Ajettua

Yleistä höpöttelyä kaikesta mahdollisesta

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Bowtie
Tamiya
Viestit: 2153
Liittynyt: 28.01.2005 09.49
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ajettua

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 23.01.2009 01.13

Kun tällä palstalla ukot (ja miksei akatkin :mrgreen: ) taitaa olla enemmän ja vähemmän autoista ja autoilusta kiinnostuneita, niin aattelin aloittaa tällaisen keskustelun. Eli onko tullut ajettua jotaikin mielenkiintoista laitetta lähiaikoina, jotain missä mielestäsi olisi jotakin kertomisen arvoista? Antoiko joku härveli lähtemättömät "sävärit"? :mrgreen: Pointtina ei siis ole mainita jokaista tojotakorollaa, vaan jutellaan niistä laitteista missä on oikeesti jotain juteltavaa ja kertomisen arvoista, olkoon se sitten mikä vaan.

Itelle tarjoutui tänään mahdollisuus koeajaa Mersun uus "superdiesel", eli C 250 CDI. En ole koskaan ollut mikään Mersufani, mutta ei paketista hirveesti moitittavaa keksinyt, kyllä dieselmoottoreiden kehitys on ollu melko huimaa. Numeroiden mukaan iskutilavuus 2143cm3, tehoa 150kW, ja vääntöä 500Nm(!). Ja tosiaan, ei vääntö tuntunut loppuvan kesken, pikemminkin talvikeliin sitä tuntui olevan liikaa, luistonestovalon sai vilkkumaan sallitusta kattonopeudesta kuutosvaihteella pelkällä kaasun painamisella... Muutenkin vääntö tuntui alkavan lähes välittömästi tyhjäkäyntikierroksilta, sopiva käyttökelpoinen kierrosluku siinä reilut 1000 rpm, veto aivan puhdasta... Hölmö tunne bensakoneeseen tottuneelle, kierroslukumittari ja korva sanoo että pitäis vaihtaa pienemmälle mutta kone senkun vetää :mrgreen: Sinäänsä sääli että ei löytynyt mistään sulaa tienpätkää missä olis päässyt kokeilemaan kiihtyvyyttä, tuolla lumisateessa homma meni aivan suditteluks. Oikeastaan ainoa mitä olisin koeajoautosta muuttanut oli vaihteisto, mun mielestäni moottori oli luonteeltaan semmonen että automaatti sopis jatkeeks paremmin kun hyvin.
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Tupis
AMT
Viestit: 766
Liittynyt: 28.09.2004 19.20
Paikkakunta: Kuopio, Savo

Viesti Kirjoittaja Tupis » 23.01.2009 02.00

Yksi mielenkiintoisimpia laitteita mitä olen ajanut on kaverini 29 A Boattail ja toinen lähtemättömän vaikutuksen antanut vehje on toisen kaverini rodiksi rakentama 32 A Victoria. Siinä alusta pelaa todella hyvin.

Pasi Turunen
AirFix
Viestit: 382
Liittynyt: 30.01.2005 18.39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Pasi Turunen » 23.01.2009 02.25

Itselle kaikkein vinkein ajettava on tähän mennessä ollu VW Touareq V10 TDI. Ei vaan voi tajuta miten sellanen läjä kaikkea metallin ja muovin sekasoppaa voi liikkua niin kivuttomasti. :shock:

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1203
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 23.01.2009 15.56

Mä ajoin keskiviikkona 2009-mallin BMW 330xdA:n, sairaan vihainen diiseli! 250 kaakkia ja väännöt 520Nm. Aikaisemmin oli selvää että seuraava auto on tuollainen e90 sedani, mutta nyt kun ajoi samalla automaatin ja diiselin niin pitää alkaa miettimään että ottaako sitten bensan vai dieselin manuaalilla vai automaatilla. 530xiA ei tuntunut yhtä ärjyltä, liekkö sitten juuri dieselin hyvä vääntö joka sai pienemmän bemarin tuntumaan entistäkin hurjemmalta. Toissa talvena ajoin muistaaksen 325xi farkun ja se tuntui todella valjulta näiden kahden rinnalla. Syy taisi tosin olla liukkaan kelin ja todella huonojen kitkarenkaiden...
Arctic Model Producers

Avatar
Bowtie
Tamiya
Viestit: 2153
Liittynyt: 28.01.2005 09.49
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 23.01.2009 16.15

