FCMA open luokkajako - Päivitetty versio

Tapahtumia on pitkin vuotta, täältä löydät niistä tietoa tarkemmin

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

FCMA open luokkajako - Päivitetty versio

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 11.09.2007 11.54

FCMA open luokkajako

Ilmoittautumista helpottaa, kun rakentaja itse tietää, mihin luokkaan mallit ovat menossa.
Huomaa, että autot jaetaan luokkiin rakennustyylin mukaan, ei esikuvan valmistusmaan perusteella. Myöskään rakennussarjan materiaali ja mittakaava eivät vaikuta luokkajakoon.
Lähtökohtana on, että rakentaja on itse rakentanut mallinsa.

FCMA openin herrasmiessäännön mukaan samalla mallilla voi osallistua vain kerran samassa luokassa.
Aikaisempiin teemaluokkiin osallistuneella mallilla voi osallistua openin muihin luokkiin ja kääntäen aikaisempien openien muihin luokkiin osallistuneella mallilla voi osallistua teemaluokkaan.
Tilanteen niin vaatiessa näyttelynjärjestäjä voi tarvittaessa yhdistää luokkia tai siirtää mallin johonkin toiseen luokkaan.

Stock: Vakiomallit eli pienoismalli autosta sellaisena, kun se aikanaan on tehtaan liukuhihnalta maailmalle lähtenyt. Ajalle tyypilliset lisävarusteet ovat sallittuja.

Street rod ja Street car: Autot, joita on muunneltu/paranneltu lähinnä suorituskyvyn ja ajomukavuuden osalta. 1948 malliset ja vanhemmat kuuluvat Street rodiin. 1949 ja uudemmat puolestaan kuuluvat Street cariin. Jako perustuu oikeiden autojen maailmaan. 1948 oli viimeinen vuosimalli, jolloin Fordissa oli erilliset ”läskilokarit” ja poikittaiset lehtijouset. Myös Low riderit kuuluvat katuautoihin.

Kustom: Autot, joissa ulkonäköä on muutettu perinteiseen tapaan. Lopputulos on usein sellainen, että lähtökohtaa on enää vaikea tunnistaa.

Tuning: Uudemmat katuautot, joita on muutettu suorituskyvyn ja ajo-ominaisuuksien lisäksi myös ulkonäön osalta. Äänentoistolaitteisto on usein merkittävässä asemassa.

Racing: Vain kilpailukäyttöön tarkoitettujen autojen pienoismallit.

Truck: Kuormurit, rekat ja muu raskas kalusto.

Light commercial: Pienemmät hyötyajoneuvot.

Bike: Moottoripyörät ja muut kaksipyöräiset

Diorama: Mallit, joille on rakennettu erilliselle alustalle jonkinlainen ympäristö.

Box stock: Mallien tulee olla rakennettu vain laatikosta löytyvistä osista mukaan lukien sarjan mukana tulleet figuurit. Myös kaikki sarjaan mahdollisesti kuuluvat vaihtoehtoiset osat ovat käytettävissä. Muita osia ei saa käyttää. Perustekniikat ja metallikalvon käyttö on sallittu. Pintakäsittely on vapaavalintainen, kunhan se on kosmeettista, ei rakenteellista. Kohoviivojen poishionta, uppoviivojen täyttö ja/tai uudelleen kaivertaminen sekä mallin muu muuntelu on kielletty. Kaiken laatikosta löytyvän materiaalin (=valutangot, ohjepaperit jne) saa käyttää mallin detaljointiin (esim. tulpanjohdot venytetystä valutangosta). Varsinaisia uusi osia ei kuitenkaan saa rakentaa. Muiden kuin sarjan omien siirtokuvien käyttö on sallittua. Malleilla ei saa olla alustaa. Ota ohjeet ja/tai laatikko mukaan epäselvyyksien välttämiseksi.

Miscellanous: Mallit, jotka eivät sovi mihinkään muuhun luokkaan.

