Radio-ohjattavat autot

Yleistä höpöttelyä kaikesta mahdollisesta

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Marko Piironen
FCMA member 2018
Viestit: 556
Liittynyt: 02.05.2005 16.25
Paikkakunta: Nurmes

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Marko Piironen » 08.10.2010 22.56

Joskus kauan sitten tinailtiin aina vaan lisää kennoja perinteiseen pötkö-akkuun, kunnes Maruin Jeep CJ-7 kulki +50km/h oikean auton mittarin mukaan. Ja autossa oli jopa siihen aikaan harvinaisempi elektroninen nopeudensäädin! :shock:
Nykyisin näyttää olevan kaikenmaailman li-po akkuja, harjattomia moottoreita ja USB:n kautta tietokoneella ohjelmoitavia nopareita kaasukäyrineen... digi-digi.
Pitkän tauon jälkeen vaihtokauppojen tuloksena tuli Axial AX10 rock crawleri viripalikoilla höystettynä. Pientä säätöä ja uusi mieleisempi (sattui löytymään alkuperäinen) kori autoon niin hyvä tuli. Menee täysin luonnottoman tuntuisista paikoista ennenkuin kaatuu tai jää kiinni...

Kuva

Kuva

Väkisin tulee mieleen uusi erilainen pirssi ja tutkiminen miten nopeaan nykyisellä tekniikalla pääsisi... :twisted:
-The boy does have good hands.
-Good hands... Bad taste in cars...

Avatar
Matias Marjakangas
Tamiya
Viestit: 2667
Liittynyt: 24.08.2005 17.45

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Matias Marjakangas » 10.10.2010 23.09

Kerros kernaasti axun specsejä! Miten se voi nousta tosiaankin nuin luonnottomassa kulmassa?? Oma ei mee sitte millään. Nyt se on ollut tässä jalostuksen alla, painoa kasvatettu reilusti. Takana teräksestä tehty lava, etu renkaissa laakerinkuulia painoina. Huomena koeajolle miten etenee. Edessä saa olla hieman runsaammin kyllä painoa ettei keuli ympäri kiivetessä.
Mulla on ollut axun kans sellainenkin ongelma, että kun kiipeää esim jonkun tiilen yli, keula menee ihan nätisti yli, mutta kun on takarenkaiden vuoro tulla perässä, niin ei sitten millään mee saman esteen yli. Tätäkin koitan ratkaista tuolla painon lisäyksellä.

3-kanavainen laitteisto olisi ihan kiva, niin voisi käytellä esim vinssiäkin vaikeissa paikoissa.

Tuli tuossa viimeviikolla ostettua toinenkin lelu, Tamiyan m05ra. Elikkä tämä on uusi versio tamiyan etuvetoisesta autosta. Uudessa versiossa on painojakaumaa parannettu servojen, noparin, ja vastaanottimen sijoittelulla. Myös maavaraa ja pyöränkulmia voi säätää jonkin verran. ra-liite meinaa vielä että tämä on ralliversio. Poikkeaa perusmallista lähinnä eri kopalla, renkailla ja alustan panssareilla.

Höysteeksi peruspakettiin otin mm. Jäykkyys-säädettävät öljyiskarit, nopean vaihdelaatikon, säädettävän tasauspyörästön lukon, kuulalaakeri-sarjan. Testille ei aivan vielä pääse, koska ei ole oikean kokoista pinionia. Kun otin tilasin tuon nopean vaihdelaatikon, jäi peruspinioni liian pieneksi, eikä ylety vaihdelaatikon ekaan rattaaseen. Axun pinioni oli oikeaa kokoa, mutta hammasväli hiukan liian tiheä, joten ei uskalla sillä ajaa hampaita sileäksi, pitää vaan odotella että tamiyan vastaava saapuu.

Edellinen etuveto tamiya kulki aivan sairasta kyytiä kun siihen nakkasi virimoottorin kiinni, arviolta jotain 50kmh. Saapa nähdä miten tämä sitten kun nopean laatikon kanssa laittaa virikoneen.

