Pienoismallien tilaamien eBaystä

Yleistä keskustelua mallailuun liittyvistä yleisistä asioista. Keskustelu rakennussarjoihin liittyen rakentamisen alle.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Teemu Kankaanpää
FCMA member 2018

Pienoismallien tilaamien eBaystä

Viesti Kirjoittaja Teemu Kankaanpää » 22.03.2013 16.07

Mieleeni heräsi muutamia kysymyksiä kun eBaystä on tullut tilailtua lähiaikoina vaikka ja mitä, satuin katselemaan pienoismalleja sieltä.

Mm. BMW E21:sen pienoismallin hinta ~13 euroa, toimituskulut suomeen 8 euroa.
Miten näissä menee, pitääkö tulliin ilmottaa mitään, tai tuleeko yllätyskuluja, ym?

Onko kellään kokemusta tuolta tilaamisesta? Muutamat pienoismallit polttelee aika pahasti eBayssä.. :banghead:

Jouko Helenius
Heller

Re: Pienoismallien tilaamien eBaystä

Viesti Kirjoittaja Jouko Helenius » 22.03.2013 16.11

Teemu Kankaanpää kirjoitti: Miten näissä menee, pitääkö tulliin ilmottaa mitään, tai tuleeko yllätyskuluja, ym?
Riippuu tietty ihan siitä missä päin maailmaa tuo on myytävänä. Jos EU:n alueella niin ei muita kuluja. Jos muualla niin eiköhän siinä se sama 20 euron tullivapaa raja ole kuin muussakin kaupankäynnissä.

En tietty mistään mitään tiedä, mutta luulot on suuret. :screwy:

Jesse Rasku
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jesse Rasku » 22.03.2013 19.09

Ja mitenkään laittomuuksiin yllyttämättä, todettakoon että aika pieni on todennäköisyys sille että tulli sattuisi sun paketista kiinnostumaan ;) eli melko varmasti tulee suoraan kotiovelle ilman lisälaskua

Se on sitte ihan oman tunnon juttu lähdetkö kertomaan tullille että tämmöistä tuli ostettua, paljonko saan maksaa teillekin. Itse luonnollisesti ilmoitan aina....

Henri Haapalainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Henri Haapalainen » 22.03.2013 19.14

Ja jos sattuu tulliin pamahtamaan, ni siitähän ei tule maksaa kuin alvi eli 24% mallin ja postin hinnasta päälle.
Jos matikka ei ole hallussa, niin esim. malli 60eur + posti 40eur = 100 eur ja siitä alvi on 24eur.
Eli, mallin hinnaksi tulee 124 eur niinku totaalisesti :mrgreen:
Team Lentäjät

Teemu Kankaanpää
FCMA member 2018

Viesti Kirjoittaja Teemu Kankaanpää » 16.06.2013 11.07

Kommentoidaan tähän tilaamiseen vielä sen verran, et tuo on ihan liian helppoa kun sinne näpyttää Visa Electroninsa tiedot ja tilailee kaikkea... :mrgreen:
Eli ei ole ollu ongelmaa tilauksissa eBayssä.

JP Hänninen
Heller

Viesti Kirjoittaja JP Hänninen » 14.11.2013 20.02

Mihinkäs se muuten perustuu, että EUn ulkopuolelta tulevien (pienoismalli)lähetysten alvi määräytyy tuotteen hinnan + postikulujen mukaan, mutta kun tilasin hupparin ei sille laskettu alv:ia kuin tuotteen arvosta? Tullasin nämä nettitullissa. Vai oliko tämä vain yksittäistapaus.
"Jos jotain tehdään, niin tehdään se kunnolla!" - Kaveri kun ajoi 74km/h ylinopeutta tutkaan.

Ville Jurvanen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 07.03.2014 12.26

Nettitulliin tietoja ilmoittaessa ilmoitetaan tuotteen ja postin arvot erikseen. Itse en muista mitä omastani maksoin veroja, mutta eikö tullimaksu kuuluisi maksaa vain tuotteesta. Korjatkaa jos olen väärässä.
Nettitullin käyttö on helppoa. Jouduin käyttämään sitä Japanista tulleen pienoismallin kanssa.
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 07.03.2014 12.49

Tulli menee tuotteen hinnasta ja alv tuotteen hinta, postikulut ja tulli yhteenlasketusta summasta.

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 19.09.2014 20.01

En tilannut, vaan möin. Katsotaan osaako Fat Boy Havaijille vai ei... Aika simppeli homma loppujen lopuksi, mutta ei ihan niin suoraviivainen prosessi kuin tori.fi:ssä :D

Kiertomäntä
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiertomäntä » 19.09.2014 21.25

Et sitten yhtään kauemmas/eksoottisempaan paikkaan saanut myytyä :D
Miten tuo "yli rajojen" osto myynti ylipäänsä toimii, verrattuna vaikka nyt siihen toriin. Siis tuo maksupolitiikka lähinnä. Luottokortilla tms.?
Kipu on mielen heikkoutta, joka poistuu ruumiista.

Average modeler, professional idiot.

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 19.09.2014 21.52

Ei ollu huutajia, Belgiasta muistaakseni oli toinen huutaja (sama joka kaupittelee yksittäisiä Tamiyan Fat Boyn valurankoja sikahintaan). Hollannistakin tuli lisätietokyselyä mutta ei innostunut huutamaan.

