Kuvat ja niistä "itkeminen"

Ilmoitukset forumista, kuin myös ehdotukset & palaute forumin toiminnasta tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Jones
Moderaattori
Viesti:

Kuvat ja niistä "itkeminen"

Viesti Kirjoittaja Jones » 13.04.2008 20.42

Aloitetaan uusi ketju jossa voi sitten vapaasti vedellä herneitä nenään jolloin muut ketjut toivottavasti jatkossa säilyvät ilman kiukuttelua. Nyt ollaan nimittäin siinä vaiheessa että minulla ainakin on herne röörissä ja syvällä. Syystä että:

Tällä hetkellä tuntuu siltä että kaikenlainen kuvakritiikki on "jeesustelua" tai "itkemistä". Ja se ainakin osittain pitää paikkansa, sillä välillä näkee niin huonoja kuvia että alkaa todellakin itkettää. Mutta eräs asia on monilta mennyt ohi.
Kuvista valitetaan VAIN silloin kun on oikeasti aihetta. :!:
Jos ottaa silmän käteen ja katsoo, niin suurimmassa osassa Autot-osion ketjuista ei "itketä" kuvista, joten yleistäminen on turhaa. Ja tästä "itkemisestä" itkemisen seurauksena monet pahoittelevat kuviensa laatua jo etukäteen ilmeisesti luullen että täällä todellakin valitetaan kaikista kuvista, vaikka mitään syytä ei olisi.
Hyvät ihmiset, kai oma silmä sen verran kertoo saako kuvasta helposti selvää vai ei?!

Myöskään ei tarvitse olla Cartier-Bresson tai Paolo Pellegrin saadakseen foorumikelpoisia kuvia. Riittää että tarkennus ja valotus ovat kohdallaan kuten missä tahansa valokuvassa. Ja kuten on lukemattomia kertoja mainittu, kuvaaminen ei ole mitään salatiedettä, mutta se vaatii hieman keskittymistä. Aivan kuten mallien rakentaminenkin. Miksi sitten toisessa pyritään täydellisyyteen ja toisessa roiskaistaan vähän sinnepäin kuin venäläinen rakennusmies? :roll:
Ainakin itse olen koittanut antaa ohjeita miten niitä kuvia voisi parantaa. Olen syvästi pahoillani jos joku on pahoittanut mielensä kommenteistani. Tarkoitus ei todellakaan ole ollut kettuilla vaan pyrkiä siihen että enää jatkossa ei kuvien laadusta tarvitsisi huomauttaa. No pitääkö sitten aina huomauttaa?
Mielestäni kyllä. Aika monelle täällä on tärkeää saada malleistaan palautetta(kehuja) ja varsinkaan sitä positiivista on todella vaikea antaa jos ei otsikkoa lukematta tiedä edes mikä auto on kysymyksessä. Esimerkki:
Kuva
Siitä sitten kommentoimaan.

Toinen asia joka nyppii, on se että usein se on joku ns. ulkopuolinen joka alkaa valittaa "jeesustelusta". Jos se olisi kuvaaja itse niin sen jotenkin vielä ymmärtäisi, mutta kun se on esim. henkilöltä joka samaan hengenvetoon mainitsee ettei esittele omia projektejaan täällä niin motiivit ihmetyttävät hieman.

"Mulla on huono kamera". Voi olla, mutta oletko lukenut käyttöohjeen ja harjoitellut käyttöä? Veppikameroita ja aivan ensimmäisiä kännykameroita lukuun ottamatta oikeastaan millä tahansa kuvausvälineellä saa kelvollisia projektikuvia kunhan tietää työkalun rajat.

