Yhteisprojektit

Ilmoitukset forumista, kuin myös ehdotukset & palaute forumin toiminnasta tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Viljami Koskinen
AirFix

Re: Yhteisprojektit

Viesti Kirjoittaja Viljami Koskinen » 30.11.2009 15.27

Vauhtipahvi kirjoitti:
Olli kirjoitti:
Janne Herajärvi kirjoitti: Näkyyhän se sisusta ikkunoista katollisessa autossakin :wink:
Ei näy, jos nekin piti sääntöjen mukaan maalata.
That´s the point :wink:
Mut eiks toi mee näsäviisasteluks, kaikki varmaan tietää mitä tarkotetaan. :D
Six in a row, makes it go!
-Dodge Ram Van B250 Royal 225+904

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 30.11.2009 15.43

Jokainen ajatelkoon säännöt terveellä maalaisjärjellä, eli ne osat pitää maalata mitkä yleensäkin maalataan :lol: :roll:

Kantri
AirFix

Viesti Kirjoittaja Kantri » 30.11.2009 16.07

Näyttää olevan kysymys, moottorilla vai ilman.Eikös tuo olisi helppo määritellä sillain että, mallin pitää sisältää vähintään määrätyn määrän yhteen liitettäviä osia.Kyllähän noissa malli laatikoissakin ilmoitetaan aina montako osaa sarja sisältää.
Tostakin voi vielä tehddä eri sarjoja, alle 100 osaa, alle 200 osaa tai jotain tuon suuntaista.

T,Kantri
Carpet factory - Autolemmikkitehdas

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 30.11.2009 16.15

Juu tuota osamäärää mietin rajoittavaks tekijäks jos moottorittomia malleja joku haluaa tehä. Esim 60 osaa näin kylmästi heitettynä :roll: Katsotaan nyt

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 30.11.2009 16.28

Jos mie kylmänviileästi huomenna tekasen ketjut tuolle kimppaprojektille "valmiine" sääntöineen niin jokainen saa osallistua sitten mielensä mukaan. Mietin vielä tämän illan nuita sääntöjä ja otan parannusehdotuksia mukaan. Huomenna sitten luultavasti aloitan oman projektini jos ei mitään asioita piä lähtiä hoitamaan 8)

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 01.12.2009 01.25

Tervetuloa kaikki halukkaat mukaan: http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=4&t=8427

Moderaattorit voi siirtää ketjun oikeaan paikkaan sitten jos katsovat tarpeelliseksi :thumbup:

Osku Hirvonen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osku Hirvonen » 01.12.2009 10.22

Jones kirjoitti:Ei noista mitään tule vaikka kuinka rajaa, pohtii, vääntää ja kääntää. Unohdetaan suosiolla kaikki kimppaprokkikset.
Tällaset ajatukset mullakin oli kun ketjun aloitin ja vahvistuu vaan... ;)

Jones kirjoitti:FCMA Openissa on kuitenkin vuosittain teemaluokka kaikille jotka haluavat koetella luovuutensa rajoja jonkin tietyn aihepiirin sisällä.
Sittehän pitäis rehata persiinsä ylös mallailupöydän/tietokoneen ääreestä ja lähteä ulos ovesta. :shock: Ihan rehellisesti, harvalla on mielenkiintoa (tai mahdollisuus) lähteä ajelemaan satoja kilsoja jonnekin hevonkuuseen jonakin tiettynä päivänä pikkuautoja katsomaan vs. sama juttu virtuaalisesti. Voin mä toki laittaa merkinnän kalenteriin, mutta voin melkeen satavarmasti sanoa, että ennen h-hetkeä sen syrjäyttää joku tärkeämpi kissanristiäinen. :)

