Oikeinkirjoitus

Ilmoitukset forumista, kuin myös ehdotukset & palaute forumin toiminnasta tänne.

Valvoja: FCMA Moderaattorit

Mikko Valkeapää
FCMA member 2018
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Valkeapää » 12.12.2006 23.05

Itselläni ainakin on melkoinen lukihäiriö... Eli noita yhdys sana virheitä tulee sitä kautta ihan ajattelemattakin tai ajateltuna. En oikein koskaan ole osannut kirjoittaa yhdys sanoja.

Lisäksi täällä välillä näkyy erilaisia murteita joita saattaa jotkut välillä joutua miettimään. Mutta mie en ainakaa osaa kirjakieltä kovin hyvin joten joudutte tyytymään tähän itäiseen mongerrukseen... :lol:
Mikko's Rod&Custom Shop
East Side Model Car Builders
AA#9
Rodeja mä metsästän, tahdon ostaa kaikki...

Eero Kallioinen
AirFix

Viesti Kirjoittaja Eero Kallioinen » 12.12.2006 23.08

Mika Ikonen kirjoitti:Mitä varten noita hemmetin hymiötä pitää käyttää? Ettekö nyt hemmetti osaa kirjottaa ilman hymiöitä?

Eikös tätä nyt voisi hieman moderoida.. Ei millään pahalla.

Vauhtipahvi
Tamiya

Viesti Kirjoittaja Vauhtipahvi » 13.12.2006 00.36

Petri Piira kirjoitti:Olen kyllä sitä mieltä että sarkastisten kommenttien, vitsien jne. seuraksi hymiöt ovat paikoillaan.
Kannatetaan. Moni turha taistelu jää käymättä, kun käyttää hymiöitä. Liika tietenkin liikaa.

Minä itsekin koitan kirjoittaa niin oikein, kuin mahdollista. Silti läpiluvun jälkeenkin saattaa jäädä virheitä. Sen kyllä huomaa (pitäiskö tässä olla pilkku? :? ) onko kirjoittajalla lukihäiriö, vai onko kyseessä hutilointi. Lukihäiriöt eivät minua häiritse, mutta nämäyhteenpötköön ja IlmMAn iSojakiRJAiMIa kyllä häiritsevät.

Se on mutuen tukttitu juttu, että jos esnimämnien ja vimiieenn kijrian ovat oikien voivat muut kijriaemt olla sikniskoin ja imhnien lukee sitli teskitn oiekin.

Lueppas edellinen uudelleen :mrgreen:

Bowtie
Tamiya
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bowtie » 13.12.2006 00.38

Mika Ikonen kirjoitti:Mitä varten noita hemmetin hymiötä pitää käyttää? Ettekö nyt hemmetti osaa kirjottaa ilman hymiöitä?
Meikäläisen mielestä hymiöt on näin nettiforumilla enemmän kun tarpeellisia, niillä voi oikein hyvin "keventää" viestiä, esim. jos vähän piruilee jollekin mallaritoverille parilla hymiöllä osoittaa kivasti että viesti ei ole ihan vakavissaan kirjoitettu. Kohtuus tietty mukana hymiöiden käytössäkin... Mutta oikeinkirjoituksen suhteen samoilla linjoilla kun muutkin, eli virheitä sattuu ja välillä sormet näppiksellä on nopeammat kun ajatus, mutta kannattaa tosiaan pitää vähän ajatusta mukana viestien kirjoittelussa että ei kirjota niitä sanoja siinä järjestyksessä kun ne mieleen tulee. Puhekieli on mun mielestä ihan ok, itsekin siihen "syyllistyn" lähes jatkuvasti...

Vesa Reponen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Reponen » 13.12.2006 00.38

Vauhtipahvi kirjoitti:Se on mutuen tukttitu juttu, että jos esnimämnien ja vimiieenn kijrian ovat oikien voivat muut kijriaemt olla sikniskoin ja imhnien lukee sitli teskitn oiekin.
Pirullisen hyvä!