Avatar
Marko Piironen
FCMA member 2018
Viestit: 556
Liittynyt: 02.05.2005 16.25
Paikkakunta: Nurmes

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Marko Piironen » 11.10.2010 22.08

Matias Marjakangas kirjoitti:Kerros kernaasti axun specsejä! Miten se voi nousta tosiaankin nuin luonnottomassa kulmassa?? Oma ei mee sitte millään. Nyt se on ollut tässä jalostuksen alla, painoa kasvatettu reilusti. Takana teräksestä tehty lava, etu renkaissa laakerinkuulia painoina. Huomena koeajolle miten etenee. Edessä saa olla hieman runsaammin kyllä painoa ettei keuli ympäri kiivetessä.
Mulla on ollut axun kans sellainenkin ongelma, että kun kiipeää esim jonkun tiilen yli, keula menee ihan nätisti yli, mutta kun on takarenkaiden vuoro tulla perässä, niin ei sitten millään mee saman esteen yli. Tätäkin koitan ratkaista tuolla painon lisäyksellä.
Hmm, parantamisen sijaan pahentaako teräksinen lava tilannetta? Lisätty paino kun tulee enemmän taka-akselille ja vie painopistettä korkeammalle vrt. painot takavanteissa?
Rupesi kiinnostamaan, käytin oman Axun vaa'alla: yht. n.2,9kg, etuakseli vaa'alla n.1,8kg ja taka 1,1kg.

Niitä specsejä:
Sähköt: Spektrum 2 gigan rattiradiot, Castle Mamba Max nopari, Tower Pro Digi ohjausservo jolle bec, moottori luultavasti vaihdettu, akkuna 3s 1500mAh Li-Po etuakselilla.
Renkaat RC4WD Rockling Crawling 2,2, vanteissa painoja, edessä enemmän.
Taakse rakennettu nelilinkkituenta ja alalinkit vaihdettu taivutettuihin.
Keulalle vaihdettu vetarit että kääntyis paremmin ja vaihdettu löysemmät jouset.
Kuulalaakerit näyttää olevan, tuleeko sitten jo vakiona?
Mitä kaikkea lienee mitä en muistanut listata, ja mitä en tiedä, esim. HD -lukot tavallisten sijaan?
-The boy does have good hands.
-Good hands... Bad taste in cars...

Avatar
Matias Marjakangas
Tamiya
Viestit: 2667
Liittynyt: 24.08.2005 17.45

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Matias Marjakangas » 11.10.2010 23.19

Lava voi tosiaankin olla vähän liian painava.. Mutta ennenkuin sitä alkaa keventämään, pitää koittaa lisätä keulapainoa. Saattaa hyvin olla että plasma kauniiseen käteen ja keventämään, ja ohkasempaa terästä tilalle. Lavan tein 3mm teräslevystä. On tuo kyllä aika tuhtia tavaraa, mutta nyt on hyvät raamit kuitenkin lavalle, että jos tarvii niin leikkoo keskeltä materiaalia pois. Lava on kuitenkin hyvä olla koska jonkin sortin scalea tässä koitetaan tehdä. Mutta ennen sitä kevennystä, koitan laittaa keulaan lisää painoa suhteessa 60-40% ainakin. Saa nähdä alkaako tulemaan moottorin rajat vastaan.. :mrgreen: En oo tuota vaa'alla käyttänyt, mutta keula on selvästi keveämpi kuin perä.

Mitä etenemiseen tulee, niin portaalit olis kiva hankinta, ja nuo taitetut takatukivarret pitää jokupäivä leikkoa rosterista. Jousia kokeilin laittaa taas paikoilleen mutta huonot on, täytyy ottaa pois niin taittuu taas paremmin.

Avatar
Tomi Aronen
AirFix
Viestit: 233
Liittynyt: 08.03.2007 19.39
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Tomi Aronen » 11.05.2011 18.00

Tällainen Tamiyan RC- Mini tuli hankittua kesäleluksi.

Kuva

Kuva

Avatar
Kassu Laisi
AirFix
Viestit: 530
Liittynyt: 29.06.2010 19.00
Paikkakunta: Kouvola

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Kassu Laisi » 12.05.2011 18.50

hieno mini! onkos tuo se etuvetoinen tamiyan mini? :shock: Miten mahtaa käyttäytyä?
Malleja kerääntyy, mutta ei valmistu!

