Malliralli 2018 - uudistetut peli- ja rakentelusäännöt.

Yleistä keskustelua mallailuun liittyvistä yleisistä asioista. Keskustelu rakennussarjoihin liittyen rakentamisen alle.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Malliralli 2018 - uudistetut peli- ja rakentelusäännöt.

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 12.01.2015 21.29

Malliralli 2018 - uudistetut peli- ja rakentelusäännöt.

Malliralli on pihapeli jossa kilpaillaan ulkoradalla käyttäen kilpailuvälineenä 1/25- 1/24- mittakaavaisista autopienoismallien rakennussarjoista rakennettuja kilpureita ja lyöntivälineenä krokettimailaa.


Radan rakentaminen:

Kilpailu aloitetaan piirtämällä hiekkapihalle profiililtaan vapaamuotoinen, noin 70cm leveä rata. Radan reunaviivat voi piirtää hiekkaan esimerkiksi harjanvarrella tai muulla tukevalla kepillä.
Radan pinnan voi tasoittaa kaapimalla lapiolla irtonaista maa – ainesta radan keskeltä kohti radan reunoja. Rataan voi rakentaa kuoppia, hyppyreitä, x- risteyksiä, kallistuksia ja kaarteita tai vaikkapa reunavallit.

Vaihtoehtoisesti rata voidaan tehdä myös asfaltille rajaamalla se esimerkiksi katuliiduilla tai ilmastointiteipillä.
Kuoppien muovaileminen asfalttiradalle on hieman hankalampaa mutta olemassaolevia routavaurioita yms. epätasaisuuksia voidaan käyttää hyväksi asfalttirataa rakennettaessa.
Radan pituus on vapaa.
Rata voi olla luonteeltaan lenkki, 8- profiili tms. jossa lähtöviiva on samalla maaliviiva. Radalla ajetaan ennalta sovittu määrä kierroksia.
Heti lähtoviivan jälkeen on toivottavaa rakentaa pidempi suora jotta lähtöruuhka saadaan purettua ennen mutkia.

Kilpailun kulku ja erikoistilanteet.

Lyönti:

Lyöntivälineenä toimii vakiokuntoinen krokettimaila jolla kilpailija lyö kilpuriaan radalla eteenpäin. Lyönti tähdätään kilpurin takaosan lyöntisuojaan, mikäli se on vielä paikoillaan ehjänä.
Kilpurista irtoavat osat kerätään radalta lyönnin jälkeen.

Lyöntien määrä:

Kilpailijat lyövät kukin lyöntivuorollaan kerran.
Jos toinen kilpuri on lyönnin tiellä eli heti lyöntivuorossa olevan kilpurin takana, sen saa nostaa lyönnin ajaksi sivuun.

Lähtöjärjestys ja maaliintulo:

Lähtöjärjestys päätetään kilpailijoiden sopimalla tavalla.
Kilpurit asetetaan ratalinjojen sisäpuolelle, lähtöviivan taakse ennen ensimmäistä lyöntiä vierekkäin.
Jos kilpurit eivät mahdu yhteen riviin voidaan ensimmäisen rivin kilpureiden lähdettyä yhden lyönnin verran eteenpäin sijoittaa lähtöviivalle seuraava rivi kilpureita ja niin edelleen.
Ensimmäisenä maaliin tullut on voittaja, toisena maaliin tullut on toinen jne.
Kilpailija voi kilpailla virallisessa kilpailussa samanaikaisesti vain yhdellä kilpurilla koska kaikissa saman kilpailijan omistamissa kilpureissa on sama henkilökohtainen kilpanumero. Jos kilpuri lainataan kisaa varten toiselle se numeroidaan uudestaan esimerkiksi maalarinteipin ja tussin avulla.

Kilpurin keulan kääntäminen oikean ajolinjan suuntaan on sallittua kilpailun aikana. Kääntäminen suoritetaan kääntämällä kilpuria sen pystysuoran keskipisteakselin ympäri.

Täyskaato

Kun kilpuri jää katolleen kilpailijan oman lyönnin tuloksena, on kyseessä TÄYSKAATO. Tällöin kilpuri palautetaan paikkaan, josta kyseinen lyönti on aloitettu.