Joo, kyllä iso diesel pienessä korissa tarkottaa että ei jaloissa tartte olla, mä olen joskus ajanut C 320CDI 4maticilla, se oli kans aika miellyttävä, neliveto melkeinpä ehdoton ison dieselin kanssa... Uskomattominta tossa 250CDI:ssä on kumminkin se että kone on kuitenkin suhteellisen pieni, mutta suorituskykyero isompiin ei ole suuren suuri, olisko 0-100 ilmotettu 7s ja 320CDI:llä joku kuuden ja puolen pintaan...? 330d:llä varmaan samaa luokkaa? X5 3.0 dieselillä on tullut myös joskus ajettua, kyllähän se ihan kivasti meni muttei missään nimessä mikään raketti, voi kuvitella että 3-sarjassa saman kokoinen mylly takaa jo aika hyvät kyydit...
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1203
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 23.01.2009 17.23

Joo, tuli itsekin todettua että pitää ehdottomasti olla neliveto, ainakin näin talvella. Toisaalta sitä taas haluaisi takavedon, mutta näillä liukkailla tuo neliveto pesee kaikki liikkeelle lähdössä ja turvallisuudessa ihan kuuspottu.

Eli kun autoa olen nyt laittamassa niin alunperin ajateltu sedan (tai touring :lol: ) 330i on saanut rinnalleen seuraavat:

330iA
330xi
330xiA
330d
330dA
330xdA

Hemmetti kun tekevät liian hyviä vaihtoehtoja. Ja pelkästään kyse vain yhdestä mallista. Myös rallipolkujen kunkut eli imppu ja evola kiinnostais jonkun verran. Pitää varmaan arvalla sitten ottaa joku (tai toivoa että parempi puolisko tekee päätöksen puolesta)...
Arctic Model Producers

Avatar
Bowtie
Tamiya
Viestit: 2153
Liittynyt: 28.01.2005 09.49
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 23.01.2009 17.58

Nippu kunnossa vai...? :wink: Mulla ei ole edes varaa ajatella uuden auton ostoa :lol: Oletko C-sarjan koeajanut? Varmaan ihan varteenottetava vaihtoehto 3-sarjalle...
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1203
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 23.01.2009 18.07

Bowtie kirjoitti:Nippu kunnossa vai...? :wink: Mulla ei ole edes varaa ajatella uuden auton ostoa :lol: Oletko C-sarjan koeajanut? Varmaan ihan varteenottetava vaihtoehto 3-sarjalle...
Ei se nippu hirveän hyvässä kunnossa ole...mutta auto menee kaiken muun edelle. Vaikka makaroonilinjalle joutuisikin. :lol:

Lisättäköön vielä että tuskin ostan autoa uutena, saatan jopa hakea Ruotsista, jos kruunu jatkaa alamäkeään. Budjetti pitää tarkistaa sitten hetkeä ennen kuin tekee minkäänlaisia päätöksiä.

C-sarja on vielä ajamatta, mutta pitänee harkita. Tosin se ei vaikuta alkuun yhtä paljoa intohimoja herättävältä kuin muut mainitsemani pelit. Mutta tilanne voi toki olla toinen koeajon jälkeen. Näin ainakin kävi uuden Legacyn kanssa.
Arctic Model Producers

Avatar
s-p. rissanen
AirFix
Viestit: 265
Liittynyt: 30.11.2004 18.52

Viesti Kirjoittaja s-p. rissanen » 23.01.2009 18.36

Veikkaanpa, että jutun juuri tulee kääntymään tässä topiikissa vahvasti siihen kuka on ajanut ärtsyimmällä horsepower pläjäyksellä, mutta ei se mitään.

Minäpä hehkutan hissuttelun ja minimalismin puolesta.

Smart fortwo on aina yhtä veret seisauttava kokemus huristella liukkaalla. Yhtä pitkä kuin leveä, takaveto ja kitkat, takaavat jännityksen pysyvän huipussaan koko "kisan" ajan. Smartin ajaminen vaatii kylmiä hermoja ja pitkää pinnaa. Hermoja tarvitaan kaupungissa, kun bussit ja citymaasturit vaikuttavat vieläkin isommilta kuin "normaalin" auton ratin takaa tuijoteltuna. Pitkä pinna on hyvä olla olemassa, kun lähes jokainen haluaa ohittaa, vaikka nopeus on rajoitusten mukainen (erikois kiitos seuraaville ryhmille, ohittelevat vaikka henki menisi: Volvon omistajat, finninaamaiset lyijykynäniskat jotka ajavat pääasiassa 20 vuotta vanhoilla japanilaisilla huumoripläjäyksillä ja jakeluautojen kuskit).