"Ihan sama mitä taustalla näkyy". Niin kai, mutta täällä on nähty mm. nimi- ja osoitetietoja taustalla näkyvistä asiapapereista. Muistakaa että täällä olevat kuvat näkyvät kaikille netin käyttäjille! Ja samasta syystä ainakaan oma äitini ei halua oman naamaansa näkyvän jonkin porssenräpellyksen taustalla. Ja tottahan malli erottuu selkeästä taustasta paremmin kuin 70-luvun räsymatolta.
Taustapahvin (sukua Vauhtipahville :wink: )/-paperin käyttö ei ole mikään pakko, mutta se vain sattuu olemaan kaikkein helpoin tapa saada selkeä tausta. Paljon helpompi teipata vaikka neljä A4:sta yhteen ja kuvata malli sitä vasten kuin siivota joku nurkka asunnosta joka kymmenes vuosi kun malli valmistuu. Eikö? :mrgreen:

Ja jos jollekin on tullut käsitys että olen joku valokuvauksen ylijumala, niin kaikkea muuta. Ihan tavallinen pulliainen jolla on liian kallis kamera taitoihin nähden. Mutta en tykkää huonoista kuvista.

Sana on täten vapaa. Kysyjille vastataan ja kettuilijoille kettuillaan. Näillä mennään.
Viimeksi muokannut Jones, 21.10.2008 17.33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

Esa Pekanpalo
AirFix

Viesti Kirjoittaja Esa Pekanpalo » 13.04.2008 21.07

Paljon helpompi teipata vaikka neljä A4:sta yhteen ja kuvata malli sitä vasten kuin siivota joku nurkka asunnosta joka kymmenes vuosi kun malli valmistuu. Eikö? Mr. Green

Tulisipahan ainakin siivottua talo huolellisesti :mrgreen:

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 13.04.2008 21.13

Mä asetun kyllä täysin Jonesin puolelle tässä asiassa, huono kuva on sama kun ei kuvaa ollenkaan... Eli mistään "jeesustelusta" ei mun mielestäni suinkaan ole kyse, vaan ihan asiasta. Tästä on kuitenkin jauhettu jo aika paljon, ja aina vaan joku jaksaa vetä porot nenään jos kuvien laadusta huomauttaa... :roll: Kuten Jones jo sanoikin, skarppien kuvien ottaminen ei ole mitään ydinfysiikkaa vaan onnistuu jokaiselta, ja makro löytyy halvimmistakin digikameroista tänä päivänä! Ei vaadi kun pikkusen viitseliäisyyttä ja keskittymistä niin kuvassa näkyy muutakin kuin sumua... Pienoismallissa kumminkin useimmiten on jonkinlaisia detaljeja, miten niitä pitäisi osata kommentoida jos kuvassa näkyy joku suttuinen klöntti epäselvää taustaa vasten?

Ps. Jones hei, toi sun esimerkkikuva ei ole edes pahimmasta päästä, salama puuttuu :mrgreen:

Vauhtipahvi
Tamiya

Re: Kuvat ja niistä "itkeminen"

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 13.04.2008 23.22

Jones kirjoitti:Siitä sitten kommentoimaan.
Siistit sälekaihtimet! Voisit kyllä vähän kuivapensselöidä..
Jones kirjoitti:Taustapahvin (ei sukua vauhtipahville :wink:
Onpas! Pikkuveli :P

Jos vähän asiaakin :mrgreen:
Toi taustapahvi on helppo ja halpa tapa saada huijattua kuva näyttämään huomattavasti prommalle, kuin todellisuudessa on.

Vai mitä:
Kuva

Kuva

Jones
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jones » 13.04.2008 23.34

Vauhtipahvi kirjoitti:
Jones kirjoitti:Taustapahvin (ei sukua vauhtipahville :wink:
Onpas! Pikkuveli :P
Korjattu. :mrgreen:

Oikein hyvä esimerkki taustapahvin, -paperin, -kankaan, tms. käytöstä. :thumbup:
Team Lentäjät