Puolikaato:

Kilpurin jäädessä kyljelleen kilpailijan oman lyönnin tuloksena, on kyseessä PUOLIKAATO. Tällöin kilpuri palautetaan puoleenväliin kyseistä lyöntiä.

Täys- tai puolikaato ja ulosajo:

Jos kilpuri toisen kilpailijan lyönnin tuloksena siirtyy tai kaatuu jääden ratalinjojen sisäpuolelle siihen ei kosketa ennen uutta lyöntivuoroa. Kaatunut kilpuri käännetään pyörilleen kun on taas aika lyödä sitä eteenpäin.

Jos kilpuri kolaroidaan radalta ulos muiden toimesta, se siirretään reunaviivan ylityskohdasta katsottuna mahdollisimman lähelle radan keskilinjaa keula menosuuntaan niin että kaikki pyörät ovat radan pinnassa.

Ulosajo kilpailijan omasta syystä:
Kun kilpuri joutuu radalta ulos kilpailijan oman lyönnin tuloksena, on kyseessä ULOSAJO.
Tällöin kilpuri asetetaan lyönnin lähtöpisteeseen keskelle rataa poikittain menosuuntaan nähden.

Kilpuri katsotaan ulosajaneeksi kun siitä on yli puolet ratalinjojen ulkopuolella.

Sotkeminen:

Radan ja kilpurien päälle astuminen, sekä muu tahallinen radan sotkeminen on kielletty ja aiheuttaa kilpailusta sulkemisen.
Sotkemisen tapahtuessa kyseinen kilpailija on velvollinen korjaamaan radalle aiheuttamansa vauriot ja siirtämään tönimänsä kilpurit aikaisemmille paikoilleen.

Kolarointi ja kalustovauriot:

Kilpailija saa jatkaa kilpailua niin kauan kuin noin 50% kilpurista on ehjää ja siinä on jäljellä vähintään puolet pyöristä.
Kilpailija saa kuitenkin halutessaan keskeyttää kilpailun kalustovaurioiden vuoksi.
Malliralli on kontaktilaji joten kalustovauriot ovat hyvin todennäköisiä.
Kilpailijat kilpailevat omalla vastuullaan eikä kalustovaurioista voi syyttää ketään.
Kilpailijan vastuulla on kohdistaa lyönnit vain omaan kilpuriinsa ja välttää muiden kilpureiden tahallista vahingoittamista.
Kanssakilpailijan kilpuria ei kuitenkaan tarvitse pyrkiä väistämään tai kiertämään.

Kilpuri:

Mallirallin kilpureiden rakentelusäännöt löytyvät tästä:

Kaikki kilpurit katsastetaan ennen kilpailua todeten niiden
sääntöjenmukaisuus, samalla niihin lisätään
kilpanumerot jos ne puuttuvat. Kilpailunumero säilyy saman
kilpailijan käytössä aina, kaikki saman kilpailijan kilpurit käyttävät samaa kilpanumeroa.

Kilpurin katossa tai muulla tasopinnalla tulee olla maalattuna valkoinen alue
kilpanumeroa varten.

Kilpurin tulee perustua 1/25 – 1/24- mittakaavaiseen autoa esittävään
rakennussarjaan, hartsisarjaan tai promomalliin.
Osien sijoitusta suhteessa toisiinsa saa muuttaa, osia saa jättää pois ja osia saa lisätä.
Lopputuloksen maksimiulkomittoina pidetään pituudelle 30cm, leveydelle 10cm sekä
korkeudelle 10cm. Kaikkien osien (myös lyöntisuojien ja
antenninpäiden) on pysyttävä näiden rajojen sisäpuolella.

Kilpurin materiaaleina sallitaan korissa ja sen irto - osissa,
pohjalevyssä ja sisustan osissa muovi, asetaatti ja hartsi. Renkaiden materiaalina sallitaan kumi, muovi ja vinyyli.
Akselisto- ja vanne- sekä turvarakenteissa materiaali on vapaa.

Kilpurin saa lyöntejä varten varustaa vapaavalintaista materiaalia
olevalla lyöntisuojalla joka asennetaan auton takaosaan riittävän
tukevasti esim. pulttiliitoksin tai liimamassalla. Tarkoitukseen käy esimerkiksi pyyhekumi,
kulmarauta tai taulukoukku.

Jos kilpurista tulee lyöntisuojan asennuksen jälkeen liian
takapainoinen on suositeltavaa käyttää edessä vastapainoa.