Janne Herajärvi kirjoitti:Miltä kuulostas tällanen "Nopeus on valttia" yhteisprojekti. Alla ajattelemani säännöt
Voi olla hauskaakin jos on mahdollista istua 24/7 mallailupöydän ääressä. Toiset käy töissä, viettää aikaa perheen kanssa, hoitaa taloa ja mahdolisesti harrastaa paria muutakin juttua pienoismallien ohella. Esim. mulla noi kaikki em. menee mallailun edelle kun viikon vapaita tunteja jaetaan. ;) Justiinsa päässä laskeskelin, että viimeisen reippaan puolen vuoden aikana olen mallailuun (netin mallailusivuilla notkumista ei lasketa :roll: ) käyttänyt keskimäärin vajaa 2h/kk, ei tee montaa minuuttia viikossa... Ei siinä paljon kalenteriin sidottuja projekteja tehdä... :cry: Jos aikasidonnainnen projekti, niin sitten mieluummin vaikka 20h tehokasta työaikaa, mä saan ton kasaan sillon vajaassa vuodessa! :worshippy

Janne Herajärvi kirjoitti: - Aloittamaton rakennussarja jonka saa valita ihan vapaasti, eli autot, rekat ja moottoripyörät, mittakaavasta riippumatta.. Kaikki aiheet käy.
- Takaraja aloittamiselle/valmistumiselle 2010 FCMA open.
- Ajanlasku alkaa ensimmäisestä kuvapäivityksestä jossa korista on poistettu valusaumat mutta muut osat on vielä koskemattomia.
- Rakennetaan laatikosta löytyvistä osista, ainoastaan tulpanjohdot ja foilaukset saa lisätä aftertarvikkeista.
- Kaikki osat pitää maalata.
- Jokaisen valmistuvan mallin on valmistuttava viikossa aloittamisesta ja mitä nopeammin MUTTA huolellisemmin sen parempi.
- Jokaiselta osallistujalta 6 kuvapäivitystä seuraavasti:
- Korista valusaumat poistettu ja muut osat vielä valurangoissa pusseissa. Merkintään päivämäärä ja kellonaika.
- Valmis moottori. Merkintään päivämäärä ja kellonaika.
- Valmis alusta johon moottori liimattuna paikalleen. Merkintään päivämäärä ja kellonaika.
- Valmis sisusta. Merkintään päivämäärä ja kellonaika.
- Valmis kori, eli tarvittavat maalaukset, kiillotukset, foilaukset, decalit ja ikkunat laitettuna. Merkintään päivämäärä ja kellonaika.
- Valmis malli, eli kaikki tarvittava maalaus ja liimaus työ tehty ja voidaan ihastella valmistunutta mallia ja tarkistella rakenteluaika.
Eipä näissä muuten mitään mitä ei jo mainittu, mutta noi "pakolliset" kuvapäivitykset on imo justiinsa sitä ylimääräistä mikä tappaa innostuksen. Mulle riittää valmiinkin tuotoksen esittely, se kuvausaika kun on kuitenkin pois rakentelusta.

Janne Herajärvi kirjoitti:Lopuksi valittaisiin valmistuneista siistein malli ja katsottaisiin nopeiten valmistunut malli ja näistä kahdesta heitetään kolikkoa ja oikean valinnan tehnyt saa jonku mallailuun liittyvän porkkanan Eli jokainen voi valita että rakentaako mallinsa mahdollisimman nopeaa vai mahdollisimman huolellisesti viikossa. Lisäksi jokaiselle osallistujalle hyvä mieli yhteishenkisestä projektista.
Kukas sponssaa sen porkkanan? Mun mielestä EI mitään äänestyksiä. Tämä ei ole kilpaiilu (ei nopeus eikä laatu), vaan tarkoitus on tehdä jotain yhdessä.