Tuomas Seppälä
Hasegawa

Viesti Kirjoittaja Tuomas Seppälä » 14.04.2008 20.18

Veljet todistavat vahvasti ja vielä asiaa. Ei ole kenenkään etu, ei rakentajankaan, jos kuva on ihan hernerokkasumua. Niin kuviin kuin tänne foorumille kirjoitteluunkin (vrt. itkeminen eri asioista) sopii sama toive: jos edes kerran vilkaisis, ennenkuin lähettää. Voi säästää niin itseä kuin kanssaihmisiä.

p.s. Munkin mielestä Joneksen sälekaihtimet on liian kliinit. Tee niille jotain, jos otat vielä kuvia niitä vasten :wink:
www.facebook.com/tumbesgarage Hot rods & cool kustoms

mikkod
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkod » 14.04.2008 20.44

Hieno pointti. Pahvia pitääkin hakea ;) Ei noi sälekaihtimet huolestuta, vaan tuo amerikkalainen auto :shock: :wink:

edit: onko toi kartonki parempi kaarella kuin esim. kaksi eri palaa ?
En pidä mitään minään.
BANDITS SIX O`CLOCK LOW!!!

Everything I like is either illegal, immoral, fattening, addictive, expensive or impossible
I like the TUNA here.
-Paul Walker 1973 - 2013

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 14.04.2008 22.18

Mikko Dunderfelt kirjoitti:...edit: onko toi kartonki parempi kaarella kuin esim. kaksi eri palaa ?
Ihan mistä tykkää, mutta minun mielestä on paremman näköinen, jos ei näy "kulmia" taustalla. Lisäksi helpottaa kameran hommia, kun ei ole muita tarkennuspisteitä kuin itse malli. Ite oon kyllä tuota ralliruutualustaa työntäny melkein joka kuvaan, mutta ei välitetä siitä :mrgreen:

Eikä kartonki tietenkään ole ainoa mahdollinen materiaali, joku kankaanpalakin käy mainiosti, ehkä jopa paremmin. Kokeilemalla löytyy hyvät taustamateriaalit.

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 14.04.2008 22.24

Samaa mieltä, kuin Marko. Kumpi näyttää omaan silmään paremmalta. Itse pidän tuosta kaarevasta, koska tausta "häviää" ja on siis vain taustana. Pahvia käytän malleja kuvatessa ja kangasta sitten isompien kohteiden kanssa esim huutonetissä.

Juho Jaakkonen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Juho Jaakkonen » 14.04.2008 22.58

Marko Nykänen kirjoitti:
Mikko Dunderfelt kirjoitti:...edit: onko toi kartonki parempi kaarella kuin esim. kaksi eri palaa ?
Ihan mistä tykkää, mutta minun mielestä on paremman näköinen, jos ei näy "kulmia" taustalla. Lisäksi helpottaa kameran hommia, kun ei ole muita tarkennuspisteitä kuin itse malli. Ite oon kyllä tuota ralliruutualustaa työntäny melkein joka kuvaan, mutta ei välitetä siitä :mrgreen:

Eikä kartonki tietenkään ole ainoa mahdollinen materiaali, joku kankaanpalakin käy mainiosti, ehkä jopa paremmin. Kokeilemalla löytyy hyvät taustamateriaalit.
Minä olen kuvannut viimeisimpien projektieni kuvat joko tätä pöytää, takapihan terassia, mallin ohjeita tai laatikon kantta, paria decaliarkkia ja maisemakuvaa vasten. Kuvani ajalta ennen taustan "siivoamista" ovat mielestäni aika hanurista ja ihmettelenkin ettei niistä ole kukaan huomauttanut silloin aikanaan. Olen myös suunnitellut että voisi kuvata malleja erilaisissa "lavasteissa" ja ripotella muutakin skaalakamaa mukaan. Ei muuta kuin kaikki kokeilemaan! Ja muistakaa että testaamalla oppii.
Scale Model Custom's Alavieska
"Automotive bonsai"
Model is authentically detailed inside and out - bumper to bumper, top to bottom.

