee :D

Avatar
Bowtie
Tamiya
Viestit: 2153
Liittynyt: 28.01.2005 09.49
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 11.01.2010 23.56

Ville Rehuttu kirjoitti:En ollukkaan huomannu tällästä topikkia. Viimekesän parhaat sävärit anto ehdottomasti Audi R8. Kyseessä oli V8 R-tronic malli. Lyhyestä koe-ajosta vois kertoo vaikka kuinka paljon, mutta lyhyesti sanottuna. Eleettömän nopee :D
No, kerro nyt! :mrgreen: Mun viimeisin mainitsemisen arvoinen koeajoni taitaa olla kaverin e36 M3 Cabrio, ihan näppärän oloinen laite. Potkua ihan kivasti niin ettei ihan jokainen TDI hypi silmille, ja Bemarille tyypilliseen tapaan hyvä ja jämäkkä ajaa. Tosin jos itse ostaisin M3:n, se olis kyllä Coupe. Toki, onhan kutosen säveliä kiva kuunnella (ko. laite vielä Supersprintin putkistolla ellen väärin muista), mutta kaikenlaiset pienet nitinät ja natinat kertoo että avon kori ei kuitenkaan ole ihan tarpeeks jäykkä...
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Avatar
Vesa Viitala
Hasegawa
Viestit: 1584
Liittynyt: 31.08.2007 01.45
Paikkakunta: Pori

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Vesa Viitala » 12.01.2010 18.06

Töissä tulee ajeltua uutta Peugeotin Boxeria 3.0 HDI ja ei voi ku ihmetellä miten ripeästi sen kokoinen kaappi, varsinkin tyhjänä liikahtaa. Vaikka onhan tuossa 170 pollea.
Jollain perus korollalla turha tulla kokeilee :D
Viimeksi muokannut Vesa Viitala, 13.01.2010 11.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If you can´t make it, fake it!

Avatar
Matias Marjakangas
Tamiya
Viestit: 2667
Liittynyt: 24.08.2005 17.45

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Matias Marjakangas » 12.01.2010 22.59

Ehottomasti vanhalla mannekopalla oleva mersu. Nokivasaran tilalla oli, suora twincam kuutonen. Mittarin viisari kohosi nopeampaa mitä silmä perässä pysy. Paljon tehokkaampi peli mitä mikään ajamani 2000-lukunen auto. Vaikea uskoa miten tämmönen vanha ja iso malmikasa meneekään niin ripeästi. Kaverit sillä oli oulussa kerran käynyt, ja huippuja testannut motarilla... 200 asti on asteikko, mutta oli kelannut reippaasti asteikon yli..

Tätäkin on varmaan moni kokeillut, mutta silti, on se vaan mielenkiintosta ajaa 60-lukusella kuplalla, kapeampaa kapeammat kumet ja se perusklappi ohjauksessa. Siinä tajusi miksi vanhoissa leffoissa se rattivispaa koko ajan vaikka suoralla mennään.

Pasi Turunen
AirFix
Viestit: 382
Liittynyt: 30.01.2005 18.39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Pasi Turunen » 13.01.2010 02.23

Päivitetääs tännekki ajettuja... Siis työpaikalle hommasivat tuossa 1.8.2009 Volkswagen Crafter pakutin ja kokemukset pääosin hyviä, mitä nyt olisi voinut olla muullakin koneella kun sillä laiskimmalla (80kw) mahdollisella :D Mutta siis verrattuna työpaikan muihin pakutteihin (relluihin) ero on kuin yöllä ja päivällä, enää ei tarvitse vääntää ratijosta volumee täysille hiemankin huonommalla tiellä ja Crafter sentään tuntuu pysyvän kasassa toisin kuten eräät toiset. Mutta nyt talven tullen, jäykkää taka-akselia ja suht suurta vääntöä ja takavetoa, aijai sitä kivaa, ellei joku neropatti olisi keksinyt laittaa luistonestoa pysyväksi ja aina päälle olevaksi vaikka sen poistoon nappi onkin. Kyllähän sillä kuorma päällä pääsee hyvin liikkumaan, mutta tyhjänä yhtä luistoneston valon diskoilua ja nastojen ropinaa... Että tämmöstä tällä kertaa, seuraava päivitys varmaankin sit 3 vuoden päästä kun leasing päättyy ja auto vaihtuu :D

Avatar
mikkod
Moderaattori
Viestit: 2702
Liittynyt: 23.11.2004 16.05
Paikkakunta: Suomi - Finland
Viesti:

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja mikkod » 13.01.2010 09.47

M5
M3
Mutta ehkä parhaista kokemuksista tulee 535dA lastutettuna....voi sitä väännön määrää.......