Kilpurissa on jonkinlainen sisustus turvakaarineen pakollinen ja
lähtökohtana käytetty rakennussarja tulee olla kilpurin ulkoasusta
tunnistettavissa. Mikäli kilpurissa on avautuvaksi tarkoitettuja luukkuja, ne saa kiinnittää paikoilleen pysyvämmin teipillä, ilman liimaa.

Kilpurin akselistot saa vapaavalintaisesti toteuttaen muuttaa
tukevammiksi hyödyntäen esim. pyörät yhdistäviä metallitankoja ja /
tai - putkia sekä muovia.

Maavaran korkeutta, raideleveyttä ja akseliväliä saa muuttaa, renkaat ja vanteet saa vaihtaa.
Akselistojen määrää saa lisätä yhdellä.
Kaikki kori- ja muut muutokset ovat sallittuja.

Kuljettajafiguurin lisääminen sisustukseen ja sponssitarrojen / -
siirtokuvien lisääminen ulkoasuun on hyvin toivottavaa.
Kuljettajafiguurina voi toimia vaikkapa legoukko.

Kaikki rakennussarjan maalattaviksi tarkoitetut osat joita kilpurissa
käytetään tulevat olla maalatut tai lakatut käyttäen pensseliä.

Kaikki toimenpiteet mitä kilpurin rakentelusäännöissä ei ole kielletty
tai muuten määritelty on sallittu, säännöistä pitää etsiä porsaanreikiä!

Mallirallipuuharyhmä 12.01.2018

Avatar
Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viestit: 712
Liittynyt: 05.05.2013 22.38
Paikkakunta: KotHam City
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 12.01.2015 21.54

Ja mitähän mahdettiin maistella tätä kehittäessä? :D
Muovimalleja joita lyödään mailalla? Olkoon vaan lyöntisuoja, olettaisin ettei autosta ole kohta jäljellä mitään :)

Onko näissä "arvosteluissa" mukana mallin ulkoasu kuten slottiautoissa vai kunhan vain on maalia pinnassa?
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 12.01.2015 21.59

Mittään en oo ottanu.
Eiku..

Kauneuskilpailua ei ole, toki villit maalausteemat ovat suotavia, ehkä jopa toivottavia.

On luultavaa että kilpureihin aiheutuu rakenteellisia vaurioita kisan aikana mutta kuten säännöissä sanotaan, kilpailija saa jatkaa niiin kauan kuin mallista on puolet jäljellä jne.
Myöskin kilpailun aikana suoritettu kilpa - auton korjaaminen vaikkapa roudarinteipillä on sallittua koska sitä ei ole säännöissä kielletty.

Avatar
Toni L
Revell
Viestit: 1409
Liittynyt: 06.08.2009 16.51

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Toni L » 12.01.2015 22.26

Ööh tuota, ja sitä mailaahan ei varmaan voi lainata kanssakilpailijalta? Vai onko pakko mennä ostaa se mailakin vielä erikseen? Ja onko tuo pensselillä maalaaminen ehdoton sääntö ? kun sitä vaan suoriutuisi tuosta maalauksesta nopeammin ruutalla, kun tuo pensselillä sohlaaminen ei oikein innosta.
Pimp mai raidissa käy kaikki palajo helepommi.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 12.01.2015 22.36

Hätätapauksessa mailan voi lainata kanssakilpailijalta mutta pensselimaalaussääntö on ehdoton.

Avatar
Jukka Petrov
AirFix
Viestit: 398
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 13.01.2015 00.23

Toni L kirjoitti:Ööh tuota, ja sitä mailaahan ei varmaan voi lainata kanssakilpailijalta? Vai onko pakko mennä ostaa se mailakin vielä erikseen? Ja onko tuo pensselillä maalaaminen ehdoton sääntö ? kun sitä vaan suoriutuisi tuosta maalauksesta nopeammin ruutalla, kun tuo pensselillä sohlaaminen ei oikein innosta.
Osta se pensseli rautakaupasta (ja maali myös), äläkä askartelutarvikeliikkeestä, niin tulee äkkiä maali pintaan.