Ekku Tarvainen
Hasegawa

Viesti Kirjoittaja Ekku Tarvainen » 14.04.2008 23.01

Kyllähän veli Jones on ihan asialinjalla ja pyrkinyt meitä jääräpäitä neuvomaan kuvaamisen saralla kerran jos toisenkin.Itse olen muutaman kerran turhaan naukunut neuvoista vaikka ei ole ollut kysymys edes omista malleista/kuvista.

Ottakaa hyvät kanssamallarit tämän herran vinkeistä oppia jos vaan pystytte,ei tuo kuvaaminen varmaankaan ole maailman vaikeimpia asioita opetella ja tulen itsekin ryhdistäytymään tällä saralla kunhan vähän helpottaa työ ym asiat.

Niistele liiat herneet pois nokasta Jones,itse ainakin yritän parantaa tapojani.

Jussi Kurjenluoma
AirFix

Viesti Kirjoittaja Jussi Kurjenluoma » 15.04.2008 08.41

Nyt pitää itse pikkusen puolustautua :D

Tunnustan kuvaavani ilman taustaa. Mutta ymmärrätte varmaan ettei ole kovin helppoa etsiä taustaa kun alkaa olla nämä "pienoismallit" reilun metrin mittasia. Pelkkä vetäjäkin on melkein 40cm pitkä.
Pitäis olla jo melkein ministudio :D

Jarmo Hanhela
Heller

Viesti Kirjoittaja Jarmo Hanhela » 15.04.2008 09.18

Tähän tuli vinkkinä mieleen, että mä olen käyttänyt ikeasta ostettua tummansinistä sängyn päiväpeittoa taustana. Ei se ole ihan sileä, mutta on ainakin tasavärinen, eikä koko ole vielä tähän mennessä asettanut rajoituksia.
Esim Tämä kuva

Niko Forsberg
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niko Forsberg » 15.04.2008 12.55

Asiaahan Jonesi kirjoitteli, ja ihan syystä :wink:
"Damn Ebay!" - Homer Simpson
"Työn" alla: 1:1 kilpureita & hassu hattu

Ari Tamminen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari Tamminen » 15.04.2008 15.22

Minä olen käyttänyt usein mustaa ns. "messumattoa" eli samanlaista mitä käytetään Helsingin Messukeskuksessa autonäyttelyissä 1:1-autojen alla. Musta tausta antaa vähän erilaisen lopputuloksen kuin valkoinen, mutta vaihteluhan virkistää.

Tässä pari esimerkkiä:
Kuva

Kuva

Nämä kuvat on otettu siis todellisuudessa ulkona parvekkeella parvekepöydän päällä, ilman salamaa kamera jalustalla ja pitkällä valotusajalla. Ja tuo matto pöydän päälle aseteltuna. Ulkoilman valo auttaa paljon.

Tai sitten joskus otan parvekkeen kaiteen päältä myös ulkoilman valossa:
Kuva

Kuva

Tai valkoisen styreenilevyn päällä:
Kuva

(näissä viimeisissä huomattakoon mallin mittakaava 1:87!)

Kannattaa nyt kuitenkin yrittää, ei minullakaan kaikki kuvat onnistuneita ole, paljon on huonojakin...
ata
malliprojektit: Caterham Super Seven 1:12
1:1: Pontiac GTO 2004, Pontiac Tempest 1970, Opel Calibra Turbo 1992

Ville Jurvanen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Ville Jurvanen » 16.04.2008 13.52

Minäkin kuvaan projektivaiheessa ilman taustaa. Helppo ottaa kuva nopeasti. Kunhan VALOA on riittävästi niin kuvastakin tulee selvempi. Ja tietysti tarkennus. Jos kuvaa kännykällä, mitä nykyään paljon käytetään, ja niissä ei ole tarkennusta:
A: Pitää olla TOSI paljon valoa
B: Kuvaa ei kannata esitellä.

Kuva

Mitä mieltä jengi olisi asiasta että huonot kuvat moderaattorit saisivat poistaa, aivan kuten huonot viestitkin. Näin ei tarvitsisi kenenkään henk. koht. asiasta huomauttaa ja kitinä menisi oikeaan suuntaan, eli modeille.