PASKIN ikinä ajama auto = 300tkm ajettu toyota Yaris...voi p***e että miten tuollaisia on edes olemassa...
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2337
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 13.01.2010 14.24

Muistan joskus 90-luvun alussa lainanneeni Suzuki SJ410 maasturia ja täytyy sanoa että tuo oli ehkä yksi kauheimmista/hauskimmista autoista. Yli kuuttakymppiä kun ajeli, rupesi tuntumaan siltä kun autosta irtoaisi kaikki osat kerta rysäyksellä. :shock: Toisaalta hietsun päädyssä kun rupesin tarjoamaan eturenkaita kallion päälle, rupesi vaimo kirkumaan suoraa huutoa. :D
Parhaiten autoista on jäänyt mieleen BMW 635Csi, siitä haaveilen edelleen tasaisin väliajoin (autokuume). Paljon on tullut autoja testattua, kun aikanaan meikkasin autoja eräälle autoliikkeelle. Ei tuo BMW ainoa auto maailmassa ole, mutta nykyään sellaiseen olisi varaakin.

Avatar
Toni Jääskeläinen
AirFix
Viestit: 682
Liittynyt: 31.10.2006 15.14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 13.01.2010 18.48

Petri Huhtala kirjoitti:Muistan joskus 90-luvun alussa lainanneeni Suzuki SJ410 maasturia ja täytyy sanoa että tuo oli ehkä yksi kauheimmista/hauskimmista autoista. Yli kuuttakymppiä kun ajeli, rupesi tuntumaan siltä kun autosta irtoaisi kaikki osat kerta rysäyksellä. :shock: Toisaalta hietsun päädyssä kun rupesin tarjoamaan eturenkaita kallion päälle, rupesi vaimo kirkumaan suoraa huutoa. :D
Autoon kun vielä vaihdetaan isommat renkaat ja SOA niin ei riitä moottoritien leveys enää 80km/h vauhdissa. Kovin hauska auto ajaa varsinkin metsässä. Ja jättää pohjan varaan kiven päälle. Mm. kokemusta on :roll:. Sisätilat ovat sitä luokkaa, että 2 ihmistä vierekkäin joutuu istumaan edessä limittäin, jotta voi jotenkin puhua mahtuvansa. Myös sähköt ovat tosi mukavia ja ympäristöystävällisia savuineen. Pihasta siis löytyy -80 luvun SJ410. Tosin tällä hetkellä siinä ei ole suzukia muistuttavaa kuin koppa.. Ja sekin lyhennetty :screwy:
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Avatar
Ville Rehuttu
FCMA member 2018
Viestit: 444
Liittynyt: 15.11.2004 12.25
Paikkakunta: Toijala

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Ville Rehuttu » 13.01.2010 20.50

Bowtie kirjoitti:
Ville Rehuttu kirjoitti:En ollukkaan huomannu tällästä topikkia. Viimekesän parhaat sävärit anto ehdottomasti Audi R8. Kyseessä oli V8 R-tronic malli. Lyhyestä koe-ajosta vois kertoo vaikka kuinka paljon, mutta lyhyesti sanottuna. Eleettömän nopee :D
No, kerro nyt! :mrgreen: Mun viimeisin mainitsemisen arvoinen koeajoni taitaa olla kaverin e36 M3 Cabrio, ihan näppärän oloinen laite. Potkua ihan kivasti niin ettei ihan jokainen TDI hypi silmille, ja Bemarille tyypilliseen tapaan hyvä ja jämäkkä ajaa. Tosin jos itse ostaisin M3:n, se olis kyllä Coupe. Toki, onhan kutosen säveliä kiva kuunnella (ko. laite vielä Supersprintin putkistolla ellen väärin muista), mutta kaikenlaiset pienet nitinät ja natinat kertoo että avon kori ei kuitenkaan ole ihan tarpeeks jäykkä...
No kerrottaan sitten :) Alkuun R8:lla ajaminen tuntu ihan, kun olis pelannu GT:tä ratilla. Tuntuma oli jotenkin epärealistinen. Vaikka ohjaus oli tunnokas ja loistava, mutta V8:n ansiosta kiihtyvyys oli yllättävän huomaamatonta ja sivistynyttä. Pedaali lattiaan ja sitten vaan läpsytteli lisää vaihteita ratin läpyköistä, yhtäkkiä mittarissa olikin jo sellasia nopeuksia että "piiiip"! Ja ne äänet mmmm... :worshippy Ei tosin kuulu sisälle ihan parhaalla mahdollisella sävyllä. En millään muulla vastaavan luokan autolla oo ajanu, mutta R8:lla pärjäis hyvin ihan normaali ajossakin. Se on nimittäin todella helppo ajaa. Taakse ei tosin nää, mutta kuka sinne kattelee :D

Tämän taivaallisen kokemuksen jälkeen pääsin ajamaan 2009 S3:sta. Mikä ei yllättäen tuntunu miltään ärrän jälkeen. Ihan pappa mopo :lol: Tai no kyllä silläkin kerkee. Tosin perstuntumalla vanhakoppanen 99-03 mallinen S3 on lastutettuna ihan yhtä ripee ellei jopa ripeämpi. Uudessa oli mun mielestä huonompi ohjaus, kun vanhemmissa.