Eero Kumanto
Fujimi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eero Kumanto » 13.12.2006 08.50

Sami Ikonen kirjoitti:Ei tullut mieleen että joukossa saattaa olla myös ihmisiä jolla on jotain ongelmia lukemisen ja kirjottamisen kanssa ? Kaikki täällä ei varmaan ole mitään kielioppi ammattilaisia! Mie ainakin tunnustan että mie en osaa mitään kielioppi asiaa. Mutta sen verran että osaan lukea ja kirjottaa silleen että seh on jotenkin luettavissa.
Kyllä, on tiedossa ettei mitenkään kaikki voi olla samalla viivalla äidinkielen suhteen. Vaikkakin, siihen annetaan kaikille yhtäläisesti peruskoulussa samat oikeudet (tai itse asiassa velvollisuudet). Eli peruskoulusta valmistuneella kyllä pitäisi olla melkoisen hyvin äidinkieli hallussa. Toinen asia, mitä kieliopin lisäksi opetetaan, on luetun ymmärtäminen. Jos luet uudelleen noita aiempia viestejä, niin huomaat, ettei tämän ketjun pointti missään nimessä ole se, että tänne pitäisi kaikkien kirjoittaa täydellistä kirjakieltä virheettömästi kaikkia kieliopin sääntöjä noudattaen.

Sanon nyt vielä yksinkertaisesti mikä oli mun pointti: kirjoitusvirheet jotka ovat seurausta pelkästä huolimattomuudesta. Enkä nyt siis tarkoita sitä että jokaiseen virheeseen pitäisi puuttua, mutta kun osa viesteistä on ihan oikeasti sellaisia että niissä on 6 sanaa ja 10 kirjoitusvirhettä. Ok, jos on lukihäiriö, niin sitten asialle löytyy selitys. Silti sen tekstin voi lukaista ja tarkistaaa läpi ennenkuin sen lähettää ja vielä vaikka sen jälkeenkin, muokatahan sitä voi.

Absolut
Revell
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Absolut » 13.12.2006 11.51

Eero nyt alkaa lipsua itse asiaan; en niinkään toivo kirjakielen käyttöä, vaan fiksua ja huolellista kieltä. Otetaanpa esimerkiksi Valkeapään Mikko, kun kerta itse itsensä otti puheeksi. Eittämättä joskus on kirjoitusvirheitä/yhdyssanavirheitä, mutta se ei ainakaan mua ihmeemmin haittaa. Tietty kivempi jos niitä ei ole, mutta Mikon teksti on muuten fiksua ja ytimekästä. Asia ilmaistaan selkeästi.

Sitten taas otetaan esimerkiksi nimim. Absolut. Oikeinkirjoitus ja yhdyssanat on mitä on, mutta asiaa ei ole nimeksikään. Pitkää ja tyhjänpäiväistä jaarittelua vailla pointtia. Ehkäpä sillekin on joskus tarve, muttei kyllä aina.

Ehdottomasti on mukavampi lukea tekstiä jossa on välimerkkejä, sanat kirjoitettu suhteellisen oikein ja jos on vielä kappalejakokin niin Abso-pappa alkaa jo kehrätä. Mutta pienet kirjoitusvirheet ei omaan silmään satu juuri lain, vaan nämä "mä teen ainaski vihreellä vanteet ja maalaan sitten samalla eri värillä katto luukun ja loka suojien sisä pintoihin liekki pääkallo maalaukset mutta nyt pitää mennä nukkumaan tai sitten syömään en muista kun puuro tais jäähtyä!!!1!!1!1!!1!!" Vaikkei tuossa paljoa ole väärin kirjoitettuja sanoja (paitsi yhdyssanat tietty) niin toi on aivan sairaan raskasta lukea.

Mutta tosta äipänkielestä vielä; vaikkakin kaikilla on about samat eväät sen suhteen, niin täytyy muistaa ettei kaikki voi käyttää sitä yhtä paljon. Puhuttu kieli ei kuitenkaan auta yhdyssanojen ja välimerkkien kanssa, ja jos peruskoulun jälkeen käy amiksen, intin ja jonkun vuoden duunia, niin ei siihen ole sellaista kosketuspintaa kuin lukion käyneellä kirjapainosivarilla joka tekee työkseen tarjouskirjeitä.

Ja jonkun (Mikko?) esiin nostama pointti murteista on hyvä - niitä saa/tulee käyttää jos haluatte pitää mut hyvällä tuulella! Ei mitään älyttömiä (pohjalaisia ei ymmärrä sitten enää kukaan) mutta pieni vivahde omasta kotiseutukielestä/puhekielestä keventää aikatavalla lukemista. Itsehän aion kulkea tälläkin foorumilla käet taskussa. (ja hymiöiden käyttö on vähintään suotavaa, muuten täällä menee homma "pohojalaaseks!")
Nyt halvalla ajanvietettä PITKÄKSI aikaa.
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=8&t=10349

Vesa Reponen
AirFix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Reponen » 13.12.2006 21.48