Janne Herajärvi kirjoitti:Jos mie kylmänviileästi huomenna tekasen ketjut tuolle kimppaprojektille "valmiine" sääntöineen niin jokainen saa osallistua sitten mielensä mukaan. Mietin vielä tämän illan nuita sääntöjä ja otan parannusehdotuksia mukaan. Huomenna sitten luultavasti aloitan oman projektini jos ei mitään asioita piä lähtiä hoitamaan
Nyt pikkasen jäitä hattuun. Mä en aloittanut tätä keskustelua siksi, että pitää hetijustnyt jotain saada aikaiseksi. Mietitään ja keskustellaan mieluummin kunnolla ja perusteellisesti toi juttu valmiiksi ja odotetaan että noi nyt meneillään olevat epäviralliset kimppaprojektit saadaan edes jotenkin alta pois. Eli Gone in 60 secs (kuinka moni näitä nyt sitten oikeasti tekee?) ja Lancia (paljon melua tyhjästä, paskanjauhantaa on, mutta varmaan Väyrysestä tulee presidentti ennenkun jotain nähdään valmiina...) :?
Kun aika on kypsä, niin määritelköön imo joko foorumin ylläpitäjä, modet tai fcma:n luottamushenkilöt aiheen sääntöinen, vaikka sitten tämän ketjun ajatusten pohjalta. Ei lähdetä itse sooloilemaan, muuten täällä on kohta puolenkymmentä mielivaltaista kimppaproggista vaikka porukkaa ei riitä edes yhteen... :(

Janne Herajärvi kirjoitti:Tervetuloa kaikki halukkaat mukaan: http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=4&t=8427
:banghead:

Noh, toivottavasti ottaa tuulta alleen ja ja saadaan enemmän kuin muutama valmis malli :) , minä en tuohon pysty osallistumaan. :(

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 01.12.2009 15.19

Osku Hirvonen kirjoitti:Voi olla hauskaakin jos on mahdollista istua 24/7 mallailupöydän ääressä. Toiset käy töissä, viettää aikaa perheen kanssa, hoitaa taloa ja mahdolisesti harrastaa paria muutakin juttua pienoismallien ohella. Esim. mulla noi kaikki em. menee mallailun edelle kun viikon vapaita tunteja jaetaan. ;) Justiinsa päässä laskeskelin, että viimeisen reippaan puolen vuoden aikana olen mallailuun (netin mallailusivuilla notkumista ei lasketa :roll: ) käyttänyt keskimäärin vajaa 2h/kk, ei tee montaa minuuttia viikossa... Ei siinä paljon kalenteriin sidottuja projekteja tehdä... :cry: Jos aikasidonnainnen projekti, niin sitten mieluummin vaikka 20h tehokasta työaikaa, mä saan ton kasaan sillon vajaassa vuodessa! :worshippy

Kukas sponssaa sen porkkanan? Mun mielestä EI mitään äänestyksiä. Tämä ei ole kilpaiilu (ei nopeus eikä laatu), vaan tarkoitus on tehdä jotain yhdessä.

Nyt pikkasen jäitä hattuun. Mä en aloittanut tätä keskustelua siksi, että pitää hetijustnyt jotain saada aikaiseksi. Mietitään ja keskustellaan mieluummin kunnolla ja perusteellisesti toi juttu valmiiksi ja odotetaan että noi nyt meneillään olevat epäviralliset kimppaprojektit saadaan edes jotenkin alta pois. Eli Gone in 60 secs (kuinka moni näitä nyt sitten oikeasti tekee?) ja Lancia (paljon melua tyhjästä, paskanjauhantaa on, mutta varmaan Väyrysestä tulee presidentti ennenkun jotain nähdään valmiina...) :?
Kun aika on kypsä, niin määritelköön imo joko foorumin ylläpitäjä, modet tai fcma:n luottamushenkilöt aiheen sääntöinen, vaikka sitten tämän ketjun ajatusten pohjalta. Ei lähdetä itse sooloilemaan, muuten täällä on kohta puolenkymmentä mielivaltaista kimppaproggista vaikka porukkaa ei riitä edes yhteen... :(

