Malliralli 2018 - uudistetut peli- ja rakentelusäännöt.

Yleistä keskustelua mallailuun liittyvistä yleisistä asioista. Keskustelu rakennussarjoihin liittyen rakentamisen alle.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 11.03.2015 19.22

Petri Hiltunen kirjoitti:Hieman OT:ia... Jos JOKAmiesluokkaa ajettaisi niillä 2000-luvun autoilla, niin taitaisi parempi nimi silloin olla ÖKYmiesluokka ;)
Jos joku muistaa vielä ammoisen rataluokan "Sport 2000" niin siitä käytettiin alkupäivinä lisänimeä "Jokkis 2000", kun kuskit pisteli kotteroita päreeks miten lystäsivät. :lol:

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 13.03.2015 20.46

Tulevaisuudessa mallirallissa tullaan näkemään kaksi uutta, yleisön käyttöön rakennettua kilpuria jotka on maalattu ja tarroitettu ko. rakennussarjat sponssanneen Hobbylinnan väreihin.
Näiden kilpureiden aihioina toimivat MPC:n Snap Kit- ´50 mercuryt.
Sämpylää viivalle siis!

Lisäksi olen saanut tiedon että eräs Geo Storm on pian valmis kisaan ja niitä iänikuisia, ( yleison käyttöön tarkoitettuja ) promo- Corvetteja on rakenteilla ainakin kaksi lisää.

Voi myös olla että jossain vaiheessa näemme ´58 Furyn mukana Modifiedissa.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 25.03.2015 22.45

Tuolla on ensimmäisen, testiluontoisen pihakisamme kuvia ja

Täällä on Kurittulan pienoismallikerholaisten kesken pidetyn
Maskun Mallirallikilpailun kuvia 23.03.2015 maanantailta.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 25.03.2015 22.47

Pahannäköisesti osumaa saanut keltainen ´70 Vette on jo korjattu ja taas kisavalmis.

Olen kuullut huhuja että Huolin kisaan olisi ehkä saapumassa modified- luokkaan ´66 Cadillac.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 28.03.2015 18.44

Täällä on kuvia tämänpäiväisestä, maskun liikekeskuksen sisätiloissa toteutetusta kisatapahtumasta.
Neljän tunnin ajan yleisö sai tutustua lajiin mm. kokeilemalla sitä käytännössä.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 03.04.2015 11.59

Saimme innostunutta palautetta yleisöltä viime tapahtumassa, nyt saa kesän ajalle ehdotella ajankohtia ja paikkoja uusille kilpailuille.
Täällä on työn alla '94 Chevrolet S - 10 modified- luokkaan yleisöautoksi.
Aihiona käytän AMT:n promoa.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 23.04.2015 10.29

Turun alueen harrastajia saattaa kiinnostaa tieto siitä että olemme esittelemässä tätä lajia Maskun keskuskaaren kevätmarkkinoilla ensi lauantaina, 25.04.2015 klo 10:00 - 14:00.
Tervetuloa paikalle, vaikkapa lajia kokeilemaan!

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 27.04.2015 12.32

Linkin takana kuvia viime lauantain kisasta keskuskaaren markkinoilla Maskussa:
Linkki

Paljon oli porukkaa ja lapsia kisaamassa, hyvä meininki.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 05.05.2015 19.30

Olen kuullut että Huolin näyttelyssä ilmeisesti nähdään radalla uutuuksina VW kupla, Chevy steppari, Chrysler Atlantic ja Gremlin sekä mahdollisesti myös Cadillac.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 11.05.2015 10.15

Myös '64 Impala on rakentajansa kertoman mukaan tulossa Huoliin radalle.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 19.05.2015 09.52

Eilen ajeltiin mallirallia Kurittulan pienoismallikerhossa, radan pinta oli soraa, rapaa ja asfalttia.
Pojilla oli hauskaa.
Kuvat touhusta täällä

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 20.05.2015 16.26

Huolin Malliralliin on tulossa radalle kiinteitä rataelementtejä jotka tuovat hommaan ehkä enemmän haastetta.
Lisäksi nyt on saatu varmistettua kunnolliset palkinnot ( ei pokaaleja vaan muovia ja muuta hyödyllistä ) molempiin kilpailuluokkiin.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 25.05.2015 21.20

Huolin kisan kuvia alla olevan linkin takana.
Kuvia on paljon, mutta niistä saa hyvän käsityksen kisan kulusta.

- Ensin kuvia radan tekemisestä, sitten Modified- luokan kisasta ja sitten on lukuisia kuvia Stock- luokan kisasta.
Hauskaa oli ja voittajilla oli hymy herkässä.

Linkki

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 27.05.2015 10.42

Vielä lisäkuvia Huoli Mallirallista, kuvat Jukka Petrovin ottamia.
Kuvia

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.09.2015 15.58

Koska Fotki- kuvapankki jota olen käyttänyt muuttaa lokakuun alusta kaikki palvelunsa maksullisiksi tulevat foorumille laittamani kuvat häviämään näkyvistä.
Siirryn käyttämään Photobucketia joka käsittääkseni on ilmainen.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.09.2015 16.00

Muutenhan tässä on kesän aikana melko monissa taphtumissa touhuttu mallirallia promoten ja vielä on tulossa yksi mallirallihässäkkä Turussa,
tarkemmin sanoen Hobbylinnan uusien liiketilojen avajaisissa.
Päivitin siitä tietoa malliralli- kilpailukalenteriin.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.09.2015 16.12

Onkos muuten toiveissa saada sääntömuutoksia kaudelle 2016?