Mikä siis linjaksi?
Projektipöydällä:
Vaikka mitä?

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 16.04.2008 15.36

Ville Jurvanen kirjoitti: Mitä mieltä jengi olisi asiasta että huonot kuvat moderaattorit saisivat poistaa, aivan kuten huonot viestitkin.
Sopii mulle...
"´63 Chevrolet - Clean Cut As A Jewel, Smooth-Riding As A Jet"

Eero Vainikka

Juho Jaakkonen
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Juho Jaakkonen » 16.04.2008 18.22

Mun mielestä parempi vaihtoehto voisi olla että modet ensin huomauttaisivat huonoista kuvista ja jollei niitä vaihdeta tai poisteta, niin modet saisivat poistaa ne. Joku aikaraja olisi tietty hyvä juttu tuossa.
Scale Model Custom's Alavieska
"Automotive bonsai"
Model is authentically detailed inside and out - bumper to bumper, top to bottom.

Marko Nykänen
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Nykänen » 16.04.2008 18.39

Kyllä minusta huomautus riittäisi, varsinkin kun tällä foorumilla kuvat tallennetaan jonnekin aivan muualle kuin tämän sivuston palvelimelle. Ainakin noin pääsääntöisesti. Jos nyt joku ihan häiriöksi asti ja kiusallaan lisäilee huonoja kuvia, niin se on sitten sama pistää pihalle koko heppu.

Henkilökohtaisesti minua ei häiritse, jos joku tallentelee imageshackiin tai fotkiin tai mihin tahansa epäselviä kuvia.

Ei ole mitään tuota "kovempaa moderointiakaan" vastaan, jos vaan ylläpidolla virtaa riittää.

Jones
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jones » 22.04.2008 23.11

Yksi huomio vielä. Anteeksipyytäminen ei useimmiten muuta suttuisia kuvia paremmaksi. :wink:
Team Lentäjät

Janhunen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Janhunen » 22.04.2008 23.45

Eikä niistä alituiseen "huomauttaminen", ainakaan hetkessä :wink: Itse kuvailen joko vanhalla HP digikameralla missä säätömahdollisuudet todella kehnot tai puhelimella (N73) kuvat riittävät minulle, ei ehkä kaikille, mutta pidän sitä heidän ongelmanaan.

Ymmärrän hyvin jos moderaattorit poistavat ylisuuret suttukuvat joista ei saa mitään tolkkua, mutta muuten asian tulisi olla vapaampaa. Paras tapa ehkä laittaa kuvat linkin taakse niin katsokoot ne ken uskaltaa. Toisaalta jos aivan karseita suttukuvia lisäilee viestiketjuihin usein olisi asiallista että kuvat poistettaisiin ja olisi sama käytäntö kuin työmaailmassa, riittävistä huomautuksista vasta mahdollinen tunnuksien poisto. Mitään tälläistä en ainakaan itse ole huomannut.

Neuvojen antaminen oikealla sävyllä olisi tehokkainta, mikä minusta on täällä asiallista ollutkin. Itse ole todellakaan mikään mestari kuvaaja, mutta sen verran puhelimen kameran säätöjä hypistellyt että saanu makron ("kukka-moodi :lol: ) päälle ja valotusta säädelly. Kuvia räpsinyt useita kymmeniä ja vahingossa pakosti jokunen onnistunut, että kehtaa laittaa esille.(Tyhmän ja vahvan-menetelmä.)
WROOOOOOOOOMMMMMM!!!!!

Jones
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jones » 23.04.2008 01.13

Janhunen kirjoitti:Itse kuvailen joko vanhalla HP digikameralla missä säätömahdollisuudet todella kehnot tai puhelimella (N73)...