Junior: Alle 17-vuotiaitten rakentajien mallit rakentelutyylistä riippumatta. Junior-ikäinen saa halutessaan osallistua muihinkin luokkiin.

Teemaluokka: Määritellään vuosittain erikseen. Vuonna 2010 teemana on "Pientä laittoa".
Viimeksi muokannut Tuomas Seppälä, 05.10.2009 12.49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 11.09.2007 23.39

Onko tuo sama luokkajako, kuin viime vuonna + Expossa?

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 03.10.2007 08.46

Sama on kuin viime vuonna. Tämä luokkajako käytössä FCMA openissa. Expossa tod.näk. oma sovellutus.
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Avatar
teyo
FCMA member 2018
Viestit: 877
Liittynyt: 11.04.2005 16.03
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teyo » 03.10.2007 10.12

Pitääkö aiheen liittyä autoon miscallaneous luokkassa, voiko tuoda vaikka figuurin vai meneeko ipms:n puolelle.
pienoismalleja www.elisanet.fi/teijon/models Purkaminen on rakentamista

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 03.10.2007 22.34

Juu, viime Expossa oli hieman eri luokkajako, koska tiedot ehtivät lehtiin ennen päivitystä :? Yritetään saada korjattua se ensi vuodeksi. Lähinnä siksi, että olisi samat luokat FCMA-, IPMS-Openisaa ja Expossa. Ainoa ero IPMS-Openissa ja Expossa ei mittakaavarajoitetta.

*vinkkivinkki*
Laittakaa Box Stock luokassa ohjeet pakollisiksi mukaan. Näin IPMS-Openissa ja Expossakin kaikissa suoraan laatikosta luokissa. Kopioitu suuresta maailmasta.

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 04.10.2007 08.21

Miscellanous on juuri tarkoitettu autoluokkien oheen kaikille muille sekalaisille kättentuotoksille. Esim. figuurit, lentskarit, panssarit, laivat jne. Luokka lisättiin lähinnä Turun IPMS:n ehdotuksesta, että heikäläisetkin pääsevät kisaamaan.
Tuo mittakaavajako (1/25-1/20 ja muut) on ollut melko lailla pitkään perinteenä automallipuolella niin meillä kuin muuallakin.
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Jyrki Honka
FCMA member 2018
Viestit: 312
Liittynyt: 05.05.2005 17.14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jyrki Honka » 04.10.2007 19.51

Vauhtipahvi kirjoitti: *vinkkivinkki*
Laittakaa Box Stock luokassa ohjeet pakollisiksi mukaan. Näin IPMS-Openissa ja Expossakin kaikissa suoraan laatikosta luokissa. Kopioitu suuresta maailmasta.
Mitäs sitten jos malli on hankittu yli 20 vuotta sitten, kertaalleen rakennettu ja nyt "entisöity", eikä ohjeista ole minkäänlaista hajua. Minne lie joutuneet?

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 04.10.2007 20.00

Jyrki Honka kirjoitti: Mitäs sitten jos malli on hankittu yli 20 vuotta sitten, kertaalleen rakennettu ja nyt "entisöity", eikä ohjeista ole minkäänlaista hajua. Minne lie joutuneet?
Internetin ihmemaa avuksi eli vaikka tulostettu kuva laatikosta mukaan. Vakuuttava esiintyminen mallia ilmoittaessa lasketaan eduksi :mrgreen:
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Avatar
Henri Haapalainen
AirFix
Viestit: 596
Liittynyt: 07.11.2008 21.27
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Henri Haapalainen » 08.11.2008 22.22

Eli, onko IPMS:n luokkien lisäksi kuitenkin myös tämä:

Miscellanous: Mallit, jotka eivät syystä tai toisesta sovi mihinkään muuhun luokkaan?

Eli, mitäs tuonne enää voidaan laittaa, jos IPMS:n luokat otetaan huomioon?