Avatar
Tomi Aronen
AirFix
Viestit: 233
Liittynyt: 08.03.2007 19.39
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Tomi Aronen » 12.05.2011 21.31

Kassu Laisi kirjoitti:hieno mini! onkos tuo se etuvetoinen tamiyan mini? :shock: Miten mahtaa käyttäytyä?
Hyvin noilla renkailla asfaltilla toimii. Tänään laitoin rallirenkaat alle jos kokeilis miten toi etupotku pitää soralla. :mrgreen:

Avatar
Matias Marjakangas
Tamiya
Viestit: 2667
Liittynyt: 24.08.2005 17.45

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Matias Marjakangas » 04.06.2011 01.00

Tuli myös hommattua tuossa viime syksynä tamiyan etuveto ihan kovaan rallikäyttöön huokean hintansa ja simppelin kestävän rakenteen vuoksi. Ja kestäväksihän se on osoittanut. Lujaa on menty mutta romusaldoa on tullut vain; 1 vaihdelaatikonratas hajalle, iskari irronnut ja kumeja lähtenyt vanteelta.
Kuva

Tämä on sitä tamiyan uutta mallia, parannetulla alustan painojakaumalla, esim ohjaus-servo on takana. Aikoinaan mulla oli myös tuo vanhempi etuvetoversio edessä olevalla ohjaus-servolla. En sitte tiiä kuin paljon parempi tuo uuden version käyttäytyminen on, sillä kovasta menosta vastaa nopeampi vaihdelaatikko, isompi pinioniratas, lrp:n rally 3 viritysmoottori ja 100% lukko. Sutii kuitenkin vaikka onkin 100%:nen. Aluksi oli säädettävä kiinan lukko, mutta ei kestänyt voimaa ja luisti aina. Nyt on vakio tasauspyörästö lukittuna kuumaliimalla, eli 100%. Näin kesällä syö kumeja sen verran nopeaan että nakkasin sliksit alle, kun ei oikeen ole rallimaastoa lähettyvillä kesäsin. Kurakeleille on nuo vaikiot rallikumet, talveksi kehittelin piikkirenkaat että pääsee jäällä ja lumellakin täysiä. Asfaltille läytyy isompikehäset sliksit.

Alustaa tarvis kehitellä, sillä loppuu vakioalustan ominaisuudet heti kun virittää. Suoraan ajo kohtuu hankalaa. Aurausta sai säätää aika reippaasti että edes jotenkin pääsee suoraan. Aika paljon on vakioalustassa välystä renkaissa, sivuttaisuunnassa liikkuu reilusti. Eli tihittää pitäisi ja raakse saisi tieten pistää auraavat tukivarret. Ohjaus muuttaa laakeroiduksi jne. Säädettävät öljyiskarit tässä nyt on, mutta eí riitä tällä viritysasteella. Mitähän tuota osais arvioida nopeudeksi, varmaan jossain 50 paikkeilla kuitenkin, nopeampaakin pääsisi jos hommaisi 26 pinionin mikä on mahdollista tuolla viritysvaihdelaatikolla.

Viritysosia löytyy mm. Racing Factorylta.

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 07.06.2011 23.37

Onko kaikissa saman mittakaavan rc-autoissa samanlaiset/samassa paikassa korin kiinnityskohdat?

Avatar
Ari Tamminen
FCMA member 2018
Viestit: 821
Liittynyt: 13.02.2005 04.33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Ari Tamminen » 08.06.2011 16.07

Tommy Turunen kirjoitti:Onko kaikissa saman mittakaavan rc-autoissa samanlaiset/samassa paikassa korin kiinnityskohdat?
Samantyyppiset tapit ne on aina, mutta sijainnissa voi olla heittoa paljonkin. Korithan tulevat yleensä maalaamattomina läpinäkyvinä ja leikkaamattomina/poraamattomina ja niihin sitten porataan itse reiät sopiviin kohtiin omaan alustaan sopivaksi.

SpWa
Revell
Viestit: 1464
Liittynyt: 26.06.2010 11.50

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja SpWa » 08.06.2011 16.15

Kellarisssa on säilössä parikymmentä vuotta vanha 2WD Schumacher TopCat, joka onneksi huollettiin ja putsattiin ennen varastointia. Eipä tuolla uskalla enää ajella, kun varaosia ei ole saanut Suomesta vuosiin. Kiva peli se oli öljyiskareilla, elektronisella nopeudensäätimellä ja kallistuksen vakaajilla. Mahtaakohan tuolla olla mitää arvoa tänä päivänä? Koppa pitäisi kyllä vaihtaa, jos siistin haluaisi.
232 CU.IN

AMC Rocks!

