Belkits Ford Escort MK I

Yleistä keskustelua mallailuun liittyvistä yleisistä asioista. Keskustelu rakennussarjoihin liittyen rakentamisen alle.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Kimmo Siika
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 25.12.2009 23.10

Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Kimmo Siika » 19.04.2016 10.01

Hieman vertailu kuvia ja mietintöjä.

(aiemmista säikeistä)
Kimmo Siika kirjoitti:Belkits escort huomioita...

Ovat jättäneet CAD kuvissa olleen takapenkin pois, rajaa tehtaan autoja jonkin verran. Isompi ongelma?
Kardaanitunneli on liian kapea ja matala. Vaihdekepin kohdalta 1,6mm, lisäksi tuo vaihdekepin "kohouma" pitäisi olla luukku,
nyt valettu kiinteästi, sekä väärinpäin, 2,7mm lyhyt ja tuon 1,6mm kapea.
Hattuhyllyssä on myös jotain mistä en oikein saa kiinni, jos tuon on tarkoitus esittää hyllyä ilman sisuspahvia? on reiät väärin, tällöin pitäisi olla seitsemän (ei viisi) neliön muotoista
reikää, jos taas tuo verhoiluosa on paikoillaan, niin mielestäni muoto on väärä ja osasta puuttuu "askelma" ja tällöin tarvittaisiin myös se takapenkki...
Myös hyllyn pituus vaivaa, tosin johtunee ehkä tuosta penkin puutteesta.

Edit. Pitäisi tarkistaa, eikä koettaa muistaa ulkomuistista. lisäilen tänään kuvia belkits vs Quattroruotte

Kimmo
Kuva
Kuva
Hattuhyllyjen suhteen on belkits aivan liian "iso" eli reilu 4mm pitkä ja Petterin muokkaama Revellin pohja, jää vajaan 3mm lyhyeksi. (tästä otan tosin syyt itselleni :banghead: ) Tosin ongelma on sikäli pieni ja helpohko korjata Petterin pohjaan että riittää kun lisää hieman muovia, iskunvaimentimen tolpan voi hyvin jättää paikoilleen sillä ne uppoavat hieman tulipeltiin
Kuva
Kuva
Kuva
Jarkko Antikainen kirjoitti:Mutta etuvalot liian suuret ja koko maskin alue on liian korkea.
Kuva
Kävin mittailemassa autotallissa. ja yllätyin itsekin, sillä belkits on lähempänä totuutta kuin Quattroruotte. ellei jopa täysin oikeassa valojen halkaisijan että, maskin korkeuden suhteen. Virhe marginaali on mittauksissa on 0,5mm luokkaa (ei ole helppoa yksin :mrgreen: puuttuu se kolmas käsi, jos jotakuta jää mietityttämään niin hommaan apukäpäliä ja teen uudet mittaukset.) Tämä tosiasia ei poista sitä että Quattroruotte näyttää enemmän oikealle :screwy: tarvitsee vielä tonkia.

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 19.04.2016 23.43

Koitin vähän photoshoppailla ja äkkiseltään en osaa sanoa kumpiko keula sitten olisi lähempänä totuutta. Kohta alan epäilemään että oman paskortin maski on väärän kokoinen...

Kuva

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4598
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 20.04.2016 07.07

Ahaa se keulan korkeusvirhe onkin niinpäin! Quattrorouteen täälläkin verrattiin mutta hyvä jos tämä muovisarjan naamailme on lähempänä totuutta.

Avatar
Kimmo Siika
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 25.12.2009 23.10

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Kimmo Siika » 20.04.2016 10.50

Puutui tosiaan se kolmas käsi kun tuota omaa autoa kävin mittaamassa, mutta kyllä se Belkits on oikeaan suuntaan.
Hyvä juttu tosiaan, vaikka olisi tuota väliä kohtuu helposti kaventanutkin, ehkä tässä hämää nuo oudot painaumat tuossa puskureiden kohdalla??