Avatar
Jukka Petrov
AirFix
Viestit: 398
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 13.01.2015 23.44

On kyllä niin kahjo idea, että jos jaksan keväällä taas Huolille asti raahautua, niin pakkohan tähän on osallistua. Voin tuoda pari ylipääräistä krokettimailaakin mukana, niin Tonikin voi osallistua.

Näin leikkimieliseen kisaan säännöt (vai oliko nuo kuitenkin vain ohjeita) vaikuttavat kuitenkin vähän turhan tiukilta.
Esim. voiko säännön "kaikki siihen kuuluvat osat asennettuina" tulkita "kaikki siihen oleellisesti kuuluvat osat.." (Jarkko, sulta puuttuu sarjan continental kit Buickista)

Ja tarviiko sen lyöntisuojan olla metallia ja nimenomaan L:n muotoinen? Jos vaan pulttaa laudan pätkän alustaan?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 14.01.2015 10.15

Hyviä pointteja Jukalta, siispä muutin sääntöjä lyöntisuojan materiaalin ja muodon osalta sekä lisäsin oleellisuuden, muutenhan säännöt ovat aika tarkkoja ja ne ovat tarkoitettukin tulkittaviksi niin että niitä voi koettaa kiertää sen minkä pystyy. Lopussahan on mainittu että kaikki on sallittua ellei sitä ole kielletty, mm. osien lisääminen kilpuriin on sallittu koska sitä ei ole kielletty

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 14.01.2015 12.14

Testasin pihalla krokettimailaa kilpurin lyömiseen ilman minkäänlaista lyöntisuojaa:
Monta minuuttia kevyitä lyöntejä ilman mitään vaurioita.
Sitten lisäsin lyöntivoimakkuutta reippaasti niin että kilpuri eteni jääsohjossa aina monta metriä kerrallaan. Minuutin jälkeen oli takapuskurista pääty poikki.

Tukevasti kiinnitetty lyöntisuoja on siis tarpeen, puinen suoja ehkä jopa vaimentaisi iskuja hiukan?

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 14.01.2015 12.15

Jarkko Antikainen kirjoitti:KILPA – AUTO:
Kilpailuvälineenä käytettävän kilpa – auton tulee perustua alunperin metallisin akselein varustettuun
1/25- tai 1/24- mittakaavan pienoismalliauton rakennussarjaan tai promomalliin.
hmm... Tuo kyllä rajaa lähtökohdat aikalailla pelkkiin linttoihin... :?

Minimi- ja maksimipaino varmaan kannattaisi määrittää. Entäs kelpuutetaanko pelkästään muovikoriset mallit? Metallikorisiakin sarjoja löytyy ja hartsikoreista löytyy metalliakseleita :wink:

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 14.01.2015 14.24

Painorajoja ei tule, painolla ei liene suurta merkitystä lyöntivälineen ollessa krokettimaila.
Onhan noita muitakin kuin lintat, esim. Revellin kaikki snapparit on varustettu metalliakselein, esim. PT Cruiser, 60- luvun vette, uudet Musset... AMT: n Showroom Replicas- sarjoissa on myös metalliakselit, esim. uusi Challenger.

Lisäksi on muistettava että lähes kaikissa promoissa on metalliakselit ja promojen puolelta löytyy etenkin uudempia autoja halvalla, vaikkapa Buick Regalia ja Reattaa, Chevyn pick - uppeja tms.
Pienoismallikerhossamme esimerkiksi rakennetaan kilpureita 90- luvun Corvette- promoista joille tuli hintaa kympin kappale.

Vain muovikoriset mallit kelpuutetaan, metallimallit ovat liian kestäviä joten niillä saataisiin epäreilu kilpailuetu ja hartsimallit ovat aika hauraita...

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 14.01.2015 14.30

Tietysti voisi pohtia myöhemmin ns. Modified- luokan lisäämistä. Siinä luokassa rakentelu olisi vapaampaa, vaikkapa niin että aihio voisi olla mikä muovisarja tahansa, metalliakselit voisi siihen sitten napata muista aihioista.
Metalliakselit siis vaaditaan siksi että kilpuri etenee paremmin ja akselirikkoja tapahtuu vähemmän.