Minä olen ainakiin miettinyt että mitäs tehdään radalta ulosajamisen suhteen, nythän kilpuri on asetettu ulosajon jälkeen vain ulosajokohtaan radan reunaviivan sisäpuolelle, kun taas kaadoista on rankaistu kovemmin, palauttamalla kilpuria taaksepäin.

Koska ulosajon rangaistus on ollut varsin lievä, on tämä johtanut toisinaan siihen että kilpailija on lyönyt kilpuria radalla eteenpäin hyvin kovaa välittämättä siitä meneekö se radalta ulos vai ei.
Pitäisikö pyrkiä siihen että radalla pysyminen olisi kannattavampi pyrkimys?

Samoin olen pohtinut että pitäisikö kilpurien rakentelusääntöjä muuttaa?
Onko kaksi eri luokkaa edes tarpeen?
Ehdotuksia?

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 16.09.2015 21.55

Ääni edelleen kahdelle luokalle. Mukaan tullaan jahka aika antaa periksi.

Avatar
Jukka Petrov
AirFix
Viestit: 399
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 26.09.2015 23.42

Minä ehdottaisin, että ulosajossa toimitaan samalla tavalla kuin täyskaadossa, eli auto palautetaan siihen, mistä lyönti on aloitettu.

Kysymys luokkien määrästä onkin sitten vähän vaikeampi.
Koska auton rankallakaan modifioimisella ei välttämättä saavuteta mitään kilpailuetua, niin siinä mielessä kaksi luokaa ei ole minusta tarpeen (kunhan jäljelle jäävä luokka ei ole stock :) ).
Toisaalta auton rakenteluun (joka tässäkin on minulle se pääasia) luokkajako asettaaa enemmän haastetta, joten ehkä kallistuisin kuitenkin äänestyksessä kahden luokan kannalle .

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 28.09.2015 09.45

Joo tuo Jukan ulosajosääntömuutos on hyvä ja selkeä.

Luulen että kaksi luokkaa säilytetään muuten ennallaan mutta muutoksena molempiin luokkiin sallitaan akselistojen ja pyörien muuttaminen niin että metalliakseli saa olla rakennettuna kilpuriin molemmissa luokissa sekä niin että se metalliakseli saa olla metallisen tai muovisen putken sisällä ja tuettu tarpeeksi hyvin alustaan vapaavalintaisella patentilla.

Samaten vanteet ja renkaat saisi vaihtaa kunhan niissä olisi alkuperäisfiilis.

Eli näin saataisiin molempiin luokkiin vaikka minkälaisista rakennussarjoista väsättyjä kilpureita.

Ero Stock- ja Modified- luokan laitteiden välillä muodostuisi siis jatkossa turvakaaren ja turvavöiden pakollisuudesta Modifiedissä sekä Modifiedissä sallituista muutoksista joita voisi siinä sallia vielä entistä enemmänkin.

Olisikos tuossa tolkkua?

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 712
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 28.09.2015 12.34

Lyöntisuojan ehtoihin laittaisin ehkä helpotusta tai poistaisin jopa kokonaan. Eihän siinä häviä kuin itse jos sen jättää laittamatta. Käytännössä kuitenkin ainoa järkevä vaihtoehto lienee laittaa se paikalleen, mutta materiaalin ja kiinnityksen suhteen tilanne voisi olla vapaa. Kukaan tuskin saa aikaiseksi ritsaa tai muuta lyöntisuojasta, jolla saisi jotain hyötyä muihin nähden. Antaisi enemmän mahdollisuuksia ulkonäöllisesti sekä sen suhteen mitä materiaaleja on käytettävissä.
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 29.09.2015 08.23

Tuo on hyvä pointti ja otetaan huomioon!

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 29.09.2015 14.32

No tuleeko ulosajo- ja lyöntisuojasääntömuutoksen lisäksi muuta mieleen?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 30.09.2015 12.58

Alustavana ilmoituksena mainittakoon että Malliralli on isosti mukava ensi toukokuussa kun Lahdessa järjetetään Classic
Motorshow. Tarkoituksena on rakentaa osastollemme kunnollinen rata, esitellä lajia yleisölle, pitää kunnon kisat ja kaikkea muuta. Ehkäpä kilpurin rakentamisnäytöksiäkin on luvassa mitä luultavimmin.
Toivoisinkin että kaikki te joita touhu kiinnostaa ja / tai rakennatte kilpuria merkkaisitte tapahtuman kalenteriinne ja tulisitte paikan päälle touhuun mukaan!

7. - 8. 05. 2016 on se päivämäärä.

Aikaa uusien kilpureiden rakentamiseen siis on rutkasti johon liittyen; tulen päivittämään piakkoin niiden rakentamiseen liittyviä sääntöjä lyöntisuojan ja akselistojen ja pyörien osalta.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 06.10.2015 19.23

No niin!
Mallirallin sääntöjä on nyt muokattu aika monestakin kohdasta ajatuksen kanssa.
Lukekaas läpi ja kommentoikaa.

Vastaa Viestiin