Noh, toivottavasti ottaa tuulta alleen ja ja saadaan enemmän kuin muutama valmis malli :) , minä en tuohon pysty osallistumaan. :(
No ehkä olin vähän hätäinen, mutta kyllä mie tuohon sitä aikaa laitoin kuitenki 2012 openiin asti, eli jos esim sinulla tai jollain muulla perheellisellä/töissäkäyvällä on aikaa vasta kesällä/muilla lomilla niin sitä aikaa olis näillekkin. Tuossa on nyt varsin löyhät säännöt kuitenkin joten aihevalinta ei rajaisi ainakaan ketään pois. Koska tuossa oli tuo ajanotto juttu mukana niin sillä nuo rakenteluvaihekuvat on kuitenkin tärkeät ettei käy niin että joku aloittaa Chevroletin ja valmistuessaan malli on viimisenpäälle rakenneltu Toyota :) Eli pieni tarkastelumahdollisuus jottei malli vaihu välillä johonkin aikaisemmin aloitettuun taideteokseen. Porkkanan laitoin tuohon siksi että se hieman lisäisi kiinnostusta omalta osaltaan, tarkoitus ei olisi suoranaisesti kilpailla vaan ihan kevyttä hauskanpitoa vakavamman mallailun ohella. Porkkanan sponssoiroin minä joten se saattaa tälläseltä persaukiselta sairaslomalaiselta olla 1 kappale etsattu akunkenkä tai 1 kappale aloittamaton ranennussarja. Tarkoitus ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä, aiheuttaa pahennusta yms. Enkä ole sitäkään vastaan että joku ideoi sellaisen aikatauluihin riippumattoman, aiheeltaan rajatumman, vakavamielisemmän yhteisprojektin jos sellainen tulee niin toki osallistun siihen myös :worshippy Ja sehän on loppujen lopuksi foorumin ylläpitäjän/moderaattorien päätettävissä että mikä on OK ja mikä ei... Itsekkään en kannata sitä että foorumilla olisi about 10 yhteisprojektia joista lopulta 2-3 saa osallistujia. Parastahan olisi jos joku ideoitu/aloitettu yhteisprojekti vetäisi osallistujia mukaan mahdollisimman paljon, vielä siten että ne projektit valmistuisikin joskus. Pitemmittä puheitta aloittelen oman osuuteni tuonne, niin tiedän sitten että mitä kuluvan viikon aikana teen. Pidetään keskustelua yllä niin eiköhän sieltä se Oskulle ja Oskulle ynnä muille työssäkäyville/perheellisille sopiva kimppaprojekti löydy. :thumbup:

Edit: Laitoin linkin tuolta projektitopicista tänne jotta sellaisetkin löytävät tämän keskustelun jotka eivät ole aikaisemmin tätä seurannut/osallistuneet.

Osku Hirvonen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osku Hirvonen » 01.12.2009 16.17

Janne Herajärvi kirjoitti:No ehkä olin vähän hätäinen, mutta kyllä mie tuohon sitä aikaa laitoin kuitenki 2012 openiin asti, eli jos esim sinulla tai jollain muulla perheellisellä/töissäkäyvällä on aikaa vasta kesällä/muilla lomilla niin sitä aikaa olis näillekkin. Tuossa on nyt varsin löyhät säännöt kuitenkin joten aihevalinta ei rajaisi ainakaan ketään pois. Koska tuossa oli tuo ajanotto juttu mukana niin sillä nuo rakenteluvaihekuvat on kuitenkin tärkeät ettei käy niin että joku aloittaa Chevroletin ja valmistuessaan malli on viimisenpäälle rakenneltu Toyota :) Eli pieni tarkastelumahdollisuus jottei malli vaihu välillä johonkin aikaisemmin aloitettuun taideteokseen. Porkkanan laitoin tuohon siksi että se hieman lisäisi kiinnostusta omalta osaltaan, tarkoitus ei olisi suoranaisesti kilpailla vaan ihan kevyttä hauskanpitoa vakavamman mallailun ohella. Porkkanan sponssoiroin minä joten se saattaa tälläseltä persaukiselta sairaslomalaiselta olla 1 kappale etsattu akunkenkä tai 1 kappale aloittamaton ranennussarja. Tarkoitus ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä, aiheuttaa pahennusta yms. Enkä ole sitäkään vastaan että joku ideoi sellaisen aikatauluihin riippumattoman, aiheeltaan rajatumman, vakavamielisemmän yhteisprojektin jos sellainen tulee niin toki osallistun siihen myös :worshippy Ja sehän on loppujen lopuksi foorumin ylläpitäjän/moderaattorien päätettävissä että mikä on OK ja mikä ei... Itsekkään en kannata sitä että foorumilla olisi about 10 yhteisprojektia joista lopulta 2-3 saa osallistujia. Parastahan olisi jos joku ideoitu/aloitettu yhteisprojekti vetäisi osallistujia mukaan mahdollisimman paljon, vielä siten että ne projektit valmistuisikin joskus. Pitemmittä puheitta aloittelen oman osuuteni tuonne, niin tiedän sitten että mitä kuluvan viikon aikana teen. Pidetään keskustelua yllä niin eiköhän sieltä se Oskulle ja Oskulle ynnä muille työssäkäyville/perheellisille sopiva kimppaprojekti löydy. :thumbup:

Edit: Laitoin linkin tuolta projektitopicista tänne jotta sellaisetkin löytävät tämän keskustelun jotka eivät ole aikaisemmin tätä seurannut/osallistuneet.
Ei tässä tokikaan mieltä ole pahoitettu. Päinvastoin, hieno nähdä että joiltain löytyy aitoa innostusta. 8)
Tämän ketjun tarkoitus vaan ei ollut aloittaa samantien uutta kimppaprojektia tai edes löytää justiinsa mulle sopivaa projektia (ei yksikään projekti elä tai kuole sen ansiosta olenko mä mukana vai en). ;) Fakta kuitenkin on, että kimppaprojektit eivät ole tällä foorumilla onnistuneet. Eivätkä onnistu vain uutta aloittamalla, ellei ensin tosissaan mietitä millaisella projektilla olisi mahdollisuus onnistua. Se toki harmittaa ettei tällaista keskustelua ole tässäkään ketjussa käyty käytännössä vielä ollenkaan, vielä ei kuitenkaan ole liian myöhäistä. :wink:

Tuo sun ajatus pikaprojektista on hyvä, vaikka se ei mun rakentelutahtiin sovikaan. Sen sijaan toi 2012 takaraja on imo liian kaukana, se antaa liian hyvän mahdollisuuden olla aloittamatta koko juttua, eikä muutenkaan vastaa tarkoitusta yhdessä tekemisestä (sikäli kun netin välityksellä yleensäkään on "yhdessä" tekeminen mahdollista). Jos sitä sopivaa viikkoa ei löydy parissa kuukaudessa, niin ei sitä löydy parissa vuodessakaan imo. :) Kuvapäivitykset on toki ok ja suotavia, muttei niitä pakolliseksi voi imo pistää, ainakaan noin tarkasti rajattuna. Eikä sen kuvan olemassaolo ja foorumille postaaminen todista koska se kuva oikeasti on otettu. ;)

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 01.12.2009 16.35

Osku Hirvonen kirjoitti:Ei tässä tokikaan mieltä ole pahoitettu. Päinvastoin, hieno nähdä että joiltain löytyy aitoa innostusta. 8)
Tämän ketjun tarkoitus vaan ei ollut aloittaa samantien uutta kimppaprojektia tai edes löytää justiinsa mulle sopivaa projektia (ei yksikään projekti elä tai kuole sen ansiosta olenko mä mukana vai en). ;) Fakta kuitenkin on, että kimppaprojektit eivät ole tällä foorumilla onnistuneet. Eivätkä onnistu vain uutta aloittamalla, ellei ensin tosissaan mietitä millaisella projektilla olisi mahdollisuus onnistua. Se toki harmittaa ettei tällaista keskustelua ole tässäkään ketjussa käyty käytännössä vielä ollenkaan, vielä ei kuitenkaan ole liian myöhäistä. :wink:

Tuo sun ajatus pikaprojektista on hyvä, vaikka se ei mun rakentelutahtiin sovikaan. Sen sijaan toi 2012 takaraja on imo liian kaukana, se antaa liian hyvän mahdollisuuden olla aloittamatta koko juttua, eikä muutenkaan vastaa tarkoitusta yhdessä tekemisestä (sikäli kun netin välityksellä yleensäkään on "yhdessä" tekeminen mahdollista). Jos sitä sopivaa viikkoa ei löydy parissa kuukaudessa, niin ei sitä löydy parissa vuodessakaan imo. :) Kuvapäivitykset on toki ok ja suotavia, muttei niitä pakolliseksi voi imo pistää, ainakaan noin tarkasti rajattuna. Eikä sen kuvan olemassaolo ja foorumille postaaminen todista koska se kuva oikeasti on otettu. ;)
Juu eihän ne kovin onnistuneita ole olleet kun olen sivusta seurannut, esim mites tuossa "gone 60 secs" projektissa kävi? Oliko lopulta muilla valmiina malleja kuin Reuhkapellillä ja Pirilän Juhalla? Kuvapäivitykset ovat varmaan monille muillekkin hankalia joille homma muuten olis OK, mutta ajattelin että nuo kuvapäivitykset innostais osallistujia/halukkaita osallistujia enenmmän ku näkyis että projektissa todella tapahtuu jotain. 2 vuotta on minustakin liian pitkä aika kimppaprojektille, vuosikin on sillä rajalla, tai no se riippuu taas aiheesta. Mutta ajattelin tuollasen viikossa valmiiksi projektin olevan mukava virike kaikille mallareille ikään, rakentelutasoon yms katsomatta. Sellasta sopivaa aivotuuletusta :D Ja voihan tuossa tehdä sen mallin vaikka päivässä jos niin haluaa :wink: Mutta nyt Monaco kutsuu pöydällä, palaan asiaan kun on sopivasti asiaa taas...

Kantri
AirFix

Viesti Kirjoittaja Kantri » 01.12.2009 18.29

Tuolla säännöissä kyllä luki, - Takaraja aloittamiselle/valmistumiselle 2010 FCMA open.
Mikä muuten siellä sitten on teema, tai koska se yleensä kerrotaa?
Carpet factory - Autolemmikkitehdas

Manu Nurminen
AMT

Viesti Kirjoittaja Manu Nurminen » 01.12.2009 19.03

2010 FCMA Openissa teema luokkana on : ¨Pientä Laittoa¨

Jones
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jones » 01.12.2009 22.05

Tuommonen nopeuskilpailu ei kyllä kannusta junioreita rakentamaan hitaammin ja huolellisemmin. Heillähän ongelmana usein on nopeus lopputuloksen kustannuksella.
Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 01.12.2009 22.21

Jones kirjoitti:Tuommonen nopeuskilpailu ei kyllä kannusta junioreita rakentamaan hitaammin ja huolellisemmin. Heillähän ongelmana usein on nopeus lopputuloksen kustannuksella.
Olet oikeassa, mutta jos juniori turaa mallin muutenki viikossa kasaan niin eipä siinä tuollanen pitkäaikasempi yhteisprojektikaan auta :roll:

Yritän parhaani mukaan osoittaa omalla mallilla että vaikka haluais mallin nopeasti valmiiksi niin siinä voi panostaa jonkinlaiseen viimeistelyyn kuitenkin. Taideteosta viikossa ei aikaiseksi saa, mutta kelvollisen hyllymallin :wink:

Tommy Turunen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Tommy Turunen » 01.12.2009 22.47

Minä en taidakkaan osallistua tähän projektiin.Hyvä ettei nimeäni laitettu listaan :thumbup: Koska en viitti tuota huomenna saapuvaa Academyn laadukasta sarjaa viikossa turata.Kerrankin kun nyt ostin hyvän ja hinnakkaan mallin.Paha mieli siitä vaan seuraa,se 206:nenkin on varmaan jo muovisulana kaatopaikalla :)
Tosin jos nyt jostain saisi jonkun halvan curbsiden,sillä voisi osallistua.Mutta olishan tuo Arizona-kolmekakkonen tuossa laatikossaan purettuna.. Vai saiko muka kertaalleen rakennetulla puretulla mallilla osallistua? Ei varmaan.
Joten kattellaan muitten hienoja projekteja :thumbup:

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 01.12.2009 23.06

Ihan hyvä päätös Tommy koska tuo nopeasti ja hyvin rakentaminen harvoin kulkee käsikädessä, eikä tuohon kannatekkaan millään hienolla rakennussarjalla välttämättä osallistua, mutta jos jonku kivan curbsiden vaikka löydät ja haluat sillä osallistua niin tervetuloa. Saatan muuttaa vielä nuita sääntöjä siten että niitä kellonaikoja ei tarvis laittaa, eli riittäs että on aloitus päivämäärä ja valmistumis päivämäärä kuitenki merkittynä niin näkis siitä että on tehty 7 päivän aikana. Siten kaikki vois rakennella mallin valmiiksi viikossa ilman suorituspaineita siitä mitä kello näyttää. Kuvapäivitykset silti pysyy, koska mitä mielenkiintoa on rakenteluketjulla ilman kuvia? 8)

Kysyn muiltakin että olisko nuin parempi? Muutoksia sääntöihin voin tehdä periaatteessa siihen asti siihen asti kun olen ainut osallistuja :mrgreen:

Jones
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jones » 02.12.2009 01.11

Janne Herajärvi kirjoitti:Yritän parhaani mukaan osoittaa omalla mallilla että vaikka haluais mallin nopeasti valmiiksi niin siinä voi panostaa jonkinlaiseen viimeistelyyn kuitenkin. Taideteosta viikossa ei aikaiseksi saa, mutta kelvollisen hyllymallin :wink:
Kyllähän nopeasti toki voi saada ihan siedettävänkin aikaan. Olen päässyt läheltä seuraamaan kuinka 8 tunnissa on tehty malli joka palkittukin kovassa seurassa. :screwy:
Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

Janne Herajärvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Janne Herajärvi » 02.12.2009 01.21

Jones kirjoitti:
Janne Herajärvi kirjoitti:Yritän parhaani mukaan osoittaa omalla mallilla että vaikka haluais mallin nopeasti valmiiksi niin siinä voi panostaa jonkinlaiseen viimeistelyyn kuitenkin. Taideteosta viikossa ei aikaiseksi saa, mutta kelvollisen hyllymallin :wink:
Kyllähän nopeasti toki voi saada ihan siedettävänkin aikaan. Olen päässyt läheltä seuraamaan kuinka 8 tunnissa on tehty malli joka palkittukin kovassa seurassa. :screwy:

Äyh ehkä joo, mutta ei mun taidoilla palkintomallia viikossa tehä :mrgreen:

Leo Peltonen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Leo Peltonen » 02.12.2009 15.42

Kyllä nopeastikin saa hyvää jälkeä. Tämän mallin rakensin viime juhannuksena.Perjantai aamuna aloitin ja maanantai iltana oli valmis. Suurin osa ajasta meni odotellessa että maalit/lakka kuivui.Itse rakentamiseen ei mennyt montaa tuntia.

Kuva

Jarkko Antikainen
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko Antikainen » 02.12.2009 16.23

Nämä kimppaprojektit joko onnistuvat tai sitten eivät, onnistuminen riippuu niin monesta asiasta ettei sitä välillä kukaan ymmärrä, ja sitten vielä tulee muu elämä ja sotkee asioita ja vie aikaa pois mallinrakentamiselta.
Tässä ketjussa sivuttiin muinoista Datsun- kimppaprojektiamme, siinähän viidestä Datsun 510:sta valmistui kolme. Tällä hetkellä käynnissä on pienen piirin kimppaprojekti, jonka mallit olivat jo esillä viime FCMA Openin projektipöydällä. Kyseessä on Monogram / Revell ´70 Buick GSX- 80- luvun suomikustom / hot rod-tyyliin tehtynä. Tässä kimppaprojektissa taitanee olla tällä hetkellä mukana neljä rakentajaa, deadline on FCMA Open 2010. Tässä mennään rennolla otteella, ei kuvapäivityksia eikä foorumiketjuja. Toki tähänkin saa tulla mukaan, emme pistä pahaksemme mikäli 2010 näyttelyssä olisi neljän suominostalgia- Buickin lisäksi rivissä useampi muukin.