Avatar
Vauhtipahvi
Tamiya
Viestit: 3128
Liittynyt: 30.11.2004 00.45
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 08.11.2008 23.00

Villi veikkaus äkkiseltään: Esim. kasattu pelkkä moottori?

Avatar
Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viestit: 4606
Liittynyt: 28.09.2004 10.33
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: FCMA open luokkajako

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 04.11.2009 14.47

Päivitin aloitusviestiä vielä tällaisella lisäyksellä:
HUOM!
Aikaisempiin teemaluokkiin osallistuneet mallit saavat osallistua openin muihin luokkiin ja aikaisempien openien muihin luokkiin osallistuneet mallit saavat osallistua teemaluokkaan mikäli luokan teemaan sopivat .

Markku Nikkanen
AirFix
Viestit: 655
Liittynyt: 25.10.2004 08.38
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: FCMA open luokkajako - Päivitetty versio

Viesti Kirjoittaja Markku Nikkanen » 13.04.2010 19.53

Mää käsitin uudistuksen niin, että esimerkiksi ennen oli ohter scale luokka -joka nyttemmin on siis poistettu- esim 1:8-19/32 tms? Sitten oli 1:20-25 muissa luokissa vakioitu esim. stock, tuning, race etc. Nykyään ei ole enää tietääkseni skaala rajoituksia noissa muissa luokissa: esimerkki ennen teit rodin 1:8 -> other scale (tai big scale mikä lie) ja nykyään voi siis ilmoittaa kyseisen tuotoksen ihan vain street rod luokkaan. Misc-luokka on siis nimenomaan juuri näille vaikka moottorin pienoismallille tai vaikka karikatyyri-malleille. Ja nää on siis FCMA:n säännöissä, ei koske IPMS:n tai FHRA:n näyttelyitä (?). Nyt tämä on mennyt hieman sekavaksi, olisiko paikallaan yhtenäistää nuo säännöt eri järjestäjien välillä? Olisko pieni lobbaus paikallaan, esmes yhteistä saunailtaa tms. kerhojen sikariportaan kesken (tää on siis ihan vain vitsinä, ei meitin rahat taida riittää siihen)? Mun oma mielipide on, että hyvä, että ei ole skaala rajoituksia eri luokissa, kun niitä tulee muutenkin isompia (esimerkiksi 1:12) vähemmän kuin sitä "peruskauraa" 1:24-25 skaalaisia. Sääli vaan sinänsä, kun yleensä nuo näyttelyt ajoittuu viikonloppuihin ja meikäläinen on monesti nk. gineksessä, eli duunissa sillon (ai mikä loma, onkse jotai syötävää)?
Oo GT-R oO

VOLDUDE

Avatar
Tuomas Seppälä
Hasegawa
Viestit: 1528
Liittynyt: 19.01.2005 10.33
Paikkakunta: Loimaa

Re: FCMA open luokkajako - Päivitetty versio

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 13.04.2010 21.51

IPMS:n kanssa on koko ajan tehty yhteistyötä tässä luokkajakoasiassa ja aika hyvin pitäisi homma olla samoilla linjoilla. FHRA:n Model Car Contest ja muutkin autonäyttelyitten yhteydessä pidettävät pienoismallinäyttelyt on sitten oma juttunsa. Osassa saattaa luokkajako olla peruja vuodelta tuubiliima ja linkkuveitsi, vaikka maailma ympärillä on muuttunut moneen suuntaan. Yhdistävä tekijä kuitenkin näille kaikille tapahtumille on, että melkein kaikkien järjestämisestä vastaavat harrastajat. Näin ollen homma ei (onneksi) ole kovinkaan byrokratisoitunutta. Yhteistyötä voi toki aina lisätä. Ehkäpä tässä olisi missiota FCMA:n hallitukselle :thumbup:
Tässä luokkajakoasiassa sentään olemme kerrankin ainakin minun mielestäni länsinaapuria edellä. Siellähän pienoismallinäyttelyissä on edelleen mukana Other scalen tai Big scalen lisäksi Euro/japs -luokka, johon menevät kaikki ei-amerikkalaista ajokkia esittävät pienoismallit :screwy: Eikö edistykselliset ruåtsalaiset ole huomanneet, että kylmä sota loppui jo, Berliinin muuri on kaadettu ajat sitten eikä jenkki enää ole kaikille jees :worshippy
Ikävä kyllä maailma pyörii edelleen enemmistön ehdoilla. Niinpä on tyytyminen viikonlopputapahtumiin.
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

