Mallailutila pieneen tilaan?

Yleistä keskustelua mallailuun liittyvistä yleisistä asioista. Keskustelu rakennussarjoihin liittyen rakentamisen alle.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Tomi Raappana
Heller

Mallailutila pieneen tilaan?

Viesti Kirjoittaja Tomi Raappana » 08.11.2016 18.01

Täällä onkin jo Yleistä keskustelua-osiossa "Missä rakennat?" -topic. Kahlasin sen jo läpi mutta en nähny sitä mitä halusin. Älyttömän paljonhan siellä on kuvia joissa ei linkit toimikkaa enää :(

Mutta nyt itse asiaan. Muutamme ens kuussa ja asunto itessään on aika samankokonen mitä tämä nykyinenkin kaksio mutta semmosta sopivaa nurkkausta ei ehkä olekkaan uudessa. Toinen harrastus (2 akvaariota) vie oman tilansa myös ja niistä en luovu. Erillinen ihan mukavan kokoinen vaatehuone kyllä löytyy uudesta asunnosta ja noin ohimennen ehotinkin vaimolle että josko siitä mulle man cave mihin saisin mallailupöydän ja tietokoneen. Ei oikeen lämmenny idealle (lue: tyrmäsi heti :roll: :mrgreen: )

Eli kysymys kuuluu: Onko täällä kellään mitään superinnovatiivistä systeemiä pienen tilan mallailua varten? Plussaa olisi jos mallailupaikan sais nätisti piiloon/pois jaloista. Tälläkin hetkellä minulla on mallailupöytänä vain pieni koululaispöytä missä yksi kaappi jossa pidän ns. tarpeellisimpia tarvikkeita. Loput tarvikkeet ja kasaamattomat mallit on toisessa kaapissa.

Jonkin verran oon miettiny allaolevaa systeemiä :) Tuo "kaappi" jos ois esim jonku 15cm syvä niin hyllyillä ois ihan tarpeeksi tilaa puulata kaikki romut pois pöydältä kun pitää pitemmän tauon rakentelussa...

Kuva Kuva

Laitelkaahan kuvia ja ideoita tulemaan! :thumbup:
- T o m i -

Tomi Raappana
Heller

Re: Mallailutila pieneen tilaan?

Viesti Kirjoittaja Tomi Raappana » 08.11.2016 18.10

Toisaalta minä oon aina ihaillu kun joillain on asunnossa parvi missä makuutila niin oisko tässä ratkaisu kaikkeen? :D Helppo ois tehä parisängyn alle niin että toisella puolen mallailutila ja toisella puolen tietokonepaikka :thumbup: :mrgreen:

Kuva
- T o m i -

Teemu Kankaanpää
FCMA member 2019

Viesti Kirjoittaja Teemu Kankaanpää » 08.11.2016 19.38

Mulla on mallailutila pakotettu olohuoneeseen ja tarvikkeet on kahdessa laatikossa viereisessä lipastossa. Mallit onkin sitten sullottu makuuhuoneen kolmeen yläkaappiin missä tekee vähän tukalaa. :mrgreen:

Meillä on muuten kanssa nykysessä asunnossa ikkunallinen vaatehuone mihin ehdottelin omaa tilaani mutta jostain syystä siellä on vaimon ompelukoneet ja ompelukset :screwy:

E: tarvikkeet tälläsessä.. jotain taitaa olla muuallakin vielä.

Edit: Joulukuun kunniaksi sisustuskärpänen (vaimo) dai järjestettyä miun tietokoneet ja muut laitteet eteiseen ja jäi ylimääräseksi tuo atk pöytä (ts.meikkipöytä vuodelta yks ja kaks), niin voisi sen siirtää alakertaan ja miettiä virranvedon varastokoppiin jos saisi tilaa tehtyä.
Viimeksi muokannut Teemu Kankaanpää, 20.12.2016 15.41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Mikko Valkeapää
FCMA member 2019
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 08.11.2016 20.48

Itselläni jos ei olisi koko autotalli vallattu mallailu harrastukselle niin menisin tähän olohuoneessa olevaan kaappiin harrastukseni kanssa. Alunperin tämä on vissiin ikean kaappi. Vie tilaa nurkasta hieman vajaa metrin kanttiinsa ja sisälle saa hyllyjä järjesteleämällä ja muokkaamalla aika paljonkin tilaa ja varmasti suurin osa rakentamiseen tarvittavasta välineistöstä tämmöseen mahtuu. Taitaspa jopa wiltekin malaaus kaapinkin tuohon saada levälleen tarvittaessa. Laittasin kuvan miltä kaappi näyttää sisältäkin mut ei tuo potopuketti toimi nyt sitä vertaa et saisin linkin...

Kuva
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Toni Jääskeläinen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Toni Jääskeläinen » 10.11.2016 02.29

Vetääkö joku pohjat mun harrastetilasta?
Kuva
Tilaan mahtuu "hyvin" pienoismallit rakentamaan. Myös auton osia tulee korjailtua/rakenneltua sekä myös airsoft kamoja korjattua/tehtyä. Myös ompeluhommat. Ainut pikku miinus tästä kompaktista tilasta on annettava, ettei esim haulikko ei mahdu pöydälle kokonaisena. Eikä kyllä ykskään airsoft asekkaan.
Niin, siis koppi on vanha vaatekomero alle neliö lattiapinta-alaltaan. Korkeutta normaali huoneen verran.
Chevy K1500 -91 /Käyttis
Ford Sierra 2.9i 24v v6 "Cosworth" -86 /Harraste

Kiertomäntä
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 10.11.2016 16.16

Onhan tuossa pöydästä ylöspäin tilaa vaikka kuinka :mrgreen:
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Tomi Raappana
Heller

Viesti Kirjoittaja Tomi Raappana » 11.11.2016 23.38

No mutta Tonillahan on varsin asiallinen tuo tila :) Kyllä minä taidan pohjat silti vetää. Mulla on pieni koulupöytä minkä kansi on 103x45cm ja pöytä on takapihalle menevän oven edessä kun me ei käytetä tuota mitätöntä(rivari) takapihaa ollenkaan :lol: Eli minulla ei oo seinää pöydän takan niinku Tonilla, mihin voi laittaa vaikka just noita kippoja mitä sullai Toni on, ja ylöspäin näkkyy olevan paljoki tilaa jos haluaa tehdä vaikka lisähyllyjä. Minusta ainaki tuntuu siltä että joku tollanen 100x40tai50cm pöytätila riittää aivan hyvin yhden mallin (esim. isot laivat on toki poikkeus) rakenteluun jos tarvikkeille on tilaa vaikka seinällä tai pöydän alla pienessä laatikostossa/kaapissa.
- T o m i -

Janne Räisänen
AMT

Viesti Kirjoittaja Janne Räisänen » 14.11.2016 11.50

Itse rakentelen mallit tällä hetkellä keittiön pöydän ääressä.
RawRides by ChopHead Kustoms

Vastaa Viestiin