Toisaalta hyviä puoliakin löytyy. Olen lähes kaikkien lasten, vanhojen herrojen (vähintään 10 vuotta olleet eläkkeellä) ja venäläisten turistien paras kaveri. Nämä edellämainitut ryhmät tulevat aina kyselemään ja ihmettelemään Smartia.
Itse asiassa huulillani on aina kesäisin pieni hymy, kun ajan Smartilla. On se kuitenkin niin mukava kottero.
Viimeksi muokannut s-p. rissanen, 23.01.2009 22.53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1203
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 23.01.2009 19.11

Onhan se aika veikeä peli tosiaan. Netissähän on videoita viritetyistä smarteista, joissa on joku hayabusan, r1:n tai ninjan moottori. Sairaita vehkeitä, mutta varmasti myös sairaan hauskoja. :lol:
Arctic Model Producers

Tupis
AMT
Viestit: 766
Liittynyt: 28.09.2004 19.20
Paikkakunta: Kuopio, Savo

Viesti Kirjoittaja Tupis » 23.01.2009 20.08

puffe kirjoitti:Veikkaanpa, että jutun juuri tulee kääntymään tässä topiikissa vahvasti siihen kuka on ajanut ärtsyimmällä horsepower pläjäyksellä, mutta ei se mitään.

Minäpä hehkutan hissuttelun ja minimalismin puolesta.
Minimaalisin hevosvoimamäärä on varmaan ollut -57 Standard 10:ssä millä olen ajanut. Litrainen kone jossa 33 hevosvoimaa.
Vaikea taas äkkisistään muistaa mikä on se tehokkain. Sen tiedän ettei se ollut ainakaan V70 T5, millä ajoin jokunen vuosi sitten. Se oli aika reipaskulkuinen perheauto.
Yksi mukavampia autoja maantiellä on kuitenkin ollut -89 Trans Am (=ovikiila kutsumanimeltään) 350 TPI koneella ja toinen mukava oli Volvo XC90.
Nyt kun on lunta liukasta haluaisin alle vanhan kunnon välikoppa Escon. Sitä vaan on niin kiva viedä... :D :D

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1203
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 23.01.2009 20.12

Tehottomin on lienee meikäläisellä monttuautona toiminut 127 0,9 litraisella koneella. Tehokkain puolestaan '02 impreza wrx.
Arctic Model Producers

Avatar
Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viestit: 3363
Liittynyt: 29.09.2004 18.02
Paikkakunta: Saari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 23.01.2009 20.45

Parhaiten autoilusta on jääny mieleen kun viime kesänä ajelin pariin otteeseen 66 Dodge Monacolla. Sopivan lepponen ja iso auto ajella. Ja kun itse tykkään kun voi laittaa vaihteen vaan D asentoon ja painaa kaasua. Ja mukavasti mahtuu autoon isompikin laulu ryhmä.

Toisena on jäänyt mieleen kun sain oman 74 escorttini ensimmäisen kerran liikkeelle. Päivä meni roppaillessa että saatiin värkki toimimaan. Tosin vauhin hillintimiä en saanu toimimaan muuta kun käs jarrun.

Lisäksi hyvin muistan kun olen ajanut auton useemman kerran hatelikkoon. Tähän mennessä ei oo onneks isompia vahinkoja käyny. Syvimmälle upposi viime talvena Opel Calibra joka ei lähtenyt kun raktorilla hinaamalla.

Ja ensimmäinen auto jolla ajoin oli kaverin kupla volkkari vuodelta 65. Taisin olla kymmenen vanha kun pääsin sillä ajamaan.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 24.01.2009 00.00

Trabant Tramp. 26hv. Vekkuli fiilis, kun asfaltti vilisee abaut puolen metrin päässä. Ei kattoa, ei ovenkaltaisiakaan. Mikä on turvavyö?

Avatar
sscounty
Heller
Viestit: 88
Liittynyt: 14.01.2005 16.39
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja sscounty » 24.01.2009 22.43

Saattaapi olla hieman off-topic, mutta kuitenkin...