Avatar
Ville Rehuttu
FCMA member 2018
Viestit: 444
Liittynyt: 15.11.2004 12.25
Paikkakunta: Toijala

Re: FCMA open luokkajako - Päivitetty versio

Viesti Kirjoittaja Ville Rehuttu » 15.04.2010 14.08

FHRA:n model car contest on FCMA:n järjestämä, joten siellä tietääkseni mennään FCMA:n säännöillä.

Ruotsin luokkajaosta puheen ollen. Ihmettelin siellä, kun on Euro / japs luokka, mutta eurot ja japsit saa silti osallistua muihinkin luokkiin :screwy: Jää aika tyhjäsi tuo euro/japs luokan merkitys.

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2457
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: FCMA open luokkajako - Päivitetty versio

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 20.10.2011 21.55

Mä kysyn nyt sellaista, että mun mielestä Stockin sääntöjä voi tulkita aika monella tavalla... Tämä on häirinnyt jo vähän aikaa joten on pakko kysyä.

Eli säännöthän sanoo, että: Stock: Vakiomallit eli pienoismalli autosta sellaisena, kun se aikanaan on tehtaan liukuhihnalta maailmalle lähtenyt. Ajalle tyypilliset lisävarusteet ovat sallittuja.

Mikä luokitellaan lisävarusteeksi? Joskus Stockissa kun on näkynyt autoja, jotka eivät varmasti ole tulleet esim. Smokey & The Bandit decalit kyljissä. (jos esimerkki osuu sinun rakentamaasi Stock- pienoismalliin, älä vetäise hernettä nenään, kunhan heitän jonkun esimerkin) Joskus on muistaakseni näkynyt myös vaihdettuja vanteita, vai onko? Mikä on siis se lisävarusteen raja, onko se LA-puhelin, kattoteline+potkukelkka tms.? Mutta mielestäni vanteita ei enää lisävarusteiksi voi laskea?

Ja sitten toinen juttu: Stock luokassa kun auton pitäis olla alkuperäinen, niin miten esim. tehdaskilpureiden laita on? Tämä on se juttu, jota olen miettinyt kovasti. Eli esim. Hemi Dart SuperStockereita tupsahteli pohjamaalissa tehtaalta ulos. Käykö tällainen Stockiin vai meneekö Racingiin, kun on periaatteessa tehtaan asussa kuitenkin, jos jättää pohjamaalille... Mikä tässä kohtaa on se raja? Koska tehtaalta tullutta ajoneuvoa sekin esittää, mutta ei ole periaatteessa alkuperäinen ajokki?

Mitä mieltä muut ovat tästä...?
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Avatar
Niko Niemi
Hasegawa
Viestit: 1944
Liittynyt: 15.11.2004 13.43
Paikkakunta: Turku

Re: FCMA open luokkajako - Päivitetty versio

Viesti Kirjoittaja Niko Niemi » 21.10.2011 08.16

Niko Lindström kirjoitti: Ja sitten toinen juttu: Stock luokassa kun auton pitäis olla alkuperäinen, niin miten esim. tehdaskilpureiden laita on? Tämä on se juttu, jota olen miettinyt kovasti. Eli esim. Hemi Dart SuperStockereita tupsahteli pohjamaalissa tehtaalta ulos. Käykö tällainen Stockiin vai meneekö Racingiin, kun on periaatteessa tehtaan asussa kuitenkin, jos jättää pohjamaalille... Mikä tässä kohtaa on se raja? Koska tehtaalta tullutta ajoneuvoa sekin esittää, mutta ei ole periaatteessa alkuperäinen ajokki?