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 14.01.2015 19.43

Jarkko Antikainen kirjoitti:esim. PT Cruiser, 60- luvun vette, uudet Musset... AMT: n Showroom Replicas- sarjoissa on myös metalliakselit, esim. uusi Challenger... Buick Regalia ja Reattaa, Chevyn pick - uppeja tms... 90- luvun Corvette- promoista...
Niinhän mää sanoin: Pelkkiä linttoja = Jenkkejä :twisted:
Se on hyvä listata tuohon, että metallikoriset ei käy ettei joku sellaista ala jossain välissä rakentelemaan. Monogrammilla on muutama vanhempi sarja ja sitten tietysti Burago. Tuo akselisto niissä mättää muutenkin, mutta akseleista voitaisiin vielä vähän vääntää :mrgreen: Lähinnä, että olisi mahdollista rakentaa OIKEA ralliauto kisoihin.

Resiiniä saa muuten sellaistakin joka vastaa lujuudeltaan polykarbonaattia...

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 15.01.2015 14.18

Vai että akselistoista pitäisi vielä vääntää, miten?

Sillä välin tämä ensimmäinen Malliralli- kilpurin prototyyppi on nyt valmiina testaukseen:

Kuva

Päätin laittaa konehuoneeseen osat paikalleen koska näyttäisi jotenkin pöljältä jos kilpurin kääntyessä katolleen olisi moottorin kohdalla tyhjää.

Kuva

Lyöntisuoja on väännelty löytämästäni ohuesta pellistä, kiinnitys ruuveilla, toisella puolella muutamat aluslevyt ja mutterit.

Kuva

Ajattelin että kilpailijan nimi olisi hyvä löytyä korin pinnasta.

Kuva

Kuva

Kuva

Konepelti teipataan kiinni pienillä läpinäkyvän teipin suikaleilla.

Avatar
Jani Friman
AirFix
Viestit: 182
Liittynyt: 11.01.2007 12.19
Paikkakunta: Lieto

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jani Friman » 15.01.2015 18.31

Tästähän saadaan uusi kansallinen erikoisuus eukonkantojen ja suopotkupallon joukkoon! Nyt nimeltä mainitsemattomien mallikauppojen pojat valppaina, tästä idea vuotuiseen tapahtumaan, lisää menekkiä kummasti... :wink:

Kaapista löytyy siellä monta vuotta pyörinyt Revellin Hummer joka täyttää kriteerit... Pitänee osallistua, näin saan mahdollisesti toisenkin auton Huolille valmiiksi! Näille voisi näyttelyssä varata yhden pöydän, ovat mielenkiintoisia varmaan sekä ennen että jälkeen itse kisan.
Hän kiipesi vuorelle sanoen: "Kustomoikaa kaaranne"
Ja he näkivät että niin oli hyvä.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 15.01.2015 19.04

Hyvä idea varata Huolille yksi pöytä näille. kesän pienoismallitapahtumissa voisi muuallakin järjestää kisoja?

Mukavaa että teet kilpurin, hummerissa ainakin maavara riittänee näihin hommiin.
Minä teen toisenkin kilpurin, aihiona 1990 ZR -1 promo.

Sen verran testasin pihalla että tuo noin ohut peltinen lyöntisuoja vääntyy heti mutkalle, joku jäykempi materiaali voisi ehkä olla parempi.

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 15.01.2015 21.28

Lattarautaa ...tana ja migillä kiinni :screwy:
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Avatar
Jukka Petrov
AirFix
Viestit: 398
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 15.01.2015 23.02

Jarkko Antikainen kirjoitti:poikkeuksena konehuoneen osat jotka saa halutessaan jättää pois ja vanteet jotka saa vaihtaa.
Saako renkaatkin vaihtaa?
Jarkko Antikainen kirjoitti:eikä osia tai niiden asennuspaikkaa suhteessa toisiinsa saa muuttaa.
Tarkoittaako tämä, että maavaraa ei voi nostaa/laskea muuttamalla akselin asennuspaikkaa suhteessa alustaan?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 15.01.2015 23.19

Jukka Petrov kirjoitti:
Jarkko Antikainen kirjoitti:poikkeuksena konehuoneen osat jotka saa halutessaan jättää pois ja vanteet jotka saa vaihtaa.
Saako renkaatkin vaihtaa?

Ei saa.
Jarkko Antikainen kirjoitti:eikä osia tai niiden asennuspaikkaa suhteessa toisiinsa saa muuttaa.
Tarkoittaako tämä, että maavaraa ei voi nostaa/laskea muuttamalla akselin asennuspaikkaa suhteessa alustaan?
Näinhän se on, sitähän se tarkoittaa.