Usein on tullut mietittyä, että mikä niissä vanhoissa "romuissa" se jokin oikein on. Nimittäin jostain syystä huulilleni nousee yleensä väistämättä hymy, kun hyppää jonkun vanhan jenkin ratin taakse. Totuushan on se, että suurin osa näistä entis-aikojen käyttökieseistä on kunnoltaan niin ja näin (muutaman tonnin hintaluokkaiset).
Vaikka ajo-ominaisuudetkaan ei ole yleensä päätä huimaavat verrattuna melkein mihin tahansa nyky autoon, niin silti itse ajaisin mielummin näillä romuilla jokapäiväiset työ ajonikin (jos lompakko sen sallisi...).

Se vaan on todettu, että ei meikäläistä säväytä esimerkiksi uudenkarhea V70 D5 automaatilla niin paljoa, kuin vaikka ´64 B-body moppe joka tiellä käyttäytyy rauhattomammin, kuin norsulauma vaaran uhatessa!

Onko tämä kenties jollekin muulle tuttua, vai olenko ainut mieltymykseni kanssa?
-Mika Humpas-
FHRA Tampereen Seutu ry

SS - ei mikään super sport - vaan Slant Six

Avatar
Tero Ruohonen
Heller
Viestit: 94
Liittynyt: 25.11.2007 20.21
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tero Ruohonen » 24.01.2009 23.20

sscounty kirjoitti:Onko tämä kenties jollekin muulle tuttua, vai olenko ainut mieltymykseni kanssa?
Noh, itse olen vahvasti sitä mieltä, että turboauton ei kuulu olla nykyisen kaltainen kuminauhavetoinen. Eli siis se entisajan pieni turbolagi kuuluu asiaan.
Ja kyllä noissa vanhemmissa autoissa jokin muukin säväyttää. Kaiketi juurikin se askeettisuus ja joissakin jopa brutaalius. Nykyautot tahtovat helposti olla ylitehostettuja ja ylimukavia, jolloin se perstuntuma ei ole täydellinen. Muutenkin tahdon ajaa autoani itse, enkä tietokoneen avulla.

Ja itse aiheeseen. Kovin montaa autoa ei ole tullut ajettua, mutta säväyttävin on ollut sedän omistama "äffäläinen" välikoppa-Escort. Voimaa on hieman alle 200hv ja vääntöä noin 240Nm laajalla alueella. Etuvetoihin tottuneena olin yllättynyt kuinka helppoa tuota oli ajaa.
^haffu @IRC

Avatar
mazeos
Revell
Viestit: 1302
Liittynyt: 30.06.2005 17.02
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja mazeos » 24.01.2009 23.35

Vauhtipahvi kirjoitti:Trabant Tramp. 26hv. Vekkuli fiilis, kun asfaltti vilisee abaut puolen metrin päässä. Ei kattoa, ei ovenkaltaisiakaan. Mikä on turvavyö?
voisi olla kokeilemisen arvoinen 8)

-mazeos-
Hitaasti mutta varmasti.

Avatar
Eero Kumanto
Fujimi
Viestit: 1149
Liittynyt: 29.09.2004 12.10
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 24.01.2009 23.42

sscounty kirjoitti:Onko tämä kenties jollekin muulle tuttua, vai olenko ainut mieltymykseni kanssa?
No et ihan. Kyllä tuossa vanhassa raudassa vain on se jokin selittämätön hienous. Juuri tuo kuvailemasi "hymy" kuvaa tätä just sopivalla tavalla. Sama hymy ilmenee jo ihan kyydissä istuessakin. Mikähän sen sitten lopulta tekee? Nostalgia? Kasin koko ja käynti? Joku muu? Jaa-a, sitä ei oikein osaa selittää jollei kokeile.

Pari unohtumatonta kokemusta vanhoista jenkki"romuista" tulee het mieleen: oman ´62 Thunderbirdin kaasun hirttäminen pohjaan ekalla ajokerralla, paljonko nopeutta parhaimmillaan oli, sitä ei tiedä kukaan. Mutta pelotti, sen voi myöntää.

Västeråsin Power Meetin letkassa olin kaverin ´63 "häjyt"-lintalla kuski ja sähköjohdot otti ja alkoivat palaa kesken leikin.