Tässä ketjussa on jo tähän mennessä tuotu esille hyviä näkökulmia, omalla kohdallani nuo yhteisrakentelusessiot näyttäisivät toimivan parhaiten joko noin kahden vuoden aikataululla vapain säännöin, tai sitten viikon rakenteluputkena, lähes box stock- mallin tuottaen.

Niko Lindström
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 18.09.2010 20.27

Ei nää ole kyllä kauheasti ottaneet tuulta alleen. :( Ei tuo Gone In 60 Sec. oikeen lähtenyt käyntiin, tuo olisi ollut kiinnostava kyllä, mutta kun kaikki mielenkiintoiset autot vietiin heti aluksi. Sitten tuohon Jannen projektiin senverran, että kyllä toi aikataulu aika paljon voi rajoittaa osallistujia, mäkin tiedän, että pystyn rakentamaan 60-osaisen mallin viikossa, mutta en ole uskaltanut osallistua. Esim. tuo '29 Rat Rod Ford on periaattessa kahden päivän rakentelun tulos, ainoastaan pakosarjat liimattu kolmantena ja neljäntenä päivänä. Mutta kyllä se näyttääkin nopealta...

Paras olisi justiinsa niin, että aiheen rajaus olisi sellainen, että mahdollisimman monella olisi mahdollisuus osallistua projektiin, mutta kuitenkin niinkuin Osku sanoi niin pitää pystyä heti tunnistamaan, kuuluuko malli aiheeseen vai ei. Luultavasti joku tyyliin esim. 60's Drag Racing- yhteisprojekti ei keräisi osallistujia kovinkaan paljon. Harmi. Mutta tuo taas toimi ihan hyvin tuo Kilpa-Auto Siviiliautosta Muokaten. Tosin eipä siinäkään montaa mallia valmistunut, mutta kuitenkin noita aloittajia sentään oli... Mutta joku sellainen yhteisprojekti olisi hyvä, jossa tyylisuuntaa ei olisi rajattu millään, koska jos on esim. joku 50-luvun jenkit tai drifting-pulkat yhteisprojekti, niin veikkaan että osanotto on melko heikko. Pitäisi olla joku tyyliin kilpa-auto juttu.

Esim. ihan kylmiltään heitettynä vaikka joku rata-autoilujuttu voisi olla ihan kohtuullinen. Kuitenkin vähän Historic- tyyppinen juttu olisi (mahdollisesti) toimiva. Tuskin kukaan on kuitenkaan kiinnostunut... :(
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Juho Mäkirinne
AirFix

Viesti Kirjoittaja Juho Mäkirinne » 18.09.2010 21.12

Niko Lindström kirjoitti:Tuskin kukaan on kuitenkaan kiinnostunut... :(
Mä voisin olla kiinnostunut
Kuvia malleista yms.: http://public.fotki.com/Lardo97/

Niko Lindström
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Lindström » 19.09.2010 08.50

Hyvä, että edes joku. Mutta laittakaa tähän ketjuun, tai mulle privaa tms. jos oikeesti kiinnostaa, niin katsotaan tuleeko mahdollisia osallistujia. Jos on muutama tyyppi vaan mukana, niin ei siinä sitten mitään järkeä ole. Ja aikaraja tietysti vähän löyhä, jotta minäkin (ja muut kanssa) saavat jotain valmiiksi. Mutta ilmoittakaa, jos kiinnostaa. Ja ei sen tarttis olla historic-aiheinen, joku radalle tarkoitettu kilpa-auto, eli historic- pelistä drifteriin...? Ehkä. :?
FHRA S/SS 570 Driver.
"Well I Got The Throttle Wide Open, Both Wheels Left The Ground"
Lindström Racing - Stock Eliminator Drag Race Team.

Vastaa Viestiin