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 15.01.2015 23.27

Tässä ajattelin että näitä nyt julkaistuja sääntöjä ei enää muokata, mennään näillä nyt ainakin siihen asti kun on saatu kokemuksia niiden toimivuudesta käytännössä.
Muutaman kisan jälkeen voidaan sitten pohtia toimivatko kaikki rataa ja kisan etenemistä koskevat säännöt hyvin vai onko niitä syytä muuttaa.

Mitä tulee kilpurin rakentamista koskeviin sääntöihin, en muuttaisi niitäkään.
sitävastoin voi miettiä josko koostaisi rakentelusäännöt Open- Luokan kilpurin rakentamista varten.
Openissa ei olisi niin paljoa rajoitteita ja niitä sääntöjä voisimme yhdessä miettiä täällä.

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 15.01.2015 23.33

Jarkko Antikainen kirjoitti:Vai että akselistoista pitäisi vielä vääntää, miten?
Siis juuri tuohon modified suuntaan eli saisi itse asentaa muoviakselien tilalle metalliset. Ja että ei tarvitsisi käyttää akselistoja muista aihioista. Esim Minin koppaan ei tarvitsisi tunkea pohjaa jostain avo Caddystä.

Saako konepellin myös vaihtoehtoisesti liimata kiinni?
Jarkko Antikainen kirjoitti:Kaikki toimenpiteet mitä kilpa - auton rakentelusäännöissä ei ole kielletty tai muuten määritelty on sallittu.
Salliiko tuo esimerkiksi ilmanohjaimet ja pohjapanssarit? Pitäähän nyt ralliautossa pohjapanssari olla!

Kuva

Edit: Ehditkin just vastailemaan ennen mun kysymyksiä :(

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 15.01.2015 23.36

Mulla olisi tuolla yksi siipeensä maalausvaiheessa saanut Tamiyan Audi odottelemassa.. Katto ja konepelti vääntyi pahasti mutkalle :screwy:

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.01.2015 00.19

Jestas mikä siipi Escortissa. :shock:
LAINAUS SÄÄNNÖISTÄ:

Kilpa – autossa tulee olla sen perustana käytetyn rakennussarjan tai promomallin kaikki siihen oleellisesti kuuluvat osat asennettuina
poikkeuksena konehuoneen osat jotka saa halutessaan jättää pois ja vanteet jotka saa vaihtaa.
Konepellin saa teipata kiinni


Tuohan ei siis kiellä osien lisäämistä, olkoon ne mahdollisesti lisättävät osat vaikka siipi tai pohjapanssari.

Konepellin saa teipata kiinni, ei liimata. Ajatuksena tässä on että teippi saattaa pettää..... :mrgreen:

Avatar
Jukka Petrov
AirFix
Viestit: 398
Liittynyt: 22.03.2005 23.38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jukka Petrov » 16.01.2015 00.26

Jarkko Antikainen kirjoitti:
Konepellin saa teipata kiinni, ei liimata. Ajatuksena tässä on että teippi saattaa pettää..... :mrgreen:
Mutta eihän säännöissä kielletty liimaamasta konepeltiä kiinni. Ja kaikki mikä ei ole kiellettyä, on sallittua :?:

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4604
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Malliralli

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 16.01.2015 00.28

Niin ja Miltä kuulostaa seuraava:

Modified- luokka, siinä metalliakselit saa laittaa itse sellaisiin malleihin joissa ei niitä ole, maavara, renkaat ja vanteet ovat vapaavalintaiset ja korimuutokset ovat sallittuja, sarjan osista on käytettävä ainakin noin 1/3 osaa sarjaan luontevasti kuuluvista osista ja osien paikkoja suhteessa toisiinsa saa muuttaa eli kilpurin lähtökohtana käytetyn sarjan ei edes tarvitse olla tunnistettava, jossain kohtaa on oltava riittävän suuri valkoinen pinta kilpanumeroa varten.
Pensselimaalaussääntö säilyy, materiaaleina sallitaan muovi ja hartsi, lyöntisuoja on oltava.


Nuo nyt oli tuohon ihan hatusta heitetty, muutoksia saapi ehdottaa.

Vastaa Viestiin