Vanhemmista jenkkirasseista ehkä hienoin on ollut kaverin '60 Caddy, siinä kyllä tuntee tosiaan ohjaavansa jotain kun sellaista pyörittelee kaupungilla ja liikenneympyröissä.

Pidän kyllä uudemmastakin kalustosta. Pari vuotta sitten olin mukana hakemassa Saksasta SC 430 Lexusta, ei lainkaan huono ajokokemus. Tosin ei se reissuautona ollut 320 CDI Mesekään jalkoihin jäänyt bahnilla.

Sitten vielä ihan ajokokemuksista puhuttaessa: onko joku kokeillut näitä robottivaihteistoja? Joskus tuli koeajettua Sitikan C4 moisella keksinnöllä. Aika oudolta se vaikutti, vaikkakin jo siinä koeajolenkin aikana siihen lähes tottui.

Avatar
Janne Saanio
Heller
Viestit: 93
Liittynyt: 19.08.2005 16.58
Paikkakunta: Vaasa / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Janne Saanio » 25.01.2009 02.40

sscounty kirjoitti:Onko tämä kenties jollekin muulle tuttua, vai olenko ainut mieltymykseni kanssa?
Aikalailla samoilla linjoilla. Vanhempien autojen ajamisen tekee mielenkiintoiseksi ja mukavaksi juuri se, että niitä useimmiten joutuu oikeasti ajamaan. Mukavuudet puuttuu, ei ohjaustehostimia, turvavöitä, ohjaus hakee, ryypyn säätely, jne. Uusien autojen ongelmana on juuri se, että kaikki on avustettua ja tietokoneohjattua.

Ite ajelen kesäisin '64 Valiantilla (ja tietenkin Super-Sixillä) ja ympärivuoden bensa Chevy Vanilla. Duuniautona on syksyllä hommattu Octavia 1.9 TDi. Eipä Octaviassa mitään moitittavaa ole, mitä pahempi keli ja ESPt sun muut poiskytkettynä ihan kiva ajettava.

Oli syksyllä mukava hämmentää saksalaista autobahn-liikennettä Vanilla. Eipä tullut kuuden päivän ja 1500 kilometrin aikana vastaan muita jenkkejä ja parkkipaikoilla riitti ihmettelijöitä.

Mutta asiaan. Paras ajettu auto on kyllä ollut alla oleva Chevy Van. Menee minne pitää päästä, kelillä kuin kelillä, tilaa, tehoa ja vääntöä riittää. Loistava kaupungissa ja mahtava maantiellä, kulkee kuin juna.

Hirvein ajettu auto täytyy olla systerin entinen '99 Fiat Punto 1.1i. Pieni, pienet tilat, tehoton, hirveä meteli motarilla, surkea laatu ym. ym. Toinen hyvä ehdokas on ensimmäisen korimallin Ford Focus.

Tupis
AMT
Viestit: 766
Liittynyt: 28.09.2004 19.20
Paikkakunta: Kuopio, Savo

Viesti Kirjoittaja Tupis » 25.01.2009 06.30

sscounty kirjoitti: Onko tämä kenties jollekin muulle tuttua, vai olenko ainut mieltymykseni kanssa?
Et ole yksin :D
Eero Kumanto kirjoitti: Sitten vielä ihan ajokokemuksista puhuttaessa: onko joku kokeillut näitä robottivaihteistoja?
Taisi olla Mersun Actros puolikkaan veturi 90-luvun lopulla mitä tuli kokeiltua

Unohtumattomia kokemuksia autoilusta on aika paljon. Tässä mm.
60-lukuinen Ford paloauto
Armeijan maasto kalustolla rämpiminen sellaisissa paikoissa missä ei olisi enään kävellen päässyt
Ensimmäiset traktorilla ajelut
Ensimmäistä kertaa linja-autolla ajo
Ensimmäiset ajelut postiautovarikolla 9-vuotiaana aluetta ympäri äitini pikkusiskon Asconalla

Avatar
Ville Jurvanen
Tamiya
Viestit: 2631
Liittynyt: 25.11.2004 12.39
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 25.01.2009 12.35

Kyllä häröimmästä päästä omia ajeluita on ollut Intin Uaz, jolla pääsi mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Ennemmin loppui uskallus, kuin auton ominaisuudet.
Urheilupuolelta oli mukava päästä ajamaan jokkis A-Asconaa, jossa 200hv myös. Lihasvoimalla sitä piti ajaa.