Mitä mieltä muut ovat tästä...?
Mun mielipiteeni on, että tuollainen auto kuuluu Racing luokkaan. Suurin osa ainakin vanhoista kilpa-autoista on tupsahdellut tehtaan linjalta ulos erilaisissa maaleissa ja ollut jopa rekisteröintikelpoisia. Jos auto on alunperin kilpa-autoksi tarkoitettu, niin oikea luokka on Racing. Stockia siitä ei tule jos jättää numerot ja mainokset pois. Toki raja saattaa jossain kohtaa olla häilyvä, Ferrari 250GT SWB:tä on tehty kahta ulkoisesti lähes identtistä versiota, joista toinen on puhdas GT-luokan kilpa-auto ja toinen katuversio. Ja jotta asia ei olisi liian helppo, niin kaikilla Comp. versioilla ei ole aikakauden kisahistoriaa ja osalla Lusso-versioista on. Pahoittelen esimerkin merkkivalintaa, en vaan osaa US-autoista mitään vastaavaa esimerkkiä antaa.

Stock-luokan osalta ollaan kyllä oltu aika suopeita ja joskus väljiäkin tulkintoja tainnut mennä läpi. Jos noita sääntöjä rupeää liian tarkasti tulkitsemaan, niin suurimmassa osassa malleja olis varmaan jotain joka sen tiputtaa pois Stock-luokasta. Palkintojen kannalta ongelmia harvemmin on ollut.

Jos on epäilyksiä siitä, mihin luokkaan oma malli kuuluu, niin kannattaa kysellä näyttelyn järjestäjiltä tai tuomareilta. Yleensä ko. porukalla on ollut kohtuullisen laaja-alainen näkemys ja tieto myös mallien esikuvista.

-Niko

Avatar
Niko Lindström
FCMA member 2018
Viestit: 2457
Liittynyt: 20.02.2008 18.34
Paikkakunta: Vantaa.
Viesti:

Re: FCMA open luokkajako - Päivitetty versio

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 21.10.2011 08.27

Joo mä olen melko samaa mieltä tässä että kyllähän ne Racingiin kuuluu vaikka tehtaan linjalta ovatkin tulleet. Vaikka tehtaan asussa olisivatkin, niin kilpa-autojahan ne on ja paljon selkeempää on tietysti että Stockissa on alkuperäisiä autoja. Ja tuo merkkivalinta noissa esimerkeissä ei tullut yllätyksenä, mutta ei se haittaa nimittäin kyllä vanhat Ferraritkin on hienoja autoja. Ja kun ei tiedä millaisia nuo mallit on, niin kaivampa esiin vanhoja Ferrareita käsittelevän kirjan. Sieltä löytyy apua.

Ja kyllähän Stockissakin monissa autoissa on varmasti juttuja joita ei siinä ehkä pitäisi alunperin olla, mutta mun mielestä pääasia tuossakin on se, että autossa ei ole jotain selvästi siihen kuulumattomia osia. (esim. juuri ne vanteet tai decalit) Jos oikeen tiukasti tuota katsottais, niin auto jonka väri on väärä ei kuuluisikaan enää Stockiin. Mun mielestä on hyvä että ollaan senverran suopeita kuin ollaan oltukin, tosin noita mitkä ovat selkeästi muuteltuja vaikka eivät välttämättä paljoa muuteltuja, tiputettaisiin ulos Stockista, koska eivät selvästikään ole alkuperäisiä.

Mulla ei sinänsä ole mitään epäselvyyksiä tässä luokkajaossa ja jos jotain tulee niin kysyn sitten uudestaan. :wink:
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Vastaa Viestiin