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 08.06.2011 18.03

RC tuli tänään ja kävin ulkona ottaa tyypit. Metrin ajoin hiekalla eteenpäin, niin se pysähtyi ja alkoi inisemään kun painoin kaasua eikä liikkunut mihinkään. Kotona tarkkailin niin kun otin korin irti ja katoin tarkkaa, niin moottorista tuleva ratas ei pyörittänyt isompaa ratasta. Sitten kun säädin ohjaimen säätöjä ja laitoin ohjaimen päälle, enkä painanut kaasua, niin auto lähti pakittamaan täyttä höyryä taaksepäin. Autossa on harjaton moottori.
Viisaammat,kertokaa mistä johtuu :screwy:

Avatar
Matias Marjakangas
Tamiya
Viestit: 2667
Liittynyt: 24.08.2005 17.45

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Matias Marjakangas » 08.06.2011 23.24

Sääditkö mahollisesti kaasutrimmin täysille ja vaihdoit kaasun suunnan päinvastaiseksi?

Rallietuvedosta korkkas jälleen laatikko, Täytyy ottaa tuo 100% lukko pois näin kesäksi.. Tilaukseen lähti uutta hammasratasta. Lisäksi ajettavuuden parantamiseksi vakaaja-sarja jonka kerrotaan sisältävän vakaajat eteen ja taakse, 2 eri jäykkyyttä. Ajettavuuden parantamiseksi myös auraavat alumiiniset tukivarret taakse. Vakiona kun auraa justiin väärään suuntaan eli perä vastustaa menoa :screwy:

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 08.06.2011 23.49

Matias Marjakangas kirjoitti:Sääditkö mahollisesti kaasutrimmin täysille ja vaihdoit kaasun suunnan päinvastaiseksi?
Juu,tällä tavalla tein, mutta kun sen laittaa normaaliksi niin ulisee vaan :screwy:

Avatar
Matias Marjakangas
Tamiya
Viestit: 2667
Liittynyt: 24.08.2005 17.45

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Matias Marjakangas » 09.06.2011 21.59

Pistä "normaaliksi" eli että ei peruuta vaan menee eteenpäin. Säädä sitten kaasutrimmiä(siitä ohjaimesta) sen verta että alkaa vastaan kaasuun. Siis jos ongelma on tässä. Voi olla myös nopeudensäädin kaput esim jos olet onnistunut sen kastelemaan.

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 09.06.2011 23.35

Ok, kiitoksia neuvoista :worshippy Ei ois kuitenkaan kauheen mukavaa jos ois vaivalla ansaitut 110€ mennyt hukkaan :D
PS: Se eniten ihmetyttää että kun painoin kaasua ja auto ulisi ja moottorista lähtevä pieni ratas pyöri mutta ei pyörittänyt isompaa :shock:

Kuva

Avatar
Matias Marjakangas
Tamiya
Viestit: 2667
Liittynyt: 24.08.2005 17.45

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Matias Marjakangas » 13.06.2011 23.34

Hmm vastaako tuo moottorin pinioniratas(pieni ratas) mihinkään?? Lähempää ja tarkempaa kuvaa voimansiirrosta niin katsotaan onko siellä jotain häikkää.

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 14.06.2011 13.18

Matias Marjakangas kirjoitti:Hmm vastaako tuo moottorin pinioniratas(pieni ratas) mihinkään?? Lähempää ja tarkempaa kuvaa voimansiirrosta niin katsotaan onko siellä jotain häikkää.
Se ratas pyörii mutta ei pyöritä isompaa ratasta. Vika löytyikin ehkä jo siitä kun moottorin kiinnikkeen pultissa on liian iso prikka niin moottori ei oo kiristyny (kun täähän on rakennussarja alunperin) niin on ehkä hiekalla ajon aikana löystynyt ja sitten lopettanut sen pyörittämisen. Pitäis vielä löytää tuollanen todella pieni prikka :roll:

En saanu otettua mitään hyviä kuvia kun ei onnistu tuolla kameralla mutta tässä muutama räpsy

Kuva

Kuva

Kuva

Viimesessä kuvassa näkyy moottorin kiinnike ja minkä kokonen prikka puuttuu niin löytyykö keltään?