Tekniikan maailma kuittaa :mrgreen:

Avatar
Matias Marjakangas
Tamiya
Viestit: 2667
Liittynyt: 24.08.2005 17.45

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Matias Marjakangas » 14.01.2010 00.10

SJ410 on tosiaan tarkka homma pitää tiellä perus 80kmh vauhdissa. Isän offipeli, isot renkaat, korotus, iso vinssipuskuri ja katolla vielä todella iso kattoteline, nekin voi jotain vaikuttaa vielä siihen :) 5 vaihdetta oli turha tarjota nuin isoilla renkailla vakio koneen kanssa.

Mutta eipä siinä mielenkiitoisuus ja persoonallisuus menee monen auton edelle.

pampula
Heller
Viestit: 43
Liittynyt: 01.06.2010 18.06

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja pampula » 03.06.2010 01.05

Moroo..
viimeisin on ollut..Audi S6 W 10 5,2L Farkku..ja voi pojat.. :shock: kyl liikku..ois saanut ite vaihtaa "ferrari" läpysköistä ta "tipronikilla" mut päätin varmistaa mutkattoman menon..eli valitsin täys automaatin..tasaseen meni..

ja yks kans on ollut Dodga Challenger R/T 1970 oranssi..mustalla katolla..ai ai..oli se nanna n,55hp per pytty :D

ja..ja ehkä se kaikista..sykähdyttävin..on vuoden 1965 Chevrolet Corvair 4D "hard top"
eli erikoistahan siin on se että..siinä on kone takan..ilma jäähdytteinen..ja 6-kone..bokseri..niih..ja manuaali.. 8)
hmm..100% amatöör..

Avatar
Petri Huhtala
Tamiya
Viestit: 2337
Liittynyt: 06.04.2008 21.53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Petri Huhtala » 03.06.2010 08.22

MB 124 500E oli kyllä herkullinen laite, hetken mietin jopa ostamista mutta hautasin sen ajatuksen kuitenkin. Korimallista on itselläni enemmänkin kokemusta kun aloitin pirssihommat sellaisella, tuolloin mersut olivat vielä todella varmoja autoja, mutta sittemmin niiden tekninen laatu pääsi "hieman" notkahtamaan. Tämä kyseinen malli on siis normi taksikori josta lokasuojienkaaria on tehtaan toimesta levennetty ja konehuoneeseen istutettu 5l V8. Tuolle koneelle kun tarjoilee evästä nilkka suorana se tarjoilee 320 hv luistoneston rajoittamana takapyöriin ja 100km/h saavutetaan 6s. Tämän mallin kokoajana toimi Porsche jolle Mercedes toimitti osat. Auto ei ole mikään rata-auto vaan todella mukava kulkine jonka hinta uutena taisi olla yli 200 000€, nykyään sellaisen saa alta 20 000€. Jos tällaista aikoo hankkia kannattaa muistaa että erikois osat maksavat rahaa, esim etulokasuoja n. 700€. Ehdottoman makea laite kuitenkin.

Avatar
Jones
Moderaattori
Viestit: 2236
Liittynyt: 20.04.2006 01.00
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja Jones » 03.06.2010 08.29

pampula kirjoitti:eli erikoistahan siin on se että..siinä on kone takan..ilma jäähdytteinen..ja 6-kone..bokseri..niih..ja manuaali.. 8)
jepjep
Kuva
eiku... :lol:

No joo. Corvair on kyllä harvinainen peli ainakin näillä leveysasteilla. Eipä ole kyllä muuallakaan vastaan tullut moista.
Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

pampula
Heller
Viestit: 43
Liittynyt: 01.06.2010 18.06

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja pampula » 03.06.2010 10.00

jooh..ei ihan...se on "ameriikan kupla" tai "porssen tappaja" :lol:
hmm..100% amatöör..

Avatar
mikkod
Moderaattori
Viestit: 2702
Liittynyt: 23.11.2004 16.05
Paikkakunta: Suomi - Finland
Viesti:

Re: Ajettua

Viesti Kirjoittaja mikkod » 03.06.2010 12.43

F10 530d varattuna jussiksi....katotaan syttyykä vai sammuuko autokuume...
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Vastaa Viestiin