Lisävalojen rauta on oikein mutta, jos aiotte rakentaa muita kilpakäytössä olleita autoja niin, silloin tarvitaan hieman muovisoiroa :thumbup:
Kuvassa RS1600 REV 119 K (rekisteröity tammikuu 1972) Mikkola voitti autolla Skotlannin rallin 1972, väri tuolloin punainen Daily Mirror.
Kuva

Avatar
Pasi Hevosmaa
AirFix
Viestit: 184
Liittynyt: 21.10.2006 23.33
Paikkakunta: Oulu

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Pasi Hevosmaa » 20.04.2016 19.06

Pikkusen tuo takakaaren muotokin poikkeaa alkuperäsestä:
Kuva
-Pasi-

Avatar
Jones
Moderaattori
Viestit: 2236
Liittynyt: 20.04.2006 01.00
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Jones » 22.04.2016 01.39

Hmmm. Toi maskin alla oleva aika voimakas pokkaus näyttäs puuttuvan diekkarista kokonaan ja Belkitsissäkin se olis aika mieto.

Pasille osunu maanantaikappale. :banghead:
Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 22.04.2016 16.16

Jones kirjoitti:Hmmm. Toi maskin alla oleva aika voimakas pokkaus näyttäs puuttuvan diekkarista kokonaan ja Belkitsissäkin se olis aika mieto. ...
Niin tuota hiekkapeltiäkö meinaat?

Avatar
Jones
Moderaattori
Viestit: 2236
Liittynyt: 20.04.2006 01.00
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Jones » 22.04.2016 18.24

Marko Nykänen kirjoitti:
Jones kirjoitti:Hmmm. Toi maskin alla oleva aika voimakas pokkaus näyttäs puuttuvan diekkarista kokonaan ja Belkitsissäkin se olis aika mieto. ...
Niin tuota hiekkapeltiäkö meinaat?
Jep
Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

Avatar
Petteri Nyholm
Revell
Viestit: 1390
Liittynyt: 28.01.2007 15.53
Paikkakunta: Turku

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Petteri Nyholm » 23.04.2016 17.00

Sain vihdoin aikaiseksi tilata otsikon aiheen, kiitokset Mallistolle nopeasta toimituksesta :thumbup:

Tämän aamun mallia näpeissäni pyöriteltyäni sain listattua muutamia huomioita. Paikoin menee vähän pilkunviilaukseksi, mutta osa on aika näkyviä juttuja:

Kuva

Eturipustus näyttää aika jännältä, en ole koskaan aiemmin nähnyt tuollaisia viistoja tukivarsia. Joustintuet ovat harmillisen lelumaiset.

Kuva

Kuvassa originaalin tehdaskilpurin eturipustus, ei näy tukivarsia, vain kallistuksenvakaaja?

Kuva

Pohjalevy on Belkitsissä pelkistetty, mutta jos ei Escorttia tunne niin ei mitään suurempaa virhettä osune silmään. Mutta aika erilaiseltahan se näyttää tuohon mun ja Kimmon versioon nähden. Kardaanitunneli on turhan kapea.

Kuva

Kuva

Penkit ovat takavalojen ohella sarjan pöljimpiä mokia, jakkarat ovat ihan jotain muuta mittakaavaa kuin 1:24...
Vertailukohteina Air-Traxin Cortinan penkit, ja Sunbeam Talbotin Recaro. Totuuden nimessä Talbotin jakkara on aavistuksen liian leveä, kun kerran pohjautuu Stratoksen penkkiin.

Kuva

Kuva

Hattuhylly jää liian alas, ilmeisesti takalasin reunan takia. Onneksi on musta ohjaamo, joten maalauksella saa tämänkin aika näkymättömäksi. Hattuhyllyn pituus ei välttämättä ole ihan väärin, jos tekee Safari- tai Lontoo-Mexico -version, joissa oli isompi tankki.

Keulan muotoilu on näköjään herättänyt keskustelua, onneksi löytyy Quattroruote johon verrata. Pakko tähän on sanoa, että molemmat korit ovat varsin hyviä, ei nyt välittömästi silmään pistäviä mittasuhdevirheitä osu silmiin.