Absolut kirjoitti:Puhuttu kieli ei kuitenkaan auta yhdyssanojen ja välimerkkien kanssa, ja jos peruskoulun jälkeen käy amiksen, intin ja jonkun vuoden duunia, niin ei siihen ole sellaista kosketuspintaa kuin lukion käyneellä kirjapainosivarilla joka tekee työkseen tarjouskirjeitä.
Kirjoitit asiaakin, mutta yllä olevaa lainausta en tahtoisi allekirjoittaa. Se vaatii vähän vaivaa, mutta jos hyvän kielenkäytön taidon kerran oppii, ei sen pitäisi heti unohtua. Jos yläasteella opiskelee äidinkieltä vain päästäkseen kokeista läpi, niin silloin jotain on pahasti pielessä. Sitä paitsi kirjallisen ilmaisun taitoa voi ylläpitää vaikka lukemalla. Tässä tapauksessa en todellakaan tarkoita FCMA:n foorumia tai yleensä muutakaan vastaavaa netistä löytyvää sisältöä, vaan hyväksi havaittua kirjallisuutta tai luotettavia ja asiallisia tiedotusvälineitä.

Sitten vielä yksi lisäys edelliseen. Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 2003. Sen jälkeen olen ollut töissä ja käynyt "maatakin puolustamassa". Nyt on taas palattu koulun penkille, mutta eivät taitoni ole mihinkään kadonneet, jotkut itse asiassa jopa kehittyneetkin. Pidän itseäni tällä hetkellä selkeästi parempana kirjoittajana verrattuna vuoteen 2003 jolloin sain huonosti päähäni sopivan valkean hatun.

Absolut
Revell
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Absolut » 13.12.2006 21.57

Itsehän kävin amiksen, jonka jälkeen intin, jonka jälkeen duunissa "tauotta" kuusi-seitsemän vuotta nyt. Ja olin juurikin niitä oppilaita jotka repi äikästä tasaista vitosta-kutosta. En ole ihan varma oliko joskus seiskakin, mutta todistuksissa muistelisin aika tasaisia kutosia olleen - samalla enkku 9 ja ruotti 8-9, amiksessa nuo sitten 5.

Itse olen suomenkieltä jonkinverran käyttänyt töissä, mutta omien havaintojen mukaan jengi joka ei kieltä joudu ajatuksella ihmeemmin käyttämään peruskoulun jälkeen, kärsii siitä kovasti.

Monelle nuoremmalle tämä kielenkäyttö on varmasti pelkkä asennoitumis- ja kapinointikysymys.
Nyt halvalla ajanvietettä PITKÄKSI aikaa.
http://forum.fcma.fi/viewtopic.php?f=8&t=10349

Niki Hanneva
AirFix

Viesti Kirjoittaja Niki Hanneva » 28.12.2006 22.13

Pitääpämuista tou :D itelä onongelma kirotuken kaa :mrgreen:
Malleja:
http://public.fotki.com/niksu92/

Että voi olla kirotamine vaiketa.

Sauli Tuominen
Heller

Viesti Kirjoittaja Sauli Tuominen » 12.01.2007 15.54

Pitää itse ainakin parantaa tuo tapa, huomasin viestejäni lukeassani, että kirjoitan aivan liian lyhyesti.

Jones
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jones » 04.02.2007 20.26

Parin sanan viesteistä on puhuttu paljon, mutta on monissa viesteissä myös poistettavaa. Silloin tällöin näkee viestin aloitettavan sanalla Elikkäs. Ensinnäkin, se EI ole oikea sana ja toiseksi, sen käyttö ei tuo mitään lisäarvoa viestille. Yhtä turhia kuin totanoin tai niinku puhekielessä. Kiitos ja anteeksi.
Team Lentäjät

SABLE - Stash Acquired Beyond Life Expectation

Ekku Tarvainen
Hasegawa

Viesti Kirjoittaja Ekku Tarvainen » 15.04.2007 07.30

Mikko Valkeapää kirjoitti:Itselläni ainakin on melkoinen lukihäiriö... Eli noita yhdys sana virheitä tulee sitä kautta ihan ajattelemattakin tai ajateltuna. En oikein koskaan ole osannut kirjoittaa yhdys sanoja.

Lisäksi täällä välillä näkyy erilaisia murteita joita saattaa jotkut välillä joutua miettimään. Mutta mie en ainakaa osaa kirjakieltä kovin hyvin joten joudutte tyytymään tähän itäiseen mongerrukseen... :lol:
Pakko nyt pyytää Mikolta anteeksi vaikka kommenttini uusimman Vitriini lehden palauteosiossa olikin lähinnä huumorilla heitetty,tai ehkä juuri sen takia.

Jos kummastelet mitä tarkoitan niin lue se aihe läpi että olet tilanteen tasalla.

Vastaa Viestiin