Avatar
Ari Tamminen
FCMA member 2018
Viestit: 821
Liittynyt: 13.02.2005 04.33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Ari Tamminen » 16.06.2011 16.36

Tuo harjaton moottori on varmaan vaihdettu tuohon jälkeenpäin ja siinä asennuksessa on ollut vissiin jotain puutetta osien sopimisessa. Harvoin käsittääkseni rakennussarjoissa tulee mukana harjattomia moottoreita, vaan ne on käsittääkseni afterikamaa. Ainakin omassa 1:10 autossa on sarjan mukana tullut harjallinen moottori, joka on ihan perusmusta vielä kaiken lisäksi. Tuo moottori näyttää siis tehokkaammalta harjattomalta aftermarket-moottorilta ja ongelmat liittynevät sen asennukseen. Kiinnitykset eivät ole vissiin olleet ihan samanlaiset vakiomoottorin kanssa?
ata
malliprojektit: Caterham Super Seven 1:12
1:1: Pontiac GTO 2004, Pontiac Tempest 1970, Opel Calibra Turbo 1992

Tommy Turunen
AirFix
Viestit: 721
Liittynyt: 08.10.2008 15.28

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 17.06.2011 01.36

No nythän se lopullinen vika selvisi, nimittäin hiekalla ajon aikana ison rattaan oli pysäyttänyt pikkukivi, joka myös tuhosi kyseisen rattaan.
Se on väljäyttänyt sen rattaan. Ratas uusintaan :screwy:

(jos tämä sattuu olemaan se lopullinen vika :mrgreen: )

Kiinnitykset tosiaan on miten sattuu :banghead:

Avatar
Matias Marjakangas
Tamiya
Viestit: 2667
Liittynyt: 24.08.2005 17.45

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Matias Marjakangas » 17.06.2011 16.43

Kannattaa tosiaan pistää moottorin ja vaihteiston rattaiden kohdistukset kuntoon, kone suoraan ja kunnolla kiinni jne. jos tuo kone on jälkiasennettu niin tarkistaa että moottorin pinioniratas ja auton rattaassa (spurriratas, spur-gear) on samat hampaat, hampaat pitää olla samat eikä saa olla hampaat liian kaukana toisistaan ja rattaat suorassa toisiinsanähden, muuten se syö heti uudet.

Avatar
Kassu Laisi
AirFix
Viestit: 530
Liittynyt: 29.06.2010 19.00
Paikkakunta: Kouvola

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Kassu Laisi » 16.08.2011 17.40

Malleja kerääntyy, mutta ei valmistu!

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2456
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 16.08.2011 17.46

Nelipyöräohjaus :shock: . Tuolla kyllä tuntuu kiipeävän. Itsellä on Tamiyan 4X4 Pickup. Ihan hyvin silläkin pääsee offroadia ajamaan, mutta tällä hetkellä ohjauksessa on vikaa ja se ei käänny. Pitää ohjausservo, tai mikä se nyt on laittaa takaisin kiinni ja kokeilla sitten, josko vika poistuisi. Nyt se retkottaa siellä tukivarsien päässä ihan vapaana. Tuolla on kuitenkin ajettu ihan lujaakin, vaikka eipä se mikään nopeuskilpuri olekaan. Lähinnä hitaaseen maastoon. Kaks moottoria löytyy siitä...

On mulla kanssa tämän tyylinen vene, mutta eipä siitä sen enempää kun ei oikein sovi tähän ketjuun... http://4.bp.blogspot.com/__KYRnXoefVg/S ... raft+2.jpg (noita oikeita on tehty käsittääkseni 392" Hemillä, ovat vaan melko harvinaisia....)
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Kassu Laisi
AirFix
Viestit: 530
Liittynyt: 29.06.2010 19.00
Paikkakunta: Kouvola

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Kassu Laisi » 16.08.2011 17.54

Jepulistajee, nelipyörä ohjaus saa valittua kääntyykö pelkät etupyörät, tai pelkät takapyörät, tai rapuohjaus (kaikkikääntyy samaan suuntaan) tai toi mitä minä kaytin. Parastahan siinä se, että makso alta 200€ :mrgreen:
No tossa linkki (en tosin tuolta tilannut, mutta alle 200€) http://www.airsoftnet.fi/component/virt ... uct_id=740
Malleja kerääntyy, mutta ei valmistu!

Avatar
Kassu Laisi
AirFix
Viestit: 530
Liittynyt: 29.06.2010 19.00
Paikkakunta: Kouvola

Re: Radio-ohjattavat autot

Viesti Kirjoittaja Kassu Laisi » 21.06.2012 12.34

Tuli toi traxxas slash hommattua, kävin tänään mielakan skateparkissa ajelees :)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kori ei tykännyt tästä reissusta :mrgreen:
Malleja kerääntyy, mutta ei valmistu!

Vastaa Viestiin