Kuva

Kuva

Belkitsin keula on mielestäni hieman liian suora ylhäältä päin katsottuna, Quattroruoten keula sen sijaan kaartuu sisäänpäin luontevasti. Lisäksi sisäilmanoton ritilä on Belkitsissä fiksusti erillinen osa, harmi vaan että osa ei istu paikalleen hyvin.

Kuva

Kuva

Quattroruoten maskin ympärys on liian ohut ja maskin aukko on tosiaan hieman liian matala, Belkits on tässä suhteessa parempi. Belkitsin maski on periaatteessa symmetrinen, eli ylä- ja alanurkat ovat samanlaiset, mikä on väärin. Alanurkissa pitäisi olla enemmän pyöristystä (kts. nuolet). Quattroruoten keula on myös mittasuhteiltaan lähempänä totuutta, jos nyt oikein olen mitannut. Belkitsin hiekkapelti on liian matala (ts. keula on liian matala) ja alareuna suora, kun sen pitäisi olla kaareva, kts. alempi valokuva. Molemmissa hiekkapelti on liian miedosti muotoiltu, kuten jo aiemmat kirjoittajat olivatkin huomanneet.
Hyvin pienistä eroista kuitenkin puhutaan, eikä varmaankaan valtaosaa mallareista nämä jutut häiritse.

Kuva

Belkitsin takavalo on liian korkea ja kapea kromiköntti. Lisäksi rekisteriotteen syvennyksen kantti uupuu, joskin muuten Belkitsin perä on Quattroruotea parempi.

Kuva

Sarjaan sisältyy kaksi sarjaa renkaita, erilaisilla kuvioilla. Pakko sanoa, että tässä asiassa on tapahtunut editystä, toivottavasti nämä kumit tulisivat myyntiin myös erikseen! Materiaali on kuitenkin erittäin herkkää kolhuille, niinpä ensimmäistä kertaa vannetta renkaaseen runnoessa onnistuin saamaan aikaan tuollaisen kivan kolhun. Kannattaa siis hio vanteen kehä tasaiseksi, jolloin renkaan asennukseen ei tarvita väkivaltaa.

Puutteistaan huolimatta Belkits on oikein mukava uutuus. Kori on pääpiirteissään laadukas, ja ohjaamo on hyvin detaljoitu. Sarjan osissa on huomioitu eri versiot, osat löytyvät mm. vasemman ja oikein puoleiselle ohjaukselle, kuin myös maski kantikkailla ja pyöreillä valoilla. Valun laadussa on edelleen toivomisen varaa, ikään kuin muotit olisivat paikoin kuluneet pyöreiksi, vaikka uudesta tuotteesta onkin kyse. Cartografin siirtokuvat ovat huikea parannus aiempaan. Kromiosat ja lasiosat ovat laadukkaat. Oikein toteutetut lisävalojen linssit (koverat) ovat ilahduttava yksityiskohta. Tonnikuussatasen BDAn sisältänyt osaranka ei olisi haitannut ollenkaan, mutta harvemmin rallimalleissa konetta onkaan.
No life on the horizon

Avatar
Kimmo Siika
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 25.12.2009 23.10

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Kimmo Siika » 23.04.2016 17.52

Kiitos, Petteri hyvästä vertailusta.
Lisäilen vielä jossain vaiheessa Passion For Racers korista kuvia, siinä muuten on tuo keulan pokkaus :thumbup:

Joo, ehkä hieman hermoilin tuon hattuhyllyn kanssa, nämä vehkeet kun tuppaavat olemaan aikamoisia yksilöitä.

:worshippy

Avatar
Kimmo Siika
Heller
Viestit: 57
Liittynyt: 25.12.2009 23.10

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Kimmo Siika » 27.04.2016 07.07

Hieman kesti, mutta keskellä vertailuun Passion For Racers kori.

Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 709
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 27.04.2016 15.34

Siitä sitten silppuamaan ja kokoamaan kolmesta-neljästä mallista parhaat palat yhdeksi :mrgreen:

Ei vaan tosissaan, eikö tämä mene vähän hiusten halkomiseksi? Onhan täälläkin keskusteltu kun jenkit uuden mallin kohdalla haukkuu pystyyn että mikä kaikki on pielessä, niin eikö tämä ole melko pitkälti sitä? Ymmärrän kyllä että yritetään rakentaa mahdollisimman lähellä olevaa, mutta suurin osa näistäkin taitaa olla sellaisia joita ei valmiista mallista pöydällä erota jollei omista ralliescortia.

Viikon bannit 3...2...1...
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
hookoo
AirFix
Viestit: 208
Liittynyt: 22.01.2006 11.38
Paikkakunta: Salo

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja hookoo » 27.04.2016 19.36

Täytyy ollaa tyytyväinen kun on edes nämä mistä voi väkästellä mieleisensä, mutta voishan ne tehtaalla kattoo peiliin jos kerta curbside niin sillon panostettaisiin ulkokuoren detaljeihinkin 101%,, nuo takavalotkin näyttelee aika isoa roolia escossa kuitenkin.

Avatar
Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viestit: 949
Liittynyt: 20.08.2007 00.04
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 30.04.2016 00.31

Kiertomäntä kirjoitti:... Ei vaan tosissaan, eikö tämä mene vähän hiusten halkomiseksi? Onhan täälläkin keskusteltu kun jenkit uuden mallin kohdalla haukkuu pystyyn että mikä kaikki on pielessä, niin eikö tämä ole melko pitkälti sitä? Ymmärrän kyllä että yritetään rakentaa mahdollisimman lähellä olevaa, mutta suurin osa näistäkin taitaa olla sellaisia joita ei valmiista mallista pöydällä erota jollei omista ralliescortia. ...
Mutta eikös tuo ole juurikin parasta tässä lajissa? Voi keskittyä pieniin yksityiskohtiin, joita sitten korjailee mahdollisuuksien mukaan lähemmäksi esikuvaa. Kaikilla ei tietenkään ole taitoa, mielenkiintoa tai edes halua lähteä muokkaamaan mallia millään tavalla, mutta ne, joilla on, niin heille tällaiset detaljikeskustelut ovat kullanarvoisia. Luulisin. Ja tältäkin foorumilta löytyy sen verran näppäriä tyyppejä, että he tekevät mallin vaikka sitten kuparilevystä takomalla jos ei muuten onnistu. Samoin näistä ketjuista on hyötyä heille, kellä ei ole elävää esimerkkiä ao. mallista tallissaan.

Mulla ei ole rallieskorttia, mutta siviilimalli bda-levikkeillä on. En kuvista pysty sanomaan onko joku mittasuhde pielessä, mutta jos itse havaitsen mallissa jonkun muotovirheen, niin kyllähän se mieltä vaivaa, vaikka sitä ei välttämättä itsekään erottaisi kun malli on vitriinissä. Pelkkä tieto siitä, että esim. konepeitto on millin liian kapea/lyhyt, riittää.

Avatar
fender
AirFix
Viestit: 688
Liittynyt: 07.01.2007 12.34
Paikkakunta: kajaani

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja fender » 30.04.2016 09.47

Minun mielestä tämä Belkits Ekkeri näyttää melkoisen hyvältä. Valmiiden mallien kuvia tutkaillessa ei tule ollenkaan mielikuvaa etteikö Escortin olemus olisi hyvinkin autenttinen. Perusmittasuhteet silmämäärin on kohdallaan, pientä hienosäätöä ja detaljointia voi sitten tehdä makunsa/taitojensa mukaan. Päällimmäisenä ajatus kuinka tuosta sais modattua tehdasvakion RS1600 tai Mexico mallisen. Joko konversiosettejä on saatavilla? Decaleita? Pyöräkaarien muutos aikamoinen haaste. Vaikka kovasti näistä vanhoista ralliautoista pidänkin ajatus juoksee samaa rataa tulevan Mantan suhteen