Vanhoilla/huonoilla vehkeillä joutuu ehkä tekemään enemmän hommia kunnollisen lopputuloksen saamiseksi (eikä hihitellä siellä takarivissä, nyt ei puhuttu siitä :wink: ), mutta kyllä niilläkin onnistuu. Kts. esim. kaitsun quattrokuvat kännykällä. En kertakaikkiaan suostu uskomaan että mikään kamera olisi niin huono että kaikki kuvat näyttävät tusinan Photoshopin taidefiltterin läpikäyneiltä.
Janhunen kirjoitti:...kuvat riittävät minulle, ei ehkä kaikille, mutta pidän sitä heidän ongelmanaan.
Pitää kuitenkin muistaa että tänne postattavat kuvat ovat muita varten eikä itseä.
Janhunen kirjoitti:Kuvia räpsinyt useita kymmeniä

Näin juuri. Paljon kuvia eri etäisyyksiltä, eri asetuksilla jne ja sitten katsotaan mikä oli paras ja laitetaan muistiin millä säädöillä se tuli. Seuraavalla kerralla onkin jo helpompaa ja hyviä kuvia saa jo lähes heittämällä, vaikka eihän niitten kanssa ole kiire. Eihän? :wink:
Team Lentäjät

Janhunen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Janhunen » 23.04.2008 10.48

No VGA-tason kännykameralla se on jo paljon haastavampaa :lol: osa niilläkin ottanut kun muuta välinettä ollut saatavilla, minusta sen pitäisi ainakin olla anteeksiannettavaa. Sama on eläkeikäisillä digikameroilla joissa makro toiminto puuttuu tai käsittää tarkennusetäisyydeksi 2,5m :roll:

Ja onhan ne kuvat muille, mutta jos ne kelpaa noin 90% niin en ala viilaamaan niin että kelpaisi kaikille tissiposkille 8)

N73:lla otettu kuva ja tuossa taas suht iäkkäällä HP:n kameralla (R607) Eniten ehkä turasin tuolla digikameralla. Nykymaailmassa on aina kiire, mutta olisinko 15min tuhlannut että tuon tasoisia kuvia sain. Parasta mihin pystyin.
WROOOOOOOOOMMMMMM!!!!!

Olli
Heller

Viesti Kirjoittaja Olli » 29.12.2011 18.14

Toisessa ketjussa
Jones kirjoitti:Poistettu muutama välikommentti selkeyden vuoksi.
Mutta mutta. Edelleenkään kommentti "huono kuva" ei siirrä tarkennusta kohdalleen. :wink:
Mutta olkoon tuo pakosarjakuva nyt tällä kertaa. Jos kuvahommista herää keskustelua, käydään se täällä.
Ja ei muuta kun Impalaa nippuun.
Kuvat ei parane, jos niistä ainoastaan valitetaan. Tässä ketjussa tai asianomaisessa ketjussa, ihan sama.

Mutta jos moderaattori korvaisikin huonoon kuvaan osoittavan linkin vaikkapa tekstillä:
Moderaattori: Kuvalinkki huonolaatuiseen kuvaan poistettu. Klikkaa tästä lisätietoja.
Niin sillä saattaisi olla jopa vaikutusta (löytyykö linkitettäväksi jotain viestiä/ohjetta jossa olisi kerrottu hyvän kuvaamistavan perusteet)

Esim "Hyvien kuvien Helmikuu" teemakuukauden ajan.

(Lisäksi toistuvissa ala-arvoisten kuvien lisäämisessä kyseinen ketju kylmästi lukkoon.)

.

Kantri
AirFix

Viesti Kirjoittaja Kantri » 29.12.2011 20.49

Ollin idea ihan hyvä.
Vaikee kans ymmärtää kun kuvien laittajakin toteaa kuvat huonoiksi, että miksi niitä edes pitää laittaa esille.

Tässä pari suuntaa antavaa..http://www.pienoismallit.net/kirjoituks ... kkeli_477/

http://www.pienoismallit.net/kirjoitukset/niksi_462/
Carpet factory - Autolemmikkitehdas

Vastaa Viestiin