Paypal on mun mielestä helpoin ja turvallisin vaihtoehto. Nyt toki myyjän (eka kerta) roolissa vähän jännittää kun paypal tilillä näkyy summa "odottaa/pending" -tilassa. Menee hetki ennen kuin paypal/ebay antaa sen siirtää lopullisesti mulle. Ilmeisesti sen takia, että jos ostajan mielestä tavara ei ollut sitä mitä piti, niin on helpompi hoitaa rahat takaisin ostajalle.

Euroopan sisällä olen joitakin ostoksia maksanut ihan tilisiirrolla kun se käy nykyään niin kätevästi. Nämä kyllä käytännössä liikkeisiin, ei yksityisille.

Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 20.09.2014 08.34

Jos en ihan väärässä ole niin kun paketin postittaa ja jonkun kodin syöttää paypaliin tai johonkin niin sitten rahat saa. Näin muistelen kuulleeni mutta varmahan en ole.
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 20.09.2014 19.30

Se menee niin, että usps:n / fedexin seurantakoodeilla rahat saa nopeammin (3 pv.). Seuraava pykälä tais olla 7 päivää ja mun tapauksessa odotusaika on 21 päivää, koska näitä perähikiän seurantakoodeja ei saa ebayn seurannassa toimimaan. Nyt toki tein ilmoituksen ebay.com sivun kautta, en tiedä vaikuttaisiko asiaan jos seuraavaksi tekisi esim. co.uk sivun kautta. .de:ssä rajoittaa kielimuuri :D

Lisäksi vaikuttaa tehdyt kaupat (lkm., kokonaissumma) ja se, kauanko on ollut myyjän roolissa. Mutta mikäli ymmärsin ebayn ohjeet oikein, niin odotusaika on mun tapauksessa aina se 21 päivää. Juurikin tuon seurannan puutteellisuuden takia.

teyo
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teyo » 26.01.2015 22.54

Miksi joistain malleista lähetyskulujen lisäksi menee import charges.
pienoismalleja www.elisanet.fi/teijon/models Purkaminen on rakentamista

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 03.02.2015 23.45

teyo kirjoitti:Miksi joistain malleista lähetyskulujen lisäksi menee import charges.
Se on ilmeisesti tämä viime aikoina muotiin tullut ilmiö, jossa lähettäjä maksaa kaikki tullauskulut etukäteen (en ihan ymmärrä miten ja miksi), jolloin ei tarvitse vastaanottajan tullailla pakettia sen kummemmin. Kait. Ilmeisesti rahtikirjaan/osoitekorttiin tulee sitten maininta että tullivapaa, verot maksettu, ei tarvitse tullata... Mutta mun veikkaus on, että osa noistakin varmasti jää tulliin ja sit saat selvitellä ihan samallalailla kuin nytkin tullauksia.

Itse olen ollut siinä käsityksessä, että sen saisi valita ennen maksua, että kumpiko ne tullausmuodollisuudet hoitaa. Mutta mikäli sitä ei saa valittua noissa tapauksissa, niin sehän on ihan persiistä. Ei pääse tullia hujestamaan mitenkään päin :mrgreen:

Henri Haapalainen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Henri Haapalainen » 04.02.2015 12.00

Ei oo viell jääny yksikään paketti tulliin, josta on maksettu noi verot etukättee, kaikenlisäks tulevat suoraan ovelle saakka.
Liittynee jotenkin tuohon jenkkilän priority -postitukseen?
Voiskohan jopa olla, että eivät ota kuljetettavaksi tuolla systeemillä, jos ei verot hoideta myös heidän kauttaan?
Tuohan on ollu myyjien ongelma jo pitkää, ku asiakkaat sitte valittavat, ku näistä joutui vielä verotkin maksamaan, ei ollu niin halpaa ku lupasitte jnejnejne....
Team Lentäjät

Kimmo Hiltunen
Heller

Viesti Kirjoittaja Kimmo Hiltunen » 04.02.2015 23.03

Mulle sitten kävi valitettavasti niin,että tämä ebayn maailman ihanin "Global Shitting Program"hävitti tavarat...sinne meni reilusti yli 100 kpl.moottoreita että kiitti vaan.Myyjään olin yhteydessä parikin kertaa mutta kun hänkään ei saanut mitään vastausta niin mitä asialle sitten voi.Tietenkin olisin voinut kysyä suoraan ebaysta missä mennään ja sen jälkeen myyjälle olisi lätkäisty helvetinmoiset sanktiot ebayn mokasta...Seurantakoodista näkyi selvästi että tavarat olivat menneet Geeäspeen lähetyspaikalle ja sen jälkeen ne ilmeisesti siirtyivät rinnakkaisulottuvuuteen...
Tämä episodi opetti ainakin sen että enää en käytä heidän hienosti räätälöimää systeemiänsä.Rajoittaa aika paljon ostelemista(suurin osa myyjistä käyttää nykyään juurikin tuota gsp:tä)mutta ehkä se ei ole loppujen lopuksi huono asia...muuten saattaisi rahat loppua aika äkkiä kesken.
Mä teen yleensä niin että katson kuka lähettää USPS-systeemillä ja onko siedettävät postikulut(10-20 taalaa on vielä siedettävä määrä),yleensä noissa jää loppusumma sen verran pieneksi että eivät juutu tulliin.Sitten jos aletaan lähestyä 100 taalaa loppusummana niin ei tarvii ihmetellä vaikka paketti ei tulekaan lähipostiin.Onneksi nettitullaus on aika kätevää nykyään.

Vastaa Viestiin