Henkilökohtaisesti mallien muotovirheet muodostavat ongelman siinä vaiheessa, kun valmista mallia/kuvia tarkastellessa tulee heti mielikuva jonkin kopan muodossa olevan ratkaisevasti pielessä, vaikka oikeaa autoa saati vertailukuvaa ei edes ole käsillä. Tällainen fiilis tulee hyvin vahvasti useasta komeana pitämäni US-automallin mallisarjoista. Esimerkkinä Revell 70 Cuda ja 67 GTX. samoin Amt 68 Roadrunner ja 58 Plymouth. Näissä on jo pakko kaivaa vertailukuvia viereen ja alkaa pohtimaan, mitä kopalle olisi tehtävissä kun malli ei vastaa kertakaikkiaan edes muodostunutta käsitystä ko auton ulkonäöstä.
"Paradise road"

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 709
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 30.04.2016 17.23

Marko Nykänen kirjoitti:Mutta eikös tuo ole juurikin parasta tässä lajissa? Voi keskittyä pieniin yksityiskohtiin, joita sitten korjailee mahdollisuuksien mukaan lähemmäksi esikuvaa. Kaikilla ei tietenkään ole taitoa, mielenkiintoa tai edes halua lähteä muokkaamaan mallia millään tavalla, mutta ne, joilla on, niin heille tällaiset detaljikeskustelut ovat kullanarvoisia.
Allekirjoitan aivan täysin, mutta jotenkin itseäni ärsyttää "tämä mitta heittää puoli milliä, miksei tähänkin voitu panostaa" -asenne. Tottakai jos sarjassa on isoja muotovirheitä tai silmällä nähtäviä eroavaisuuksia oikeaan laitteeseen, kuten vaikka nuo takavalot tai ne tukivarret, niiden moittimiset on oikeutettuja, mutta taas vaikka nuo etulokarien pyöristykset tai valojen mitat tuntuvat jotenkin hiusten halkomiselta.

Tilanne on tottakai taas omasta mielestäni "oikeutettu" jos sarja ei muistuta esikuvaa, vaikka sitä esikuvaa ei olisi edes nähtävillä/nähnyt hetkeen.

Ja loput on taas näitä että pääseekö omista demoneista eroon jos jättää jonkin asian korjaamatta ja tietää itse sen virheen olevan siellä vaikkei kukaan muu koskaan tulisikaan näkemään sitä. Ne taas on jokaisen hölökohtaisia asioita joihin ei voi sanoa juuta eikä jaata.

Mutta älkää antako allekirjoittaneen häiritä vaan jatkakaa hyvää keskustelua, hyvä että saadaan tännekin toisinaan aktiivisuutta, vaikka sitten uuden sarjan arvioinnin osalta.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Jones
Moderaattori
Viestit: 2236
Liittynyt: 20.04.2006 01.00
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Jones » 01.05.2016 18.20

Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Re: Belkits Ford Escort MK I

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 26.05.2016 08.03

Onkos yhtään valmiiksi asti rakennettua Escortia vielä missään näkynyt?
Kiinnostaisi tietää, että millainen tuo on rakentaa ja millainen siitä tulee lähinnä suoraan lastikosta.
Keskusteluahan sarja on herättänyt ja se on analysoitu läpikotaisin.
Eipä tuo nyt sen kummemmalta sarjalta vaikuta kuin mikään muukaan, sillä sitä täydellistä rakennussarjaahan ei kai vieläkään ole tehty?
Yhden englantilaisen mallarin aloittaman projektin löysin mutta siinä oli lähdetty tekemään lähes kakki uusiksi ja vasta alusta oli työn alla.
Kaveri totesikin, että entisenä Escortin omistajana hänellä taitaa olla liian läheinen suhde ja kaikki pienetkin epäkohdat hyppää silmille.
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Vastaa Viestiin