Hienoimmat fiilikset katuliikenteessä ja radalla ovat olleet tehokkaat turboautot, joissa huomaa kun ahtoja rupeaa kertymään, ja samalla painautuu penkkiin. Niissä olen toistaiseksi ollut vaan matkustajana.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1203
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 25.01.2009 13.02

Ville Jurvanen kirjoitti:Kyllä häröimmästä päästä omia ajeluita on ollut Intin Uaz, jolla pääsi mitä ihmeellisimpiin paikkoihin. Ennemmin loppui uskallus, kuin auton ominaisuudet.
Urheilupuolelta oli mukava päästä ajamaan jokkis A-Asconaa, jossa 200hv myös. Lihasvoimalla sitä piti ajaa.

Hienoimmat fiilikset katuliikenteessä ja radalla ovat olleet tehokkaat turboautot, joissa huomaa kun ahtoja rupeaa kertymään, ja samalla painautuu penkkiin. Niissä olen toistaiseksi ollut vaan matkustajana.

Periaatteessa kaikkia moottoriurheiluvälineitä täytyy ajaa lihasvoimilla. Nykyisistäkin N-ryhmän evoista tai wrc-autoista (formuloista nyt puhumattakaan) puuttuu jarru- ja ohjaustehostimet. Tuntuma täytyy säilyttää näes. :mrgreen:

Mun mielestä jokainen, joka kehtaa sanoa ettei autourheilu ole mitään oikeaa urheilua, pitäis voida laittaa kuskin penkille johonkin kilpapeliin. Mutta sitten se olis toisaalta sellainen "helmiä sioille" -tyylinen homma...
Arctic Model Producers

Ismo Penttinen
FCMA member 2018
Viestit: 1336
Liittynyt: 16.01.2007 01.19
Paikkakunta: 60°10'15''N 24°56'15''E

Viesti Kirjoittaja Ismo Penttinen » 25.01.2009 13.43

Täälläkin on yksi hemmo, joka mieluusti annan A6:sen lojua pihassa tietokoneineen ja espeineen ja vanha 200q pääsee tien päälle. Kunnon turbopotku 3000rpm:n kohdalla nostaa aina pikku virneen naamaan ja se hauska vihellys :D

Hauskin ajettu on kyllä ollut ElCamino kasilla ja manuaalilla talviliukkaalla, kun sain laitettua siihen lukkoperän. Ei tarvinnut paljoa ratilla suuntaa neuvoa, kaasulla vaan ohjasteli :mrgreen:

Vanaja
AMT
Viestit: 753
Liittynyt: 17.07.2005 17.44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vanaja » 25.01.2009 13.52

Laiskin ajamani auto oli W123 200D Mersu, ykkösellä kaasu pohjassa sai vähä perän luistamaan mutta muuhun siittä ei ollu.
Tehokkain taitaa olla vajaa 500 hv Volvo, se vislas kivasti ja ahtomittari hakkas maksimia hetkessä.
Välikaasua ja kaksoispoljentaa!!!

http://public.fotki.com/Vanaja/

Trio Niskalaukaus 1996-2004

Avatar
NVirkkula
Fujimi
Viestit: 1203
Liittynyt: 25.11.2004 23.21
Paikkakunta: Rovaniemi, Rock-city

Viesti Kirjoittaja NVirkkula » 25.01.2009 14.04

ah, diiseleistä tulikin mieleen. Ukilla on semmonen Nissan Vanette 2.0D. Euroopan hitain 0-100km/h valmistajan ilmoituksen perusteella myyntiaikanaan. Oliko peräti 37 sekuntia! :lol:

Mielettömin keikka oli palauttaa ramirentin henkilönostin, joka oli mallia vedettävä. 70km menomatka kesti melkein kaksi tuntia!!! Ja kaasu oli kokoajan pohjassa. Sillon ku moottori jakso vetää, loppu välitykset ja kun laitoit isompaa pykälää, loppui veto. Pienimmässäkin ylämäessä mentiin huimaa 30km/h vauhtia ja alamäessä sitten 100km/h, jollon puolestaan loppuivat ajo-ominaisuudet ja piti jarrutella menoa. Sen koommin en autoon ole koskenut...
Arctic Model Producers

Vastaa Viestiin